گزارشی از تصويب قانون جديدي براي برگزاري كنسرت در تالار وحدت؛
هنرمندان براي اجرا در تالار وحدت بايد دوبار مجوز دريافت كنند
موسیقی ما - نزديك به يكماه از حضور حسين پارسايي بهعنوان مدير بنياد رودكي ميگذرد. اين تالار در آستانهي تحول مديريتي خود؛ تصويب قانون جديدي را نيز ازسر ميگذراند.در قانون جديدي كه اخيرا مصوب شده، موسيقيدانها علاوه بر مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ بايد از تالار وحدت نيز مجوز اجرا در اين تالار را دريافت كنند.
اين تصميم بنياد رودكي درحالي است كه اغلب هنرمندان پس از طي پروسهي طولاني كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه شامل دريافت مجوز سفر، موسيقي، گزينش نوازندهها و گزينش حراست ميشود، اجازهي اجراي صحنهاي را پيدا ميكنند. طولاني بودن اين پروسه به اندازهي كافي؛ به نگرانيها و انتقادهاي هنرمندان در طولاني شدن روند دريافت مجوزها دامن زده است كه حال از لزوم دريافت مجوز ديگر اينبار براي تالار وحدت خبر ميرسد.
صادق موسوي(مدير تالار وحدت) ضمن تاييد خبر كسب مجوز دوباره از تالار وحدت براي اجرا در اين تالار به خبرنگار ايلنا گفت: در تالار وحدت؛ شورايي متشكل از محمد سرير، حميدرضا نوربخش، دكتر حقگو، حسن رياحي و بهنا تشكيل شده است كه وظيفهي آنها بازبيني آثاري است كه قرار است در اين تالار اجرا شود.مدير تالار وحدت بر اين امر تاكيد دارد كه: قصد ما مميزي آثار نيست اما از آنجا كه تالار وحدت براي خودشان و منزلتي قايل است، لذا هركسي نبايد اجازهي به صحنه آمدن در آن را داشته باشد.
وي با رد اين شبهه كه شايد مديران تالار وحدت به مجوزهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اطميناني ندارد، خاطرنشان كرد: اين وزارتخانه مجوز مميزي به هنرمندان را ميدهد اما مجوز مكان اجرا را نميدهد.
اگرچه بايد متذكر شد كه زمانيكه هنرمند درخواست مجوز اجرا از وزارت ارشاد را به مسئولان موردنظر ارايه ميدهد، بايد مكان كنسرت را نيز در درخواست خود ذكر كند. معمولا صدور چنين مجوزهايي نيز ازسوي اداره اماكن براي برقراري امنيت صادر ميشود. به همين دليل دريافت مجوز ديگري براي اجرا در تالار وحدت؛ بهنوعي موجب سردرگمي هنرمندان شده و از واگذاري تصميمگيري براي كيفيت اجراها كه بايد توسط مردم و مخاطبان صورت بگيرد، به تيم مشخصي با سلايق مشخص سپرده ميشود حتي اگر اين تيم از موسيقيدانان حرفهاي كشور محسوب شوند.
با اين وجود موسوي ميگويد: قصد ما فقط حمايت از موسيقي خوب در تالار وحدت است. اگرچه در جاي ديگري بر پر كردن سالن بهعنوان يكي از دغدغههاي مديريتي اشاره ميشود.از ديگر شبهات وارده به قانون جديد، نحوهي اجراي آن در مواردي است كه بحث كنسرت بانوان به ميان ميآيد. اينكه تيمي كه هيچيك از اعضاي آن ازميان بانوان انتخاب نشدهاست؛ چگونه بر روند كيفي اجراي بانوان نظارت كرده و دربارهي اجرا يا عدم اجراي آن نظر ميدهد؟!
مديرتالار وحدت با تاييد اين موضوع كه آثار بانوان نيز بايد از اين فيلتر رد شود، خاطرنشان كرد: اين قانون براي همه است و زن و مرد براي ما فرقي ندارد.
روابط عمومي بنياد رودكي در جوابيهاي، گزارشهاي اين خبرگزاري با تيترهاي «هنرمندان براي اجرا در تالار وحدت بايد دو بار مجوز دريافت كنند» و «احتمال ممنوعيت اجراي كنسرت بانوان در تالار وحدت ميرود» را تكذيب و اعلام كرد: دريافت دوباره مجوز و يا احتمال ممنوعيت اجراي كنسرت بانوان در تالار وحدت صحت ندارد و تالار وحدت همچون گذشته تابع شرايط اخذ مجوز از دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اين تالار با عنايت به شان و جايگاه خود، همچنان ميزبان استادان ممتاز و طراز اول موسيقي كشور ازجمله بانوان هنرمند خواهد بود.
اين تصميم بنياد رودكي درحالي است كه اغلب هنرمندان پس از طي پروسهي طولاني كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه شامل دريافت مجوز سفر، موسيقي، گزينش نوازندهها و گزينش حراست ميشود، اجازهي اجراي صحنهاي را پيدا ميكنند. طولاني بودن اين پروسه به اندازهي كافي؛ به نگرانيها و انتقادهاي هنرمندان در طولاني شدن روند دريافت مجوزها دامن زده است كه حال از لزوم دريافت مجوز ديگر اينبار براي تالار وحدت خبر ميرسد.
صادق موسوي(مدير تالار وحدت) ضمن تاييد خبر كسب مجوز دوباره از تالار وحدت براي اجرا در اين تالار به خبرنگار ايلنا گفت: در تالار وحدت؛ شورايي متشكل از محمد سرير، حميدرضا نوربخش، دكتر حقگو، حسن رياحي و بهنا تشكيل شده است كه وظيفهي آنها بازبيني آثاري است كه قرار است در اين تالار اجرا شود.مدير تالار وحدت بر اين امر تاكيد دارد كه: قصد ما مميزي آثار نيست اما از آنجا كه تالار وحدت براي خودشان و منزلتي قايل است، لذا هركسي نبايد اجازهي به صحنه آمدن در آن را داشته باشد.
وي با رد اين شبهه كه شايد مديران تالار وحدت به مجوزهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اطميناني ندارد، خاطرنشان كرد: اين وزارتخانه مجوز مميزي به هنرمندان را ميدهد اما مجوز مكان اجرا را نميدهد.
اگرچه بايد متذكر شد كه زمانيكه هنرمند درخواست مجوز اجرا از وزارت ارشاد را به مسئولان موردنظر ارايه ميدهد، بايد مكان كنسرت را نيز در درخواست خود ذكر كند. معمولا صدور چنين مجوزهايي نيز ازسوي اداره اماكن براي برقراري امنيت صادر ميشود. به همين دليل دريافت مجوز ديگري براي اجرا در تالار وحدت؛ بهنوعي موجب سردرگمي هنرمندان شده و از واگذاري تصميمگيري براي كيفيت اجراها كه بايد توسط مردم و مخاطبان صورت بگيرد، به تيم مشخصي با سلايق مشخص سپرده ميشود حتي اگر اين تيم از موسيقيدانان حرفهاي كشور محسوب شوند.
با اين وجود موسوي ميگويد: قصد ما فقط حمايت از موسيقي خوب در تالار وحدت است. اگرچه در جاي ديگري بر پر كردن سالن بهعنوان يكي از دغدغههاي مديريتي اشاره ميشود.از ديگر شبهات وارده به قانون جديد، نحوهي اجراي آن در مواردي است كه بحث كنسرت بانوان به ميان ميآيد. اينكه تيمي كه هيچيك از اعضاي آن ازميان بانوان انتخاب نشدهاست؛ چگونه بر روند كيفي اجراي بانوان نظارت كرده و دربارهي اجرا يا عدم اجراي آن نظر ميدهد؟!
مديرتالار وحدت با تاييد اين موضوع كه آثار بانوان نيز بايد از اين فيلتر رد شود، خاطرنشان كرد: اين قانون براي همه است و زن و مرد براي ما فرقي ندارد.
روابط عمومي بنياد رودكي در جوابيهاي، گزارشهاي اين خبرگزاري با تيترهاي «هنرمندان براي اجرا در تالار وحدت بايد دو بار مجوز دريافت كنند» و «احتمال ممنوعيت اجراي كنسرت بانوان در تالار وحدت ميرود» را تكذيب و اعلام كرد: دريافت دوباره مجوز و يا احتمال ممنوعيت اجراي كنسرت بانوان در تالار وحدت صحت ندارد و تالار وحدت همچون گذشته تابع شرايط اخذ مجوز از دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. اين تالار با عنايت به شان و جايگاه خود، همچنان ميزبان استادان ممتاز و طراز اول موسيقي كشور ازجمله بانوان هنرمند خواهد بود.
منبع:
ایلنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مهر 1389 - 00:00
دیدگاهها
فکر کنم به زودی واسه نفس کشیدن هم باید مجوز بگیریم. ممد کجایی ببینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هوای خانه چه دلگیر می شود گاهی.............
افزودن یک دیدگاه جدید