همزمان با روز بزرگداشت سعدی
میدیا فرجنژاد تابلوی موزیکال «بیرون از عدم» را منتشر کرد
موسیقی ما- تابلو موزیکال «بیرون از عدم» اثرِ «میدیا فرجنژاد» که در سعدیه ضبط شده است، در روز بزرگداشت سعدی منتشر شد. این اثر در قالب پروژه «تار و تاریخ» است. فرجنژاد این آهنگ را براساس شعری از سعدی ساخته و آواز آن را امید نایینی خوانده و نوازندگی تنبک هم برعهده کریم ابراهیم بوده است.
ویدیوی این آهنگ در بنای «سعدیه» ضبط شده است.
در ادامه یادداشتِ میدیا فرجنژاد درباره تابلو موزیکال «بیرون از عدم» را میخوانید:
«از کودکی به خاطر آموزشها و اقبال گستردهای که داشت دوستدار شعر حافظ شدم اما مثل بسیاری دیگر، دوست داشتن سعدی را یاد نگرفتم؛ انتخاب کردم! اصلا مگر میشود جهانِ او را دوست نداشت؟! پر است از قصه و روایت و استعاره ... آن هم به ساده ترین شکل ممکن. گاهی مفاهیم پیچیده را در غزلش آنچنان ساده بیان میکند که انگار ترجمان ترکیبِ(سهل و ممتنع) است.
انگار جمع تمام تناقضات است!
ساده اما مشکل
عاقل اما عاشق
رند اما بی آلایش
اخلاقمدار اما دریده گو
و و و ...
انتخاب کردم که دوستش داشته باشم و الحق که عاشقان ادبیات چارهای هم ندارند جز دل دادن به سخنانِ استاد سخن.
به عقیده من، یکی از شاهکارهای غزلسرایی سعدیِ شیرازی، غزلیست با مطلع
جانا هزاران آفرین بر جانَت از سر تا قدم / صانع خدایی کاین وجود آورد بیرون از عدم
و برای من سعدی همین است: «بیرون از عدم»
سخن سعدی و غزلش و خدمتش به زبان فارسی از هر زوالی به دور است، پس برای تابلوموزیکال سعدیه همین غزل را انتخاب کردم، غزلی که بسیار دوستش دارم.
هزاران بار شکر برای پروژه «آواز معاصر» که باعث شد تا صداهای بسیاری را در نقطه نقطه ایران بشناسم و بتوانم معرفیشان کنم.»
میکس و مسترینگ این آهنگ برعهده احمد میرمعصومی و کارگردانی و تدوین تابلو موزیکالِ «دشت مجنون» را مرتضی حاجمحمدی عهدهدار بوده است.
تابلو موزیکال در پروژههای مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژهی «تار و تاریخ» براساس پدیدهای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطهای مشخص، موسیقی ساخته میشود تا روایتگرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.
ویدیوی این آهنگ در بنای «سعدیه» ضبط شده است.
در ادامه یادداشتِ میدیا فرجنژاد درباره تابلو موزیکال «بیرون از عدم» را میخوانید:
«از کودکی به خاطر آموزشها و اقبال گستردهای که داشت دوستدار شعر حافظ شدم اما مثل بسیاری دیگر، دوست داشتن سعدی را یاد نگرفتم؛ انتخاب کردم! اصلا مگر میشود جهانِ او را دوست نداشت؟! پر است از قصه و روایت و استعاره ... آن هم به ساده ترین شکل ممکن. گاهی مفاهیم پیچیده را در غزلش آنچنان ساده بیان میکند که انگار ترجمان ترکیبِ(سهل و ممتنع) است.
انگار جمع تمام تناقضات است!
ساده اما مشکل
عاقل اما عاشق
رند اما بی آلایش
اخلاقمدار اما دریده گو
و و و ...
انتخاب کردم که دوستش داشته باشم و الحق که عاشقان ادبیات چارهای هم ندارند جز دل دادن به سخنانِ استاد سخن.
به عقیده من، یکی از شاهکارهای غزلسرایی سعدیِ شیرازی، غزلیست با مطلع
جانا هزاران آفرین بر جانَت از سر تا قدم / صانع خدایی کاین وجود آورد بیرون از عدم
و برای من سعدی همین است: «بیرون از عدم»
سخن سعدی و غزلش و خدمتش به زبان فارسی از هر زوالی به دور است، پس برای تابلوموزیکال سعدیه همین غزل را انتخاب کردم، غزلی که بسیار دوستش دارم.
هزاران بار شکر برای پروژه «آواز معاصر» که باعث شد تا صداهای بسیاری را در نقطه نقطه ایران بشناسم و بتوانم معرفیشان کنم.»
میکس و مسترینگ این آهنگ برعهده احمد میرمعصومی و کارگردانی و تدوین تابلو موزیکالِ «دشت مجنون» را مرتضی حاجمحمدی عهدهدار بوده است.
تابلو موزیکال در پروژههای مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژهی «تار و تاریخ» براساس پدیدهای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطهای مشخص، موسیقی ساخته میشود تا روایتگرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 13:57
افزودن یک دیدگاه جدید