.
کنسرت های دوران کرونا چه زمانی شروع می شود؟
«محمد الهیاری»، مدیر دفتر موسیقی ارشاد، پاسخ می دهد
گزارش: 
تدوین: 
گفتار متن: 
plays 105028
موسیقی ما – از اواخر ماه فروردین و همزمان با بازگشایی پلکانی کسب و کارها از سوی دولت، اهالی هنر هم دست به کار شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی تصمیماتی را برای بازگشایی شغل خود اتخاذ کنند. در این میان اهالی موسیقی به میزبانی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی را با مدیران سالن‌های برگزاری کنسرت داشتند. جلساتی که از اوایل اردیبهشت آغاز شد. در روزهای اخیر هم شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه از عید سعید فطر یا روزهای پس از عید فطر دوباره کنسرت‌های موسیقی طبق پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌شود. اما در گفتگوی سایت «موسیقی ما» با «محمد الهیاری»، مدیر دفتر موسیقی ارشاد، این موضوع به صورت کامل تکذیب شد.
 
محمد الهیاری ابتدا گفت:«از اوایل اردیبهشت ماه که دولت محدودیت‌های اجتماعی را به صورت پلکانی کاهش داد، ما هم در دفتر موسیقی دو جلسه برگزار کردیم. این جلسات با حضور مدیران سالن‌هایی با ظرفیت بالای هزار و دویست نفر بود که از دفتر موسیقی مجوز می‌گیرند و نمایندگان خانه موسیقی و مجمع صنفی ناشران موسیقی برگزار شد. به جهت اینکه طرفین موضوع راجع به آغاز مجدد اجراهای صحنه‌ای گفتگو داشته باشند. سالن‌های دیگری هم در تهران بودند اما چون مجوزهای آنها از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اخذ می‌شد و ظرفیتشان هم کمتر از هزار و دویست نفر بود به این جلسات دعوت نشدند. جلسات ما دو دستور جلسه داشت. ابتدا رسیدن به دستورالعمل‌های بهداشتی بود که خیال مردم را از باب حضور در سالن‌ها رعایت کند. اینکه برخی موارد بهداشتی می‌بایست از سوی سالن‌ها و برخی موارد دیگر باید از سوی عوامل گروه‌ها انجام می‌شد. همچنین برخی تذکرات بهداشتی هم از سوی شرکت‌ها در حین فروش بلیت باید به خریداران داده می‌شد که در زمان حضور در سالن ماسک و دستکش داشته باشند. همچنین سالن‌ها به صورت روزانه ضدعفونی شوند و کارشناسان بهداشت و اورژانس در سالن‌ها حضور داشته باشند. همچنین نحوه نشستن افراد در سالن‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت. ستاد کرونا پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که سالن‌هایی از این دست حداکثر تا چهل درصد ظرفیت پر شوند. این نکات هم در گفتگو با سالن‌ها مورد تذکر واقع شد و به شرکت‌ها هم اعلام شد. به توافقی هم رسیدیم که نحوه نشستن مردم روی صندلی‌ها و پس از آن حضور در سالن به چه شکل باشد. با توافق سالن‌ها و شرکت‌ها موارد پانزده گانه بهداشتی ثبت شد و قرار شد که دفتر موسیقی این موارد را از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستاد کرونا اعلام کند. در صورت تأیید این موارد بهداشتی یا افزوده شدن موارد دیگر به آنها، به شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد. تب سنجی پیش از ورود مردم به سالن و مواردی از این دست که موارد بهداشتی خوبی بود و ماحصل تجربه‌هایی بود که در این مدت از فاصله‌گذاری‌ها در سایر عرصه‌های اجتماعی دیده بودیم. این بخش اول جلسه بود که وقتی تصویب شود قابل تسری به تمامی سالن‌ها و کل کشور است.»
 
او سپس درباره دستور دوم جلسات دفتر موسیقی در روزهای اخیر اعلام کرد:«دستور دوم ما در ارتباط با این بود که شرکت‌ها و سالن‌ها اجرا نداشتند و از لحاظ اقتصادی شرایط آنها خوب نبود چه کمکی را می‌توانند به یکدیگر داشته باشند تا از جهت اقتصادی شرایط برای طرفین برابر باشد. در آنجا گفتگو شد که شرکت‌ها با هزینه‌های کمتر کنسرت‌ها را برگزار کنند که برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد و از طرفی سالن‌ها هم در اجاره‌هایی که دریافت می‌کنند تهمیداتی فراهم شود که شرکت‌ها هم رغبت برگزاری کنسرت در آن سالن‌ها را داشته باشند. برای این موضوعات هم توافقات مکتوب خوبی صورت گرفت که انشاالله همزمان با شروع صحنه‌ای اعلام خواهد شد. عجالتاً سالن‌ها پذیرفتند که تخفیفات خوبی برای اجاره سالن‌ها به شرکت‌ها بدهند. وقتی سالن‌ها با ظرفیت چهل تا پنجاه درصد پر شود طبیعتاً محل درآمد شرکت‌ها از بلیت‌فروشی هم مثل گذشته نیست. البته از سوی همه طرفین موضوع یعنی دفتر موسیقی و سالن‌ها و شرکت‌ها نسبت به حضور مردم و اینکه چه قدر اقبال نشان دهند دغدغه و علامت سوال وجود داشت. اما قرار شد از زمانی که اجراهای صحنه‌ای آغاز می‌شوند تا پایان ماه مرداد که همزمان با شروع ماه محرم است، اجراها با این دستورالعمل‌ها برگزار شود. در ماه‌های محرم و صفر دوستان دوباره جمع خواهند شد تا ارزیابی جدید صورت گیرد و وضعیت میدانی جدید را از ستاد کرونا برای آبان به بعد جویا شوند تا دستورالعمل‌های جدیدی داشته باشیم. دفتر موسیقی، سالن‌ها و شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند که در صورت تصویب این دستورالعمل‌های بهداشتی توسط ستاد کرونا ما آمادگی داریم که از نیمه خرداد یا اواخر خرداد اجراهای صحنه‌ای را شروع کنیم. به هر حال فکر می‌کنم هر تصمیمی که برای حوزه موسیقی اتخاذ شود مشابه آن برای حوزه تئاتر و سینما و اجتماعات فرهنگی هنری دیگر هم خواهد بود. منتظر تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم تا از زمانی که فکر کنند که شرایط حضور مردم در اجتماعات و فضاهای مسقف فراهم است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اجراهای صحنه‌ای هم آغاز خواهد شد.»
 
الهیاری سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ما راجع به احتمال شروع کنسرت‌ها از عید فطر اعلام کرد:«تا الان چون هنوز مصوبه لازم از سوی ستاد کرونا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است طبیعی است که هنوز با شرکت‌ها و سالن‌ها برای تعیین زمان و اخذ مجوز وارد گفتگو نشدیم. اما هر سه طرف قضیه یعنی شرکت‌ها و سالن‌ها و دفتر موسیقی مقدمات لازم را فراهم کرده‌اند و آمادگی لازم را دارند.»
 
او در توضیح بحث بازگشایی‌ها به این نکات هم اشاره داشت:«تا جایی که می‌دانم بازگشایی‌ها به عهده وزارت کشور است و اولویت‌بندی‌های چندگانه برای شروع فعالیت‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم، نسبت به بازگشایی اماکن مذهبی تقاضای طبیعی وجود داشت. اما اماکن مذهبی تحت شرایط خاص بازگشایی شد و برخی اماکن مقدس و حرم‌ها بازگشایی نشد و این مورد به پس از ماه مبارک رمضان سپرده شد. پیش‌بینی من این است که چنانچه همین روند نزولی که بیماری نشان می‌دهد ادامه داشته باشد بتوان در ماه خرداد اجراها را آغاز کرد. هیچکدام از دستگاه‌ها تصمیم‌گیر نیستند و تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستند. اما ما آمادگی خودمان را در مجموعه دفتر موسیقی و سالن‌ها و شرکت‌های خصوصی را به دولت اعلام کرده‌ایم.»
 
محمد الهیاری نهایتاً در زمینه حمایت‌ از اهالی موسیقی اظهار داشت:«دفتر موسیقی هم مانند دفاتر تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ذی‌نفعان تخصصی خودش را دارد از اواخر سال گذشته جلسات کارگروه‌ها را آغاز کرد. در همه حوزه‌ها منجر به نامه‌ای شد که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دولت ارسال کردند و نزدیک به هزار میلیارد تومان را به عنوان ضررهای حوزه فرهنگ و هنر اعلام کردند که شامل حوزه موسیقی هم می‌شد. پس از تعطیلات هم در دو یا سه مقطع مداوم از خانه موسیقی و مجمع صنفی ناشران و انجمن صنفی هنرمندان موسیقی هم در حال بررسی بیمه‌شدگان این تشکل‌ها بودیم و علاوه بر فرآیند دستی که انجام شد خواهش کردیم دوستان در سامانه‌ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام شد ثبت نام کنند. در حال حاضر مهمترین حمایت دولت همان وام‌هایی است که در جریان هستید اما تسریع در بازگشایی‌ها هم به این کمک می‌کند که اهالی حوزه هنر زودتر به مشاغل خود برگردند و اقتصاد هنر آرام آرام به رشد و پویایی خودش برسد. طبیعی است که دفتر موسیقی در حوزه مجوزها از هیچگونه حمایتی دریغ نخواهد کرد و همینطور تلاش می‌کنیم با هفکری اهالی موسیقی از هر نوع حمایتی که بتوان برای رونق اقتصاد هنر در سال جاری داشت بهره‌ ببریم.»


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
9 + 1 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو کنسرت های دوران کرونا چه زمانی شروع می شود؟ از سایت موسیقی ما | موسیقی ما