برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تقدیر از هشت گروه
اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش برگزار شد
موسیقی ما- سومین جشنواره موسیقی کیش با معرفی برگزیدگان این دوره برگزار شد و هشت گروه از میان شرکت کنندگان در مرحله نهایی انتخاب و شایسته تقدیر شناخته شدند.  گروه میسان از خوستان به سرپرستی باسم حمادی، گروه سروخراسان از خراسان رضوی به سرپرسی محمد فاروق کیانی، گروه چیکسای از خراسان شمالی (کرمانجی) به سرپرستی حامد مطرانلویی، گروه شنه شاهو از کردستان به سرپرسی شاهو فتحی، گروه هامون از سیستان و بلوچستان به سرپرستی علیم قادر آتشگر، گروه ایگیدلر از اردبیل به سرپرستی آرش نظری، گروه زندگی از مازندران به سرپرستی علی حسن نژادی و گروه زاروگه از استان هرمزگان به سرپرستی ایوب گلزاری از جمله‌ی این گروه‌ها هستند.
 
در این مراسم که ششم اسفندماه در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد، «سعید پورعلی» -معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش- با تاکید بر اینکه امروز و در سومین دوره جشنواره موسیقی کیش گنجینه‌ای غنی از گروه‌های موسیقی نواحی شناسایی شده‌اند که در ادوار مختلف پیش رو دل گردشگران و مردم منطقه را به این داشته‌های فرهنگی شاد کنند، خاطر نشان کرد: «موسیقی زبان مقاومت و پایداری و ریشه‌دار فرهنگی این دیار است؛ از خراسان تا کردستان تا خوزستان و بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان عرصه سازها، نواها، موسیقی‌ها و ترنم‌هایی است که هر ایرانی به آن افتخار می‌کند و به خود می‌بالیم که در چنین فرهنگ غنی و بر بستر چنین نام پرفرازی یعنی ایران زندگی می‌کنیم.»
 
حمید هادی - دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی کیش - نیز در این مراسم با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: «بر این باوریم شناخت هر قومی در تاریخ را می‌توان در موسیقی و ادبیات آن جستجو کرد و توجه به اینگونه موسیقی نگاهی شگرف در ریشه تاریخی آن است و از آنجا که هر یک از مقام‌های موسیقایی روایت تاریخی از مردمان روزگارش است که با حس مودت و همکاری جمعی در جشن و سرور؛ پایکوبی و سماع، بزم و رزم و در نهایت غم و شادی بصورت ناخودآگاه آفریننده آن هستند؛ در کار و تلاش و زندگی روزمره مردمان راستین هر سرزمین و ایجاد ریتم و حرکات، آفرینش موسیقی و منشاء کارآوازهاست.»
 
 
هادی با بیان اینکه موسیقی فولکلور ایران بیان احساسات پاک و صادقانه مردم است و هرگونه باور یا رسمی که مورد وثوق افراد یک طایفه یا اجتماعی قرار گیرد با گذشت ایام اصالت پیدا می‌کند به عنوان سنت و رسم ملی آن جامعه معرفی می‌شود، تاکید کرد: «از دیگر قابلیت‌های حرکات آیینی و موسیقی کارآواز رنگ و جلایی خاص بخشیدن به زندگی سخت و دشوار مردمانی سخت کوش و ابزاری جهت ایجاد ارتباط نمادین است. در فراز و نشیب دوران مستند سازی موسیقی حرکات آیینی نوای ایران صیانت از جلوه‌های ماندگار موسیقایی این سرزمین هنر پرور مهمترین عامل درحفظ و گسترش ذخایر فرهنگی است و با اجرای اینگونه جشنواره‌ها سرمایه‌های ملی میراث معنوی و فرهنگی اقوام ایران از فراموشی و خاموشی حفظ می‌‌شوند.»
 
او با بیان اینکه پس از فراخوان جشنواره ۸۷ اثر مرتبط به دبیرخانه ارسال شده بود که در مجموع ۳۸ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافت افزود: «از بین آثار ۸ اثر شایسته تقدیر شناخته شد.»
 
دبیر هنری جشنواره ملاک اصلی ارزیابی گروه‌های شرکت کننده در جشنواره را تکنیک انتقال حرکات، هماهنگی و نظم در اجرای گروهی، توجه به اصالت وخلاقیت در حرکات آیینی، بازخورد وقار اجرا و عواطف خاطب و رعایت الگوی جشنواره برشمرد.
 
در این مراسم هشت گروه از میان شرکت کنندگان در مرحله نهایی انتخاب و شایسته تقدیر شناخته شدند؛ گروه میسان از خوستان به سرپرستی باسم حمادی، گروه سروخراسان از خراسان رضوی به سرپرسی محمد فاروق کیانی، گروه چیکسای از خراسان شمالی( کرمانجی) به سرپرستی حامد مطرانلویی، گروه شنه شاهو از کردستان به سرپرسی شاهو فتحی، گروه هامون از سیستان و بلوچستان به سرپرستی علیم قادر آتشگر، گروه ایگیدلر از اردبیل به سرپرستی آرش نظری، گروه زندگی از مازندران به سرپرستی علی حسن نژادی و گروه زاروگه از استان هرمزگان به سرپرستی ایوب گلزاری.
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 - 12:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اختتامیه سومین جشنواره موسیقی کیش برگزار شد | موسیقی ما