برنامه یاد بعضی نفرات
 
سهراب محمدی هنرمند پیشکسوت موسیقی شمال خراسان دارفانی را وداع گفت
آخرین هنرمند بازمانده از نسل بخشی‌های خودبند کرمانج درگذشت
موسیقی ما- سهراب محمدی هنرمند پیشکسوت موسیقی شمال خراسان درگذشت. او یکی از اصلی‌ترین «بخشی‌های کرمانج شمال خراسان» بود که توسط فوزیه مجد به جامعه‌ی هنری معرفی شد و حالا درگذشت‌ش فقدانی بزرگ در موسیقی شمال خراسان است.

«هوشنگ جاوید» -پژوهشگر موسیقی نواحی- درباره‌ی او نوشته است: «در کمال ناباوری، امروز صبح آخرین هنرمند بازمانده از نسل بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان درگذشت.

او که زاده ۱۳۱۷ بود از سنین کودکی در کنار پدر خود بالیده و به فنون آوازی و دوتار نوازی آشنا شده و به‌ویژه در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی سرآمد روزگار شد، نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی ایشان بود. وی مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود.

نخستین بار خانم فوزیه مجد مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد، سهراب نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همینطور جشنواره‌های مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت، تسلیت به خانواده محترمش و جامعه موسیقی خراسان.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند. آن‌ها به نوعی روایت‌گران فرهنگ شفاهی این منطقه از کشورمان بوده که از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند. این در حالی است که بخشی‌ها معمولاً به بداهه‌نوازی و بداهه‌گویی معروف بوده‌اند و توانایی نوازندگی و خوانندگی در مدت زمان طولانی را دارند.
در روایت عامیانه لقب بخشی نیز این‌گونه تعریف می‌شود: «بخشی کسی است که خداوند به او موهبت و مقامی ویژه بخشیده‌است؛ بنابراین یک بخشی افزون بر اینکه لازم است در نوازندگی چیره‌دست، در خوانندگی خوش‌صدا و در داستان‌گویی و شعرخوانی مسلط باشد، باید از نظر آگاهی و عرفان به مرحله‌ای برسد که شایسته عنوان بخشی شود.»

تسلیت معاون امور هنری برای درگذشت هنرمند کرمانجی 
 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت سهراب محمدی، از هنرمندان موسیقی و بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت.
 
سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری در پیام تسلیت برای درگذشت سهراب محمدی نوشته است: سهراب محمدی از هنرمندان ارزشمند موسیقی نواحی ایران و بخشی‌های شمال خراسان است که حماسه‌خوانی‌ها و منظومه‌خوانی‌های زنده‌یاد محمدی، شاخص و ماندگار است.
 
حسینی در ادامه این پیام نوشته است: سهراب محمدی، موسیقی، هنر و فرهنگ بومی و نواحی را از نیاکان خود با عشق آموخت و سال‌ها برای تداوم و تقویت موسیقی کرمانجی هنرمندانه تلاش کرد.
 
درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده زنده یاد محمدی و هنرمندان و هنردوستان تسلیت می‌گوییم. روحش شاد و یادش گرامی
 
 

تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 12:56

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آخرین هنرمند بازمانده از نسل بخشی‌های خودبند کرمانج درگذشت | موسیقی ما