.
وداع با حسین دهلوی
گزارش ویدیویی «موسیقی ما» از مراسم تشییع پیکر استاد «حسین دهلوی» در تالار وحدت
گزارش: 
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تدوین: 
plays 90250
موسیقی ما - مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «حسین دهلوی» -آهنگساز و موسیقی‌دان ایرانی- با حضورِ چهره‌های موسیقی صبح روز یکشنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «محمد سریر» -آهنگساز و عضو شور ای عالی خانه موسیقی ایران- دهلوی را هنرمندی دانست که بیش از شش دهه در موسیقی ایران فعالیت کرد و برای حفظ و گسترش این موسیقی زحمت کشید: «استاد دهلوی در راهِ موسیقی ایستادگی کرد. او در زمینه‌های مختلف موسیقی کارهای بسیاری را انچام دادند تا بتواند بستر مناسبی را برای موسیقی ملی ایران فراهم کرد. او دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه همین ریشه‌ها بود که مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد.»

سریر، دهلوی را هنرمندی دانست که نمی‌خواست در گذشته بماند و بانی بسیاری از تحولات در موسیقی ایرانی شد:‌«او به ارتقای موسیقی ایران می‌اندیشید. او هنرمندان بسیاری را تربیت کرد که همه‌شان به موسیقی ملی ایران نگاه ویژه‌ای داشتند. این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در استاد دهلوی وجود داشت. او یگانه زمان خود بود که با اخلاقی هنری که داشتند همواره تلاش‌های بسیار زیادی در عرصه موسیقی انجاک داد. قطعا دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان ترین دوره‌های مدیریتی این مجموعه بود. او همراه با هنر اخلاق و منش هنری را پی گیری می‌کرد و این امر نشانی از ادراک او بود که از هنر به عنوان یک فهم عمومی در ارتقای اخلاق استفاده می‌کرد. من اندیشه او را قدر می‌گذارم و امیدوارم نسل آتی بتوانند از حضور ارجمند ایشان و آثارشان استفاده کنند. امیدوارم در آینده یاد گرامی خاطره ایشان در ما وجود داشته باشد.»

«محمد اسماعیلی» از نوازندگان پیشکسوت ساز تمبک و مدرس موسیقی هم با بیان این نکته که سال‌ها با او همکاری داشته است، گفت: «بنده ۳۰ سال افتخار همکاری با حسین دهلوی را داشتم و آنچه از جان گرفتن موسیقی ملی ایران می‌توان یاد کرد قطعا با حمایت‌های استاد دهلوی صورت گرفته است. به اعتقاد من کار استاد دهلوی فقط عاشقی بود و جز عشق هم چیز دیگری نمی‌توانست باشد.»
 
«کامبیز روشن روان» - آهنگساز و مدرس موسیقی ایران- نیز ایشان را عزیز بزرگوار موسیقی ایران دانست: «او جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی مهری زیادی قرار گرفت. او تنها یک معلم، رهبر ارکستر، نویسنده، محقق و آهنگساز نبود، بلکه یک موسیقی‌دان جامع الشرایط بود. او مدیریت مثال زدنی داشت که این را می‌توان در همه فعالیت‌های هنری‌اش دید. استاد دهلوی همه بچه‌های هنرستان موسیقی را می‌شناختند و همواره در دقیق ترین شکل ممکن در کارها نظارت داشت.»

او با بیانِ اینکه نظمی که در ارکسترِ او وجود داشت، در هیچ جای دیگری مشاهده نمی‌شود، گفت: «استاد دهلوی در حوزه آهنگسازی شاید یکی از شاخص ترین آهنگسازان موسیقی ایران بود که آثارش ملهم از فرهنگ و موسیقی ایرانی بود. یعنی هر چه از او می‌شنوید رگه‌هایی از موسیقی ایرانی را در بر داشت. او با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایرانی داشت آثاری را وجود اورد که همه در فرهنگ موسیقی ملی ایران ماندگار شده‌اند.»

او همچنین به این نکته اشاره کرد که آقای دهلوی  با ساختِ ریتم‌هایی برای گروه تمبک و ارکستر ریسکِ بسیار بالایی انجام داد: «این در شرایطی بود که خیلی‌ها خجالت می‌کشیدند که نوازندگان تمبک را حتی روی صحنه بیاورند. او خدمات زیادی را برای موسیقی ایرانی انجام داده که باید در تاریخ موسیقی ایرانی ثبت شود. او کتاب تلفیق شعر و موسیقی را تالیف کرد که به اعتقاد من تنها مرجع تخصصی این عرصه است. بعنی هر کسی که می‌خواهد موسیقی آوازی این سرزمین را یاد بگیرد قطعا این کتاب مهم ترین مرجع پیش روی انهاست. او جزو معدود آهنگسازان ایرانی است که بدون حمایت‌های دولتی بخش بزرگی از آثارش را در کاغذ ثبت کرد. آثاری که به عنوان مهم ترین منابع آهنگسازی موسیقی ملی ایران است. خدماتی که این انسان بزرگوار به موسیقی کرده یکی دو تا نیست که باید حتما ثبت شود تا نسل‌های آینده این مرد بزرگ را بشناسند.»
 
سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: «او کسی بود که هم سنت موسیقی ایرانی را درست و ژرف می‌شناخت و هم به تعبیر شاعر بزرگ بود و از اهالی امروز. او هنرآموز و استادی بود که به درستی سنت تعلیم و آموزش می‌شناخت و در محضر استادی چون صبا مهارت و معرفت موسیقی را با هم شناخت و این از آثار دهلوی کاملا نمایان است. شاگردان استاد دهلوی که امروز ستاره‌های موسیقی ایران هستند یک به یک گواه نحوه تربیت او هستند. او موسیقی ایرانی را چنان معرفی کرد که نه فقط در ایران بلکه در جهان معرفی شد.»
 
جمال الدین منبری خواننده موسیقی ایرانی در این مراسم با عرض تسلیت به خانواده استاد دهلوی گفت: «بزرگ‌ترین افتخار بنده این بوده که شاگردی استاد دهلوی را کرده‌ام و همواره افتخار حضور در کنار ایشان به ویژه ارکستر مضرابی داشتم. من امروز نمی‌خواهم زیاد صحبت کنم فقط دلم می‌خواهد در اینجا قطعه ای از استاد را که سال‌ها پیش اجرا می‌کردم، بخوانم.»

«حسین علیزاده» آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی نیز در این مراسم تصریح کرد: «من تمام عمری که گذراندم کسی را ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم. او وقتی سکان هنرسنان موسیقی را به عهده گرفت سرنوشت موسیقی ایرانی عوض شد. همین تالار که قبلا نام رودکی داشت می‌تواند به عنوان دهلوی تغییر پیدا کند اما کسی درک نمی‌کند به همین خاطر هیچ گاه من از مدیران بابت این موضوع خواهش نمی‌کنم. اتفاقا در همان موقعی که این تالار ساخته می‌شد ارکستری به نام رودکی وجود داشت. به هر صورت تا درک مدیران به جایی نرسیده باشد که حسین دهلوی را درک نکنند ما در شرایط فعلی باقی می‌مانیم. حسین دهلوی فرستاده‌ای بود که در مقطعی به موسیقی ایرانی شخصیت می‌داد. او از نادر روشن‌فکرانی بود که می‌دانست نقش موسیقی در جامعه چیست. او به گونه‌ای بود که همه از دانش او می‌توانستند یاد بگیرند. او عصاره رنجی است که موسیقی ایرانی در این سال‌ها متحمل شده است. او از رنجی که موسیقی می‌کشید رنج می‌برد و این رنج را به درون خود انتقال می‌داد. من احساس خوشبختی می‌کنم در همین رشته موسیقی که تا این حد با عدم درک و فهم مواجه شده، فردی چون دهلوی این چنین تشییع می‌شود.»‌

این استاد آهنگ‌ساز ادامه داد: «به اعتقاد من هرگاه نام موسیقی ایرانی می‌آید نام دهلوی نیز در ذهن ما متبادر می‌شود. او در این سال‌ها رنج زیادی می‌کشید و خانواده او از جمله خانم سوسن اصلانی رنجِ مضاعف‌تری کشیدند.»

هومن دهلوی آهنگساز و فرزند مرحوم حسین دهلوی نیز در این برنامه با قدردانی از حضور هنرمندان و علاقه مندان این هنرمند فقید موسیقی ایرانی توضیح داد: «امروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی من و خانواده‌ام است. استاد حسین دهلوی نه تنها یک استاد و آهنگساز موسیقی که هنرمندی چند بعدی بود. او سعی می‌کرد تمام خلاء‌هایی که در موسیقی ما وجود دارد، پر کند. او به قول علی رهبری به قدری دقت داشت که در برخی از مواقع از بتهوون و موتزارت هم پیشی می‌گرفت. ما امروز با هنرمندی خداحافظی می‌کنم که فارغ از هنرمند بودن، پدری دلسوز و همسری مهربان بود. من از تمام هنرمندانی که در تمام این سالها کنار ما بوده و ما را تنها نگذاشتند صمیمانه قدردانی می‌کنم که در برگزاری مراسم امروز ما را یاری کردند.»‌
 
پس از صحبت‌های هومن دهلوی نماز میت به امامت حجت‌الاسلام دعایی در محوطه تالار وحدت اقامه و پس از آن نیز پیکر مرحوم حسین دهلوی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی ایرانی نیز روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار خواهد شد.

حمیدرضا نوربخش، سید عباس عظیمی، احمد صدری، حسین علیزاده، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت‌نیا، محمد اللهیاری، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، کیوان ساکت، علی جعفری پویان، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد اله‌یاری فومنی، مهدی آذر سینا، محمد سریر، جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیر عباس ستایشگر، افلیا پرتو، کیوان ساکت، سیدمحمد مجتبی حسینی، سعید ثابت، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن روان، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی، میلاد عمرانلو از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 4 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو وداع با حسین دهلوی از سایت موسیقی ما | موسیقی ما