برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت های پاپ، دوباره تعطیل تا اطلاع ثانوی!
تصمیم های عجیب و غریبی که هر از چندگاهی برای اهالی موسیقی گرفته می شود و بعد از مدتی دوباره شرایط به حالت قبل برمی گردد؛
کنسرت های پاپ، دوباره تعطیل تا اطلاع ثانوی!
موسیقی ما – بهمن بابازاده: خبر بعد از ابلاغ به چند تهیه کننده اصلی کنسرت های پاپ، دهان به دهان چرخید تا به گوش خبرنگاران و فعالین حوزه موسیقی رسید ولی هنوز هیچ مقام رسمی و غیر رسمی ای، آنرا تائید یا تکذیب نکرده است:«تا اطلاع ثانوی هیچ درخواست مجوزی برای کنسرت های پاپ تحویل گرفته نخواهد شد» شوکی دیگربه  کنسرت گذاران و چهره های معروف و محبوب که هر کدام برنامه ریزی های بزرگی را برای اجراهای آخر سال شان ترتیب داده بودند. اما اصل ماجرا چیست؟ چرا هر از چندگاهی قوانین و تصمیم هایی برای موسیقی به خصوص موسیقی پاپ گرفته می شود و به همان سادگیِ تصمیم گیری، موضوع چند هفته بعد فراموش می شود و اوضاع به روال سابق بر می گردد؟ ...

یکی از تهیه کننده های کنسرت های موسیقی در این باره به سایت «موسیقی ما» می گوید : « این خبری که به گوش شما رسیده خبر تازه ای نیست و از دو هفته قبل رسما به ما ابلاغ شده. هیچ نامه ای هم برای دریافت مجوز کنسرت از سوی دوستان دفتر موسیقی گرفته نمی شود و همه با یک جمله مشترک جواب ما را می دهند: "فعلا دستور این است که هیچ نامه ای برای کنسرت های پاپ نگیریم". »

همه از دغدغه های مدیر کل دفتر موسیقی در توجه و حمایت از کنسرت های سنتی و موسیقی محلی با خبر هستند و گویا این تصمیم گیری ها برای موسیقی پاپ که این روزها با توجه و اقبال بیشتری رو به روست در همین راستا است.

این تهیه کننده در ادامه افزود: « به ما پیشنهادهایی شده. اعم از اینکه وارد این حیظه یعنی حیطه برگزاری کنسرت های سنتی و محلی شویم و آنها هم از ما حمایت کنند. پیشنهاد بعدی هم برگزاری چند اجرای کنسرت های سنتی است که به ازای آن مجوز یک کنسرت پاپ را به ما بدهند!.»

تماس ها خبرنگار ما با اکثر تهیه کننده های کنسرت های موسیقی موارد ذکر شده را تایید می کند. یکی دیگر از تهیه کننده های کنسرت های پاپ با تائید این خبر به «موسیقی ما» گفت : « همه ما ایرانی هستیم و قطعا حمایت از موسیقی اصیل ایرانی جزو وظائف ماست. خود من چندین بار سراغ برگزاری برنامه های سنتی و اصیل ایرانی رفتم و حتی با چند گروه هم وارد مذاکره شدم. ولی میدانید موضوع چیست؟ اولا اساتید بزرگ موسیقی ایرانی که در سلطه برخی برنامه گذاران هستند و مافیای عجیب و غریب اجرا را دارند که نزدیک شدن به آنها تبعات سنگینی برای تهیه کننده های جوان می تواند داشته باشد. اجرا با گروه های جوان هم که ضرر سنگین مالی دارد و این اتفاق چند باری برای خود ما افتاده. برای مجوز دو تن از خواننده های پاپ به دفتر موسیقی رفتم و با این خبر شوکه شدم. این همه نوازنده و خواننده و کسانی که از این راه زندگی شان می چرخد در این چند ماه قطعا زندگی شان ضربه سختی خواهد خورد. من نمی دانم اصل ماجرا چیست ولی قطعا باید هر چه زودتر در مورد آن تجدید نظر به عمل بیاید.»

تلاش های خبرنگار «موسیقی ما» برای ارتباط گرفتن با مدیر کل دفتر موسیقی فعلا به نتیجه ای نرسیده است و پس از استعفای «بابک فرجی»(روابط عمومی سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد) این عنوان هنوز به کسی واگذار نشده تا عملا هیچ جوابی از سوی تنها سازمانی که صلاحیت پاسخگویی به این خبر را داراست، ارائه نشود.

در این بین ظهر دیروز مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در گفتگویی مفصل با یکی از خبرگزاری ها تلویحا این موضوع را تائید و در بخش هایی از صحبت هایشان در این باره سخن گفتند: «شما وقتی می‌خواهید یک عمل را انجام دهید، به هر حال اولویت‌بندی می‌کنید. مثلا حمایت از چه چیزی. اول باید اولویت‌ها مشخص باشد وقتی که ما موسیقی فاخر، نواحی و سنتی که برخواسته از هویت خودمان هست را داریم چه لزومی دارد که از پاپ حمایت کنیم؟ موسیقی نواحی که بستر موسیقی آئینی کشور ماست یعنی مرثیه‌خوانی، نوحه‌سرایی، منقبت‌خوانی، سحرخوانی، اذان ریشه‌هایی هستند که موسیقی ایران از آن بارور شده است یعنی بستر موسیقی ما آئینی است وقتی این نیازمند حمایت است و بضاعت چندانی برای حمایت از پاپ نداریم آیا با این بضاعت و مشکلات می‌توان از موسیقی میهمان یا خارجی«پاپ» حمایت کنیم. موسیقی پاپ به اصطلاح بیگانه و وارداتی است ما مخالف نیستیم مجوز فعالیت‌ها به جوان‌ها داده می‌شود ولی اینکه حمایت کنیم بضاعتی نداریم. اگر بضاعتی باشد به موسیقی نواحی تخصیص می‌یابد. (خبرگزاری فارس، 91/09/25).»

«موسیقی ما» این ماجرا را در گفت و گو با مسئولان و اهالی موسیقی جدی تر دنبال خواهد کرد و همچنین از اهالی موسیقی و کارشناسان و منتقدین و صاحب نظران دعوت می کند که درباره این تصمیم ها، حمایت یا عدم حمایت ها و تاثیرات آن روی کلیت موسیقی کشور نقد ها و پیشنهاد هایشان را ارائه دهند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کنسرت های پاپ، دوباره تعطیل تا اطلاع ثانوی! | موسیقی ما