گفتوگو با بهزاد عبدی به دلیل حضورش در جشنواره موسیقی و فیلم فجر
وقتى جرأت میکنم نام آهنگساز را یدک بکشم، باید تجربههای مختلفی انجام دهم
موسیقی ما - مهندس متالولوژی دانشگاهِ صنعتی شریف، حالا یکی از شناختهشدهترین آهنگسازان موسیقی فیلم است. به کارنامهی پر و پیمانش در این زمینه که نگاه میکنیم، آثار متفاوتی در آن دیده میشود از فیلمهای کیمیایی تا عیاری تا ساخت موسیقی برای تئاتری از جلال تهرانی. چند باری هم توانسته سیمرغ بلورین جشنوارهی فیلم فجر را از آن خود کند، او مدرک کارشناسی ارشد خود را از آکادمی هنر خارکوف اوکراین دریافت کرده و در عین حال از محضر موسیقیدانانی چون فرهاد فخرالدینی نیز بهره برده است. اجرای آثاری همراه با ارکستر فیلارمونیک کیاف، ارکستر رادیو کمپانی اوکراین و ارکستر ناسیونال اوکراین از جمله فعالیتهای اوست.
او همچنین سه اپرا نوشته است:«عاشورا، مولانا و حافظ». اپرای عاشورا، اولین اپرای با استیل آواز ایرانی است که در سال ۱۳۸۷ بر روی لیبرتوی بهروز غریب پور ساخته شد. ا در جشنوارهی موسیقی امسال، آثارش همراه با گروه «خنیاگران مهر» اجرا میشود و در جشنوارهی فیلم با آثاری چون كمدى انسانى، سوفى و ديوانه، به كارگر ساده نيازمنديم، پشت ديوار سكوت و ... . با او دربارهی فعالیتهای اخیرش گفتوگو کردهایم:
.
او همچنین سه اپرا نوشته است:«عاشورا، مولانا و حافظ». اپرای عاشورا، اولین اپرای با استیل آواز ایرانی است که در سال ۱۳۸۷ بر روی لیبرتوی بهروز غریب پور ساخته شد. ا در جشنوارهی موسیقی امسال، آثارش همراه با گروه «خنیاگران مهر» اجرا میشود و در جشنوارهی فیلم با آثاری چون كمدى انسانى، سوفى و ديوانه، به كارگر ساده نيازمنديم، پشت ديوار سكوت و ... . با او دربارهی فعالیتهای اخیرش گفتوگو کردهایم:
- از گروه «خنیاگران مهر» آغاز کنیم. این گروه بعد از چند اجرای مستقل، قرار است در جشنوارهی موسیقی فجر به اجرای برنامهای با استفاده از قطعات شما بپردازد؛ دربارهی ایدهی شکلگیری این گروه توضیح میدهید و همچنین نحوهی همکاریاتان با «خنیاگران مهر»؟
- - همچنان به عنوان آهنگساز ثابت «خنیاگران مهر» فعالیت خواهید داشت؟
- - به نظر میرسد که این ارکستر، تجربههای نزدیکتری از موسیقی ایرانی است که شما انجام دادهاید. در این باره توضیح میدهید؟
- - به نظر میرسد عمده فعالیتهای شما در این سالها به موسیقی فیلم معطوف شده است، اگر امکان دارد، دربارهی فعالیتهایتان در این خصوص نیز توضیحاتی را بیان کنید؟
- - همچنان چالشهایی که همواره گریبانِ موسیقی فیلم را گرفته است، از جمله عدم بودجهی کافی، عدم شناخت آهنگسازان و غیره وجود دارد و این چالشها تا چه اندازه باعث عقبگرد موسیقی فیلم در ایران شده است؟ شما به عنوان یک آهنگساز چه تلاشی برای عبور از این چالشها کردهاید؟
.
- - همانطور که خودتان اشاره کردید، شما را بیشتر به عنوان آهنگسازی میشناسیم که در زمینهی موسیقی ارکسترال فعالیت داشته است. این مساله را در ساخت موسیقی فیلمهایتان نیز مشاهده میکنید، حتی آن هنگام که قرار است برای یک مستند – در پناه بلوط- موسیقی بنویسید. اصولا لزوم استفاده از ارکسترهای بزرگ در آثارتان چیست؟
- - به نظر میرسد ارکستر اوکراین به عنوان ارکستر ثابتی است که در آثارتان از آن استفاده میکنید؛ پس از سالها تجربه در این خصوص، این تبادل فرهنگی و موسیقایی تا چه اندازه موثر بوده است؟
- اما گذشته از این مساله که یک ضرورت مهم نیز تلقی میشود، فکر میکنید با توجه به افزایش بسیار نوازندگانِ ایرانی، امکان اجرای آثارتان در ایران وجود ندارد؟
- - با توجه به آگاهیای که در زمینهی موسیقی نواحی در کشور دارید و نشانههای آن را نیز میتوان در بسیاری از آثارتان نیز مشاهده کرد، اصولا دلیل علاقهاتان به این موسیقی از کجا میآید؟
- - چرا فعالیتی که در ساخت اپرای «حافظ» و «مولوی» انجام دادید که به شهادت بسیاری دو نمونه از موفقترین آثاری بودند که در این زمینه ساخته شد، ادامه پیدا نکرد؟ منظور صرفن همراهی با گروه عروسکی آران نیست؛ اما اصولا ساخت اپرا با توجه به شرایط موجود امری بیمعنا تلقی میشود؟
- - شما آهنگسازی فیلم میکنید، برای ارکسترهای بزرگ و کوچک موسیقی مینویسید و اپرا هم مینویسید، این تجربههای متفاوت را چگونه رقم میزنید؟
- - ارکستر سمفونیک تهران چند سالی است که فعالیت مجدد خود را آغاز کرده است. نحوهی تعاملتان با این ارکستر چگونه است؟ فکر میکنید این ارکستر در حال حاضر نیاز موسیقایی ما در این ژانر را مرتفع میکند؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1395 - 10:30
افزودن یک دیدگاه جدید