نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی برگزار شد
بابک خضرائی: امیدواریم که دورههای بعدی این همایش نیز برگزار شود
موسیقی ما- نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی (برداشتها از چیستی و جایگاه این ارکستر) در سه پنل با موضوع «تبارشناسی اصطلاح ملی، ورود این اصطلاح به ادبیات موسیقی ایران و دلالتهای آن»، «سازبندی و کارگان (رپرتوار) ارکستر ملی» و «ارکستر ملی، گذشته، حال و آینده» سوم و چهارم خرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد.
بابک خضرائی دبیر علمی همایش درباره روند شکلگیری این همایش گفت: «در تابستان سال ۱۴۰۰ در شورای هنری ارکستر ملی ایدهای مطرح شد که برای ادامهی کار ارکستر ملی و نگارش اساسنامه جدید، نیازمند مطالعات و آگاهی از نظر صاحبنظران هستیم و بر این اساس اعضای شورا پیشنهاد برگزاری همایشی به این منظور را مطرح کردند. سپس از من، به عنوان دبیر علمی این همایش دعوت بهعمل آمد و این افتخار را یافتم که در جلسات شورا شرکت کنم و مباحثی را با یکدیگر دنبال کرده و پنلهایی را طراحی کنیم و صاحبنظران این حوزه را شناسایی و از آنها برای برگزاری این پنلها دعوت کنیم. براین اساس این همایش شکل گرفت.»
دبیر علمی نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی یادآور شد: «ما از مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه سال جاری، جلسات متعددی را با اعضای شورا تدارک دیدیم و به مرور مباحث پرداختیم. البته برخی از این مباحث به دلایلی عملیاتی نشد اما بخش بیشتر آن برای برگزاری پنلها آماده شد. به صورت کلی طراحی این پنلها بسیار زمانبر بود و بسیار به آنها فکر شد.»
این پژوهشگر اضافه کرد: «سپس فراخوانی به منظور ارسال مقالهها منتشر شد وعدهای نیز مقالات خود را برایمان ارسال کردند و تعدادی از آنها را انتخاب و ویرایش و صفحهآرایی شد و امیدوارم در نخستین فرصت منتشر شوند.»
خضرائی درباره نحوه انتخاب سخنرانهای پنلهای برگزار شده، عنوان کرد: «به این منظور به صورت کلی دو معیار را در نظر گرفتیم؛ نخست اینکه سخنرانان در حوزههای مورد بحث توانایی خود را اثبات کرده باشند و دوم اینکه از طیفهای گسترده و مختلف باشند. به این معنی که همانطور که قرار است ارکستر ملی متعلق به همه باشد، ما خیلی اصرار داشتیم تا گروههای مختلف فکری نیز در این پنلها حضور داشته باشند. هرچند که به دلیل محدودیتهایی ازجمله اینکه بسیاری از سخنرانها در سفر و یا خارج از کشور بودند و یا مشکلات شخصی و مواردی چون بیماری و مسائلی از این دست داشتند، حضور بعضی صاحبنظران را از دست دادیم. از آنجا که این پنلها جنبه تخصصی داشتند، طبیعتاً مخاطبان خاصی را در بر میگیرند. با توجه به اینکه در دو روز برگزاری این پنلها با شرایط تعطیلی تهران در پی آلودگی هوا مواجه بودیم، از سوی متخصصان و دانشجویان مقاطع مختلف رشته موسیقی استقبال خوبی از این همایش انجام شد.»
دبیر نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی ضمن اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در سه پنل برگزار شده، ضبط شده است، تصریح کرد: «تصمیمگیری بر آن است تا فیلمهای سه پنل برگزار شده، تدوین شده و در اختیار عموم قرارگیرد تا علاقهمندان بیشتری امکان بهرهمندی از مباحث مطرح شده در این همایش را داشته باشند.»
خضرائی درباره برگزاری دورههای بعدی این همایش گفت: «امیدواریم که دورههای بعدی این همایش نیز برگزار شود و پیشنهاد من این است تا این همایش ادامهدار باشد تا شنونده آرا صاحبنظرانی که به هر دلیل در این همایش غایب بودهاند، باشیم و مباحثی که جا مانده بود را نیز پیگیری کنیم.»
بابک خضرائی دبیر علمی همایش درباره روند شکلگیری این همایش گفت: «در تابستان سال ۱۴۰۰ در شورای هنری ارکستر ملی ایدهای مطرح شد که برای ادامهی کار ارکستر ملی و نگارش اساسنامه جدید، نیازمند مطالعات و آگاهی از نظر صاحبنظران هستیم و بر این اساس اعضای شورا پیشنهاد برگزاری همایشی به این منظور را مطرح کردند. سپس از من، به عنوان دبیر علمی این همایش دعوت بهعمل آمد و این افتخار را یافتم که در جلسات شورا شرکت کنم و مباحثی را با یکدیگر دنبال کرده و پنلهایی را طراحی کنیم و صاحبنظران این حوزه را شناسایی و از آنها برای برگزاری این پنلها دعوت کنیم. براین اساس این همایش شکل گرفت.»
دبیر علمی نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی یادآور شد: «ما از مهرماه سال گذشته تا فروردین ماه سال جاری، جلسات متعددی را با اعضای شورا تدارک دیدیم و به مرور مباحث پرداختیم. البته برخی از این مباحث به دلایلی عملیاتی نشد اما بخش بیشتر آن برای برگزاری پنلها آماده شد. به صورت کلی طراحی این پنلها بسیار زمانبر بود و بسیار به آنها فکر شد.»
این پژوهشگر اضافه کرد: «سپس فراخوانی به منظور ارسال مقالهها منتشر شد وعدهای نیز مقالات خود را برایمان ارسال کردند و تعدادی از آنها را انتخاب و ویرایش و صفحهآرایی شد و امیدوارم در نخستین فرصت منتشر شوند.»
خضرائی درباره نحوه انتخاب سخنرانهای پنلهای برگزار شده، عنوان کرد: «به این منظور به صورت کلی دو معیار را در نظر گرفتیم؛ نخست اینکه سخنرانان در حوزههای مورد بحث توانایی خود را اثبات کرده باشند و دوم اینکه از طیفهای گسترده و مختلف باشند. به این معنی که همانطور که قرار است ارکستر ملی متعلق به همه باشد، ما خیلی اصرار داشتیم تا گروههای مختلف فکری نیز در این پنلها حضور داشته باشند. هرچند که به دلیل محدودیتهایی ازجمله اینکه بسیاری از سخنرانها در سفر و یا خارج از کشور بودند و یا مشکلات شخصی و مواردی چون بیماری و مسائلی از این دست داشتند، حضور بعضی صاحبنظران را از دست دادیم. از آنجا که این پنلها جنبه تخصصی داشتند، طبیعتاً مخاطبان خاصی را در بر میگیرند. با توجه به اینکه در دو روز برگزاری این پنلها با شرایط تعطیلی تهران در پی آلودگی هوا مواجه بودیم، از سوی متخصصان و دانشجویان مقاطع مختلف رشته موسیقی استقبال خوبی از این همایش انجام شد.»
دبیر نخستین همایش سایه روشن ارکستر ملی ضمن اشاره به اینکه مباحث مطرح شده در سه پنل برگزار شده، ضبط شده است، تصریح کرد: «تصمیمگیری بر آن است تا فیلمهای سه پنل برگزار شده، تدوین شده و در اختیار عموم قرارگیرد تا علاقهمندان بیشتری امکان بهرهمندی از مباحث مطرح شده در این همایش را داشته باشند.»
خضرائی درباره برگزاری دورههای بعدی این همایش گفت: «امیدواریم که دورههای بعدی این همایش نیز برگزار شود و پیشنهاد من این است تا این همایش ادامهدار باشد تا شنونده آرا صاحبنظرانی که به هر دلیل در این همایش غایب بودهاند، باشیم و مباحثی که جا مانده بود را نیز پیگیری کنیم.»
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 17:01
افزودن یک دیدگاه جدید