برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:58

برآمده از احساسات درونی خواننده مشکی‌پوش

«دیگه مشکی نمی‌پوشم» را می‌توان در امتداد آثار دیگر صادقی قرار داد یعنی یک کار دلی که بیش از هر چیز این احساسات درونی خواننده است که در تولید قطعات آلبوم نقش داشته است.

رضا صادقی خواننده مشکی‌پوش بندرعباسی، کار خود را با تلاوت قرآن آغاز نمود و علاقه زیاد او به موسیقی سبب شد، فعالیت حرفه‌ای خود را در سال 1372 آغاز کرده و با انتشار آلبومهایی مانند «پیرهن مشکی»، «وایسا دنیا» و «یکی بود یک نبود» زودتر از حد تصور مخاطبانی در سراسر ایران یافت.

«دیگه مشکی نمی پوشم» نام آلبوم جدید صادقی است. این آلبوم در ابتدا قرار بود با نامهایی نظیر «121» و «یادگاری» منتشر شود، اما سرانجام، «دیگه مشکی نمی پوشم»، نام قطعی آن شد. صادقی در این آلبوم هم، مانند کارهای پیشین خود فقط به خواندن اکتفا نکرده و ترانه سرایی، تنظیم و آهنگسازی بیشتر قطعات را برعهده گرفته است. بر این اساس می‌توان این آلبوم را هم در امتداد آثار دیگر صادقی قرار داد یعنی یک کار دلی که بیش از هر چیز احساسات درونی صادقی در ایجاد قطعات آلبوم نقش داشته است.

استفاده از سازهای متنوع و نوازندگان چیره دست

ساز و استفاده به‌جای آن در موفقیت و ارتقای کیفیت یک آلبوم، نقش پررنگی دارد. صادقی با هوشیاری، سازهای سنتی تار و نی را در کنار سازهای غربی پرکاشن، ساکسیفون، آکاردئون، گیتار الکترونیک و پیانو، قرار داده است. نوازندگی سازهای پیانو، گیتار کلاسیک و پرکاشن برعهده خودِ صادقی بوده. او با به وجود آوردن فضای خاص شنوایی، شنونده را به گوش دادن چند باره آلبوم، دعوت کرده است. حضور نوازندگان چیره دستی چون بهنام حکیم، فیروز ویسانلو، بابک یوسفی، علی تهرانی، کاوه سروریان، بابک شهرکی، پیام طونی، ناصر رحیمی، مجتبی شکاری، مهران خلیلی، مسعود همایونی، معین راهبر، کوشان حداد و انوشیروان تقوی، در به وجود آوردن این فضا، نقش به سزایی داشته است.

بهره جویی از ترانه سراهای متبحر

در این آلبوم شنیدنی و زیبا، ترانه‌هایی که توسط یاحا کاشانی، فرشته ملک محمود، مرجان زنگنه و رضا صادقی سروده شده‌اند را می‌شنویم که در این میان، بیشترین ترانه ها سروده صادقی است.

تنظیم و آهنگسازی

انوشیروان تقوی، کوشان حداد، معین راهبر، مهران خالصی موزیسین‌های موفق ایرانی هستند که تنظیم و آهنگسازی قطعات مختلف این آلبوم را در کنار تنظیم و آهنگسازی رضا صادقی، برعهده گرفته‌اند.

اینسرت مناسب

صادقی با انتشار آلبوم در دو قالب سی.دی صوتی ارزان قیمت و دی.وی.دی با قیمت بالاتر راهی ایجاد کرده برای جلوگیری از کپی غیر مجاز آلبوم. طراحی روی جلد آلبوم هم در سبک و سیاق کارهای سابق صادقی است؛ طراحی بسیار ساده سیروس سلیمی‌خلیق با عکسهای زیبای بابک مانی و بهناز تیموریان، تاکیدی پررنگ بر سادگی همیشگی کارهای صادقی است.

نمایی از اینسرت آلبوم «دیگه مشکی نمی‌پوشم»

مرور قطعه قطعه آلبوم

- اولین قطعه «چراغا رو خاموش کن» با شعری از یاحا کاشانی، آهنگ انوشیروان تقوی و تنظیم کوشان حداد. صدای ساز بادی پررنگ‌تر از دیگر سازها است. در این قطعه تلفیق زیبای صدای ساز سنتی تار، را در کنار سازهای غربی می‌شنویم.

- دومین قطعه که «یادگاری» نام دارد، با شعر و آهنگی از رضا صادقی و تنظیم مشترک او با معین راهبر؛ با صدای بسیار ملایم ساز ویولن شروعی آرام را رقم می‌زند. اوج این قطعه به زیبایی در صدای ساز بادی ساکسیفون نهفته شده است.

- سومین قطعه با نام «سرت سلامت» با شعر و آهنگی از رضا صادقی و تنظیم معین راهبر. شروعی شاد با صدای ساز کیبورد و پرکاشن دارد. این قطعه اوج موسیقایی و کلامی ندارد.

- چهارمین قطعه «خرابم نکن» با شعر، آهنگ و تنظیمی از رضا صادقی. با صدای ملایمی از پیانو، در کنار صدای ساز ویولن شروعی بسیار آرام دارد و با به میان آمدن صدای ساز زیبای آکاردئون، قطعه رنگ دیگری به خود می‌گیرد.

- پنجمین قطعه «دیگه مشکی نمی‌پوشم» با شعری از مرجان زنگنه و فرشته ملک‌محمود، آهنگ رضا صادقی و تنظیم مهران خالصی. در این قطعه صدای ساز ویولن و تار در کنار سازهای پرکاشن و کیبورد، به خوبی قابل تفکیک است.

- ششمین قطعه با نام «دلیل بودن» با شعر و آهنگی از صادقی و تنظیم مشترک او با معین راهبر؛ شروعی زیبا را با صدای سازهای گیتار الکترونیک و ساکسفون دارد.

- هفتمین قطعه «شیر خسته» با شعر و آهنگی از رضا صادقی و تنظیم کوشان حداد؛ با صدای ساز سنتی تار، آغازی زیبا را به همراه دارد. صدای تار در این قطعه حضوری پررنگ را از خود به جای گذاشته است.

- هشتمین قطعه «دروغ گفت» با شعر و آهنگی از رضا صادقی و تنظیم مشترک او با معین راهبر. شروعی ملایم با صدای ساز پیانو و ویولن و اوج موسیقایی زیبایی با صدای ساز گیتار الکترونیک دارد.

- نهمین قطعه «جان دل» با شعر و آهنگی از صادقی و تنظیم مشترکش با معین راهبر. با گویش زیبای بندرعباسی خوانده می‌شود که تاکید پررنگ در نت به نت ساز کوبه ای پرکاشن و ساز بادی نی، مخاطب را به حال و هوای گرم بندر می‌برد.

- دهمین قطعه «زبون آسمون» با شعر و آهنگی از رضا صادقی و تنظیم مشترک او با معین راهبر. این قطعه، صدای ساز پیانو را به زیبایی در اوج صدای ساز گیتار الکترونیک در خود جای داده است.

- یازدهمین قطعه با نام «حق با تو بود» با شعری از مرجان زنگنه و آهنگ و تنظیم رضا صادقی. با صدای ساز بادی ساکسیفون شروعی آن قدر زیبا دارد که دیگر سازها را در خود، غرق می‌کند.

- دوازدهمین قطعه «دلم گرفت» با شعر و آهنگ رضا صادقی و تنظیم معین راهبر. صدای ساز کیبورد و پرکاشن در این قطعه پر رنگ‌تر است.

- سیزدهمین قطعه «خوب و بد» با شعری از رضا صادقی (و آهنگی الهام گرفته از موزیک شرقی) و تنظیمی از معین راهبر. با صدای ساز ویولن شروعی آرام را برای این قطعه در بردارد. آرامشی که تا پایان قطعه پابرجاست و مخاطب را به نوعی حس درونی می‌رساند.

- چهاردهمین و آخرین قطعه «چراغارو خاموش کن»، همان قطعه اول آلبوم است که با تفاوت بسیار کوچکی در تنظیم آهنگ اجرا شده؛ در اینجا تنظیم، توسط انوشیروان تقوی انجام شده است.

منبع : inn.ir

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 0 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما