برنامه یاد بعضی نفرات
 
با موضوع تک‌نوازی سازهای زهی و زخمه‌ای توسط نشر موسیقی «هرمس» برگزار می‌شود
دومین دوره فستیوال «شب‌های بداهه‌نوازی» در راه است
موسیقی ما - نشر موسیقی «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی، دومین دوره فستیوال «شبهای بداههنوازی» را با موضوع تکنوازی سازهای زهی و زخمهای، از روز دهم تا پانزدهم شهریور با حضور 12 هنرمند خارجی و ایرانی از 9 کشور مختلف دنیا در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کند.
 
روز اول یعنی 10 شهریور با اجرای گلفام خیام و زوفیا بوروس که هر دو نوازنده گیتار هستند افتتاح می‌شود. بعد از آن، اولاش اوزدمیر با ساز باقلاما و حسام اینانلو با کمانچه دو اجرای روز 11 شهریور را به خود اختصاص داده‌اند. آنیا لخنر با ویلنسل و علی بوستان با شورانگیز اجراهای 12 شهریور و فرنک‌اسنت برگر با ساز گیتار و بیورن مه‌یر با گیتارباس روز 13 شهریور روی صحنه می‌روند. رنو‌گارسیا فوتس و ماتس آیلرتسن که هر دو نوازنده گیتار باس هستند روز 14 شهریور برنامه خود را اجرا می‌کنند و در آخر هم، یکی از اجراهای اختتامیه یعنی 15 شهریور به تونی اوورواتر با گیتارباس تعلق دارد و اجرای بعدی آن شب به عنوان سورپرایزی برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.
 
فستیوال بداهه‌نوازی که سال گذشته با نام Show Of Hands برگزار شد، از سه بخش یعنی هر شب دو اجرا، نمایش فیلم و مستند و همچنین کارگاه‌های آموزشی تشکیل شده بود که امسال علاوه بر این سه بخش، دو بخش دیگر یعنی اجرای یک استعداد جوان قبل از اجراهای هر روز و بخش ملاقات با هنرمند به آن اضافه شده است و به این ترتیب شاهد 6 وورک شاپ، 4 فیلم و مستند، 12 کنسرت و 4 ملاقات با هنرمند خواهیم بود.
 
رامین صدیقی درباره بخش‌های جدید این فستیوال به «موسیقی ما» می‌گوید: «قرار است کنسرت‌های هر شب با اجرای 10 تا 15 دقیقه‌ای یک نوازنده جوان افتتاح شود تا به این ترتیب بتوانیم استعدادهای جوان ایرانی را هم معرفی کنیم. در حال حاضر آنها فقط می‌توانند در جشنواره جوان خودشان را محک بزنند که این جشنواره اقبال آنچنانی هم ندارد اما در این اجراها هر روز با مخاطبان حرفه‌ای موسیقی روبه‌رو می‌شوند که این موضوع می‌تواند به آنها انگیزه دهد.»
 
بخش مهم دیگری که به این فستیوال اضافه و باعث شده تبدیل به یک پکیج کامل به لحاظ بار هنری و فرهنگی شود، ملاقات با هنرمندان است که رامین صدیقی از آن با نام Speed Dating یاد می‌کند و می‌گوید: «این ملاقات‌ها پیش از این در خلال کارگاه‌های آموزشی انجام می‌شد اما ما تصمیم گرفتیم هر روز دو هنرمند به مدت دو ساعت با هر کس که تمایل به این ارتباط دارد، به مدت ده دقیقه در پاویون گفت‌وگو داشته باشد. به این ترتیب وقت کارگاه‌ها هم گرفته نمی‌شود و راندمان آنها بالاتر می‌رود.»
 
آشنایی با موزیسین‌های حاضر در این فستیوال
 
اکثر این هنرمندان پیش از این در ایران اجرا داشته‌اند و برای مخاطبان ایرانی‌شان به خوبی شناخته شده‌اند و تنها زوفیا بوروس و فرنک‌اسنت برگر هستند که برای اولین بار در ایران روی صحنه می‌روند.
 
  • زوفیا بوروس
«زوفیا بوروس» در سال 1980 در پراگ متولد شد و در براتیسلاوا، بوداپست، در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی در وین (شهر که در حال حاضر در آن مستقر است) و در آکادمی گیتار Francisco Tarrega در ایتالیا تحصیل کرده است. او جوایز متعددی را دریافت کرده است، از جمله جایزه اول در جشنواره موسیقی لندن شمالی، کنکورسو بین المللی وال تیدون، مسابقه پگانیلی در پارما و پریمایو انریکو مرکاتالی در گوریسیا.
 
  • گلفام خیام
«گلفام خیام» نوازنده توانای گیتار کلاسیک، به همراه مونا مطبوع ریاحی اثری را در کمپانی ای.سی.ام (به طور مشترک با هرمس) تولید و منتشر کرد. او پیش از این با همراهی مونا مطبوع‌ریاحی دوئت نقش را در تالار رودکی روی صحنه برد و چندی بعد در ای.سی.ام ضبط و منتشر شد.
 
  • اولاش ازدمیر
«اولاش ازدمیر» نوازنده برجسته باقلاما هم پیش از این با علی اکبر مرادی در آلبوم «یار آسمانی» همکاری کرده است. او یازده سال پیش در کرمان با مرادی کنسرتی برگزار کرد. ازدمیر موسیقیدانی تواناست که جز آلبوم‌های شخصی، در فضای موسیقی فیلم سینمای ترکیه هم فعال است.
 
  • حسام اینانلو
«حسام اینانلو» نوازنده کمانچه، در این سال‌ها بسیار فعال بوده و در کنار تربیت شاگرد، آلبوم‌های متعددی در حال و هوای متنوعی تولید کرده است. از آخرین آثار منتشر شده از اینانلو می‌توان به آلبوم «یال و باد» اشاره کرد.
 
  • آنیا لخنر
«آنیا لخنر»  بارها در ایران روی صحنه رفته است. او را بسیاری با اجرای تاثیرگذارش در کوارتت تارکوفسکی (1391) و دوئت کلاسیک به همراه آرتور آوانسف (1392) و همچنین فرانسوا کوتوریه در ایران و البته آلبوم‌های دونوازی با باندونئون نواز شهیر آرژانتین (دینو سالوتزی) و کوارتت روزاموند می‌شناسند. این هنرمند اجراهایی به شکل سولو نیز در ایران داشته است.
 
  • علی بوستان
«علی بوستان» عضو ثابت گروه «هم‌آویان» نزدیک به سه دهه است که همکاری مستمری با حسین علیزاده داشته و در مستند نوازنده سه‌تار و شورانگیز، اجرا و آلبوم‌های متعددی از او ارائه شده است. آخرین اجرای بوستان ‌هم‌نوازی با حسین علیزاده در تالار وحدت بود.
 
  • بیورن مه‌یر
«بیورون مه‌یر» نیز همانند لخنر بارها در ایران برنامه اجرا کرده است. او اولین بار حدود ۱۴ سال پیش به ایران آمد و تاکنون دو بار با انور براهم و چندین بار با گروه‌های «رونین»، «بازار بلو» و... در ایران روی صحنه رفته است. او سال گذشته در اجرای پایانی «شب‌های بداهه‌نوازی» با همراهی نیک برتش و پیمان یزدانیان نیز برنامه اجرا کرد.
 
  • رنو گارسیا فونتس
«رنو گارسیا فونتس» نوازنده برجسته کنترباس سال ۱۳۹۱ در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت. او کنترباس را به هر فرهنگی که دلش خواست تعمیم داد و حتی با نواختن چیزی شبیه چهارمضراب ماهور، مخاطبان ایرانی‌اش را به وجد آورد.
 
  • ماتس آیلرتسن
«ماتس آیلرتسن» سال ۱۳۹۲ با «کوارتت ولفرت» در تالار ایوان شمس روی صحنه رفت. برنامه‌ای که یکی از شاخص‌ترین اجراهای آن دوره از جشنواره موسیقی فجر بود.
 
  • تونی اوورواتر
«تونی اوورواتر» عضو ثابت «رامبرانت تریو» را هم ایرانی‌ها خوب می‌شناسند؛ از اجرای زنده با حسین علیزاده و کیهان کلهر گرفته تا همکاری با حسام اینانلو (در آلبوم وهم) و... او با تریور رامبرانت، سال گذشته در کنار کیهان کلهر سه شب در سالن وزارت کشور روی صحنه رفت.
 
شب‌های بداهه نوازی (Show Of Hands) سال گذشته با حضور هنرمندانی هم‌چون نیک برتش، تورد گوستاوسن، ولفرت بردرود، داوید سیکس، پیمان یزدانیان، فرانسوا کوتوریه و... در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد که بلیت تمام اجراهای آن حدود ۲۰ روز پیش از آغاز اجراها به فروش رفته بود.
 
بلیت‌های این دوره از فستیوال همانند سال گذشته در ابتدا با یک پیش‌فروش آغاز می‌شود تا به این ترتیب کسانی که می‌خواهند کل شش شب را حضور داشته باشند، بتوانند با یک تخفیف و انتخاب صندلی‌های بهتر، در این فسیوال شرکت کنند. حدود یک هفته بعد از آن هم بلیت فروشی آغاز می‌شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 تیر 1397 - 18:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دومین دوره فستیوال «شب‌های بداهه‌نوازی» در راه است | موسیقی ما