توسط انتشارات ماهور
عبدالنقی افشارنیا کتاب اول آموزش نی را منتشر کرد
موسیقی ما - «عبدالنقی افشارنیا» نوازندهی برجسته نی، کتاب اول آموزش نی را برای دوران ابتدایی توسط انتشارات ماهور عرضه کرد. این استاد موسیقی در نظر دارد جلدهای بعدی آموزش این ساز را نیز عرضه کند.
او دربارهی تالیف این اثر میگوید: «دلیل تألیف این کتاب که در سه بخش اول (مقدماتی)، دوم (آواز ابوعطا) و سوم (آشنایی با فرم های موسیقی سنتی ایران) تهیه و تنظیم شده، نیازی بود که پس از چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی احساس میشد. با این وجود با تکیه بر تجربیات به دست آمده، سعی شده است گامی هرچند کوچک در راه آموزش ساز نی برداشته شود. در بخش اول هنرجو با انگشت گذاری، پرده شناسی، اجرای ریتمها و صداهای مختلف نی آشنا می شود و با اجرای قطعاتی از آهنگسازان قدیم آموختههای خود را به کار میگیرد. بخش دوم آواز ابوعطا و بخش سوم آشنایی با فرم های موسیقی کلاسیک ایران است که در انتخاب و گزینش آنها دقت کافی به عمل آمده است.»
او همچنین در ادامه به دو نکته اشاره کرده: «ممکن است این تصور پیش آید که شروع آواز هنوز برای هنرجو زود است، اما توجه به دروس پایه که در بخش اول آمده، این تصور را از بین خواهد برد و هنرجو میتواند فرم آوازی را شروع کند؛ از طرفی تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایه ی آواز است تا قطعات ریتمیک، و شاید به همین دلیل نی را حنجره ی دوم انسان نامیدهاند. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد.»
او دربارهی تالیف این اثر میگوید: «دلیل تألیف این کتاب که در سه بخش اول (مقدماتی)، دوم (آواز ابوعطا) و سوم (آشنایی با فرم های موسیقی سنتی ایران) تهیه و تنظیم شده، نیازی بود که پس از چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی احساس میشد. با این وجود با تکیه بر تجربیات به دست آمده، سعی شده است گامی هرچند کوچک در راه آموزش ساز نی برداشته شود. در بخش اول هنرجو با انگشت گذاری، پرده شناسی، اجرای ریتمها و صداهای مختلف نی آشنا می شود و با اجرای قطعاتی از آهنگسازان قدیم آموختههای خود را به کار میگیرد. بخش دوم آواز ابوعطا و بخش سوم آشنایی با فرم های موسیقی کلاسیک ایران است که در انتخاب و گزینش آنها دقت کافی به عمل آمده است.»
او همچنین در ادامه به دو نکته اشاره کرده: «ممکن است این تصور پیش آید که شروع آواز هنوز برای هنرجو زود است، اما توجه به دروس پایه که در بخش اول آمده، این تصور را از بین خواهد برد و هنرجو میتواند فرم آوازی را شروع کند؛ از طرفی تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایه ی آواز است تا قطعات ریتمیک، و شاید به همین دلیل نی را حنجره ی دوم انسان نامیدهاند. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 - 12:45
افزودن یک دیدگاه جدید