برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری جشنواره «نوای خرم» مطرح شد:
رضا خرم: 10 اثر منتشر نشده از همایون خرم در دست داریم
موسیقی ما ـ نشست خبری سومین جشنواره موسیقی «نوای خرم» 4 آذرماه در منزل این هنرمند درگذشته برگزار شد و «بردیا صدرنوری» که مدیریت این جشنواره خصوصی را برعهده دارد، درباره جزییات آن گفت: «امسال در حالی سومین جشنواره «نوای خرم» را کلید می‌زنیم که دوره اول جشنواره در سال 93 با حضور 87 شرکت‌کننده برگزار شد. این در حالی بود که دوره دوم جشنواره در سال 94 با حضور 700 شرکت‌کننده در قالب 260 گروه برگزار شد و امسال نیز تا کنون که در مقطع ثبت نام هستیم، حدود 250 اجرا در جشنواره ثبت شده و تا 11 آذرماه نیز برای ثبت نام فرصت مانده است.»
 
این آهنگساز ادامه داد:‌ «تمرکز این جشنواره صرفاً روی کودکان و نوجوانان است. کشور ما پیشینه بسیار غنی و ارزشمندی در حوزه هنر موسیقی دارد و ما در راستای زنده نگه داشتن این سرمایه و حفظ و انتقال آن به نسل بعدی تلاش می‌کنیم. به هر حال موسیقی اصیل ایرانی در واقع یک سرمایه فرهنگی است. ما با تمرکز بر روی خانواده‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی جشنواره نوای خرم را برگزار خواهیم کرد.»

صدرنوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خلق نیکوی زنده‌یاد همایون خرم افزود: «زنده‌یاد همایون خرم در زمینه منش و اخلاق یک چهره ستودنی بودند و یکی از اهداف ما در این جشنواره توجه به مسئله مهم اخلاق است. این جشنواره مثل هر سال کاملاً خصوصی برگزار می‌شود و حامیان مالی به ما می‌پیوندند. البته ما برای این حامیان مالی خط قرمزهایی هم داریم که اهداف جشنواره خدشه‌دار نشوند.»

او با اشاره به اینکه جشنواره 14 دی‌ماه کار خود را آغاز خواهد کرد، گفت: «طی دو سال گذشته بچه‌های شرکت‌کننده تنها به اجرای قطعاتی از زنده‌یاد خرم پرداختند اما امسال قطعات زنده‌یادان روح‌الله خالقی و علی تجویدی را هم به رپرتوار اضافه کردیم. هرچند که خیلی‌ها به ما گفتند، بچه‌ها را چه به موسیقی گل‌هایی! بله؛ درست است که موسیقی کودک جایگاه مهمی دارد اما این سیری است که ما برای جشنواره‌مان تعریف کردیم.»
 
«ناصر ایزدی» نیز به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره در سخنانی مطرح کرد: «ما با برگزاری این فستیوال به موسیقی اصیل ایرانی و درگذشتگان این عرصه بها می‌دهیم. بنده هم وقتی شوق بچه‌ها را برای حضور در این جشنواره می‌بینم، بسیار خوشحال می‌شوم. جشنواره 14 و 15 دی‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و 17 دی ماه نیز مراسم اختتامیه خواهد بود. سال گذشته به تمام بچه‌هایی که به مرحله دوم راه پیدا کردند، جایزه دادیم. چون دلمان نمی‌خواست، آن‌ها را گزینش کنیم و به تعدادی از آنها بگوییم، شما برتر نیستید. امسال هم چنین برنامه‌ای داریم.»
 
این هنرمند درباره نحوه ثبت نام در فستیوال نیز توضیح داد: «ما یک وبسایت و کانال تلگرامی به نام همین فستیوال راه‌اندازی کرده‌ایم که بچه‌ها می‌توانند آثارشان را در وبسایت آپلود و یا به کانال ارسال کنند.»
 
فرزند همایون خرم نیز که در این نشست خبری  حضور داشت، در سخنانی گفت: «هدف ما این است که بچه‌ها را با آثار موسیقی دهه‌های 30 و 40 آشنا کنیم که خیلی‌ها می‌گویند، ماندگارترین آثار در این بازه زمانی تولید شده است. ما سال اول و دوم جشنواره را با تمرکز بر اجرای آثار پدرم برگزار کردیم که نتیجه خوبی هم داد اما امسال آثار دو هنرمند دیگر که در راستای آبیاری درخت موسیقی بسیار تاثیرگذار بوده‌اند نیز استفاده می‌شود. یعنی آثاری از استادان خالقی و تجویدی. به نظرم خالقی نماد تنظیم‌های مدرن است و از طرفی تجویدی هم همیشه ذوقی سرشار داشت.»
 
رضا خرم درباره دلایل موفقیت این فستیوال توضیح داد: «اعتقاد معنوی من این است که روح پدرم همراه ما است. او علاقه عجیبی به بچه‌ها داشت. روح پدرم در این جشنواره به کمک ما می‌آید و آقای صدرنوری هم کمک زیادی در این راستا دارند.»
 
او در پاسخ به پرسش خبرنگار «موسیقی ما» مبنی بر اینکه آیا هنوز اثر منتشرنشده‌ای از زنده یاد خرم در دست دارد یا خیر؟ گفت: «هرچه می‌گذرد، آثار منتشر نشده بیشتری از پدرم پیدا می‌کنم. 6 آهنگ کامل که روی اشعار بیژن ترقی، هوشنگ ابتهاج، سعدی و... ساخته شده را در دست دارم. 10 آهنگ نیز موجود است که روی شعر خاصی نوشته نشده‌اند. علاوه بر آن بیش از 20 آهنگ ناقص از ایشان پیدا کرده‌ام که باید آن‌ها را جمع‌آوری کنیم.»
 
در بخش دیگری از این نشست، بردیا صدرنوری از تشکیل یک کمپین در راستای حمایت از موسیقی ایرانی خبر داد و گفت: «به تازگی می‌بینیم که اهالی موسیقی علیه یکدیگر کمپین راه می‌اندازند. چرا فضای موسیقی دارد به این سمت می‌رود؟ فضای موسیقی هنوز به سمتی نرفته که ما نتوانیم در کنار یکدیگر باشیم. می‌آیند یک کمپین علیه یکی از اهالی موسیقی درست می‌کنند و وقتی دلیلش را می‌پرسی، می‌گویند منظور ما از این کار، چیز دیگری است. ما این کمپین را راه انداخته‌ایم که همه پاکی و اخلاق واقعی را از بچه‌ها یاد بگیرند. این کمپین در راستای اهداف و ارتقای سرمایه فرهنگی جامعه تشکیل شده و دغدغه‌اش به معنای واقعی موسیقی اصیل ایرانی است. واقعاً موسیقی اصیل دردش این است که چرا فلانی دبیر جشنواره موسیقی فجر شده است؟ ما در این کمپین دنبال مسائل ریشه‌ای هستیم و می‌خواهیم حرمت نگه‌داشتن پیشکسوت را جزو اولویت‌هایمان قرار دهیم.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1395 - 11:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا خرم: 10 اثر منتشر نشده از همایون خرم در دست داریم | موسیقی ما