نگاهی به «رگ خواب»؛ دومین آلبوم محسن یگانه؛
دل من فقط به بودنت خوشه
موسیقی ما - وحیدرضا صیرافیان: دومین آلبوم رسمی محسن یگانه با نام رگ خواب مرداد ماه 1389 به صاحب امتیازی شرکت آوای هنر عرضه شد. پخش این آلبوم را شرکت هنر اول بر عهده دارد. ابتدا قرار بود. ابتدا قرار بود، همزمان با کنسرت محسن یگانه در اصفهان، آلبوم هم پخش شود. ولی فقط مراسم رونمایی از آلبوم انجام شد. پخش این آلبوم که با تاخیر های متوالی هم همراه بود، ابتدا به صورت کاست در شهرستان ها انجام شد. ولی سی دی مجموعه پس از پخش در تهران به شهرهای دیگر رسید! این موضوع نه تنها جنبه تبلیغاتی پیدا نکرد بلکه باعث شد مراجعه کنندگان پس از چند بار ناکامی در خرید آلبوم، دانلود اینترنتی را به عنوان تنها راه برای شنیدن مجموعه انتخاب کنند.
پیش نقد
انتظارات از آلبوم دوم محسن یگانه که در حال حاضر در زمره خوانندگان پرطرفدار موسیقی پاپ قرار می گیرد، بسیار بالا بود. پس از آلبوم تا حدودی قابل قبول نفسای بی هدف در تیرماه 1387 که ترکیبی از کارهای منتشر شده و منتشر نشده محسن در آن سال ها بود، شائبه ی نزول کیفی کارهای او در برابر مجاز شدن بوجود آمد. محسن یگانه باید در آلبوم دوم خلاف این موضوع را اثبات می کرد. ضمن اینکه به عنوان یکی از خوانندگانی که در کانون توجه علاقه مندان موسیقی پاپ قرار دارد، باید نقش گذشت زمان و با تجربه شدن و پیشرفت را، در کارهای خود بروز می داد. ادامه همکاری موثر با شهاب اکبری، در حالی که به استفاده بیشتر از صدای سازهای واقعی متمایل شده بود، همچنین اجرای چند کار با علی ثابت، نشان از میل این خواننده جوان به ماندن در سطح اول موسیقی پاپ داشت. رگ خواب آلبومی است که توانست تا حدود زیادی خواسته طرفداران محسن یگانه را برآورده کند. می توان این مجموعه را گامی مثبت برای خواننده اثر دانست.
اینسرت
نیمی از چهره تمام رخ خواننده، در زمینه مشکی رنگ، طرح اینسرت این البوم است. مقوای براق که نام آلبوم به درشتی و نام خواننده ریزتر و واضح در کنار آن نوشته شده است. عکسی خوب از خواننده در پشت جلد چا÷ شده و در زیر ان اطلاعات سایت خواننده و دست اندرکاران آلبوم ذکر شده است. صفحه میانی شامل اطلاعات کاملی از کلیه تراک های آلبوم است. تنها ایراد آن ریز بودن بیش از حد آن است. در سه صفحه داخلی، سه عکس از خواننده و عکسی زیبا از دو تنظیم کننده آلبوم چاپ شده است. نوشته ای چند خطی از محسن یگانه و دو نوشته کوتاه از تنظیم کنندگان، تنها خواندی های سه صفحه داخلی است. در مجموع کیفیت و چاپ اینسرت آلبوم در حد قابل قبول و خوبی است. تنها نکته ی قابل توجه این است که آدرس سایت شخصی خواننده با لاتین اسم خواننده که در اینسرت نوشته شده، متفاوت است!
اطلاعات آلبوم
آلبوم 46 دقیقه ای رگ خواب دارای 10 تراک و یک قطعه بی کلام است. ترانه ها و آهنگ ها از محسن یگانه است. علی ثابت، شهاب اکبری و محسن یگانه، تنظیم قطعات را انجام داده اند. در قطعات مختلف این آلبوم نوازندگانی چون پیام طونی، فیروز ویسانلو، بابک یوسفی، حسن فراهانی، بابک ریاحی پور، ایمان حجت و .... هنرنمایی کرده اند.
نگاهی به قطعات آلبوم
کلیه ترانه ها و آهنگ ها از محسن یگانه است.
قطعه اول ( سکوت ) با تنظیمی از محسن یگانه. این قطعه شاید ایده آل ترین تراک برای شروع آلبوم باشد. قطعه ای که نوید مجموعه ای متفاوت را به شنونده می دهد. شائبه هایی در مورد تنظیم این قطعه وجود دارد که قطعا خواننده جوابگوی آن خواهد بود. میکس و مستر امید حجت تاثیر خوبی روی قطعه گذاشته است. موسیقی دیجیتالی ابتدایی با آغاز اجرای آرام خواننده کم کم ریتم می گیرد. پس از 40 ثانیه، انرژی لازم با تغییر لحن خواننده و موسیقی زمینه به قطعه تزریق می شود. ( ... آسمونو بی تو خط خطی کردم چه جوری می تونی اینقده بد شی سکوت قلبتو بشکنو و برگرد نذار این فاصله بیشتر از این شه نمی خوام مثل گذشته که رفتی دوباره آخر قصه همین شه ... ) موسیقی بی کلام با سمپل های نه چندان زیبایی فضای نسبتا طولانی میان اجرای خواننده را پر کرده است. خواننده روندی تقریبا مشابه ابتدای قطعه ولی این بار با موسیقی زمینه پرقدرتی تکرار می کند. موسیقی بی کلام پایان بخش تراک اول است. با توجه به اجرای زیبای محسن یگانه، این تراک قطعا می تواند یکی از بهترین های آلبوم باشد.
قطعه دوم ( دوراهی ) با تنظیم شهاب اکبری. موسیقی ملایم ابتدایی، خواننده را در اجرایی آرام همراهی می کند. مقدمه آرام تراک، پس از حدود 40 ثانیه جای خود را به موسیقی با انرژی بیشتری می دهد. خواننده نیز اوج نسبی در اجرای خود می گیرد. بابک یوسفی، در قسمت بی کلام ابتدایی و انتهایی و فیروز ویسانلو در قسمت بی کلام دوم، به زیبایی پاسخ خواننده را می دهند. صاحب صدای لرزان اجراهای زنده، در این تراک نیز اجرایی قابل قبول از ترانه ی زیبای خود دارد.
قطعه سوم ( آدمها ) با تنظیم محسن یگانه. صداهایی به شدت تحت تاثیر افکت که حس خوبی هم القا نمی کنند، آغاز کننده قطعه هستند. با شکل گیری موسیقی و زدوده شدن افکت های مازاد، آماده شنیدن یک قطعه کاملا اجتماعی از محسن یگانه می شویم! ( آدما کلا دو دسته اند یا زرنگ اند یا ساده ساده ها واسه زرنگا سوژه سو استفاده ... ). گرچه مضمون ترانه از اجتماعی بودن فاصله می گیرد ولی فضای متفاوتی در میانه آلبوم شکل می گیرد. هنوز حس شنیدن یک کار متنوع از محسن یگانه شکل کاملی نگرفته است که لوس بازی اینترنتی، همه اندوخته ها را به باد می دهد! قطع شدن قطعه و ایراد گرفتن صدابردار، یادآور ترفندهای فانتزی 5 سال پیش موسیقی اینترنتی است! این قطعه یادآور لطفا این سی دی را بخرید است!
قطعه چهارم ( رگ خواب ) با تنظیم شهاب اکبری. صدای دیجیتالیزه شده ی محسن یگانه در زمینه صدای ویولن شنیده می شود. ملودی دلنشین ابتدایی با صدای گیتار فیروز ویسانلو ادامه پیدا می کند. میکس و مستر قطعه را رضا اسدپور، از اعضای اولیه گروه پارت انجام داده است. ( رگ خواب این دل تو دست تو بوده ترک های قلبم شکست تو بوده ... ) اجرای آرام ترانه رگ خواب با موسیقی زمینه ملایم، فضایی دلنشین ایجاد می کند. یکی از زیباترین لحظات تراک هنرنمایی مشترک فیروز ویسانلو و پیام طونی در قسمت بی کلام میانی است. نزدیکی فضای این قطعه به کارهای گذشته یادآوری می کند که در حال شنیدن آلبوم محسن یگانه هستید. تنظیم زیبای قطعه و اجرای خوب محسن یگانه این تراک را در بین کارهای خوب آلبوم قرار می دهد.
قطعه پنجم ( من تو را کم دارم ) با تنظیم محسن یگانه. قطعه ریتمیک و شاد، که به تعبیر عده ای به جای بار و بندیل ببند در آلبوم قبلی اجرا شده است! ( بسه با چشمات تو به آتیش نکشون خونه امو من تو را کم دارمو تو دل دیوونه امو ). به نظر می رسد میکس و مستر امید حاجیلی نقش تاثیر گذاری داشته است. ویولون در قسمت های مختلف، کمک زیادی به قطعه می کند. این قطعه پس از یک تراک آرام، تنوع و تغییر فضا ایجاد کرده است.
قطعه ششم ( ضربان معکوس ) با تنظیم علی ثابت. قطعه با موسیقی آرام و زیبایی که یادآور کارهای ترکی است آغاز می شود. محسن یگانه پس از گذشت 50 ثانیه از موسیقی، با لحنی آرام اجرای ترانه ی خود را آغاز می کند. تنظیم قطعه هماهنگی خوبی با فضای کار دارد. در ادامه خواننده قسمتی از ترانه را در اوجی نسبی اجرا می کند و موسیقی هم کم کم اوج می گیرد. موسیقی بی کلام زیبا و طولانی، تراک را به مدت یک دقیقه به تنهایی پیش می برد تا خواننده پس از آن اجرای خود را ادامه دهد. همراهی گروه کر در قسمت های مختلف به زیباتر شدن این قطعه 5 دقیقه ای کمک کرده است.
قطعه هفتم ( نباش ) با تنظیم محسن یگانه. ( نباشی کل این دنیا واسم قد یه تابوته نبودت مثل کبرتا دلم انبار باروته .. ته ته ته! ... ) موسیقی دیجیتالی با ریتم نسبتا تندی پس از قسمت ابتدای ترانه، زمینه را برای اجرای محسن یگانه آماده می کند. (... دنیا را بی تو نمی خوام یه لحظه دنیا بی چشمات یه دروغه محضه ...) افکت های میانه قطعه چندان قابل توجه نیست و به قطعه کمک خاصی نکرده است. با اینکه این قطعه کار بدی نست ولی ویژگی خاصی هم ندارد.
قطعه هشتم ( عذاب ) با تنظیم شهاب اکبری. خواننده ترانه عذاب را با ضربآهنگ نسبتا تندی اجرا می کند تا پس از صدای شکستن بغض! موسیقی زمینه رنگ تازه ای بگیرد و خواننده اجرای خود همراه موسیقی ادامه می دهد. موسیقی بی کلام میانی با اینکه به تنهایی زیبا است ولی پاسخ خوبی برای نوع اجرای خواننده نیست. تند بودن ضربآهنگ این قطعه، اجازه ی ایجاد حس مشترک بین خواننده و شنونده را نمی دهد و شنونده تیتروار ترانه و موسیقی زمینه را می گذراند. این تنظیم شهاب اکبری نسبت به سایر کارهای آلبوم نقطه قوتی ندارد.
قطعه نهم ( بمون ) با تنظیم علی ثابت و ملودی برگرفته از آهنگ رایان. تم موسیقی کاملا نزدیک به کارهای ترکی است. گویا علی ثابت برای تنظیم کارهای ترکی انتخاب شده است. ملودی احساسی و زیبا، پس از یک دقیقه صدای خواننده را همراه خود می کند. ترانه زیبای کار به خوبی روی ملودی نشسته است. تنظیم زیبا و خوب علی ثابت هم فضای مورد نیاز برای قطعه و ترانه را ایجاد کرده است. کشیدن کلمات انتهای هر قسمت ترانه، حس لازم را ایجاد کرده است. انتخاب گیتار الکتریک برای موسیقی بی کلام، برای ایجاد پاسخ خوبی به خواننده موثر بوده است. ( ... بمون دل من فقط به بودنت خوشه منو فکر رفتن تو می کشه ...).
قطعه دهم ( حافظه ضعیف ) با تنظیم شهاب اکبری. موسیقی ابتدایی پس از 40 ثانیه آرام می شود تا خواننده اجرای خود را آغاز کند. ملودی این قطعه یادآور کارهای گذشته محسن یگانه است. قرار گرفتن این قطعه در انتها، پیوند دهنده فعالیت های گذشته محسن یگانه و مجموعه جدید او است. تنظیم قطعه برای فضای کار مناسب است و موسیقی قسمت های بی کلام، فضای دلنشینی در میانه تراک ایجاد کرده است.
جمع بندی نهایی
آلبوم دوم محسن یگانه، رگ خواب، در زمره کارهای حرفه ای موسیقی پاپ ایران، اثری قابل قبول است. با توجه به شرایط کنونی موسیقی و با نگاهی به سایر آلبوم های عرضه شده، این مجموعه را می توان گامی مثبت در موسیقی دانست. حضور تنظیم کنندگان حرفه ای، برخی از نوازندگان برتر، ترانه های نسبتا خوب و ملودی های زیبا، تنوع قطعات البوم که کمتر شنونده ای را خسته می کند، نقاط قوت این آلبوم است. قرار گرفتن یکی دو قطعه ضعیف و یک قطعه لوس! را شاید بتوان نقاط ضعف اثر دانست. پس از عرضه آلبوم هایی از خوانندگان مطرح و ناامید شدن هواداران، این آلبوم تا حدود زیادی خواسته هواداران را برآورده کرده است. به دلیل میکس و مستر مناسب و کیفیت خوب ضبط و تکثیر آلبوم، خرید نسخه اورجینال این آلبوم می تواند برای شنونده و البته تهیه کننده سودمند باشد.
پیش نقد
انتظارات از آلبوم دوم محسن یگانه که در حال حاضر در زمره خوانندگان پرطرفدار موسیقی پاپ قرار می گیرد، بسیار بالا بود. پس از آلبوم تا حدودی قابل قبول نفسای بی هدف در تیرماه 1387 که ترکیبی از کارهای منتشر شده و منتشر نشده محسن در آن سال ها بود، شائبه ی نزول کیفی کارهای او در برابر مجاز شدن بوجود آمد. محسن یگانه باید در آلبوم دوم خلاف این موضوع را اثبات می کرد. ضمن اینکه به عنوان یکی از خوانندگانی که در کانون توجه علاقه مندان موسیقی پاپ قرار دارد، باید نقش گذشت زمان و با تجربه شدن و پیشرفت را، در کارهای خود بروز می داد. ادامه همکاری موثر با شهاب اکبری، در حالی که به استفاده بیشتر از صدای سازهای واقعی متمایل شده بود، همچنین اجرای چند کار با علی ثابت، نشان از میل این خواننده جوان به ماندن در سطح اول موسیقی پاپ داشت. رگ خواب آلبومی است که توانست تا حدود زیادی خواسته طرفداران محسن یگانه را برآورده کند. می توان این مجموعه را گامی مثبت برای خواننده اثر دانست.
اینسرت
نیمی از چهره تمام رخ خواننده، در زمینه مشکی رنگ، طرح اینسرت این البوم است. مقوای براق که نام آلبوم به درشتی و نام خواننده ریزتر و واضح در کنار آن نوشته شده است. عکسی خوب از خواننده در پشت جلد چا÷ شده و در زیر ان اطلاعات سایت خواننده و دست اندرکاران آلبوم ذکر شده است. صفحه میانی شامل اطلاعات کاملی از کلیه تراک های آلبوم است. تنها ایراد آن ریز بودن بیش از حد آن است. در سه صفحه داخلی، سه عکس از خواننده و عکسی زیبا از دو تنظیم کننده آلبوم چاپ شده است. نوشته ای چند خطی از محسن یگانه و دو نوشته کوتاه از تنظیم کنندگان، تنها خواندی های سه صفحه داخلی است. در مجموع کیفیت و چاپ اینسرت آلبوم در حد قابل قبول و خوبی است. تنها نکته ی قابل توجه این است که آدرس سایت شخصی خواننده با لاتین اسم خواننده که در اینسرت نوشته شده، متفاوت است!
اطلاعات آلبوم
آلبوم 46 دقیقه ای رگ خواب دارای 10 تراک و یک قطعه بی کلام است. ترانه ها و آهنگ ها از محسن یگانه است. علی ثابت، شهاب اکبری و محسن یگانه، تنظیم قطعات را انجام داده اند. در قطعات مختلف این آلبوم نوازندگانی چون پیام طونی، فیروز ویسانلو، بابک یوسفی، حسن فراهانی، بابک ریاحی پور، ایمان حجت و .... هنرنمایی کرده اند.
نگاهی به قطعات آلبوم
کلیه ترانه ها و آهنگ ها از محسن یگانه است.
قطعه اول ( سکوت ) با تنظیمی از محسن یگانه. این قطعه شاید ایده آل ترین تراک برای شروع آلبوم باشد. قطعه ای که نوید مجموعه ای متفاوت را به شنونده می دهد. شائبه هایی در مورد تنظیم این قطعه وجود دارد که قطعا خواننده جوابگوی آن خواهد بود. میکس و مستر امید حجت تاثیر خوبی روی قطعه گذاشته است. موسیقی دیجیتالی ابتدایی با آغاز اجرای آرام خواننده کم کم ریتم می گیرد. پس از 40 ثانیه، انرژی لازم با تغییر لحن خواننده و موسیقی زمینه به قطعه تزریق می شود. ( ... آسمونو بی تو خط خطی کردم چه جوری می تونی اینقده بد شی سکوت قلبتو بشکنو و برگرد نذار این فاصله بیشتر از این شه نمی خوام مثل گذشته که رفتی دوباره آخر قصه همین شه ... ) موسیقی بی کلام با سمپل های نه چندان زیبایی فضای نسبتا طولانی میان اجرای خواننده را پر کرده است. خواننده روندی تقریبا مشابه ابتدای قطعه ولی این بار با موسیقی زمینه پرقدرتی تکرار می کند. موسیقی بی کلام پایان بخش تراک اول است. با توجه به اجرای زیبای محسن یگانه، این تراک قطعا می تواند یکی از بهترین های آلبوم باشد.
قطعه دوم ( دوراهی ) با تنظیم شهاب اکبری. موسیقی ملایم ابتدایی، خواننده را در اجرایی آرام همراهی می کند. مقدمه آرام تراک، پس از حدود 40 ثانیه جای خود را به موسیقی با انرژی بیشتری می دهد. خواننده نیز اوج نسبی در اجرای خود می گیرد. بابک یوسفی، در قسمت بی کلام ابتدایی و انتهایی و فیروز ویسانلو در قسمت بی کلام دوم، به زیبایی پاسخ خواننده را می دهند. صاحب صدای لرزان اجراهای زنده، در این تراک نیز اجرایی قابل قبول از ترانه ی زیبای خود دارد.
قطعه سوم ( آدمها ) با تنظیم محسن یگانه. صداهایی به شدت تحت تاثیر افکت که حس خوبی هم القا نمی کنند، آغاز کننده قطعه هستند. با شکل گیری موسیقی و زدوده شدن افکت های مازاد، آماده شنیدن یک قطعه کاملا اجتماعی از محسن یگانه می شویم! ( آدما کلا دو دسته اند یا زرنگ اند یا ساده ساده ها واسه زرنگا سوژه سو استفاده ... ). گرچه مضمون ترانه از اجتماعی بودن فاصله می گیرد ولی فضای متفاوتی در میانه آلبوم شکل می گیرد. هنوز حس شنیدن یک کار متنوع از محسن یگانه شکل کاملی نگرفته است که لوس بازی اینترنتی، همه اندوخته ها را به باد می دهد! قطع شدن قطعه و ایراد گرفتن صدابردار، یادآور ترفندهای فانتزی 5 سال پیش موسیقی اینترنتی است! این قطعه یادآور لطفا این سی دی را بخرید است!
قطعه چهارم ( رگ خواب ) با تنظیم شهاب اکبری. صدای دیجیتالیزه شده ی محسن یگانه در زمینه صدای ویولن شنیده می شود. ملودی دلنشین ابتدایی با صدای گیتار فیروز ویسانلو ادامه پیدا می کند. میکس و مستر قطعه را رضا اسدپور، از اعضای اولیه گروه پارت انجام داده است. ( رگ خواب این دل تو دست تو بوده ترک های قلبم شکست تو بوده ... ) اجرای آرام ترانه رگ خواب با موسیقی زمینه ملایم، فضایی دلنشین ایجاد می کند. یکی از زیباترین لحظات تراک هنرنمایی مشترک فیروز ویسانلو و پیام طونی در قسمت بی کلام میانی است. نزدیکی فضای این قطعه به کارهای گذشته یادآوری می کند که در حال شنیدن آلبوم محسن یگانه هستید. تنظیم زیبای قطعه و اجرای خوب محسن یگانه این تراک را در بین کارهای خوب آلبوم قرار می دهد.
قطعه پنجم ( من تو را کم دارم ) با تنظیم محسن یگانه. قطعه ریتمیک و شاد، که به تعبیر عده ای به جای بار و بندیل ببند در آلبوم قبلی اجرا شده است! ( بسه با چشمات تو به آتیش نکشون خونه امو من تو را کم دارمو تو دل دیوونه امو ). به نظر می رسد میکس و مستر امید حاجیلی نقش تاثیر گذاری داشته است. ویولون در قسمت های مختلف، کمک زیادی به قطعه می کند. این قطعه پس از یک تراک آرام، تنوع و تغییر فضا ایجاد کرده است.
قطعه ششم ( ضربان معکوس ) با تنظیم علی ثابت. قطعه با موسیقی آرام و زیبایی که یادآور کارهای ترکی است آغاز می شود. محسن یگانه پس از گذشت 50 ثانیه از موسیقی، با لحنی آرام اجرای ترانه ی خود را آغاز می کند. تنظیم قطعه هماهنگی خوبی با فضای کار دارد. در ادامه خواننده قسمتی از ترانه را در اوجی نسبی اجرا می کند و موسیقی هم کم کم اوج می گیرد. موسیقی بی کلام زیبا و طولانی، تراک را به مدت یک دقیقه به تنهایی پیش می برد تا خواننده پس از آن اجرای خود را ادامه دهد. همراهی گروه کر در قسمت های مختلف به زیباتر شدن این قطعه 5 دقیقه ای کمک کرده است.
قطعه هفتم ( نباش ) با تنظیم محسن یگانه. ( نباشی کل این دنیا واسم قد یه تابوته نبودت مثل کبرتا دلم انبار باروته .. ته ته ته! ... ) موسیقی دیجیتالی با ریتم نسبتا تندی پس از قسمت ابتدای ترانه، زمینه را برای اجرای محسن یگانه آماده می کند. (... دنیا را بی تو نمی خوام یه لحظه دنیا بی چشمات یه دروغه محضه ...) افکت های میانه قطعه چندان قابل توجه نیست و به قطعه کمک خاصی نکرده است. با اینکه این قطعه کار بدی نست ولی ویژگی خاصی هم ندارد.
قطعه هشتم ( عذاب ) با تنظیم شهاب اکبری. خواننده ترانه عذاب را با ضربآهنگ نسبتا تندی اجرا می کند تا پس از صدای شکستن بغض! موسیقی زمینه رنگ تازه ای بگیرد و خواننده اجرای خود همراه موسیقی ادامه می دهد. موسیقی بی کلام میانی با اینکه به تنهایی زیبا است ولی پاسخ خوبی برای نوع اجرای خواننده نیست. تند بودن ضربآهنگ این قطعه، اجازه ی ایجاد حس مشترک بین خواننده و شنونده را نمی دهد و شنونده تیتروار ترانه و موسیقی زمینه را می گذراند. این تنظیم شهاب اکبری نسبت به سایر کارهای آلبوم نقطه قوتی ندارد.
قطعه نهم ( بمون ) با تنظیم علی ثابت و ملودی برگرفته از آهنگ رایان. تم موسیقی کاملا نزدیک به کارهای ترکی است. گویا علی ثابت برای تنظیم کارهای ترکی انتخاب شده است. ملودی احساسی و زیبا، پس از یک دقیقه صدای خواننده را همراه خود می کند. ترانه زیبای کار به خوبی روی ملودی نشسته است. تنظیم زیبا و خوب علی ثابت هم فضای مورد نیاز برای قطعه و ترانه را ایجاد کرده است. کشیدن کلمات انتهای هر قسمت ترانه، حس لازم را ایجاد کرده است. انتخاب گیتار الکتریک برای موسیقی بی کلام، برای ایجاد پاسخ خوبی به خواننده موثر بوده است. ( ... بمون دل من فقط به بودنت خوشه منو فکر رفتن تو می کشه ...).
قطعه دهم ( حافظه ضعیف ) با تنظیم شهاب اکبری. موسیقی ابتدایی پس از 40 ثانیه آرام می شود تا خواننده اجرای خود را آغاز کند. ملودی این قطعه یادآور کارهای گذشته محسن یگانه است. قرار گرفتن این قطعه در انتها، پیوند دهنده فعالیت های گذشته محسن یگانه و مجموعه جدید او است. تنظیم قطعه برای فضای کار مناسب است و موسیقی قسمت های بی کلام، فضای دلنشینی در میانه تراک ایجاد کرده است.
جمع بندی نهایی
آلبوم دوم محسن یگانه، رگ خواب، در زمره کارهای حرفه ای موسیقی پاپ ایران، اثری قابل قبول است. با توجه به شرایط کنونی موسیقی و با نگاهی به سایر آلبوم های عرضه شده، این مجموعه را می توان گامی مثبت در موسیقی دانست. حضور تنظیم کنندگان حرفه ای، برخی از نوازندگان برتر، ترانه های نسبتا خوب و ملودی های زیبا، تنوع قطعات البوم که کمتر شنونده ای را خسته می کند، نقاط قوت این آلبوم است. قرار گرفتن یکی دو قطعه ضعیف و یک قطعه لوس! را شاید بتوان نقاط ضعف اثر دانست. پس از عرضه آلبوم هایی از خوانندگان مطرح و ناامید شدن هواداران، این آلبوم تا حدود زیادی خواسته هواداران را برآورده کرده است. به دلیل میکس و مستر مناسب و کیفیت خوب ضبط و تکثیر آلبوم، خرید نسخه اورجینال این آلبوم می تواند برای شنونده و البته تهیه کننده سودمند باشد.
منبع:
وبلاگ نقد آلبوم های روز موسیقی
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1389 - 00:00
دیدگاهها
درود بر این نقد عالی همه چیز معلوم بود که این آلبوم یک سرو گردن،از تمام آلبوم هایی که این چندوقته سر تر بوده
ولی یه سری آدم متعصب میان رای منفی میدن متاسفم
ممنون از موزیک ما
نکنه تو پروفسور این رشته ای که میخوای برات توضیح بدن؟!؟!
هر کی ندونه ما که میدونیم تو فقط اینجا الافی!!!
واقعا ببخشید میدونم اینجا جاش نیست
اما کسی می دونه آلبوم تصویری حضور 2 محمد اصفهانی یا آلبوم صوتی جدید ایشون کی منتشر می شه؟؟
الآن 5 ساله که منتظریم
بسه دیگه............
واقعا چی بود این البوم نفسهای بی هدف اهنگ بد نداشت ولی این اهنگ خوب نداشت ....
نمی دونم چرا انقدر به این "آدما" بدبین هستید یعنی واقعا در این ترک هیچ چیز دیگه ای ندیدید؟ مثله اینکه این ترک بدجوری شمارو چزونده اتفاقا برعکس این ترک یکی از بهترین های این آلبومه لوس! نیست شما لوس هستید که بلد نیستید انتقاد بکنید خب خوشت نیمده بگو خوشم نیمده چرا خودتو عذاب میدی
یه چیزه دیگه ضربان معکوس هم هیچ چیزه دیگه ای نداشت که به چشم بیاد بابا خیلی بی رحمی انقدر که تو آدما دقیق!! شدی تو ضربان معکوس بیشتر دقیق می شدی بیشتر از این نکات مثبت داشت.
به نظر من که آلبوم خیلی عالییه فقط نباید مثل بعضیا زود دست به نقد شد.
ترک های
1.ضربان معکوس
2. دوراهی
3.عذاب
بهترین های آلبوم هستند.
کاش میشدومیگفتیدواسه چی تراک سوم ضعیفه ؟؟؟نقدبایدبادلیل وبرهان باشه باصحبت های دوست عزیزم بابک شبروکاملاموافقم...
با توجه به شرایط کنونی موسیقی و با نگاهی به سایر آلبوم های عرضه شده، این مجموعه را می توان گامی مثبت در موسیقی دانست.
کاملا با این جمله موافقم
اصلا و اصلا طرفدار محسن یگانه نیستم
ولی آلبومش در یک حد استاندارد و خوب بود
آلبومیه که توی این شرایط موزیکمون به امثالش نیاز داره
نه در حد شاهکار بود نه در حد ضعیف
کاملا استاندارد
یکی از نقات قوتش هم اشعارشه
خسته نباشید تیم رگ خواب
با سلام و خسته نباشید خدمت مدیران محترم سایت فوق العاده موزیک ما .
من به دلیل علاقه ای که به وبسایت شما دارم مایلم نقد آلبوم رگ خواب را در سایتتان قرار دهم ، بنده میتوانم 24 ساعته به کامنت ها پاسخ دهم .
اگر جایی از نقد به نظر شما نیاز به اصلاح دارد نیز موردی ندارد .
با تشکر
منتظر نظرتان هستم ...
نقد خوبی بود ..
آخ ببخشید منظورم تبلیغ خیلی خوبی بود ..
آهای ملت برین سیدی اورجینال رو بخرین ..
بعضی ها خودشونو کشتن با این آلبوم
موزیک ما تایید کن لطفا ..
فکر میکنم واسه نقد این آلبوم خیلی زود بود و باید فرصت بیشتری بهش میدادند ولی آلبوم آنقدر قوی بود که در همین مدت کوتاه نظر خیلی هارو متوجه قدرتش کرده.در کل این نقد منصفانه و منطقی به نظر میرسید ولی اصلا ویژگیهای یک نقد فنی و حرفه ای رو نداشت(چون به نظر من این آلبوم از نظر فنی بسار بالاست و نیاز به نقد بسیار دقیق تر و موشکافانه تر از این را داشت).
ترانه سرایی نسبتا خوب:همه میدونن که محسن یگانه در حال حاضر یکی از بهترین ترانه سرایان ایران هست که با توجه به سن کمی که داره(25) اشعاری رو میگه که کار کمتر کسیت و وقتی شعراش رو میخونی این احساس بهت دست میده که داری اشعار یک شاعر با تجربه پر سابقه و دوران دیده ای رو میخونی.به نظر من یکی از مهمترین دلایل موفقی این آلبوم ترانه هاش خواهد بود.
یکی دو قطعه ضعیف:کاش گفته میشد این یکی دوتا قطعه ضعیف کدوم ها هستند و علت اینکه ضعیف شمرده شدن چی بوده فقط گفته شده که یکی دو قطعه ضعیف بوده ولی کدام و چرا معلوم نیست واین خواننده نقد رو سردرگم میکنه.نقده بدون دلیل و برهان ارزش خاصی نخواهد داشت.
یک قطعه لوس!:خب منظور نویسنده قطعه "آدما" هست.کاش از یه زاویه دیگه ای به ترک نگاه میکرد و فقط به خاطر اتفاقهای خاصی که در وسط آهنگ رخ میده به این قطعه حمله نمیکرد. محسن یگانه اگر طی این چند سال نوآوری از خودش نشون نمیداد مسلما الان مثله خیلی از همکارای هم دوره خودش درجا میزد. به نظر من قرار گیری این قطعه "های" بین دو قطعه از غمگین ترین ترکهای آلبوم،آلبوم رو از یکنواختی بیرون آورد و شنوده رو ترغیب به شنیدن ادامه آلبوم کرد.مسلما اگر بین دو قطعه "دوراهی" و رگ خواب" چنین قطعه ای قرار نمیگرفت شنونده رو خسته میکرد.
در آخر کاش به هنگام ذکر منبع میگفتید که این "وبلاگ!" و کسی که این نقد رو انجام داده در چه سطحی از موسیقی قرار داره و اصلا آیا صلاحیت نقد این اثر رو داشت و آیا این نقد صلاحیت اینو داشت که در موسیقی ما گذاشته بشه.
سکوت ، نباشی ، عذاب ، بمون
بهترین های این آلبوم:X
البته آدما هم به نوبه ی خودش جالب بود:D
be nazaram joz ahange adama baghie ahanga dar sathe ghabele ghabool va hata faratara az musighie iran bood,tabrik migam be mohsen yeganeye aziz
ما به دلمون موند که در ایران یک منتقد منطقی و واقعی به معنای
واقعی کلمه ی " منتقد " ببینیم !
نقد خوب و منصفانهای بود
متاسفم که اینجوری ترک سوم رو نقد کردید ...
محض اطلاعتون این ترک مال تیتراژ تلویزیونی بود که کنسل شد اصلا اجتماعی سروده نشده و مخاطبش مخاطبای تلویزیون ایران بودن ...
شما جالبه که اسم اینترنتی رو شنیدین و اینجوری به این ترک می پرین ... چرا حرفی از تنظیم و میکس فوق العاده ی ترک نمی برین که قطعا تو کل آلبومای موسیقی بی نظیر بود؟ (پس از ترجیع بند اول رو عرض می کنم)
متاسفم واستون که نه تنظیم رو نقد کردید نه به کار بردن حرفه ای ساز ترومپت رو ...
خیلی نقص داره ...
مگه مجبوربن به این زودی نقد بنویسین که اینقدم ناقص باشه ؟!
شاید منظور از دو قطعه ی ضعیف " عذاب " و " تابوت " باشه ... ولی به نظر من تمام ترکها عالین ...
این آلبوم ترانه ها و ملودی فوق العاده یی داره ...
من همه ی ترکارو دوستدارم ...
چون توشون نوآوری و پیشرفت رو میبینم ...
حرف هیچ کسی هم برام مهم نیست... در کل نقد خوبی بود ولی هنوز زوده برای نقد !
راستی کار خوبی نکردید به ترک آدما گفتید " لوس " !!!!
البته حالا خوبه گفتید " لوس " ...
همه ی آدمای روی زمین لوسن ن ن ن ن ن...
چطور به خودتون جرات میدین به کارای محسن یگانه بگین لوس؟
اصلا شماها چه کاره این که کارای محسن یگانه رو نقد میکنین؟
حتما پروفسورای این رشته رو دارین ما نمیدونیم
که تو یه هفته به این نتیجه ها رسیدین
کدوم ترکها ضعیف بودن ؟
خوب فقط بلدین بگین ضعیف بودن!!!!
شدین طرفدارای دیگر خواننده ها که میخوان هرطوری که شده لطمه بزنن؟
دلیل بیار بگو اون ترک به اون دلیل ضعیفه
نقد به این میگن نه اینکه بیای و از همه ترکها جز ادما تعریف کنین
و در اخر بگین یکی دو ترک ضعیف!
این که اسمشو نمیشه گذاشت نقد
درضمن همون ترک ادما که شما ازش بد میگین بعضی از طرفدارا اونو به عنوان بهترین ترک البوم قبول دارن مثل من چون محسن صداشو به رخ همه میکشه
خلاصه نقدتون به درد خودتون میخوره
حالا تایید نکنین هم خیالی نیست ماها عادت داریم کلا بدتون از یگانه و طرفداراش میاد
مرسی از زحماتتون.فقط محسن یگانه
سلام.
کلا در نقد شما کمتر جهت گیری دیده میشد.
اما می شه از لوس نامیدن قطعه ی سوم فهمید که منتقد آدمی هست که می خواد جدی به نظر برسه و تمایل نداره جایی شوخی ببینه که این از مشکلات شخصی منتقد هست و نباید در نقد فنی آورده بشه.
بهتره با رسیدن به جایی که خواننده قصد شوخی با مخاطب رو داره با یک لبخند جواب شوخی خواننده رو داد و سعی در بیان مخالفت های احساسی در قالب نقد را نداشت.
فقط محسن یگانه عزیز مهم بود همین.
در ضمن نقد در ایران یعنی چیییی؟
میشه نقد رو بهم توضیح بدید؟
عشق فقط " محسن چاوشی "
آلبوم عالی بودش
دمش گرم
ایشالا آلبوم سوم هم بهتر از این باشه
سلام
به نظر من که آلبوم چندان خوبی نبود و پسرفت داشت نسبت به گذشته .
به جز تراک "سکوت" بقیه چیز خاصی نداشت و اثری از یگانه نبود در آلبوم .
امیدوارم پیشرفت داشته باشه در آینده .
انتظارات از یگانه بیش از این بود .
aslan naghde khobi nabod.adama aslanam loos nabod ziba bood.
nabashi na nabah bi savada...taeed kon.
آلبوم خیلی خوبی بود.بلاخره بعد از مدت ها یه کار خوب شنیدیم.
تراک "آدم ها" یه کار نوع و عام پسند بود که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت،به نظر من نقد درستی از این تراک نکردید.
من موندم این کارشناسان رو از کجا میارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
این البوم هر چی داشته باشه و لی واقعا متنوع نبود و کار ها و تنظیم ها در یک سطح بود و منی که این همه برای این البوم لحظه شماری میکردم خیلی زود خسته شدم از این البوم
ولی یگانه همچنان جاویدان است مثل مثل چاووشی که هر چند چاووشی هم در البوم ژاکت انتظارات را براورده نکرد
معمولا خوانندگان بزرگ از اینطور کارهایی که در قطعه سوم انجام شده انجام نمی دهند و با یک موسیقی و ترانه خوب کارشون را جلو می برند. فکر کنم برای همین ازکلمه لوس استفاده کرده!!
در ضمن این آقای بابک شبرو که توی همه سایت ها یگانه یگانه میکنه و بدون دلیل حمایت متعصبانه می کنه!
کم کم دارم شک می کنم بابک شبرو خود محسن یگانه است یا حداقل برادرشه!
به نظرم نقد خوجالبی بود فقط در مورد تراک ادما حرفت ب و درست نبود کار جالبی بود نواوری داشت.. واسه جذب مخاطب جدید کارایی داشت من خیلی خوشم امد هر کسم پرسیدم خوشش امده
نویسنده عزیز، تِرک 3 ، تِرک مورد علاقه منه ... خیلی بی ذوقی که با این تِرک نمیتونی ارتباط برقرار کنی
نام اصلی ملودی آهنگ بمون دایان هست یا رایان؟دایان به معنی برگرد!
درست میگم؟؟؟
به نظر من اصلا نقد خوبی نبود
یک ترانه یا تراک باید ماندگاری هم داشته باشه
به نظر من فقط دو راهی ماندگاری داشت
ترانه ها کجا خوب بود؟پس اگه این ترانه ها خوبه ترانه های روزبه بمانی و یغما و دکتر یداللهی و... پس چین؟
تراک آدما بیشتر برای خنده خوب بود
سلام.
نمی خوام چیزی بگم تو حال این نقد کننده بزنم . ولی تراک آدما رو نمیشه اسمشو یه لوس بازی گذاشت.....
کار نباشی یه کار فوق العاده بود.
قرار نیست هر 10 تا تراک آلبوم یه انفجار باشه......
مشکل این نقد اینه که به خوبی های البوم توجه چندانی نکرده ولی از ضعف های نچندان بزرگ آلبوم یه کوه ساخته .............
به خدا دلمون واسه یه نقد حسابی تنگ شده.............
نقد منصفانه ای بود..چرا کاری میکنید که دیگر هیچ کس نتواند نظرات شخصی خود را به اشتراک بگذارد..این آلبوم هم آلبوم خوبی بود، به جای حمله کردن!! نظر منطقی بدهید و مدیران سایت هم لطفا مکانی را برای گفتگو میان نقد کننده و مراجعین فراهم کنند تا سوال ها بی جواب نمانده و تبدیل به سوتفاهم نشود.باتشکر.
پویا جان
اولا محسن یگانه اینقدر بیکار نشده که بیاد تو نت و از کارهای خودش دفاع کنه چون اصلا نیازی به این کار نداره میدونی چرا "دوما" رو بخون
دوما محسن یگانه آنقدر طرفدار داره که از کارهاش و خودش دفاع کنن. بنده حقیر خاک پای همه طرفدارای محسن یگانه هستم و دوستام اونقدر زیادن که منو امثال من مقابلشون ناچیزیم.
همینکه حضور همیشکی من کنار هنرمندی بنام محسن یگانه اینقدر تورو تحت تاثیر قرار داده به خودم افتخار میکنم.مطمین باش تا زندم هرجااسمی از محسن یگانه برده میشه اونجام تا کسی حقشو به نا حق نخوره و "به حق" ازش دفاع کنم .اینو هم مطمین باش محسن یگانه اونقدر از من و امثال من داره که خیالش همیشه راحته که با وجود ما هیشکی نمیتونه حتی به ضربه زدن به محسن یگانه فکر کنه.
من خودم از طرفداری کورکورانه و تعصبی کاملا مخالفم و خوشحال میشم که بگید کجا از روی تعصب و نا حق از محسن یگانه دفاع کردم.
من هم آدماررو جزء 4 آهنگ اول این آلبوم میدونم
از سر کوچه اوردین این منتقدو ... خیغرض ورزانه نقد میکنه ... درضمن به املای خود شما هم نقد زیادی وارده ...
دوست خوبم اقای منتقد راین نه دایان ...
اقای منتقد شما فقط باید نقد کنی نه اسم روی اثر بذاری ... قطعه لوس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما میگی لوس اما خیلی ها با همین قطعه بیشترین رابطه را برقرار کردن از جمله خود من ...
نقد کامل و به گفته نویسنده ی این نقد (بسیار خوب) از رگ خواب در وبلاگ موسیقایی .....
منظور هواداران یگانه از نقد منصفانه اینه همه از همه چیز آلبوم در حد شاهکار یاد بکنند و به به و چه چه این لوس بازی ها !
به نظرم منتقد درست میگه . ترک آدمها اگر هم قرار بود ترک خوبی دربیاد که درنیومد و حالت روحوضی داشت ! با اون خوشمزه بازی وسط آهنگ به کلی خراب شد رفت !
آلبوم در کل آلبوم خوبی بود نه شاهکاری که منفجر بشه دل و روده تون بریزه بیرون ! در این شکی نیست که از آلبوم چاووشی چند سر و گردن بالاتره ولی در کل 3 الی 4 ترک قوی داشت بقیه کاملا معمولی بود .
نقد خوبی فقط نمی دونم چه جوری دلتون اومده به کار محسن یگانه بگین لوس !!! بی انصافیه دیگه ، نیست ؟؟؟
بهترین آلبوم پاپ ایران ارزشش خیلی بیشتر از ایناست ... رگ خواب روز به روز طرفداراش بیشتر میشن ... مطمئن باشید ... تموم تراک ها عالی و بی نظیر بودن ، عالی و بین ظیر ... دم آقا محسن یگانه گرم ... نوکرشم
بهترین کلام درباره یگانه همون لوس بود !
فقط محسن چاوشی همین !
یعنی این را باور کنم که روی محسن یگانه و کارهاش تعصب نداری؟
ولی هر سایت که نظراتت را دیدم فقط از روی تعصب بود. تازه طرفداری تو از کسی که این همه ازش تعریف می کنی و این خصوصیات را چه فایده ای داره؟
کلا آدم کاری که انجام می ده یا ارزش مادی داره یا معنوی! کار تو هیچ ارزشی نداره!!
من هیچ جا نظری ندیدم از تو که گفته جانبداری بدون تعصب را اثبات کنه!
من خیلی بیشتر از این از محسن جان انتظار داشتم .خیلی آلبوم شلی بود . 3تا 4 تراکش خوب بود .با این همه تعرفی که کرده بود باید آلبوم بهتری میداد . و نکته منفی دیگه نبود کوشان حداد در آلبومش بود که گفته بود هست .
نه عزیزم تو مختاری باور کنی یا نکنی.به خاطه احترام به موضوع و مطلب این پست ترجیح میدم دیگه باهات دراین مورد بحثی نکنم.
موفق باشی
اصلا فکر نمی کردم اینقدر آلبوم ضعیفی باشه
بابا یکی این روزbeوبگیره ،بدجوری آمپرش زده بالا:)))))))))
آخه عزیزم چراداغ میکنی اینا که نمیدونن موسیقی واحساس چیه همینجورازراه میرسن یه نظر الکی ازخودشون ول میدن .......
به نظر من که خیلی هم قشنگ بودحسابی هم دستش دردنکنه به همسرش خسته نباشید میگم که همراهیش کرده.
توهم یذره رله باش عزیزم موقع آلبوم شانس فرزین جونمم ازاین چرت وپرت هازیاد گفتن ولی اصلا اهمیت نده ....
اگه خیلی ادعاشون میشه طرفداریه خوانندن بااین نظرات ضدنقیسشون شخصیت اون خواننده روخوردنمیکنن...
بازم میگم آلبومش veryعالی بود:)))
به نظرم این کسایی که میگن رگ خواب آلبوم ضعیفی بوده یا یه آلبوم دیگه رو گوش دادن یا تا حالا فقط آهنگایی تو مایه های ساسی مانکن گوش دادن کسی که به رگ خواب میگه ضعیف به نظر من یه سری مشکلات غیر قابل علاج داره ! به امید سلامتی همه . محسن یگانه دوست داریم .
سلام
اولا" خسته نباشی میگم به محسن یگانه ی عزیز که آلبوم بیش از حد احساسی رو خونده...
اما کار ها زیاد قوی نیستن...
با جندبار گوش دادن آدم سیر میشه از گوش دادنشون..
در ضمن میتونست از ترانه های دیگران هم استفاده کنه...
ترانه ..آهنگ و و تنظیم بعضی قطعات از خود محسن و این سطح آلبوم رو پایین اورده...
آلبوم فوق العاده بود. من دفعه اول که گوش کردم نا امید شدم، ولی هر بار که بیشتر گوش کردم بیشتر خوشم اومد. تنظیم شهاب اکبری عالیه. تکست آهنگ ها هم فوق العاده بود. به نظرم تا الان بهترین آلبوم سال بوده!
trak 3 benazare man khali ham ghashang bood.
البوم واقعآعالیه.صدای یگانه واقعآبه من ارامش میده.همه اهنگاعالی بود.ضربان معکوس وعذاب به نظرم بهتربودن.همیشه موفق باشی محسن جان.ILOVEYOU
نفسهای بی هدف
از این البوم دل چسب تر بود
اما اهنگ رگ خواب محشر بود
موسیقی ما لطفا تایید کنید...
آلبوم معررررررررررررررررررررررکه ست...نظرات مختلفه حتی بین طرفدارای پروپا قرص محسن عزیز...پس شما حق ندارید از قول خودتون به این ترک با این همه نو آوری بگین لوس،خیلیا این ترک رو دوست دارند...لطفا ویرایش کنید...مرسی
کد محسن یگانه (303) رو به 20001124 بفرستید.دوستان به این شماره کد محسن یگانه رو اس ام اس کنید و در نظر سنجیه انتخاب بهترین خواننده پاپ توسط مجله زندگی ایده آل شرکت کنید.
مطمئنا این آلبوم بهترین آلبوم امسال بوده....
و ترک تـــــــــــــــــــابــــــــــــــــــــو ت هم خیلی خیلی عالیه برعکس نقدی که کردید
عذاب هم عالیه ، برعکس ترک 10 زیاد دلچسب نیست
مـــــــحــــــســـــــــــــــــن دوست دارم....
سلام ........
به نظر من آلبوم « رگ خواب » یکی از برترین آلبوم های این
چند دهه است ...
در مورد ترک « آدمها » هم به نظر من کار جالب و ابتکاری نو بود که
مورد پسند خیلی از طرفداران آقای محسن یگانه بود ........
ترک های " سکوت " و " نباشی " و " من تو رو کم دارم " هم
بهترین ترک های این آلبوم فوق العاده بودند .....
آرزوی موفقیت برای یگانه خواننده ی پاپ ایران محسن یگانه و
همه ی طرفدارانش .......
به نظر من یک کار حرفه ای باید تنوع داشته باشه در آهنگسازی و ترانه
شاید آهنگ های ای اثر شنیدنی باشه اما حرفه ای نیست
تراک "تابوت" که عالی بود.حرفه ای.نمیشه گفت ضعیف.آدمها هم همینطور مخصوصاً وقتی کات میزنه و دوباره شروع میکنه.صداش واقعا عالیه.کل آلبوم عالی بود.
آفرین به محسن
فقط محسن یگانه
یگانست
محسن دوست دارم
حمیدرضا
افزودن یک دیدگاه جدید