برنامه یاد بعضی نفرات
 
با آثاری از جلیل شهناز، فرهنگ شریف، حسن کسایی و احمد عبادی
محمود بامداد ده قطعه از استادانِ برجسته‌ی موسیقی را برای سنتور آوانگاری کرد
موسیقی ما - «ده آهنگ برای سنتور» با آوانگاری «محمود بامداد» با نام «دُر آهنگ» منتشر شده است. این کتاب بر اساس ده آهنگ از آثار استادان ویولون، سه‌تار، تار، نی و قانون برای سنتور است که «بامداد» آنان را گزینش، آوانگاری و تنظیم کرده است.

این اثر حاوی ده قطعه ضربی برگزیده از ده استاد ویولن (رضا محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی و اسدالله ملک)، تار (جلیل شهناز و فرهنگ شریف)، سه‌تار (ارسلان درگاهی و احمد عبادی)، نی (حسن کسایی) و قانون (سیمین آقارضی) در دستگاه شور، آواز ابوعطا و آواز دشتی است که عمدتاً به‌صورت تک‌نوازی و بداهه‌نوازی اجرا شده‌اند و برای نخستین‌بار در این اثر آوانگاری و برای ساز سنتور تنظیم شده است. نت‌نگاشته‌های این کتاب برای نوازندگان دیگر سازهای ایرانی نیز قابل استفاده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «بسیاری از قطعات کنونی که با سازهای ایرانی اجرا می‌شوند کمتر تعلقی به شیوۀ ملودی‌پردازی ایرانی دارند و صرف اجرای قطعه‌ای با یک ساز ایرانی نمی‌توان گفت موسیقی ایرانی اجرا می‌شود. در شرایط کنونی، برای آشنایی بیشتر هنرجویانی که با نحوۀ نوازندگی مبتنی بر تک‌نوازی و بداهه‌نوازی و نغمه‌سازی استادان برجستۀ موسیقی دستگاهی آشنایی کمی دارند، نت‌نگاری قطعات و نواخته‌های ایشان به‌منظور اجرای آنها بسیار مفید و راهنما و راهگشاست.»‌
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1396 - 12:56

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمود بامداد ده قطعه از استادانِ برجسته‌ی موسیقی را برای سنتور آوانگاری کرد | موسیقی ما