برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده «چه بگویم» استعدادیابی برگزار می‌کند
سالار عقیلی: وظیفه داریم که دست جوان‌ها را بگیریم
موسیقی ما - «سالار عقیلی» پس از سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی قصد دارد تا در زمینه کشف و پرورش استعدادهای جوان وارد شود. این خواننده پرطرفدار به زودی برنامه‌ای تحت عنوان «آکادمی موسیقی سالار عقیلی» را برگزار خواهد کرد. برنامه‌ای که آزمون ورودی آن طی روزهای دوم تا چهارم شهریور برگزار می‌شود و سپس نفرات برگزیده تحت آموزش قرار می‌گیرند. به همین بهانه دقایقی را با سالار عقیلی و «حمیدرضا گلشن» که در آزمون ورودی این رویداد و همچنین جلسات آموزشی در کنار هنرجویان خواهد بود گپ زدیم که در ادامه می‌خوانید.

*این برنامه چه جزئیاتی دارد و علاقه‌مندان از ابتدا تا پایان چه مسیری را طی می‌کنند؟
حمیدرضا گلشن: مراحل آکادمی شامل آزمون ورودی جهت تست اولیه صدا بر اساس چهار قطعه بی قرار، سرو زیر آب، چه بگویم و تنها می‌مانم است. در مرحله دوم بعد از اعلام نظر هیات داوران هنرجویان وارد کار عملی در استودیو خواهند شد.

*در آزمون ورودی براساس چه معیارهایی نسبت به انتخاب افراد اقدام می‌کنید؟
سالار عقیلی: این آکادمی صرفاً برای هنرجویان هدفمند است که هدف آنها حضور حرفه‌ای در عرصه خوانندگی است. تمرینات و آموزش‌های حرفه‌ای طی ده جلسه برای آنها در استودیو در نظر گرفته شده است. آزمونی که قصد برگزاری آن را داریم بسیار دشوار خواهد بود و خود من روی این آزمون بسیار سخت‌گیر هستم. به دلیل اینکه می‌خواهم کسانی که شایستگی ورود جدی به عرصه خوانندگی دارند را انتخاب و سرمایه‌گذاری کنیم. صداهایی را انتخاب خواهم کرد که مردم دوست خواهند داشت. این انتخاب‌ها براساس المان‌هایی خواهد بود که مطابق آن پیش خواهیم رفت.

حمیدرضا گلشن: توانایی هنرجویان مشتمل بر صدای مناسب و هنر صحنه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

*از نفرات برگزیده چگونه تقدیر خواهد شد؟
سالار عقیلی: یک قطعه کامل برای برگزیده این آکادمی تولید خواهد شد و در صفحات خودمان و سایر صفحات مجازی مورد حمایت قرار می‌گیرد تا مردم بشنوند. جلب حمایت داوران و شنیده شدن توسط مردم باعث می‌‌شود که انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت هنرجویان باشد.
 
*یکی از بزرگترین معضلات استعدادیابی‌های ایرانی این است که نفرات برگزیده تا مدتی در کانون توجهات هستند و سپس فراموش می‌شوند و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. برای این موضوع چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
سالار عقیلی: زمانی که این استعدادها خودشان را نشان بدهند و این آهنگ‌ها پخش شود مطمئناً اسپانسرها و کسانی که در زمینه حمایت از هنرمندان فعالیت دارند، مسلماً خودشان به دنبال این استعدادها می‌آیند. ما هم اگر بتوانیم به نوعی کمک می‌کنیم تا این عزیزان مطرح شوند. من اعتقاد دارم که کار خوب جایش را باز می‌کند و نیازی به تبلیغ ندارد و راه کار خوب پیدا می‌شود. چنین کارهایی سینه به سینه توسط مردم معرفی می‌شود.

حمیدرضا گلشن: تلاش این آکادمی معرفی استعدادهای واقعی و جدید علاقمند به هنر حرفه ای است و معرفی استعدادهای فوق به شرکتهای معتبر از طریق هیات داوران می باشد.
 
*معضل دیگر در حوزه استعدادیابی‌های ایرانی این است که عموما تداوم چند ساله ندارند و به صرفا یک یا چند دوره محدود ختم می‌شوند. آیا این آکادمی استعدادیابی تداوم دارد؟
حمیدرضا گلشن: آکادمی فوق همواره بدنبال کشف استعدادهای نو و توانمند و آموزش درست و انتقال تجربیات موسیقی و آواز به نسل جوان و آگاهی رسانی بیشتر در راستای موسیقی صحیح و فاخر است. هدف ما تداوم این رویداد و حتی برگزاری آن در شهرهای دیگر ایران است.
 
*آقای عقیلی چرا به حوزه‌کشف استعداد وارد شدید؟ حوزه‌ای که شاید اتفاقات خوب در آن با کشف و حمایت از چهره‌های مستعد رخ دهد اما حواشی زیادی هم دارد.
سالار عقیلی: به نظر من در هر نسل و هر زمانی که ما زندگی می‌کنیم، هنرمندان آن نسل وظیفه دارند تا جوان‌های نسل جدید را نسبت به هنرهای مختلف زمانه آگاه کنند. کار ما موسیقی است و این مسئولیت بر گردن ما نهاده شده است تا جوان‌ها و استعدادهایی که قابل شنیدن هستند را به مردم معرفی و کشف کنیم. ممکن است اتفاقات خوبی در کشف این استعدادها رخ دهد و حمایت‌های مختلفی از جانب اسپانسرها و علاقه‌مندان رخ دهد. ما هم که در این جایگاه هستیم اساتید بزرگی بودند که دست ما را گرفتند و پلکان ترقی شدند تا بتوانیم بالا بیاییم و این مسیر را طی کنیم. ما هم به همان اندازه وظیفه داریم که دست جوان‌ها را بگیریم و این استعدادها را کشف کنیم.
 
*آیا صرفا خودتان به نفرات برگزیده آموزش خواهید داد؟
سالار عقیلی: من و جناب آقای گلشن و استاد بهمنی در آزمون ورودی این رویداد حضور داریم و هنرجویان برگزیده آزمون ورودی، بعداً آموزش می‌بینند. من شاید در تمامی جلسات آموزش حضور نداشته باشم اما آقای گلشن در کنار هنرجویان برگزیده آزمون ورودی حضور دارند و به آنها آموزش‌های لازم را با نظارت من خواهند داد. در آینده هم برای نفرات برگزیده آثاری را تولید خواهند کرد. کمک هم می‌شود که این کارها به گوش مردم برسد و امیدوارم که مردم هم استقبال کنند.
 
*از سایر فعالیت‌های خود در آینده و آثاری که در دست انتشار دارید برای ما بگویید.
سالار عقیلی: ما یک آلبوم جدید را با جناب آقای حمیدرضا گلشن به بازار موسیقی ایران ارائه خواهیم کرد. ایشان از آهنگسازان مستعد کشورمان هستند و کارهای زیبایی را ساخته‌اند که امیدوارم طی یکی دو ماه آینده به بازار عرضه شود و این آلبوم «بی قرار» نام خواهد داشت.
 
*وکلام آخر؟
سالار عقیلی: در کل هدف ما از برگزاری این آکادمی، فارغ از کشف استعدادهای جدید و توانمند و کسانی که شایستگی خواندن برای مردم را دارند، این است که بتوانیم نسل جوان را با موسیقی درست و جدی و فاخر کشورمان بیشتر آشنا کنیم. زمانی که خوراک درست برای گوش مخاطبان فراهم کنیم، بیشتر پیگیر موسیقی ایرانی می‌شوند و موسیقی درست را به مردم معرفی خواهیم کرد. متأسفانه امروزه در برخی آثار، اشعاری استفاده می‌شود که برخی از آنها شایستگی این را ندارند که به گوش مخاطب برسند. گاهی آثاری را می‌شنوم که تعجب می‌کنم! به همین دلیل شعری که بر موسیقی سوار می‌شود باید انسان را به تفکر وادار کند و اصلاً فلسفه و تئاتر و موسیقی و سینما این است که باید روی مخاطب تأثیر بگذارد و به مخاطب ضربه بزند. مثلاً وقتی از سینما خارج می‌شوید باید روحیه شما عوض شود و تأثیر روی شما داشته باشد. در موسیقی هم این است که باید مخاطب بتواند با تغییر و تحول از سالن خارج شود وگرنه که صرفاً هدف پول درآوردن نیست. مثلاً مرحوم آقای «علی حاتمی» در سینما زمانی که فیلمی می‌ساختند هدفشان صرفاً پول درآوردن نبود و قصدشان این بود که تأثیری روی مخاطب بگذارند. استاد «دادبه» همیشه می‌گفتند که تنبک در اختیار ساز، ساز در اختیار آواز، آواز در اختیار کلام و کلام برای رساندن پیام. یعنی در واقع تمام این مراحل جمع می‌شوند تا پیامی که می‌خواهیم را به مخاطب برسانیم.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 10:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقیلی: وظیفه داریم که دست جوان‌ها را بگیریم | موسیقی ما