برنامه یاد بعضی نفرات
 
به عنوان اولین اپرای ایرانی و با خوانندگی همایون شجریان و محمد معتمدی
اپرای «مولوی» ساخته‌ی «بهزاد عبدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد
موسیقی ما - اپرای مولوی نوشته‌ی «بهزاد عبدی» با لیبرتوی «بهروز غریب‌پور» و با خوانندگی «همایون شجریان» در نقش شمس، «محمد معتمدی» در نقش مولوی و «علی صادقی» در نقش عطار و «محمدرضا صادقی» در نقش ا«امیر تومان» توسط انتشارات ناکسوس به انتشار رسید تا اولین اپرای ایرانی باشد که توسط «ناکسوس» منتشر می‌شود.  این اثر با همراهی ارکستر سمفونیک و کر اکراین با رهبری «ولادمیر سیرنکو» انجام شده است.

«بهزاد عبدی» اپرای مولوی را براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس و اشعار شاعران کلاسیک ایران نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی دستگاهی ایرانی، برای ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی همچون نی، سه تار و دف تنظیم شده است. موسیقی این اثر در دستگاه‌های نوا، همایون، ماهور، شور، چهارگاه و آوازهای بیات اصفهان، شوشتری و دشتی است.

اپرای مولوی به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور و اجرای گروه نمایشی آران که برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در تالار رودکی به روی صحنه رفت. این اپرا براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی در آن به کار گرفته شده‌اند. این نمایش در کشورهای خارجی همچون گرجستان و امارات متحده عربی اجرا شده است.

اپرای مولانا دومین همکاری مشترک بهروز غریب پور به عنوان نویسنده لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال ۱۳۸۸ به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای عاشورا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است و محمد معتمدی، همایون شجریان، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1397 - 11:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اپرای «مولوی» ساخته‌ی «بهزاد عبدی» توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد | موسیقی ما