برنامه یاد بعضی نفرات
 
«کی پاپ» چگونه به چنین موفقیت‌هایی دست یافت؟
تسخیرِ جهان تنها با نُت‌ها
موسیقی ما- این روزها طیفِ وسیعی از نوجوانان‌ ایرانی موسیقی کی‌پاپ گوش می‌دهند؛ مسئله‌ای که مختصِ نوجوانان ایرانی نیست و بسیاری از کشورها را درگیرِ خود کرده است. حتی در امریکا نیز گاهی فروشِ آثار این هنرمندان از ستارگانِ نام‌دار این کشور نیز فزونی می‌گیرد. برای این موضوع می‌توان دلایلِ عمده‌ای ترسیم کرد؛ اما آن‌چه مشخص است، این‌که  صنعت موسیقی کره‌ همیشه در حال پیشرفت است و چشم به رکوردهای جدید دارند و در این میان تنها ارتقای فرهنگی مدنظرشان نیست؛ جرا که شهرت‌ِ این گروه‌ها در سطح جهان باعث رونق گردشگری در کره جنوبی شده است و هر سال نوجوانان زیادی برای تست خوانندگی به این کشور سفر می‌کنند تا با قبول شدن در تست‌ها بتوانند به آرزوهای خود دست پیدا کنند.

 در دهه‌ی 90 میلادی، دولت کره با این هدف که بتواند در بازار جهانی جایی پیدا کند، صدها گروه را آموزش داد. برخلاف ژانرهای موسیقی دیگر، تاریخِ دقیق کی‌پاپ مشخص است. 11 آوریل 1992 ، زمانی که گروه های Seo Taiji و The Boys برای اولین بار موسیقی خود را از تلویزیون اجرا کردند، این سبک تولد یافت. آنها در اواسط دهه 1990 به خاطر آزمایش ژانرهای مختلف موسیقی معروف بودند و تجربه‌هایی چون ادغام رپ در موسیقی پاپ کره جنوبی داشتند؛ بعد از آن بود که گروه‌‌های متعدد کی‌پاپ فعالیت خود را آغاز کردند.

اولین گروه موسیقی کی‌پاپ که موفقیت‌های باورنکردنی داشت H.O.T بود  که در سال 1996 آغاز به کار کرد. این گروه به عنوان گروهی که فرهنگ کی‌پاپ را آغاز کرد، اعتبار یافت؛ شرکت‌های مختلف موسیقی در کره تلاش کرده‌اند تا به بازارهای موسیقی بین‌المللی، به ویژه در ایالات متحده راه یابند. دنیا وقتی کی‌پاپ را شناخت که آهنگ Gangnam Style توسط PSY در تابستان 2012 در رادیوهای سراسر جهان پخش شد. شاید چند سال پس از این آهنگ نیز آهنگ‌های کره ای اقبال قابل توجهی نداشتند، اما اکنون که جهان دیوانه BTS شده است ما می‌توانیم این موسیقی را پدیده‌ای جهانی بدانیم.

در بین طرفداران این موسیقی یک سری واژگان مصطلح شده است مثلا به خوانندگان گروه‌های کی‌پاپ، آیدل می‌گویند که به معنی رهبر است و به دنبال‌کنندگان آن آرمی یعنی ارتش یا سرباز ‌گفته می‌شود. سربازان این ارتش موسیقی در فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند و آیدل‌های مورد علاقه‌شان را حمایت ویژه می‌کنند. طرفداران این جنس موسیقی که از طریق فضای مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند، خودشان را یک خانواده می‌دانند که یک هدف مشترک دارند و آن هم دوست داشتن هنرمندان گروه‌های موسیقی‌شان است. یکی از کارهایی که لشکر مجازی علاقه‌مند به کی‌پاپ انجام می‌دهند این است که متن ترانه‌های این گروه‌ها را در اینترنت به زبان‌های مختلف ترجمه ‌کنند و به دنبال آن هستند که میزان محبوبیت این گروه را در دنیا بیشتر کنند. طرفداران این جنس موسیقی باور دارند که آیدل‌ها افرادی موثر در اتفاقات خوب زندگی‌شان هستند و معتقدند به‌واسطه این گروه‌ها امید به زندگی می‌گیرند و برای پیشرفت‌شان تلاش می‌کنند.
در زیر به معرفی تعدادی از این گروه‌ها پرداخته‌ایم:
 
گروه بی تی اس (BTS)
این گروه کره‌ای در سال 2013 تشکیل شد و تاریخ موسیقی کره‌ای و کی پاپ را دگرگون کرد. گروه BTS متشکل از 7 خواننده با نام‌های جیمین، جِی هوپ، جانگ‌کوک، شوگا، وی، جین  و آر اِم  است که معروف‌ترین گروه شناخته شده در سطح جهان هستند. در آمریکن موزیک اواردز ، آن‌ها اجتماعی‌ترین و محبوب‌ترین هنرمند میان مردم شناخته شدند و از سال 2013 پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشتند.
این گروه کره‌ای اجراها و تورهای بسیاری را در سراسر جهان برگزار کرده است و اخیرا کنسرت BTS در عربستان سر و صدا جنجال ایجاد کرد. آهنگ Boy with luve این گروه که با همکاری خواننده آمریکایی هالزی پخش شد توانست به صدر چارت‌های معتبر موسیقی برسد.

گروه اکسو (EXO)
در ایران گروه‌های BTS و EXO بیشترین طرفداران را در موسیقی کی پاپ دارند. گروه اکسو دو بخش چینی و کره‌ای دارد که با نام‌های اکسوکی و اکسواِم شناخته می‌شوند. اعضای این گروه متشکل از شیومین، سوهو، لی، بک‌هیون، چن، چانیول، دی.او.، کای و سهون است. EXO نیز جوایز بسیاری در داخل و خارج از کشور کره گرفته است و تحت لیبل اِس‌اِم اینترتیمنت فعالیت می‌کنند.
 
گروه بلک پینک (BlackPink)
گروه کره‌ای متشکل از چهار دختر که همین چند وقت پیش رکوردها را جا به جا کردند. اعضای گروه بلک‌پینک متشکل از جیسو، لیسا، جنی و رُزِی استتک آهنگ Du-Du-Du-Du گروه بلک پینک رکوردها را جا به جا کرد و در بیلبورد 100 رتبه‌ی 55 را به دست آورد.
 
گروه بیگ بنگ (Big Bang)
برخی از رسانه‌ها به آن‌ها لقب پادشاه کی پاپ را داده‌اند. بیگ بنگ جزو اولین گروه‌های کی پاپ بود که به شهرت بسیاری رسید و توانست موسیقی کره‌ای را در سراسر جهان جا بیاندازد. جی دراگون، تی‌او‌پی ، تائه‌یانگ و دائه‌سونگ  از اعضای این گروه هستند. سنگوری دیگر عضو این گروه در سال 2019 بازنشست شد.
 گروه بیگ‌بنگ سابقه‌ای طولانی در صنعت کی پاپ و موسیقی کره‌ای دارد. شاید شهرت آن‌ها الهام بخش تشکیل گروه‌هایی مانند اکسو و بی تی اِس باشد.
 
جوانان را مواخذه نکنید 

محمدجواد بادین‌فکر، پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگ و رسانه در پاسخ به این سوال که چرا نوجوانان تا این اندازه به موسیقی کی‌پاپ علاقه نشان می‌دهند، می‌گوید: «ما باید فضای اجتماعی ایران را مورد بررسی قرار دهیم، نوجوانانِ ما امیدی به آینده ندارند یا حداقل آینده برای‌شان مبهم است. این نوجوانان زمانی که هندزفری در گوش خود می‌گذارد یا ویدئوکلیپ را نگاه می‌کنند و برای یک ساعت یا دقایقی یا چند ساعت وارد فضای ذهنی دیگری می‌شوند که می‌توانند در آن بجنگند و به موفقیت برسند و عشق داشته باشند و…»

این پژوهشگر معتقد است: «نباید نوجوانان را مواخذه کنیم که چرا موسیقی ایرانی را گوش نمی‌دهید. سرمایه‌گذاری در موسیقی کی‌پاپ به گونه‌ای بوده که طرفداران این موسیقی می‌توانند چنین ادعایی کنند که با گوش کردن کی‌پاپ توانستم در درس خود و در سختی‌های کار موفق شوم. عده‌ای از اساتید با انتقاد از این موسیقی می‌گویند این مخدری برای ذهن نوجوانان است که نگاهی خالی از اشکال نیست.»

درنهایت عده‌ای معتقدند گروه‌های کی‌پاپ برای نوجوانان و جوانان مفید است و به آنها‌ انگیزه و روحیه‌ای برای زندگی بهتر می‌دهد و عده‌ای دیگر می‌گویند عامل تخریب و فاصله گرفتن افراد از فرهنگ ایرانی است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 - 07:40

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تسخیرِ جهان تنها با نُت‌ها | موسیقی ما