برنامه یاد بعضی نفرات
 
ماجراهای کنسرت «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» و حاشیه‌های آن
بهزاد عبدی: با احترام به آقای منفردزاده، آثار ایشان از این برنامه حذف شدند
موسیقی ما - موسیقی همواره جزئی جدایی‌ناپذیر از فیلم‌های «مسعود کیمیایی» بوده است. کارگردان کهنه‌کار، همان‌اندازه که آثار سینمایی‌اش همواره مورد بحث و مداقه بوده، در موسیقی فیلم‌هایش نیز همین مسأله را مد نظر قرار داده است.

کافی است نگاهی به آهنگسازانی کنیم که در این سال‌ها با او همکاری داشته‌اند و حاصلی که از این همکاری‌ها به دست آمده است. موسیقی فیلم‌هایی چون «داش‌آکل»، «رضا موتوری»، «مرسدس» و خیلی آثار دیگر او حالا همان اندازه شنیده شده‌اند که فیلم‌هایشان دیده شده است. البته جز این هم نمی‌توان انتظاری داشت. او موسیقی را خوب می‌داند. اپرا و موسیقی کلاسیک را. با نام مستعار، چند ترانه هم سروده است.

«بهزاد عبدی» آن زمان که موسیقی «متروپل» را ساخت، خاطره‌ای تعریف کرد که گواهی بر این ادعاست. او می‌گفت در هواپیما نشسته بودند و برای «پولاد» ابتداى موومان چهارم دنیاى نوى «دوورژاک» را زمزمه مى‌کرده و کیمیایی ادامه‌ی آن اثر و دیگر موومان‌ها را زمزمه کرده است. از مالر و بتهوون هم حرف زده است.

حالا قرار است «شب موسیقی فیلم‌های مسعود کیمیایی» با اجراي اركستر سمفونيك به رهبري «بهزاد عبدي» و خوانندگي «رضا يزداني» برگزار شود. در اولین خبرهای کنسرت آمد که قرار است موسيقي فيلم‌هايي چون «رئيس»، «حكم»، «جرم»، «متروپل»، «گروهبان»، «اعتراض»، «دندان مار»، «رضا موتوري»، «‌داش‌آكل»، «قيصر» و غیره اجرا شود.

این مسأله با واکنش اسفندیار منفردزاده - آهنگساز تعدادی از این آثار - قرار گرفت و او در نامه‌ای به سایت «موسیقی ما» از مسعود کیمیایی خواست تا آثارش در این برنامه اجرا نشود. این خواسته‌ی او مورد موافقت برگزارکنندگان این برنامه قرار گرفت و حالا این آثار از شب موسیقی فیلم‌های مسعود کیمیایی حذف شده است.

«بهزاد عبدی» -آهنگساز و رهبر ارکستر- در واکنش به این مسأله به سایت «موسیقی ما» می‌گوید: «با احترام به هنرمند گرامی جناب آقای منفردزاده، ملودی‌های ساخته شده توسط ایشان از کنسرت شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی حذف خواهد شد.»

این موسیقی‌ها البته تنها قطعاتی نیستند که در این کنسرت استفاده می‌شوند، به همین خاطر «بهزاد عبدی» می‌گوید:‌ «موسیقی فیلم یکی از عناصر بسیار مهم در فیلم به حساب می‌آید که متأسفانه اخیراً مورد بی‌مهری برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان قرار گرفته است. حداقل این اتفاق برای موسیقی فیلم استاندارد رخ داده است. اما موسیقی فیلم‌های نوشته شده برای سینمای استاد «کیمیایی» غالباً دارای ویژگی‌های اجرایی هستند و این نشان از درک و همراهی کارگردان و آهنگساز دارد. تصمیم بر این شد تا با نظارت استاد کیمیایی، این آثار با آن ویژگی‌ها برای ارکستر نوشته و اجرای مجدد شود. فیلم‌هایی مثل «سفر سنگ»، «مرسدس» و البته ترانه‌های فیلم‌ها.»

او این آثار را برای ارکستر سمفونیک تنظیم کرده است: «وقتی اثری برای ارکستر بزرگ یا سازهای سمفونیک نوشته می‌شود، طبیعی است رنگ‌آمیزی بهتر و قابل‌تری برای ارکستر خواهیم داشت. این آثار، دوباره با رعایت احساس نهفته در فیلم و حفظ ملودی برای ارکستر سمفونیک بازنویسی شده‌اند.»

بهزاد عبدی به این نکته اشاره دارد که «مسعود کیمیایی» در جریان روند خواهد بود. اما آیا اسفندیار منفردزاده و سایر صاحبان آثار نیز در جریان این اتفاق بوده‌اند؟ عبدی پاسخ می‌دهد: «این اتفاق باید می‌افتاد که نیفتاد و نارضایتی ایشان را در پی داشت و آثار ایشان از برنامه با احترام به ایشان حذف خواهد شد.»

این آهنگساز همچنین درباره‌ی حضور «رضا یزدانی» در این برنامه نیز توضیح می‌دهد‌: «آهنگساز ترانه‌های آن فیلم‌هایی که ایشان می‌خوانند، خودشان هستند و به همین خاطر آن را اجرا می‌کنند. آقای یزدانی خواننده‌ی قابلی هستند و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و امیدوارم در این کنسرت شاهد اتفاق خوبی باشیم.»

در این میان علی شجاعی -تهیه‌کننده این کنسرت- تأکید می‌کند که احترام به حقوق مؤلفان این آثار مهم‌ترین مسأله‌ای است که به آن توجه دارند و تلاش خواهند کرد تا برنامه به بهترین شکل ممکن اجرا شود: «مسئولیت تمامی بحث‌های موسیقایی این کنسرت به عهده اقای عبدی است و تصمیم‌گیرنده اصلی بحث‌های محتوایی این برنامه ایشان هستند. تا جایی هم که من اطلاع دارم، از آثار آقای منفردزاده کلا دو یا سه قطعه قرار بود در این برنامه استفاده شود، در کنار قطعات دیگری که مردم از آنها خاطره دارند. من همه‌چیز را به دوستان سپرده‌ام و قرار شد آثار با رعایت حقوق مولف اجرا شود و آثار آقای منفردزاده نیز از برنامه حذف شد.»

علی اوجی -مدیر برنامه‌های رضا یزدانی- هم گفت: «من فکر نمی‌کنم مشکلی در اجرای این برنامه باشد و همه سعی مجموعه برگزارکننده کنسرت این است که همه‌چیز در نهایت احترام به طرفین برگزار شود. به‌خاطر همین ما همه تلاش‌مان بر این اساس است که بتوانیم این برنامه را در بهترین حالت ممکن روی صحنه ببریم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 تیر 1394 - 08:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بهزاد عبدی: با احترام به آقای منفردزاده، آثار ایشان از این برنامه حذف شدند | موسیقی ما