گفتگو با ترانهسرایی که جشن انتشار آلبومش برای پیشگیری از شیوع این بیماری به تعویق افتاد
کرونا رونمایی از «راز» مهدیه عرب را به تعویق انداخت
موسیقی ما - «مهدیه عرب» یکی از ترانهسراهایی است که تا کنون با خوانندههای سرشناسی نظیر سالار عقیلی، سعید شهروز، بابک جهانبخش، محمد علیزاده، عماد طالبزاده، شهرام شکوهی، گروه ژوان، علی اصحابی و مهدی یغمایی و... همکاری کرده است. این ترانهسرا طی سالهای اخیر در زمینه آموزش به هنرجویان جوان هم فعال بوده است. آلبوم دکلمههای مهدیه عرب با نام «راز» و با حضور خوانندگان سرشناس موسیقی پاپ قرار بود روز نهم اسفند منتشر شود. اما دستورالعمل وزراتخانههای بهداشت و ارشاد برای لغو تجمعات هنری به جهت پیشگیری از شیوع ویروس «کرونا» باعث شد تا مراسم رونمایی از آلبوم راز مهدیه عرب لغو شود. به بهانه این اتفاق و انتشار آلبوم دکلمههای این ترانهسرا از سوی موسسه فرهنگی هنری «طنین ترانه باربد» دقایقی را با او همکلام شدیم که در ادامه میخوانید:
در ادامه همين تحقيقات بود كه با استاد فقید «حسين آهى» آشنا شدم و سالها با ايشان رفت و آمد داشتم و علم عروض و همچنين دانش درست زندگىكردن را از آن انسان وارسته آموختم. بسيار متأسفم كه امسال اين گنج گرانبها و اين انسان عالم و خردمند را از دست داديم. اما در مورد اينكه چرا روزنامهنگارى را رها كردم آن هم زمانى كه خودم سردبير ماهنامهاى با نام «پيام روز» بودم باید بگویم که فكر مىكنم علتش اين بود كه نگاه من به مطبوعات و اشتراك آن با من فقط قلم بود. در حالی که ترانهسرايى با احساس من بيشتر هماهنگ بود و مهديهاى كه مىشناختم شاعر بود نه خبرنگار!
اما در مورد لزوم آموزش بايد عرض كنم که ترانه سرودن و نوشتن يك فن است كه حتماً بايد آن را بياموزيم در موردش بخوانيم، تحقيق كنيم، تمرين کنیم و رفع اشكال داشته باشيم تا بتوانيم درست بنويسيم و موفق شويم.
- *شما در سال ٧٨ روزنامهنگارهم بوديد اما ترانهسرايى را زودتر شروع كرديد يا روزنامهنگارى را و چرا ترانهسرايى را ترجيح داديد؟
در ادامه همين تحقيقات بود كه با استاد فقید «حسين آهى» آشنا شدم و سالها با ايشان رفت و آمد داشتم و علم عروض و همچنين دانش درست زندگىكردن را از آن انسان وارسته آموختم. بسيار متأسفم كه امسال اين گنج گرانبها و اين انسان عالم و خردمند را از دست داديم. اما در مورد اينكه چرا روزنامهنگارى را رها كردم آن هم زمانى كه خودم سردبير ماهنامهاى با نام «پيام روز» بودم باید بگویم که فكر مىكنم علتش اين بود كه نگاه من به مطبوعات و اشتراك آن با من فقط قلم بود. در حالی که ترانهسرايى با احساس من بيشتر هماهنگ بود و مهديهاى كه مىشناختم شاعر بود نه خبرنگار!
- *آخرین ترانهای که از شما منتشر شد با صدای «سالار عقیلی» و موسیقی «ایوب صادقی» بود. درباره این اثر و همکاری با یک خواننده کلاسیک توضیح میدهید؟
- *شنيده بوديم كه تکآهنگ مى ترسم قرار است در روز تولد سالار عقيلى در آذر ماه منتشر شود اما برنامهها تغيير كرد.
- *از آلبوم «راز» بگویید.
- *منظور از رنگ بندى متفاوت چيست؟
- *چرا نام آلبومتان را آلبوم دكلمه - آواز راز گذاشتيد؟
- *چرا نام این مجموعه را راز گذاشتيد؟
- *فكر مىكنيد اين آلبوم را چه زمانى مىشنويم؟
- *از مراحل تهيه و توليد این آلبوم بگوييد.
- *مراحل اخذ مجوز آلبوم چقدر طول كشيد؟
- *فكر مىكنيد چرا تعداد ترانهسرايان آقا از خانم در ايران بيشتر است؟ آيا اصلاً با اين موضوع موافقيد؟
- *از كلاسهاى آموزشى ترانه گفتيد و سوال من این است که چند سال است آموزش میدهید و اصلاً مقوله ترانه که بیشتر احساسی و درونی است به نظر شما نیاز به آموزش دارد؟
اما در مورد لزوم آموزش بايد عرض كنم که ترانه سرودن و نوشتن يك فن است كه حتماً بايد آن را بياموزيم در موردش بخوانيم، تحقيق كنيم، تمرين کنیم و رفع اشكال داشته باشيم تا بتوانيم درست بنويسيم و موفق شويم.
- *فكر مىكنيد تا چه زمانى به نوشتن ادامه بدهيد و چشم اندازتان از آينده ترانه سرايى ايران چيست؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 - 11:00
افزودن یک دیدگاه جدید