نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
این تنظیمکننده جوان در اولین گفتگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» عنوان کرد
امیر جمالفرد: اجرای زنده محسن چاوشی تأثیرگذار و فوقالعاده است
موسیقی ما – آن زمان که نامش در آلبوم «پرچم سفید» محسن چاوشی به چشم مخاطبان خورد شاید خیلیها تصور نمیکردند که او بتواند در بازار موسیقی پاپ به عنوان یک تنظیمکننده، کارش را ادامه دهد. چون از یک سو جوان بود و از سوی دیگر خیلیها او را با مقوله خوانندگی و نام هنری «امیراکس» شناخته بودند. اما «امیر جمالفرد» موفق شد پس از آن آلبوم چند همکاری موفق دیگر با محسن چاوشی و سایر خوانندهها نظیر حامد زمانی داشته باشد. او چندی پیش هم در آلبوم «یادم تو را فراموش» با صدای مازیار فلاحی حضور داشت و قطعاتی را برای این خواننده تنظیم کرده بود. حالا این روزها امیر جمالفرد دوباره روی خوانندگی متمرکز شده و به نوعی میتوان گفت که این حیطه، پنجاه درصد دغدغههایش شده است. این تنظیمکننده و خواننده چندی پیش مهمان دفتر سایت «موسیقی ما» بود و با هم درباره کارهای اخیرش و برنامههایی که برای آینده دارد گپ زدیم. بحث درباره جزئیات همکاری با محسن چاوشی و همچنین بیان نظرات امیر جمالفرد درباره سایر تنظیمکنندهها از جمله نکات دیگر این گفتگو بود که متن کامل آن اکنون پیش روی شما قرار داد:
پس از آلبوم اول محسن چاوشی که با او کار کردیم، حامد زمانی نزد من آمد و به دفتر «محسن رجبپور» رفتیم. چون حامد زمانی با محسن رجبپور قرارداد یک آلبوم داشت. محسن رجبپور به من گفت آهنگ تو را گوش کردهام و اتفاقاً در دفترش هم آن کار را داشت. او گفت که پس از همکاری با حامد، قرارداد خوانندگی با خودت را میبندیم. پیشنهاد خوبی در آن سال برای من بود ولی همان دوره شدیداً درگیر کارهای محسن بودم و به خوانندگی بها ندادم.
حامد زمانی منتقد دارد ولی موافقان زیادی هم دارد. شاید منتقدان حامد زمانی باور نکنند که او این حجم از طرفدار را دارد. من به عنوان تنظیمکننده کار خودم را انجام دادم و اعتقادات او را قبول دارم چون کارهای حامد برخلاف عرف و شئونات اسلامی و جامعه نیست. حامد مسئول سیاست کاری خودش است اما مسیری که میرود اشتباه نیست به همین دلیل کار کردن در کنار او مشکلی ندارد.
تا الان کارهایی که من انجام دادهام صرفاً در آنها نقش تنظیمکننده را داشتهام و در انتخاب ملودی و شعر و صدای خواننده نقشی نداشتم. در کارهای جدیدی که انجام میدهم سعی میکنم در بخشهای دیگر هم دخالت کنم.
مازیار فلاحی کارهای من با محسن چاوشی گوش کرده بود و دوست داشت و توانستم با او ارتباط حسی و دلی برقرار کنم.
- *کاراکتر آرام و بی سر و صدایی دارد که نشان میدهد که بچه درسخوان بودی ولی چه شد که وارد موسیقی شدی؟!
- *چه کارهایی آن زمان گوش میکردی؟
*کارهای پاپ داخلی را گوش نمیکردم و برایم جذاب نبودند*
- *زمان نوجوانی تو با دوران طلایی موسیقی پاپ همراه بود. کارهای خوانندههای پاپ را هم گوش میکردی؟
- *آن زمان ساکن تهران نبودی. درست است؟
- *چند ساله بودی؟
- *از دست سیروان؟!
- *پس میتوانیم بگوییم سیروان خسروی الگوی تو بود؟
*قبل از قطعه تو خیال کردی بری، موسیقی الکترونیک نداشتیم*
- *در دورهای که کارهای خارجی را دنبال میکردی، به دنبال تحقیق و ارتقای دانش خودت هم رفتی؟
- *از اوایل دهه هشتاد موسیقی الکترونیک رواج پیدا کرد.
- *شاید کم بودند ولی از اواسط دهه هشتاد این نوع تنظیم و موسیقی گسترش چشمگیری داشت.
- *چرا عنوان امیراکس را انتخاب کردی؟
- *پس از اولین قطعهای که منتشر کردی و ظاهراً با استقبال محسن چاوشی هم همراه شد تصمیم نگرفتی راهت را به سمت خوانندگی ببری؟
پس از آلبوم اول محسن چاوشی که با او کار کردیم، حامد زمانی نزد من آمد و به دفتر «محسن رجبپور» رفتیم. چون حامد زمانی با محسن رجبپور قرارداد یک آلبوم داشت. محسن رجبپور به من گفت آهنگ تو را گوش کردهام و اتفاقاً در دفترش هم آن کار را داشت. او گفت که پس از همکاری با حامد، قرارداد خوانندگی با خودت را میبندیم. پیشنهاد خوبی در آن سال برای من بود ولی همان دوره شدیداً درگیر کارهای محسن بودم و به خوانندگی بها ندادم.
*به نظرم باید درصد فعالیتم در خوانندگی و تنظیم را شصت به چهل یا پنجاه پنجاه میکردم*
- *کاری ندارم با چه آدمهایی در مقوله تنظیم کار کردی ولی مشخص است که بابت عدم پیگیری خوانندگی ناراحت هستی.
- *به نظرم الان کار تو کمی سخت باشد. چون کاراکتر تو در زمینه تنظیم برای مخاطبان شکل گرفته و اگر بخواهی امیر جمالفرد خواننده را هم به آنها معرفی کنی کارت سخت خواهد شد.
- *نکته این است که تا کنون به جز سیروان، هر تنظیمکنندهای که وارد عرصه خوانندگی قطعه هیت و موفقی منتشر نکرده است.
*آلبومی که محسن چاوشی با کوشان حداد جمع کرده بود را خیلی دوست داشتم*
- *چند سال پیش در مصاحبهای گفته بودی که آغاز کار هنری من با محسن چاوشی بوده است. این جمله جالب و کمی عجیب بود. چون معمولاً تنظیمکنندههای ما اسم یک خواننده را به این شکل عنوان نمیکنند تا زیر سایه شهرت او نروند.
- *و ریسک هم کرد.
- *انتظار میرفت همکاریهای شما بیشتر شود و تداوم داشته باشد.
- *نکتهای که در تنظیمهای تو برای محسن وجود دارد دو فضا بیشتر توجه من را جلب کرد. یا تنظیمهایت برای او یک عصبانیت و خشونت خاصی دارد یا فضای غمگینی دارد.
- *سوالی که همیشه از دوستان محسن چاوشی پرسیده میشود این است که او چطور میخواند؟
- *اگر پای او به استیج برسد روند موفقیتهایش به همین شکل خواهد بود؟
*اعتقادات حامد زمانی را قبول دارم چون کارهای او برخلاف عرف و شئونات اسلامی و جامعه نیست*
- *در ادامه یکی از همکاریهای خبرسازی که داشتی با حامد زمانی بود. اما تا پیش از این توضیح چندانی درباره نحوه آشنایی با او عنوان نکرده بودی.
حامد زمانی منتقد دارد ولی موافقان زیادی هم دارد. شاید منتقدان حامد زمانی باور نکنند که او این حجم از طرفدار را دارد. من به عنوان تنظیمکننده کار خودم را انجام دادم و اعتقادات او را قبول دارم چون کارهای حامد برخلاف عرف و شئونات اسلامی و جامعه نیست. حامد مسئول سیاست کاری خودش است اما مسیری که میرود اشتباه نیست به همین دلیل کار کردن در کنار او مشکلی ندارد.
- *فکر کنم اولین تجربه حضورت روی صحنه هم با حامد بود. درست است؟ چون معمولاً تنظیمکنندهها پروژه را آماده میکنند و روی صحنه نمیروند.
- *ارتباطت با حامد این روزها چطور است؟
- *چون او این روزها برای تنظیم قطعات آلبومش با چند تنظیمکننده دیگر هم وارد همکاری شده و به نظر میرسید مشکلی وجود دارد که او با دیگران هم در حال کار است.
* من پروژه یک آهنگ را پس از انتشارش، هرگز باز نمیکنم*
- *پس از همکاریهایت با محسن و حامد زمانی و خصوصاً اینکه اغلب کارهای حامد پخش تلویزیونی داشت، تصور من این بود که امیر جمالفرد به یک تنظیمکننده پرکار تبدیل شود. اما چرا اینطور نشد؟
- *حس میکنم این نوع ایده و تفکر چون جوان هستی در تو وجود دارد. همه تنظیمکنندهها چنین دیدگاهی دارند اما پس از چند سال به شهرتی که میرسند بیشتر به دنبال چرخه مالی کارهایشان هستند.
- *فکر میکنی تا چه زمانی این روند ادامه داشته باشد؟
- *اگر یک روز امیر جمالفرد حس کند ایده جدید ندارد و به تکرار رسیده چطور؟
- *پس منتقد تنظیمکنندههای فعال بازار هستی.
- *چرا اینقدر آرمانگرا هستی؟!
- *یک مقدار درباره همکارانت در بازار موسیقی صحبت کنیم. به اعتقاد من تنظیمکنندهها در حال حاضر دو گروه هستند. یک سری چهرههایی که در دهه هشتاد فعالیت خود را آغاز کردند و به شهرت رسیدند و الان باسابقه محسوب میشوند. گروه بعدی هم چهرههای جوانی هستند که در چند سال اخیر کارشان گرفته و موفق شدهاند. تا چه کارهایشان را دنبال میکنی و با کدام یک از همکارانت ارتباط داری؟
*مازیار فلاحی خواننده بسیار پراحساسی است و صدای دلنشینی دارد*
- *آن سه قطعه برای چه کسانی است؟
- *برگردیم به همان بحث تنظیمکنندهها و پاسخت ناقص ماند!
- *کارهای کوشان حداد هم اینطور است؟
- *مهران عباسی؟
- *آرون حسینی؟
- *در بین تنظیمکنندههای نسل جدید موسیقی چهرههایی نظیر مسعود جهانی و حامد برادران حضور دارند که علاوه بر تنظیم، مدیریت هنری در پروژههای خود انجام میدهند و پرودیوسر هستند. چند خواننده و گروه این دو هنرمند در حال حاضر به شهرت زیادی رسیدهاند و کارهایشان موفق بوده است. درباره آنها چه نظری داری؟ چون اغلب تنظیمهای آنها الکترونیک هم هست.
تا الان کارهایی که من انجام دادهام صرفاً در آنها نقش تنظیمکننده را داشتهام و در انتخاب ملودی و شعر و صدای خواننده نقشی نداشتم. در کارهای جدیدی که انجام میدهم سعی میکنم در بخشهای دیگر هم دخالت کنم.
- *با توجه به موفقیت این چهرهها به فکر نیفتادی تو هم یک خواننده جوان را به این شکل مطرح کنی؟
- *سینا رفیعی خواننده تازه کاری نیست. او قبلاً هم آثاری را منتشر کرده بود.
- *آلبوم مازیار فلاحی چندی پیش منتشر شد و بعداً درباره جزئیات و نقد این اثر صحبت خواهیم کرد. اما همکاری و ارتباط تو با او از کجا شروع شد؟
مازیار فلاحی کارهای من با محسن چاوشی گوش کرده بود و دوست داشت و توانستم با او ارتباط حسی و دلی برقرار کنم.
- *در تنظیمهایی که با مازیار داشتی به نظر میرسید قصد داشتی تغییرات عمدهای در مدل کارهایش انجام بدهی. مثلاً یکی از نمونههایش همان قطعه «دست بزن» است.
*هیچ کسی از فستیوال نمیتواند با جاستین بیبر همکاری کند*
- *برخی از تنظیمکنندههای ما علاوه بر مارکت داخلی، همیشه به فراتر از مرزهای ایران هم نگاه میکردند و تلاش داشتند همکاریهای بینالمللی انجام دهند یا در فستیوالهای خارجی شرکت کنند. افق نگاه امیر جمالفرد کجا است؟ دوست داری خارج از مرزهای ایران را هم تجربه کنی؟
- *پس یعنی به دنبال اتفاقات بزرگ و همکاریهای بینالمللی نیستی؟
- *فکر نمیکنی محدود شدن به مارکت داخلی صرفاً یک چرخه تکراری باشد؟
- *منظور من صرفاً کار هیت نیست. همین که یک هنرمند به فستیوالی برود یا با شرکتهای خارجی برای همکاری مکاتبه داشته باشد میتواند دایره کارهایش را گستردهتر کند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1396 - 08:27
دیدگاهها
تنظیمای آلبوم مازیار فلاحی که واقعا ضعیفن! اصلا به صدای ایشون نمیخوره. صداها هم خیلی در هم هستن و خوب میکس نشده
اميرجمالفرد شخصيت بسيار دوست داشتني داره و هميشه خروجي هاي درجه يكي ارائه داده.آرزوي موفقيت براشون دارم
خیلی دوس دارم بازم با محسن چاوشی کار کنی
تنظیم خواب چاوشی رو اشتباه نکنم ایشون تنظیم کردن ! فوق العادست ?
امیر جمال فرد فوق العادست
باید خیلی خوندنی باشه
امیر جمالفرد قبل از خواب و... با غلط کردم غلط هم خودش رو ثابت کرده بود
به نظرم مازیار برای تنظیمای اکتیو بهترین گزینه رو انتخاب کرد و بیشتر از هر کس دیگه ای به موسیقیش نزدیک بود. در مورد میکس هم واقعا بی انصافی میکنید
تنظیمایی که روس اهنگهای حامد زمانی هم انجام دادن خیلی زیبا بود....انشالله همیشه تو کاراشون موفق باشن
محسن جان چاوشی ❤❤
ایشون عالی هستن ? کارهایی که برای اقای زمانی تنظیم کردن فوق العادس?
amir jan yedoone bashan !
دوستشون داریم. .???? موفق باشید
مصاحبه با بابک جهانبخش کی پخش میشه؟؟
انصاف بین کارهای چاوشی جدای از سنتوری و قطار بهترین تنظیم ها برای چاوشی از جمالفرد بود
ان شالله بازم در آینده با آقای زمانی همکاری داشته باشید?
آقای خاص
به امید همکاری دوباره امیر جمالفرد با محسن چاوشی
لطفا با اقایان علی اصحابی و فرهاد جواهر کلام و سعید پور سعید و بهنام علمشاهی و میلاد کیانی و حمید عسکری و نریمان هم گفت وگو کنید واز البوم جدید هایشان هم خبر بگزارید وبنویسید که کی منتشر می شوند .
همکاری با حامد زمانی بزرگترین اشتباه زندگی هنری ایشون هست
افزودن یک دیدگاه جدید