برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور هوشنگ کامکار، محمدرضا فیاض، مهران پورمندان و ...
آثار «احمد پژمان» در فرهنگ‌سرای ارسباران نقد می‌شود
موسیقی ما- دومین نشست «نقد آهنگسازی معاصر ایران» با بررسی آثار استاد «احمد پژمان» پنج شنبه 2 آذر ساعت 18 درفرهنگ سرای ارسباران برگزار می‌شود. در این جلسه بررسی «انعکاس هویت ایرانی» در آثار پژمان با نگاهی به قطعه «عیاران» توسط محمدرضا فیاض  (آهنگساز ، پژوهشگر و نوازنده سنتور) انجام می‌شود و علاوه بر آن میزگردی با حضور هوشنگ کامکار، مهران پورمندان و آرمان نوروزی برگزار خواهد شد که به بررسی برخی آثار احمد پژمان خواهد پرداخت.

 در این نشست  «علی عظیمی نژادان» به عنوان کارشناس- مجری حضور خواهد داشت و دوره های مختلف آهنگسازی و دیدگاهِ «احمد پژمان» مورد بررسی قرار می‌گیرد. نشست های «نقد و بررسی آهنگسازی معاصر ایران» هر ماه  با حضور آهنگسازان و موسیقی‌پژوهان با نقد آثار یکی از آهنگسازان موسیقی ارکسترال ایران در این فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود . اولین جلسه این نشست اول آبان به نقد و بررسی آثار و آرای استاد حسین دهلوی اختصاص داشت.

«احمد پژمان» آهنگساز و موسیقی‌دان ، در دوره دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوارنده ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دوره رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت. او سال 13۴۳ بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی، با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدموسیقی (توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک و... ) به تحصیل آهنگسازی پرداخت.

پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران  فعالیت خودرا شروع کرد. اپراهای جشن دهقان، دلاور سهند(بر اساس زندگی بابک خرمدین) و سمندر برخی از آثار وی است که قبل از انقلاب در تالار وحدت  به اجرا درآمدند.
همچنین پژمان  سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد و به فراگیری موسیقی الکترونیک پرداخت که در این دوره ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل از استادان وی بودند
.
پژمان از سال ۱۳۷۰ تا کنون به طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوان و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران مشغول است .ازدیگرآثاراو می توان به کنسرتو برای ۹ ساز (۱۹۶۵)،راپسودی برای ارکستر (۱۹۶۶)،حماسه،  هفت خوان، تکسوار عشق ، همه شهر ایران، خاطرات فردا،سراب،دیوِرتیمِنتو (۱۳۹۵) و همچنین موسیقی فیلم ها و سریال های متعدد از جمله:دلیران تنگستان ،سمک عیار، شازده احتجاب ،سایه‌های بلند باد، ساخت ایران ،هنرپیشه ،زینت، کیمیا، روسری‌آبی ،عشق گمشده،" بوی کافور، عطر یاس"، باران، سفر به فردا ،خانه‌ای روی آب ،همراه باد در دل تنهایی کویر ،بید مجنون ،یک بوس کوچولو و سرزمین مادری اشاره کرد. وی برای ساخت موسیقی فیلم های"بوی کافور، عطر یاس" و"باران" برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است
.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان ،خیابان جلفا مراجعه و یا با شماره های20- 22872818تماس حاصل کنند.   
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1396 - 15:04

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آثار «احمد پژمان» در فرهنگ‌سرای ارسباران نقد می‌شود | موسیقی ما