برنامه یاد بعضی نفرات
 
سومین کتاب «از نظم تا مقام» منتشر شد
رضا علی‌آبادی: نگفتم مگر آنکه بدانم
موسیقی ما - سومین کتاب «از نظم تا مقام» نوشته‌ی «رضا علی‌آبادی» از سوی نشر بنیاد رودکی منتشر شد. به زودی مراسم رونمایی این اثر برگزار خواهد شد.

این نویسنده درباره‌ی اثرِ خود می‌گوید:‌ «بعد از نوشتن مقام های تنبور، برای اولین بار آوانگاری مقام‌ها را انجام دادم و همچنین کتاب چهل تمرین برای تنبور را نوشتم که در آن نوعی حساسیت خاص روی دستان هنرحویان وجود داشت،‌ به‌طوری که ظرف چهار ماه از انتشار کتاب، به چاپ مجدد رسید. حالا نوبت به این کتاب بود که آن را عرضه کنم. شروع نگارش کتاب از حدودشش سال پیش آغاز شد و تقریبا چندین بار آن را بازنگری و باز نویسی کردم تا به سرانجام برسد و از استانداردهای ذهنم پیروی کند.»‌

او ادامه می‌دهد: «از ابتدا یاد گرفتم که هر کار که ضرورتش حس می شود در آن قدم بردارم، ننوشتم مگر آن اطلاعات کافی داشته باشم، نگفتم مگر آنکه بدانم. در روزگار سختِ اکنون که کار کردن کمی سخت است، نوشتن و تولید اثر را همچنان ادامه می دهم زیرا معتقدم اگر هنرمند در جریان نباشد می‌میرد. همه می‌دانند که علاقه من به تالار رودکی چقدر است و وابستگی و دلبستگی‌ام بدان حد ندارد، شاید زیبایی این کتاب وقتی نشر بنیاد این کتاب را به چاپ رساند برای من دوچندان شد.»‌

به گفته‌ی نویسنده این کتاب مقام‌ها و نظم‌های تنبور را از نظر محتوا بررسی کرده است و زوایای فنی تری را مورد بحث قرار داده است: «همچنین سعی کرده‌ام یک‌جانبه چیزی را تغییر ندهم و تمام جنبه‌های تحلیل کردن را در نظر بگیریم. تقریبا بیشتر زاویای ممکن را بررسی کردم حتی حالت‌های غیر ممکن را تا ذهن خواننده تمام جوانب را ببنید حتی آنچه نظر خودم نیز نبود نوشتم که خواننده خود قضاوت صحیحی انجام دهد. انجام اینکار چالش‌های بسیاری داشت از جمله اینکه ممکن بود جبهه‌ی عام موسیقی با این کتاب ارتباط کمی برقرار کنند و از آن جهت تا جایی ممکن سعی بر آسان نویسی کردم که بیش یک حد مجاز اینکار ممکن نبود.»

«رضا علی‌آبادی» در پایان می‌گوید: «کتاب چهارمی را در حال نوشتن هستم، هرچند همچنان خود را مولف نمی‌دانم و صرفا پژوهش‌ها و دانسته‌های خود را با دقت می‌نویسم. امسال سال شلوغی برای بنده بود، یک کنسرت پر فشار تکنوازی در تالار رودکی، انتشار کتاب چهل تمرین و آیین رونمایی و همچنین چند اثر دیگر که به‌زودی خبر انتشار آنها را نیز اعلام خواهم کرد. هر اثری که تولید می کنم تنها گواهی است بر اینکه همچنان زنده‌ام وگرنه که موسیقی جدی خریداری ندارد که ندارد.»
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مهر 1398 - 15:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا علی‌آبادی: نگفتم مگر آنکه بدانم | موسیقی ما