برنامه یاد بعضی نفرات
 
خداحافظی با برنده‌ی چهار جایزه‌ی گرمی و خالق موسیقی فیلم‌هایی چون درخشش و جن‌گیر
«کریستف پندرسکی» در سن 86 سالگی درگذشت
موسیقی ما- «کریستف پندرسکی»، آهنگساز لهستانی که در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله چهار جایزه‌ی گرمی را دریافت کرده بود و با ساخت موسیقی برای فیلم‌های درخشش و جن‌گیر شناخته می‌شد، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

پندرسکی در سال ۱۹۳۳ در دنبیتسا لهستان متولد شد و در آکادمی موسیقی کراکوف به تحصیل پرداخت و در نهایت به یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان لهستان تبدیل شد. مادربزرگ پندرسکی یک ارمنی اهل اصفهان بوده است.

پندرسکی از دهه‌ی ۱۹۶۰ آهنگسازی را آغاز کرد و علاوه بر موسیقی فیلم، هشت سمفونی، چهار اپرا، یک آمرزش‌خوانی و کنسرتوهای مختلف را خلق کرد که نواختن بسیاری از آن‌ها از جمله «مرثیه‌ای برای قربانیان هیروشیما» که در فیلم «فرزندان انسان» استفاده شده، بسیار دشوار است.

تأثیر او بر موسیقی به دنیای سینما محدود نمی‌شود و موسیقی‌دان‌هایی مانند «جانی گرین‌وود» از گروه «ریدیوهد» که خود سابقه‌ی آهنگسازی فیلم را دارد، از پندرسکی تأثیرپذیرفته‌اند. گرین‌وود از مدت‌ها قبل تأثیرپذیرفتگی خود از آثار پندرسکی را اعلام کرده و حتی با او همکاری کرده بود. پندرسکی نیز در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه با گاردین به تمجید از آثار گرین‌وود در ریدیوهد پرداخت و در آن زمان گفت: «به نوه‌ام در این باره گفتم و او فوراً آن‌ها را شناخت. نوه‌ی من ۱۱ ساله است و فرزندانم چند کار گروه را برای من آوردند تا گوش کنم. بسیار دوست‌شان داشت؛ بسیار نرم و به‌شدت موسیقایی است.»
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 فروردین 1399 - 11:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «کریستف پندرسکی» در سن 86 سالگی درگذشت | موسیقی ما