آقای رضا ملک زاده عزیز:
متشکرم از توجه شما و مطلب کاملی که وقت گذاشتید و فرستادید. اگر اجازه دهید به ترتیب نوشته ی مرتب شما پاسخ گو باشم:
الف) تجربه ی ارتباط صریح و سریع با مخاطب از طریق سایت "موسیقی ما"، تجربه ی بسیار گرانبها و جدیدی بود که برایم ممکن شد. نظرهای مثبت باعث دلگرمی و نظرهای منفی باعث دقت بیشتر برایم شد. هیچ کجا بخاطر ندارم که این گفتگو را به مجادله تبدیل کرده باشم. اگر کسی از روی سلیقه گفته است که از آلبوم خوشش نیامده، من تسلیم بوده ام اما اگر اشاره به ایرادهای فنی داشته اند، از آنها توضیح و نمونه خواسته ام که بدانم در چه موردی صحبت می کنند. می دانیم که کلی گویی فایده ای ندارد و دلیل من برای انجام این بحث ها، یادگیری بیشتر است. سلیقهی هر شخصی بسیار محترم و قابل دفاع است اما در موردهای فنی می شود با زبان موسیقی و دقیق صحبت کرد و به همین دلیل هم بود که روز اول انتشار، پارتیتور کل کارها رو روی سایت خودم گذاشتم که البته "موزیک ما" هم لطف کرد و با قرار دادن آن ها در صفحه ای مجزا، امکان دسترسی بیشتری برای مخاطب را فراهم کرد.
پاسخ طولانی من به نقدها، دلیلی جز برای یافتن نقطه ضعف های خودم نیست. اگر روحیه ایی نقد پذیر نداشتم که به راحتی از کنار آنها رد می شدم و ته دلم می گفتم که اینها نمی فهممند. یا با اسم مبدل به نظرها جواب های آنچنانی می دادم. مطالبی را که پاسخگو بوده ام و از نگارندهها توضیح خواستهام، همگی به آهنگسازی و تنظیم که مسولیت من در "روی دیگر" بوده است بر می گردد و هرگز نخواسته ام بجای کسی از شخصی دفاع کنم. بنظر من صبحت علمی در موردهای مشخص و فنی است که بحث را از حاشیه دور می کند و به اصل می پردازد.
نمی دانم کدام قسمت از صحبت های من با آقای ریاحی پور توهین آمیز بوده است؟ فقط در مورد گفته های خودشان از ایشان سوال کردهام. بعلاوه اینکه در همه ی قسمتها از توانایی بالای ایشان در نوازندگی و تسلط بر موسیقی تعریف کردهام. اما بنظرم اینکه کسی مطلبی را در رسانه مطرح کند و جواب آن با تلفن داده شود را نمی پسندم. اگر هم پافشاری بر گرفتن پاسخ از ایشان را داشتم به این دلیل بود که تا کنون حتی یک نفر از افرادی که ادعا کرده اند "روی دیگر" سرشار از ایرادهای فنی است، پاسخی به پرسشهای من نداشته اند و در حقیقت اثبات ادعای خود را نکرده اند.
ب) در کشورهای توسعه یافته تعداد زیادی از هنرمندان وبلاگهایی دارند که توسط آن به بحث و گفتگو با مخاطب خود در مورد آثارشان میپردازند. پاسخ دادن من به نظر مخاطب، یک تکنیک ژورنالیستی نیست. عطش من برای آموختن است. مواردی را که در مورد آنها توضیح دادهام یا از مخاطب در مورد نظرش سوال کردم به ساختار موسیقی مربوط بوده است. از نظر من حتی اگر مخاطبی نظر منفی داشته باشد و نظر خود را با دلیل و نمونه بیان کند، باز هم من برنده هستم. چون از این گفتگو چیزی یاد گرفته ام و در کل این گفتگوها برای برنده یا بازنده شدن نیست. خیلی ساده و راحت سعی می کنم گفتگویی فنی در مورد موسیقی، انجام دهم.
ج) با این بخش که فرموده اید زمان، بسیاری از موارد را روشن می کند بسیار موافقم اما من از این گفتگوها آزاری نمی بینم. بسیار برایم آموزنده و جذاب است. و برای حرفهایتر شدن فضای موسیقی اصرار دارم که بحث ها حرفه ای و نه فقط بر اساس سلیقه مطرح شود.
شعر سعدی بسیار زیبا بود.
متشکرم از وقتی که گذاشتید و توجهی که داشتید.
آقای رضا ملک زاده عزیز:
متشکرم از توجه شما و مطلب کاملی که وقت گذاشتید و فرستادید. اگر اجازه دهید به ترتیب نوشته ی مرتب شما پاسخ گو باشم:
الف) تجربه ی ارتباط صریح و سریع با مخاطب از طریق سایت "موسیقی ما"، تجربه ی بسیار گرانبها و جدیدی بود که برایم ممکن شد. نظرهای مثبت باعث دلگرمی و نظرهای منفی باعث دقت بیشتر برایم شد. هیچ کجا بخاطر ندارم که این گفتگو را به مجادله تبدیل کرده باشم. اگر کسی از روی سلیقه گفته است که از آلبوم خوشش نیامده، من تسلیم بوده ام اما اگر اشاره به ایرادهای فنی داشته اند، از آنها توضیح و نمونه خواسته ام که بدانم در چه موردی صحبت می کنند. می دانیم که کلی گویی فایده ای ندارد و دلیل من برای انجام این بحث ها، یادگیری بیشتر است. سلیقهی هر شخصی بسیار محترم و قابل دفاع است اما در موردهای فنی می شود با زبان موسیقی و دقیق صحبت کرد و به همین دلیل هم بود که روز اول انتشار، پارتیتور کل کارها رو روی سایت خودم گذاشتم که البته "موزیک ما" هم لطف کرد و با قرار دادن آن ها در صفحه ای مجزا، امکان دسترسی بیشتری برای مخاطب را فراهم کرد.
پاسخ طولانی من به نقدها، دلیلی جز برای یافتن نقطه ضعف های خودم نیست. اگر روحیه ایی نقد پذیر نداشتم که به راحتی از کنار آنها رد می شدم و ته دلم می گفتم که اینها نمی فهممند. یا با اسم مبدل به نظرها جواب های آنچنانی می دادم. مطالبی را که پاسخگو بوده ام و از نگارندهها توضیح خواستهام، همگی به آهنگسازی و تنظیم که مسولیت من در "روی دیگر" بوده است بر می گردد و هرگز نخواسته ام بجای کسی از شخصی دفاع کنم. بنظر من صبحت علمی در موردهای مشخص و فنی است که بحث را از حاشیه دور می کند و به اصل می پردازد.
نمی دانم کدام قسمت از صحبت های من با آقای ریاحی پور توهین آمیز بوده است؟ فقط در مورد گفته های خودشان از ایشان سوال کردهام. بعلاوه اینکه در همه ی قسمتها از توانایی بالای ایشان در نوازندگی و تسلط بر موسیقی تعریف کردهام. اما بنظرم اینکه کسی مطلبی را در رسانه مطرح کند و جواب آن با تلفن داده شود را نمی پسندم. اگر هم پافشاری بر گرفتن پاسخ از ایشان را داشتم به این دلیل بود که تا کنون حتی یک نفر از افرادی که ادعا کرده اند "روی دیگر" سرشار از ایرادهای فنی است، پاسخی به پرسشهای من نداشته اند و در حقیقت اثبات ادعای خود را نکرده اند.
ب) در کشورهای توسعه یافته تعداد زیادی از هنرمندان وبلاگهایی دارند که توسط آن به بحث و گفتگو با مخاطب خود در مورد آثارشان میپردازند. پاسخ دادن من به نظر مخاطب، یک تکنیک ژورنالیستی نیست. عطش من برای آموختن است. مواردی را که در مورد آنها توضیح دادهام یا از مخاطب در مورد نظرش سوال کردم به ساختار موسیقی مربوط بوده است. از نظر من حتی اگر مخاطبی نظر منفی داشته باشد و نظر خود را با دلیل و نمونه بیان کند، باز هم من برنده هستم. چون از این گفتگو چیزی یاد گرفته ام و در کل این گفتگوها برای برنده یا بازنده شدن نیست. خیلی ساده و راحت سعی می کنم گفتگویی فنی در مورد موسیقی، انجام دهم.
ج) با این بخش که فرموده اید زمان، بسیاری از موارد را روشن می کند بسیار موافقم اما من از این گفتگوها آزاری نمی بینم. بسیار برایم آموزنده و جذاب است. و برای حرفهایتر شدن فضای موسیقی اصرار دارم که بحث ها حرفه ای و نه فقط بر اساس سلیقه مطرح شود.
شعر سعدی بسیار زیبا بود.
متشکرم از وقتی که گذاشتید و توجهی که داشتید.