برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای موسیقی زنده، تازه‌ترین آلبوم رامین بهنا با نام «ایران 11» رونمایی شد
از «سِد خندان» تا «پارک‌وی»
موسیقی ما - عصر دیروز مراسم رونمایی آلبوم «ایران 11»، جدیدترین اثر گروه «بهنا» به سرپرستی رامین بهنا، با حضور هنرمندان و مخاطبان این موزیسین در «گالری محسن» برگزار شد.
 
آلبوم «ایران 11» در یک فضای الکترو-آکوستیک آهنگسازی شده و جنسی از موسیقی را از شهر تهران به مخاطب ارائه می‌دهد که در آن صداهای غالب شهری شنیده می‌شوند.
 
رامین بهنا در ابتدای برنامه درباره آلبوم توضیحاتی داد: «این پروژه که از دو سال و نیم پیش آغاز شده، در زمان ساخت موسیقی فیلمی که سوژه آن یک موضوع کاملاً اداری و شهری بود، شکل گرفت. تهران امروز را دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد و هر روز در حال تغییر است و من هم به این نتیجه رسیدم که در تهران امروز دیگر سازهای ایرانی حسی که باید را القا نمی‌کنند. من همیشه در کارهایم از ساز ایرانی استفاده می‌کردم اما این‌بار می‌خواستم صداهای جدیدی را تجربه کنم. نوع زندگی، رفتار، خیابان‌ها و بستر زندگی ما کاملاً تغییر کرده و هیچ‌چیز دیگر معنای سابق خود را ندارد و در این شرایط طبیعتاً موسیقی هم جور دیگری می‌شود.»
 
بهنا درباره اینکه در این آلبوم سعی کرده چه سبک و ژانری را تجربه کند، می‌گوید: «من اصلاً راجع به استایل فکر نکردم و فقط سعی کردم کارم را جلو ببرم. اصلاً نمی‌دانم ژانر من چیست و این موضوع بعد از شنیده شدن کار می‌تواند توسط صاحب‌نظران تعیین شود.»
 
رامین بهنا بخشی از تاریخ موسیقی تلفیقی ایران است که آن سال‌ها (در کنار پدرام درخشانی، رضا آبایی و بابک ریاحی‌پور) با گروه «آویژه» شکل گرفت؛ موسیقی که می‌توان گفت مبتنی بر موسیقی مدال ایرانی بود و همیشه سازهای ایرانی بخشی از آثارش بوده‌اند؛ اما این آلبوم مبتنی بر اصوات و سازهای الکترونیک است.
 
او در پاسخ به اینکه این آلبوم تا چه حد مبتنی بر ایده‌پردازی و تفکر موسیقی ایرانی است، می‌گوید: «به هر حال ذهن من بر اساس موسیقی ایرانی شکل گرفته، اما نخواستم در این آلبوم به‌طور مشخص بگویم که از دستگاه‌های ایرانی استفاده کرده‌ام. در واقع، خودم را در ساخت ملودی آزاد گذاشتم اما در انتها فهمیدم که در برخی از قسمت‌ها ناخودآگاه رگه‌هایی از موسیقی ایرانی حس می‌شود و الگوهای ریتمیک ایرانی در آن وجود دارد.»
 
بهنا معتقد است رویه گروه «بهنا» به هر حال ادامه همان تفکر گروه «آویژه» است و در این خصوص می‌گوید: «در واقع هدف ما همان است، منتها با این تفاوت که آن زمان 24 ساله بودم و الان 46 سال دارم و به هر حال تجربه چندین ساله پشت کارهایم وجود دارد.»
 
  • همه‌چیزِ تهران طنز است
کاور آلبوم «ایران 11» با تصاویر و طرح‌های جالب و خلاقانه‌ای طراحی شده که رگه‌هایی از طنز در آنها دیده می‌شود. بهنا درباره کاور این آلبوم می‌گوید: «در کارهای من همیشه نوعی طنز وجود دارد که گاهی تلخ است و گاهی شیرین. بهراد قلی‌زاده (فیلم‌ساز) و سیاوش یعقوبی (گرافیست) هم خیلی خوب توانستند کاراکتر گروه و موسیقی ما را پیدا کنند و به خوبی این طنز را به تصویر بکشند. تمام تصاویری که برای کار استفاده کرده‌ایم، در شهر ما وجود دارند و ما آنها را نساخته‌ایم؛ بلکه فقط سعی کرده‌ایم واقعیت‌های تهران را نشان دهیم. به نظر من همه‌چیزِ تهران طنز است؛ از رانندگی ما گرفته تا پیاده‌روها و حتی فروشنده‌های دوره‌گردی که صبح‌های زود صدایشان را در کوچه‌ها می‌شنویم. البته این به آن معنا نیست که کار ما نوعی نگاه اجتماعی است، اما به هر حال اسم قطعات آلبوم از نام محله‌های تهران گرفته شده و نمی‌توان گفت عادات و رفتار اجتماعی تهرانی‌ها در موسیقی ما دخیل نبوده است.»
 
در انتهای مراسم، بعد از پخش ویدئویی از تمرینات گروه «بهنا»، سه قطعه از آلبوم «ایران 11» توسط اعضای گروه یعنی رامین بهنا (کیبورد و سینتی‌سایزر)، کسری ابراهیمی (درامز)، سیاوش امامی (گیتار الکتریک)، حامد حمیدزاده (گیتار باس)، بهرنگ بقایی (کیبورد و سینتی‌سایزر) و آرش عمرانی (کیبورد و سینتی‌سایزر) اجرا شده و با استقبال خوبی از طرف هواداران آنها روبه‌رو شد.
 
کیاوش صاحب‌نسق، شهریار مسرور، فرشاد رمضانی، بهروز بقایی، امید نعمتی، گروه بمرانی، گروه کاربن، دارا دارایی، نیما رمضان، آرش سعیدی، علیرضا تهرانی، آلن بارسخیان و... از جمله هنرمندان سرشناس حاضر در این مراسم بودند.
 
آلبوم «ایران 11» کاری از گروه «بهنا»، شامل 9 قطعه به نام‌های «پارک‌وی»، «کوچه برلن»، «سِدخندان»، «پیچ‌شمرون»، «بازار»، «قیطریه»، «اکباتان»، «بهار شیراز» و «رِنگ کوچه برلن» است که به آهنگسازی و تهیه‌کنندگی رامین بهنا از روز یکشنبه 18 بهمن‌ماه در مراکز فراهنگی و فروشگاه‌های موسیقی، توسط نشر و پخش جوان و با همکاری نشر کوک عرضه می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 بهمن 1394 - 14:23

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از «سِد خندان» تا «پارک‌وی» | موسیقی ما