جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:58

فقط امیدوارم شما هم تایید کنید.برگرفته از سایت اونلی صادقی
به نام خدا
نقدی شبیه نقالی ( با اغماض)
پدر برزگم می گفت در زندگی اجازه نده کمتر از پادری باشی چون اگه باشی آدمها در مقابلت بی تفاوتن ، پس وقتی در مورد یک نفر حرف می زنند و نقد می کنند نتیجه می گیریم که قضیه در خور تفکر بوده ، حالا چه خوب چه بد.
می خواستم در مورد نقد محترمانه اما در عین حال مقرضانه آقای بهرنگ قدرتی صحبت کنم ، ضمن تشکر از ادبیات رندانشون.
در پاورقی این نقد از کاراکتر داشتن و ارتباط نزدیک رضا صادقی و مخاطب صحبت شده و اون رو به عنوان الگوی منحصر به خودش لقب دادن و این جای بسی خوشبختی و تقدیر احترام.
قطعه چراغها رو خاموش کن ترانه سرا : یاحا کاشانی آهنگ : انوشیروان تقوی تنظیم 1: کوشان حداد تنظیم 2: انوشیروان تقوی
فکر می کنم رضا صادقی جزء معدود هنرمندانی است که کاری به روال نداشته و همیشه این صادقی بوده که روالها رو استارت زده. از همون زمانی که 8*6 سر آلبومی بود صادقی آلبومشو با ترانس وایستا دنیا شروع کرد و وقتی همه با ترانس شروع کردند اون با بیت (BEAT ) می خوام تورو در آلبوم یکی بود یکی نبود شروع کرد. و حالا هم برای من جالب است که دوست عزیزمون تفاوتی بین ریتم هاوس (House ) و ترانس (TRANCE ) نمی بینن. و جالب اینجاست که ایشون گفتن در پس زمینه Saw Bass خواننده رو همراهی می کنه که تا اونجایی که من متوجه شدم بعد از over Tour کوتاه نی Back ground صدای خواننده ، ریتم به همراه یک Pad chapper خواننده رو همراهی می کنه و خبری از Bass نیست، البته باید دید منظور منتقد از Bass چیست، چون من آژیر الکترونیکی رو هر چی گشتم در هیچ دیکشنری موسیقی پیدا نکردم، ناگفته نماند خوشحالم که آقای قدرتی صراحتا گفته که شاید احساس من این بوده .( البته من نمی دونم احساس من ، دریک نقد عمومی چه جایی دارد) و از اونجایی که این دوست خوب گفته باید غمگین می شدن ولی نشدن، توضیح زیادی برای مطلب انتقال غم ندارم . اما لازم می دونم اینو بگم که هر دو تنظیم کننده این اثر، اصرار زیبایی داشتن برای ادغام مناسبت و تلفیق بجای سازهای اصیل مثل نی و تا و استفاده ملودیک بوزوکی که این جای خوشبختی دارده که تنظیم کننده های جوان این مملکت ضمن توجه به ریتم های روز جهان فارغ و غافل از اصالتها نیستند. حالا اگر آقای قدرتی تلخی و اندوه نی را در باغ دوست داشتن و به قول ایشان ساز نی در باغ این قطعه نبود باید باغبان را دید یا شاید هم آقای قدرتی .
قطعه یادگاری ترانه سرا : رضا صادقی آهنگ : رضا صادقی تنظیم : رضا صادقی / معین راهبر
تعابیر زیبا و شبه علمی در مورد شروع قطعه یادگاری قابل تحسین است هر چند منتقد سعی کرده با الفاظی چون گلیساندو- پاساژ- اورتور-... مثلا ادبیات موسیقی را به رخ مخاطب بکشد و ای کاش ایشون قبل از به کار بردن این کلمات یه تعریف کلی از این کلمات می گفتند. شاید من بیسواد تعریفی از این کلمات نداشته باشم، به هر حال ممنون که ایشون این قطعه رو به عنوان قطعه زیبای این آلبوم یاد کردن هر چند که معیار زیبایی کی آهنگ تایید یا تکذیب آقای قدرتی نیست و من هم به همین جملات بسنده می کنم.
قطعه سرت سلامت ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ : رضا صادقی تنظیم : معین راهبر
قبل از هر چیزی می خوام بیشتر تامل کنم که شاید بفهمم صدای آکوردها و شکل اجرایی آنها یعنی چه ؟ و اینکه این تنظیم شخصی رو به فکر تنظیمهای سیروان خسروی می اندازد منظور منتقد خوب است یا بد و اصلا این یادآوری جزء محاسن گفته شده یا معایب؟
در این جا باز هم منظور این دوست رو از ریتم بندری با Bass ضد ضرب نفهمیدم، البته منظورم از من ، من کمترین نیست بلکه تعاریف ثبت شده موسیقی در رابطه با اون قطعه است. برای من جالبه که ایشون ریتم 8*6 رو به ریتم لنگ بندری یا همون سوپر مامبو تعبیر می کنند.
به اینکه این ریتم خاصیت افکتیو قدرتمندی داره شکی نیست ولی جناب آقای قدرتی آرپژ یا تور اره ای را از توی کدوم گنجینه موسیقی در آورده و جالب اینجاست که باز هم احساسات ایشون گل کرده و گفتن که احساس می شود که اجرای زنده اش به محتوای ترانه اولویت داشته . حرفی ندارم به جز اینکه از کرامات شیخ ما این بود، شیره خورد و گفت شیرین بود.
قطعه خرابم نکن ترانه سرا : رضا صادقی آهنگ : رضا صادقی تنظیم : رضا صادقی
در این قطعه ضمن تشکر از رضا صادقی برای احیاء موزیک والتس ایرانی (valts) دوست دارم به این دوست عزیز بگم که اگر زیبایی این قطعه مدیون ویلن هوشمندانه آقای پیام طونی است فراموش نکنند که جناب آقای طونی در آلبوم های زیادی شرکت داشته اند و ویلن های هوشمندانشون جاهای زیادی شنیده می شد اما جالب که بگم ملودی هوشمندانه تر از ویلن بستری رو فراهم کرده که این اثر به نقطه زیبایی برسد.
باز هم رجوع به این جمله که جنس ریتم در اینجا خوب نیست یعنی چه ؟ آیا اینجا منظور از صدای ادوات یا از کلیت ریتم و جالبتر که آکسان ملودی در قسمت، چی شد خوب من اینقده ... جزء نکات خوب این قطعه بوده چه معنایی می ده ؟ آقای قدرتی دوستانه بگم کلماتی چون آکسان ، پاساژ، گلیساندو و ... در نقد شما فقط به این علت بکار برده شده که تائید کاذبی باشد بر نقدی که شبیه نقالی است. باور کن این حرف من توهین به محضر شما نیست ، کاملا دوستانه بود.
قطعه دیگه مشکی نمی پوشم ترانه سرا: فرشته ملک محمود/ مرجان زنگنه آهنگ : رضا صادقی تنظیم : مهران خالصی
فکر می کنم این جمله تکراری شده که ( مفهوم نیست). ولی واقعا جمله ریتم هم خاص است نه الگوی ترانس دارد و نه هاوس ولی همین که خودش است خوب است یعنی چه ؟ بماند که همراهی های هت ( High Hat) و پد (Pad) و باس (Bass) و حرکت آرپژیاتور پرکار کاملا نظر تنظیم کننده و طراح آن است و باز هم این دوست عزیز احساساتی شده اند و گفته اند اثر گذاری لازم را ندارد. چرا و چگونه بماند، اما ای کاش بجای بیان عنوان هایی چون : های هت، پد ، کیک ، باس ، گیتار ا و ... جناب آقای قدرتی کلیت اثر را گوش می دادید.
برادر با ما هم بله ... ؟
قطعه دلیل بودن ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ : رضا صادقی تنظیم : رضا صادقی / معین راهبر
همین که جناب آقای قدرتی فرق بین کلارینت و ساکسیفون را نمی دونند منو مجاب میکند که در مورد این قسمت از فرمایشاتشون عرایضی ایراد نکنم ، البته در مسیر تعالی تفکر ایشون حتما اشکال سازها جایی نداشته . بگذریم ...
قطعه شیر خسته ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ : رضا صادقی تنظیم : کوشان حداد
دوست خوبمان آقای قدرتی نمی دونم به چه اصراری تریموله رو تریمولو بیان کردند و باز هم برایم جالبه که این دوست خوب صدای سه تار رو از تار تشخیص نمی ده ، اما من هم معتقدم که این ترانه لیاقت توجه بیشتری داشت.
قطعه دروغ گفت ترانه سرا : رضا صادقی آهنگ: رضا صادقی تنظیم : معین راهبر
یکی نیست به این برادر خوب من بگه پیش از اینکه از بقیه بپرسی خودت گوش کن چون صدای اسنیر (snair) از کجاش باید شنیده می شد وقتی نیست و از کی در ریتمها و فضای ریتم شناسی به صدای ریم می گویند اسنیر (snair) و دوست خوب من اون کلاینتی که شما ازش گفتین ابوا است نه کلانیت، و اینکه لزوم ایجاد آکسان بیشتر مگر نباید در نتیجه طراحی تنظیم حاصل بشه ؟ پس وقتی نیست حتما تنظیم کننده این طراحی رو دوست نداشته مگر اینکه قبلش با شما مشورت میکرده.
حالا اینکه بعضی از قسمتها به نظر ایشون نیاز داشت متنوع تر بشه بماند اما خیل جالبه که بگم اون نتی که جناب آقای قدرتی به عنوان دیسونانس یا نامطبوع اشاره کردند آکورد مدرنی است که به تغییر روند استارت در پارت انتهایی کمک کرده ، زمان کوتاه یا زیاد یک آهنگ نمی تونه جزء اشکالات باشه.
باز هم دوستانه بگم آقای قدرتی حال کردم گری مور (gary more) و لارا فابین(lara Fabian) گوش می دی .
قطعه جان دل ( بندر عباسی ) ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ: رضا صادقی تنظیم : معین راهبر
اینجا هم حرف زیادی ندارم فقط یک جمله که جناب آقای قدرتی صدای ساز جفتی در ابتدا و همچنین در اواسط ملودی ، ساز زنده است نه sample و همچنین پرکاشن ها که تا اونجایی که من می دونم مشتمل بر سه ساز کوبه ای است باز هم زنده است ، حالا اگر شما مشکل دارید با این که این آهنگ کیفیت داره این کاملا شخصی است. هرچند می دونم چرا این جمله رو گفتید ولی نمی خوام احساساتی بشوم و احساسات خودم رو بگم.
قطعه زبون آسمون ترانه سرا : رضا صادقی آهنگ: رضا صادقی تنظیم: رضا صادقی / معین راهبر
این قطعه جزء قطعه های مدرن موسیقی پاپ ها بود که کلیت طراحی و تنظیم و ملودی در خدمت موسیقی مدرنیته بود و در این قطعه باید به موسیقی پاپ ایران تبریک گفت.
قطعه حق با تو بود ترانه سرا : مرجان زنگنه آهنگ : رضا صادقی تنظیم : رضا صادقی
در همین ابتدا می گویم جناب آقای قدرتی تیمباله نه ، تیمبالز . همین بس ... چون وقتی هنوز جناب منتقد شنیده های استودیو های ضبط رو به عنوان اسامی علمی و درست ساز ها عنوان می کنند دیگه جای حرفی نیست.
قطعه دلم گفت ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ: رضا صادقی تنظیم: معین راهبر
قطعه خوب و بد ترانه سرا: رضا صادقی آهنگ الهام از موزیک شرقی تنظیم: رضا صادقی / معین راهبر
نقد این دو اثر کاملا شخصی است . اینکه پاساژ کم رمق سلیقه ایشان در انتخاب کیک (kick) و بخصوص اسنیر (snair) و کم کار بودن تنظیم دلیل موجهی برای اتفاقی چون نقد نیست. این نتیجه گیری جناب آقای قدرتی معلوم است که انسانی هستند جویای علم و حتما جویای نام و نتیجاتا برای پرتابهای قهرمانانه چه سکویی بهتر از سکوی قهرمانان همچون رضا صادقی.( می شود گفت تا حدودی معروف شدی دوست من )
ایشون بر این اعتقاد هستند که بعضی قطعات صرفا جهت استفاده در کنسرت در آلبوم وجود دارد و ای کاش فراموش نمی کردند اهمیت موسیقی شاید در ارائه بهینه هر دوی اینها باشد پس این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. حرف ایشان نسبت به تلاش صادقی برای تولید قطعه ای ک بتواند جای قطعه وایستا دنیا رو بگیرد کاملا بدون توجیه است، چون خود صادقی هم قبل از انتشار آلبوم بر این اعتقاد بود که این آلبوم وایستا دنیا نیست و قرار نیست چراغها رو خاموش کن جای وایستا دنیا رو بگیره. چون هر اثر این هنرمند صاحب سبک جایگاه خاص خود را دارد. جالب اینکه جناب آقای قدرتی عزیز قطعات یادگاری – زبون آسمون و دروغ گفت را با اغماض قطعات خوب این آلبوم می داند، حالا این اغماض از کجاست شاید نقل همان شیخ ماشت که شیره خورده بود و گفته بود یک وجب .
در نهایت حتما و قطعا نظرات من هم وحی منزل نیست، همانند نظرات دوست خوبم جناب آقای قدرتی .
فقط یک مطلب ، یک اثر رو باید شنید و بعد به نقد گذاشت . شک ندارم که این آلبوم نقایص زیادی داشت ولی حداقل اینهایی که دوست خوبم گفته بود نبود . فروش بی سابقه این آلبوم دال بر موفقیت این آلبوم داشت.
با تشکر از تمام هنرمندانی که عمرشونو صرف هنر این مملکت کردند من جمله رضا صادقی.
و در آخر به قول شیخ شیراز
بنده پیر خراباتم که لطفش دائم است
ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 0 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما