برنامه یاد بعضی نفرات
 
مرادخانی عضو افتخاری مجمع صنفی ناشران شد
رجب‌پور: مجمع صنفی ناشران عضو یونسکو شد
موسیقی‌ما ـ اعضای مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری عصر روز 24 دی‌ماه در موزه موسیقی دور هم جمع شدند و علاوه بر تقدیر از ناشران پیشکسوت، نخستین کارت عضو افتخاری مجمع را به علی مرادخانی اهدا کردند.

در این مراسم که با حضور تعداد زیادی از ناشران موسیقی همراه بود، امیرعباس ستایشگر (رییس هیئت مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری) در سخنانی گفت: «شکر از موهبت همجواری این گروه صمیمی و سپاس خداوندی را که همواره، یکدست بودن را گوشزد می‌کند. ما را یادآور می‌شود که در کنار هم بودن، پیامدهای خوشگواری به همراه دارد. هرچند اختلاف نظر و سلیقه‌های متفاوت، رنگین کمانِ ما را خوش رنگ‌تر می‌کند اما باید هشیار بود که نقشمان را بد نکشیم. پیام اصلی مجمع صنفی ناشران موسیقی همدلی و هموار کردن راهی است که از گذشته تا به امروز مسیر آرام و مستقیمی را طی نکرده است. در این راه نیازمند کمک‌رسانی تمام نیروهای موسیقایی هستیم تا بتوانیم، موسیقی، این دُردانه هنر ایران را به سر منزل مقصود برسانیم و کسی جز این جمع متخصص و همراه نمی‌تواند، سایبان آرامش خود باشد. در یک کلام، مجمع ما آمده است تا بازوی پرتوانی برای دولت و مددرسانی سخت کوش برای جامعه موسیقی باشد. این صنف نوظهور به واسطه تلاش‌های مدیر عاملش که با تمام ناهمواری‌ها، این راه هیچ وقت تجربه نشده را با موفقیت می‌پیماید، آماده است تجربیات خود را در اختیار دولت و مسئولان قراردهد اما ما گوشِ تا آنجا شنوایی داریم که حرف حق باشد و متین. امید بر آن داریم که با تلاش، همدلی و یکدستی می‌توانیم نادیده‌ها را ببینیم و ناکرده‌ها را انجام دهیم. به امید روزی که نغمه‌ها سربلندی ما را، جار بزنند که تلاش ما تا آن روز مُدام است برای آنچه عشق ماست، ایمان ماست، ایران ماست.»

در ادامه این مراسم محسن رجب‌پور (مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری) در سخنانی اظهار کرد: «جا دارد در اینجا یادی از دو ناشر پیشکسوت کشورمان از جمله محمدرضا شجریان و کریم چمن‌آرا کنم که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی را در حوزه نشر انجام دادند. من ناشری هستم که از نظر تجربه بین پیشکسوتان و نسل نو حوزه نشر موسیقی قرار دارم و خود را شاگردی می‌دانم که در این راه تلاش‌هایی را انجام داده است. ما پس از معرفی هیات مدیره مجمع و آغاز فعالیت‌های این مجموعه تلاش کردیم تا با ارتباط و تعاملی که با دفتر موسیقی وزارت ارشاد داریم بتوانیم برخی از موانع را از سر راه برداریم. در این راه تعدادی از مشکلات مرتفع شده، اما مشکلات دیگری هم وجود دارد که هنوز لازم است برای آن پیگیری‌های لازم صورت گیرد.»‌

این تهیه‌کننده موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «یکی از این مشکلات در حوزه شعر است که به تازگی رایزنی‌هایی در این زمینه انجام گرفته و امیدوارم طی چند روز آینده مشکلات شعر ما برطرف شود. ما در حوزه ادارات کل شهرستان‌ها هم مشکلاتی داریم که پس از تفویض اختیارات دفتر موسیقی وزارت ارشاد به اداره کل ارشاد شهرستان‌ها در ابتدا اتفاقات خوبی افتاد، اما به دلیل فقدان دانش صدور مجوز در اغلب شهرستان‌ها، طی ماه‌های اخیر با مشکلات بی شماری مواجه شدیم که امیدوارم جناب صالحی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر نسبت به حل این موضوع تلاش‌هایی را انجام دهند. طی پیگیری‌هایی که بعد از تاسیس مجمع انجام شد، مکاتباتی با هر دو وزیر اقتصاد دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتیم و بنابر این شد که علاوه‌بر معافیت «مالیات بر عملکرد» بتوانیم در حوزه معافیت «مالیات بر ارزش افزوده» نیز اقداماتی را انجام دهیم. در این راه کارهایی انجام شده که به‌زودی جزییات آن به صورت کامل اطلاع‌رسانی می‌شود. من جا دارد در جلسه امروز از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و پلیس امنیت تهران در حوزه صدور مجوز تالارهای کنسرت نهایت قدردانی را داشته باشم و امیدوارم موضوع این قدردانی هر چه زودتر در حوزه شهرستان‌ها نیز اتفاق بیفتد. این نکته را هم بدانید مجمع صنفی ناشران چند روزی هست که عضو یونسکو شده و این اتفاق خوبی است که می تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی برای اهداف مجمع باشد.»

وی افزود: «یکی دیگر از کارهایی که با تصمیم اعضای هیات مدیره مجمع تصمیم به انجام آن گرفتیم تشکیل شورایی به نام شورای عالی پیشکسوتان مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری است. این اقدام به واسطه قدردانی و استفاده از تجربیات تهیه‌کنندگان و ناشرانی است که قبل از ما سالیان سال تلاش کردند تا بتوانند مجوز صنف دریافت کنند. این دوستان حتی در مقطعی با پلمب دفاترشان مواجه شدند اما خوب به خاطر دارم که این عزیزان استخوان خم نکردند تا ما امروز بتوانیم صاحب یک مجمع صنفی باشیم. ما امروز به پاس همین تلاش‌ها و زحمات ضمن قدردانی از آن‌ها تصمیم گرفتیم که هشت نفر از دوستان را به عنوان اعضای شورای عالی مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری انتخاب کنیم.»

در بخش دیگری از این مراسم، از محمد موسوی مدیر نشر «ماهور»، علی رستمیان مدیر موسسه «چهار باغ»، محمد علی چاوشی مدیر نشر «دارینوش»، محمدتقی حق‌بین، حبیب‌الله قدمی مدیر نشر «سرود»، غلامرضا ترابی مدیر موسسه نشر «پیام آزادی»، منوچهر آزادی مدیر نشر «نی داود» و غلام علمشاهی مدیر نشر «آوای نکیسا» به عنوان تهیه‌کنندگان پیشکسوت موسیقی، عضو شورای پیشکسوتان مجمع ناشران شدند.

بخش دیگری از این مراسم به رونمایی از وبسایت مجمع اختصاص داشت که با توضیحاتی از سوی اردوان جعفریان همراه بود. مشورت در حوزه مالکیت معنوی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی حرفه‌ای، نحوه حضور ناشران در بخش بین‌الملل، چگونگی ارتباط مجمع با حوزه‌های تصمیم ساز دولتی، بخش‌های مختلف خبری و معرفی اعضای هیات مدیره مجمع از نکاتی است که در فاز اول بارگذاری سایت روی آن تمرکز شده است.

پس از آن حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و گفت‌: «آنچه که بسیار واضح و روشن است اینکه اگر حوزه نشر موسیقی موجودیت نداشته باشد کلیت موسیقی لنگ می‌شود. البته از دیر باز که خانه موسیقی در حال تکمیل و تشکیل بود بیش از  بیست سال می گذرد و ما در این مدت تلاش کردیم بتوانیم چنین جمعی از اهالی موسیقی را کنار هم داشته باشیم تا بتوانیم با این مجموعه منافع صنفی را مطالبه کنیم. خوشبختانه این اتفاق افتاد و بخشی از ناشران موسیقی با کمی تاخیر کانون ناشران و تهیه‌کنندگان را تاسیس کردند. جالب است که همین جمعی که در این سال‌ها مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری را تشکیل داده اند اعضای کانون ناشران هم هستند. اما من معتقدم که حوزه نشر موسیقی با مشکلات زیادی مواجه شده و می‌توان گفت این بخش ورشکسته است. البته مسائل زیادی به این قضیه دامن زده اما من بر این باورم بزرگترین دغدغه ما و شما باید این باشد که مساله کپی‌رایت را واقعا پیگیری کنیم.»

مدیرعامل خانه موسیقی اضافه کرد: «خوشبختانه در حوزه کپی‌رایت اقدامات متعددی انجام گرفته اما تا الان دستاورد زیادی حاصل نشده است. به همین جهت لازم است هم خانه موسیقی و مجمع در این حوزه تلاش‌هایی را برای ارائه ساز و کارهای مناسب و چرخش مناسب اقتصاد موسیقی انجام دهند. خیلی از عزیزانی که امروز از آنها قدردانی شد امروز متاسفانه حضور پر رنگی در حوزه موسیقی ندارند. چرا این اتفاق افتاده است؟ پاسخ به این سئوال برای شما ناشران نسل نو موسیقی باید به عنوان یک دغدغه مطرح شود. به طور حتم نهایت این توجه به بیشتر شدن منافع موسیقی منجر می شود. من احساس می‌کنم هم کانون ناشران خانه موسیقی و هم مجمع تولیدکنندگان آثارشنیداری باید بیشتر با هم باشند تا موسیقی رونق بیشتری بگیرد.»
اهدای کارت جدید اعضای مجمع صنفی تولید کنندگان آثارشنیداری و قدردانی از علی مرادخانی مدیر عامل موزه موسیقی، معاون هنری سابق وزیر ارشاد و مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس «یک عمر زحمت و حمایت از تولیدکنندگان و ناشران موسیقی» و اهدای کارت افتخاری عضویت در مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری به عنوان اولین عضو افتخاری بخش بعدی برنامه را تشکیل می داد.

علی مرادخانی در بخش پایانی این مراسم در سخنانی مطرح کرد: «هر کاری کردم اول برای دل خودم بود و دوم وظیفه‌ای بود که به عهده من گذاشته شد. اما جا دارد در اینجا به چند نکته اشاره کنم. از روزی که بنده و دیگر دوستان شروع به تاسیس خانه موسیقی کردیم تلاش برای حضور موثر اصناف مختلف حوزه موسیقی از مهم ترین دغدغه‌ها بود. خوشبختانه بعد از اینکه خانه موسیقی تشکیل شد با تمام فراز و نشیب‌ها اتفاقات خوبی افتاد که من جا دارد همین جا با پیشکسوتان حوزه نشر و تهیه کنندگی قدردانی کنم که واقعا برای تحقق اهداف صنفی تلاش کردند. »

او ادامه داد:‌ «یک تهیه‌کننده مهم ترین ویژگی‌اش شناخت اجتماعی و مدیریت اقتصادی است. او باید با در نظر گرفتن این دو مولفه کاری کند که هرگز متوسل به جریان قدرت نشود. کاری که من در این سال‌ها برای تحقق آن تلاش کردم تشکیل یک مثلث هنرمند، تهیه‌کننده و مدیر دولتی بود که تهیه کننده بتواند بعد از مدتی به صورت کامل در حوزه‌های اقتصادی موسیقی قدم بگذارد. من خوشحالم که تنها بخش موفق حوزه هنر در مواردی که به آن اشاره کردم، حوزه موسیقی بوده است. من فکر می‌کنم مهم ترین کاری که شما انجام داده اید انسجام است. ضمن اینکه من می دانم در این راه با چالش‌های زیادی چون کپی رایت و موضوعاتی در حوزه فرهنگ عمومی مواجه هستید. اما به هر حال باید در این راه استمرار را تقویت کنید.»
مدیر موزه موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اظهار کرد: «پیشنهاد می‌کنم که دوستان رابطه خود را با خانه موسیقی به صورت قدرتمند و مستمر ادامه دهند. در عین حال بخش‌هایی که در حوزه‌های دولتی حضور دارند، قطعا با انسجام شما می‌تواند مسیر برای بهبود کارها هموار کند. در این راه توجه به ارتقا سطح شنیداری مخاطبان با حضور اصناف و آسیب شناسی در این زمینه یکی دیگر از مهم ترین کارهاست که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. به هر حال  وقتی پشت میز باشید و حتی وقتی پشت میز نباشید می‌توانید مفید بوده و منشا اتفاقات مثبتی باشید.»
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 دی 1397 - 12:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رجب‌پور: مجمع صنفی ناشران عضو یونسکو شد | موسیقی ما