بخش نواحی جشنواره با رویکرد شادیانه‌ها برگزار می‌شود
علی مغازه‌ای: رویکرد ما در جشنواره‌ی موسیقی کاملا متفاوت از جشنواره‌ی آیینه‌‌دار است
موسیقی ما - گروه‌های موسیقی بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر در ۶ شب و هر شب با دو اجرا در سالن سوره حوزه هنری، شادیانه‌های فرهنگ‌های مختلف سرزمین ایران را اجرا می‌کنند. گروه‌های راست موغام تبریز، زندگی مازندران، دوتار و آواز تربت جام، هامون سیستان، تکنوازی دوتار قوچان، کادوس تالش، نوای سیمره کوهدشت، ترنگ و ناسو، حاوا، نجوای کتول گلستان، میسان اهواز و شالو بوشهر هر شب ساعت ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری و در بخش موسیقی اقوام سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.

«علی مغازه‌ای» -دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر- با بیان اینکه نگرش جشنواره امسال اجرای موسیقی شاد و شادیانه اقوام ایرانی است، گفت: «طبق فراخوان سالیانه وزات ارشاد، گروه‌هایی از نواحی مختلف ایران برای شرکت در جشنواره موسیقی اعلام آمادگی کرده بودند. در همین راستا ما در کنار شورای انتخاب، گروه‌هایی را که از نظر کیفیت، می‌توانستند موسیقی و رپرتوار مناسبی را اجرا کنند را انتخاب کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند. از طرف دیگر با گروه‌های موسیقی از نواحی مختلف ایران که با رویکرد جشنواره همراه بودند نیز مذاکره و از آنها دعوت کردیم تا در جشنواره امسال اجرا داشته باشند. ما با این کار سعی کردیم یک تنوع کیفی و محتوایی موسیقی ایجاد کنیم و برای مخاطبان از همه نواحی ایران اجراهایی داشته باشیم.»
 
دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر هم چنین درباره اجرای گروه‌های موسیقی مختلف این بخش در شهرهای دیگر گفت: «غیر از تهران بعضی از شهرها، همزمان با جشنواره موسیقی فجر اقداماتی برای اجرای موسیقی اقوام کرده‌اند. مثلاً شهر رشت برنامه‌هایی تدارک دیده که شامل بخش‌های کلاسیک و پژوهشی موسیقی اقوام و نواحی ایران می‌شود.این شهر از برخی گروه‌ها دعوت کرده تا در بازه زمانی جشنواره به رشت بیایند و اجرایی داشته باشند؛ اما در بخش نواحی از سمت ما به شهرهای مختلف چیزی ارائه نشده است. در واقع شهرهای مختلف ممکن است درخواست مستقیمی به گروه‌ها داده باشند تا اجرایی داشته باشند اما ما برنامه مشخصی به هیچ استان و شهری ارائه نکرده‌ایم.»
 
مغازه‌ای با توجه به تجربیات خود در برگزاری پنج دوره جشنواره آینه‌دار درباره تطبیق این جشنواره با بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر گفت: «رویکرد آینه‌دار پیدا کردن راویان کهنسال موسیقی نواحی مختلف ایران است که برای هر کدام از آن‌ها مدت‌ها تحقیق می‌کنیم. اما در جشنواره فجر با توجه به رویکرد شادیانه‌ای که امسال برای آن در نظر گرفته شده است، تلاش شد که با ظرفیت‌های موجود گروه‌های مختلف و متنوعی از سرتاسر ایران در آن حضور داشته باشند. برای توضیح تفاوت این دو رویداد باید بگویم که در واقع آینه‌دار بیشتر تک نوازی و روایت کهن و تا حد ممکن اصیل موسیقی اقوام است اما اینجا گروه‌ها شرکت می‌کنند و مسئله اجرای گروهی موضوع متفاوتی است که بحث دیگری می‌طلبد. در نتیجه رویکرد هر دوی این جشنواره‌ها کاملاً از هم متفاوت است و کسانی که در آنها حضور دارند چه از نظر هنرمندان و چه مخاطبان آن از هم مجزا هستند.»
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 بهمن 1397 - 13:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.