قابل توجه ...که فکر کردن مغذ موسیقی هستن و نقد منصفانه میکنن با این مطلبی که میزارم خودش و نقدش با هم... با تشکر از فرهاد عزیز که این مطلب رو توی فنس هواداران قرار داد ======== به نام خدا با سلام خدمت دوستان و هواداران در این تاپیک تراک غم و شادی از آلبوم حریص نقد خواهد شد.(کار بنده نقد نیست و هر آنچه رو که شنیدم نوشتم)امیدوارم معنی نقد رو درک کنیم.اینکه نقد , تنها تعریف و تمجید یا بد و بیراه گفتن نیست.خوبی ها و کاستی ها و روشن کردن مسائل ریز و فنی برای عام و ... باید در یک نقد وجود داشته باشه. قبل از آغاز نقد توضیحی در مورد فضای آهنگ : خیلی ها این تراک را ترکی یا عربی یا اسپانیش میدانند.در واقع باید گفت این تراک با تنظیمی فلامنکو و آوازی پاپ اجرا شده.ریتم در این آهنگ 4/4 هست که در فلامنکو به آن رومبا ( RUMBA) می گویند.فلامنکو مانند موسیقی اصیل ایرانی دارای دستگاههایی است که هر کدام از آنها دارای حس و حال و فضای مخصوص به خود می باشند.رومبا در واقع یادگار اعرابی ست که در اسپانیا بودند و با خود این حس و حال را به اسپانیا آوردند. نقد کلی از این این تراک : فضایی نیمه فلامنکویی دارد.نمیه فلامنکویی به دلیل تنظیم و آواز این آهنگ.تنظیم این اثر به شدت متاثر از موزیک فلامنکو هست(در ادامه خواهید دید و شنید) ولی در آواز , محسن چاوشی نخواسته از صدای خش دارش استفاده کند.جز در یک کلمه(3.58 آوارش) و علت اینکه چرا این کار را نکرده بر من پوشیده ست.مسلما دقیقه ی 3.58 از زیبا ترین لحضات این آهنگ هست ونمیشود گفت چون خواستند کار را عامه پسند کنند بیش از این از خش صدا (تکنیک)استفاده نکردند. نقد جزء به جزء تنظیم و آواز : کار با تکنوازی گیتار جناب ویسانلو و با مهارت خاصی آغاز می شود و از همان ابتدا نوید این را میدهد که با قطعه ای اسپانیش به طور جدی روبرو خواهیم شد.نمونه هایی از تکنوازی گیتار فلامنکو که جناب ویسانلو در مقدمه از آن استفاده کردند از نوازندگان فلامنکو در فایلهای زیر برای دانلود قرار داده شده.(یکی از نقاط قوت اثر هست چون واقعا فلامنکوی ناب نواختند).شباهتهایی که میشنوید شباهت تکنیک در نوازندگیست و با کاور کردن , آسمان تا زمین فرق میکند. 01 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650222332/01.wma.html 02 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650229374/02.wma.html 03 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650228368/03.wma.html پس از تکنوازی , قطعه با گیتار بیس آغاز میشود(به شدت بنده رو به یاد قطعه ی ENTRE از پاکو دلوچیا می اندازد) و سپس گروه کُر شروع به خواندن میکند.نمونه ای از همین کُر خوانی در فلامنکو. 04 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650239434/06.wma.html پس از گروه , محسن چاوشی شروع به خواندن میکند. قبل از ادامه ی نقد یک توضیحی در مورد آواز فلامنکو ضروریست.اصولا آواز فلامنکو آوازیست در گام بالا و معمولا هم خوانندگان فلامنکو به دلیل بالا بودن گام در آواز در سنین میانسالی به بیماری های حنجره دچار میشنود.( بدون شک چنین انتظاری از محسن چاوشی نمی رود ). محسن چاوشی نه تنها گام بالایی برای آهنگ انتخاب نکرد بلکه پایین هم می خواند.اگر قصد بر اجرای قطعه ای اسپانیش بود می بایست گام بالاتری را برای آهنگ انتخاب میکردند به طوری که احساس شود خواننده با تمام وجود میخواند.حال در این تراک احساس میشود محسن چاوشی راحت تر از هر تراکی در حال خواندن آواز هست و هیچ فشاری به حنجره ی خود نمیاورد.دوستان دقت داشته باشند چنین آهنگی می طلبد که خواننده از حنجره ی خود به نحوی محکم تر استفاده کند. در طول آهنگ صداهایی همچون صدای کف زدن و همچنین صدایی که به طور مداوم الفاظی را تکرار میکند می شنوید. صدای کف زدن در واقع ریتم در فلامنکو می باشد.به طوری که نوازنده همراه با آن مینوازد ولی در این آهنگ چون پاپ هست درام هم علاوه بر کف زدن حضور دارد.نمونه ای از همین کف زدن در فلامنکو در فایل زیر برای دانلود. 05 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650254524/New_New_AVSEQ04.avi.html صدای مری که مداوم الفاضی را تکرار میکند در واقع تشویق در فلامنکو می باشد.در فلامنکو برای روحیه دادن به نوازنده و خواننده و همچنین اکتیو کردن و تشویق , الفاضی چون OLE که معروف ترین تشویق هاست به کار می رود.نمونه ای از همین صداهای تشویق در فلامنکو در فایل زیر برای دانلود. 06 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650255530/04.wma.html این صدا ها خصوصا تشویق(مردی که با صدایش تشویق میکند منظور هست نه کسی که کف میزند) به نظر بنده بیش از حد در آهنگ استفاده شده و دلیل حرف بنده این هست که چنین تشویق هایی باید در جای خود استفاده شود و آن هم برای زمانی که آهنگ در اوج باشد و یا تکنیک خاص و سختی اجرا شود و تشویقی برای افزایش روحیه نوازنده یا خواننده و اکتیو شدن اثر انجام شود.ولی در این تراک هر جا و هر لحظه این صداها به گوش می رسد که به نظر بنده از تنها نقاط ضعف تنظیم می باشد. این تمام آن چیزی بود که در این تراک به گوش بنده رسید.ضمن اینکه میکس و مسترینگ این تراک از نظر بنده بهترین میکس و مسترینگ آلبوم بود و صدای ساز و آواز متناسب بود. در کل این تراک رو بسیار موفق میدونم و گامی مثبت و رو به جلو در کارنامه ی محسن چاوشی. نقد ترانه هم با ترانه سرایان. محسن جان ای کاش در این تراک کمی جسور تر بودی تا زمین و زمان رو با صدات به لرزه در می آوردی ... در پایان آهنگی فول فلامنکو در دستگاه رومبا تقدیم به دوستان.پیشنهاد میکنم دانلود کنید. 07 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650290740/RUMBA.mp3.html پیروز و سربلند باشید ----------------------------- خب میبینیم که نقد یه تراک چقدر طول و تفصیر و مدرک داشت حالا من واقعا نمیدونم چطور یه نفر تونست کل البوم رو توی 4 5 خط نقد کنه!!!!!!! ------------------------------ مدیران موسیقی ما: اگه یه وقت خواستید سانسور کنید یه جوری این کارو بکنید که بهم نریزه بزارید همینطور مرتب بمونه اخه تازگی اسم خواننده ها هم سانسور میشه!!!!
قابل توجه ...که فکر کردن مغذ موسیقی هستن و نقد منصفانه میکنن با این مطلبی که میزارم خودش و نقدش با هم... با تشکر از فرهاد عزیز که این مطلب رو توی فنس هواداران قرار داد ======== به نام خدا با سلام خدمت دوستان و هواداران در این تاپیک تراک غم و شادی از آلبوم حریص نقد خواهد شد.(کار بنده نقد نیست و هر آنچه رو که شنیدم نوشتم)امیدوارم معنی نقد رو درک کنیم.اینکه نقد , تنها تعریف و تمجید یا بد و بیراه گفتن نیست.خوبی ها و کاستی ها و روشن کردن مسائل ریز و فنی برای عام و ... باید در یک نقد وجود داشته باشه. قبل از آغاز نقد توضیحی در مورد فضای آهنگ : خیلی ها این تراک را ترکی یا عربی یا اسپانیش میدانند.در واقع باید گفت این تراک با تنظیمی فلامنکو و آوازی پاپ اجرا شده.ریتم در این آهنگ 4/4 هست که در فلامنکو به آن رومبا ( RUMBA) می گویند.فلامنکو مانند موسیقی اصیل ایرانی دارای دستگاههایی است که هر کدام از آنها دارای حس و حال و فضای مخصوص به خود می باشند.رومبا در واقع یادگار اعرابی ست که در اسپانیا بودند و با خود این حس و حال را به اسپانیا آوردند. نقد کلی از این این تراک : فضایی نیمه فلامنکویی دارد.نمیه فلامنکویی به دلیل تنظیم و آواز این آهنگ.تنظیم این اثر به شدت متاثر از موزیک فلامنکو هست(در ادامه خواهید دید و شنید) ولی در آواز , محسن چاوشی نخواسته از صدای خش دارش استفاده کند.جز در یک کلمه(3.58 آوارش) و علت اینکه چرا این کار را نکرده بر من پوشیده ست.مسلما دقیقه ی 3.58 از زیبا ترین لحضات این آهنگ هست ونمیشود گفت چون خواستند کار را عامه پسند کنند بیش از این از خش صدا (تکنیک)استفاده نکردند. نقد جزء به جزء تنظیم و آواز : کار با تکنوازی گیتار جناب ویسانلو و با مهارت خاصی آغاز می شود و از همان ابتدا نوید این را میدهد که با قطعه ای اسپانیش به طور جدی روبرو خواهیم شد.نمونه هایی از تکنوازی گیتار فلامنکو که جناب ویسانلو در مقدمه از آن استفاده کردند از نوازندگان فلامنکو در فایلهای زیر برای دانلود قرار داده شده.(یکی از نقاط قوت اثر هست چون واقعا فلامنکوی ناب نواختند).شباهتهایی که میشنوید شباهت تکنیک در نوازندگیست و با کاور کردن , آسمان تا زمین فرق میکند. 01 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650222332/01.wma.html 02 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650229374/02.wma.html 03 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650228368/03.wma.html پس از تکنوازی , قطعه با گیتار بیس آغاز میشود(به شدت بنده رو به یاد قطعه ی ENTRE از پاکو دلوچیا می اندازد) و سپس گروه کُر شروع به خواندن میکند.نمونه ای از همین کُر خوانی در فلامنکو. 04 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650239434/06.wma.html پس از گروه , محسن چاوشی شروع به خواندن میکند. قبل از ادامه ی نقد یک توضیحی در مورد آواز فلامنکو ضروریست.اصولا آواز فلامنکو آوازیست در گام بالا و معمولا هم خوانندگان فلامنکو به دلیل بالا بودن گام در آواز در سنین میانسالی به بیماری های حنجره دچار میشنود.( بدون شک چنین انتظاری از محسن چاوشی نمی رود ). محسن چاوشی نه تنها گام بالایی برای آهنگ انتخاب نکرد بلکه پایین هم می خواند.اگر قصد بر اجرای قطعه ای اسپانیش بود می بایست گام بالاتری را برای آهنگ انتخاب میکردند به طوری که احساس شود خواننده با تمام وجود میخواند.حال در این تراک احساس میشود محسن چاوشی راحت تر از هر تراکی در حال خواندن آواز هست و هیچ فشاری به حنجره ی خود نمیاورد.دوستان دقت داشته باشند چنین آهنگی می طلبد که خواننده از حنجره ی خود به نحوی محکم تر استفاده کند. در طول آهنگ صداهایی همچون صدای کف زدن و همچنین صدایی که به طور مداوم الفاظی را تکرار میکند می شنوید. صدای کف زدن در واقع ریتم در فلامنکو می باشد.به طوری که نوازنده همراه با آن مینوازد ولی در این آهنگ چون پاپ هست درام هم علاوه بر کف زدن حضور دارد.نمونه ای از همین کف زدن در فلامنکو در فایل زیر برای دانلود. 05 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650254524/New_New_AVSEQ04.avi.html صدای مری که مداوم الفاضی را تکرار میکند در واقع تشویق در فلامنکو می باشد.در فلامنکو برای روحیه دادن به نوازنده و خواننده و همچنین اکتیو کردن و تشویق , الفاضی چون OLE که معروف ترین تشویق هاست به کار می رود.نمونه ای از همین صداهای تشویق در فلامنکو در فایل زیر برای دانلود. 06 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650255530/04.wma.html این صدا ها خصوصا تشویق(مردی که با صدایش تشویق میکند منظور هست نه کسی که کف میزند) به نظر بنده بیش از حد در آهنگ استفاده شده و دلیل حرف بنده این هست که چنین تشویق هایی باید در جای خود استفاده شود و آن هم برای زمانی که آهنگ در اوج باشد و یا تکنیک خاص و سختی اجرا شود و تشویقی برای افزایش روحیه نوازنده یا خواننده و اکتیو شدن اثر انجام شود.ولی در این تراک هر جا و هر لحظه این صداها به گوش می رسد که به نظر بنده از تنها نقاط ضعف تنظیم می باشد. این تمام آن چیزی بود که در این تراک به گوش بنده رسید.ضمن اینکه میکس و مسترینگ این تراک از نظر بنده بهترین میکس و مسترینگ آلبوم بود و صدای ساز و آواز متناسب بود. در کل این تراک رو بسیار موفق میدونم و گامی مثبت و رو به جلو در کارنامه ی محسن چاوشی. نقد ترانه هم با ترانه سرایان. محسن جان ای کاش در این تراک کمی جسور تر بودی تا زمین و زمان رو با صدات به لرزه در می آوردی ... در پایان آهنگی فول فلامنکو در دستگاه رومبا تقدیم به دوستان.پیشنهاد میکنم دانلود کنید. 07 DOWNLOAD http://s1.picofile.com/file/6650290740/RUMBA.mp3.html پیروز و سربلند باشید ----------------------------- خب میبینیم که نقد یه تراک چقدر طول و تفصیر و مدرک داشت حالا من واقعا نمیدونم چطور یه نفر تونست کل البوم رو توی 4 5 خط نقد کنه!!!!!!! ------------------------------ مدیران موسیقی ما: اگه یه وقت خواستید سانسور کنید یه جوری این کارو بکنید که بهم نریزه بزارید همینطور مرتب بمونه اخه تازگی اسم خواننده ها هم سانسور میشه!!!!