برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاهی به زندگی هنری «فرشاد سنجری»
مرگ غریب در غربت
 موسیقی ما - روزنامه‌های اتریشی، چند روز پیش، خبر از کشته‌شدن مردی 72 ساله دادند که در پی آتش‌گرفتن خانه‌اش، جان خود را از دست داد. در ایران اما خیلی دیرتر از آن متوجه شدند که فردی که جان خود را از دست داده، «فرشاد سنجری» پسر «حشمت سنجری» آهنگساز و رهبر برجسته‌ی ارکستر است که خود نیز یکی از مهم‌ترین و پرکارترین رهبران ارکستر در ایران بود.
 
  • فرشاد سنجری که بود؟
او در سالِ 1325 در تهران متولد شد و مقدمات موسیقی را نزد پدرش «حشمت سنجری»، رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران فرا گرفت و پس از آن به اتریش رفت و در آکادمی موسیقی وین، پیانو خواند. «فرشاد سنجری» 12 ساله بود که در این شهر به همراهِ ارکستر هایدن کنسرتی اجرا کرد که مورد توجه منتقدان موسیقی قرار گرفت و به او لقب کودک نابغه دادند، سپس به ایران بازگشت و تحصیلات خود را در هنرستان عالی موسیقی پی گرفت.

«فرشاد سنجری» بار دیگر در سال 1344 برای تحصیل در رشته‌ی رهبری ارکستر و اپرا به اتریش مهاجرت کرد و در آکادمی موسیقی دولتی وین، زیر نظر «هانس اسواروسکی» (رهبر اپرای دولتی وین) تحصیل کرد. او در این مدت نوازندگی پیانو و آهنگسازی نیز خواند و با درجه‌ی ممتاز فارغ‌التحصیل شد و بارِ دیگر به ایران بازگشت.
 
  • رهبری ارکستر سمفونیک تهران و اجرای آثارِ آهنگ‌سازان ایرانی
«فرشاد سنجری» اولین بار در سالِ 1349 رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده گرفت و «راپسودی مازندرانی» ساخته هرمز فرهت را رهبری کرد. او در سال‌های بعد نیز بارها چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در دست گرفت و از آنجا که به اجرای آثار آهنگ‌سازان ایرانی علاقه‌ی بسیار داشت، مجموعه‌ای از آثار آهنگ‌سازانِ‌ ایرانی را اجرا کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به «بومی‌وار» ساخته‌ی «ثمین باغچه‌بان»، بخش‌هایی از «افسانه آفرینش» اثر امانوئل ملیک اصلانیان، «راپسودی» از احمد پژمان و سه بخش از باله «هفت پیکر» ساخته مصطفی پورتراب اشاره کرد. او  هم‌زمان به عنوان رهبر میهمان با ارکستر مجلسی رادیوتلویزیون ملی ایران و ارکستر اپرای تهران نیز همکاری داشت.

او 42 سال پیش برای آخرین بار در ایران روی صحنه رفت و اپرای فالستاف، اثر «جوزپه وِردی» - آهنگساز ایتالیایی- را با همراهی ارکستر اپرای تهران در تالار رودکی (وحدت) روی صحنه برد.
 
  • فعالیت در خارج از ایران
بعد از آن اما رهبری ارکسترهایی در اتریش، چک‌اسلواکی و لهستان را برعهده گرفت و خود به عنوانِ پیانیست اپرا و باله  در وین فعالیت کرد تا اینکه آپارتمانی که در آن زندگی می‌کرد، اول آذرماه (22 نوامبر) دچار آتش سوزی شد و او در راه انتقال به بیمارستان درگذشت.
تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1398 - 15:21

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مرگ غریب در غربت | موسیقی ما