گفتوگو با گروه «لیرا»؛ زوجی که دومین آلبومشان را در سبکی متفاوت منتشر کردهاند
تجربه میکنیم
موسیقی ما - گروه «لیرا» متشکل از زوج هنری «یگانه حسینینیا» و «آرش هژیرآزاد» است. هر دوی آنها موسیقی را به شکل آکادمیک دنبال کردند و پیشنهی اصلیشان در موسیقی کلاسیک است. دوئت لیرا تجربهای جدید برای آنها بوده که از انتشار آلبوم «تهران-مریخ» آغاز شد و حالا با انتشار آلبوم دومشان با نام «هشت دقیقه و بیست ثانیه» ادامه پیدا کرده است. آلبوم اول بیشتر حال و هوای کلاسیک و نئوکلاسیک داشت اما آلبوم جدیدشان بیشتر رنگ و بوی موسیقی نیوایج دارد. آرش هژیرآزاد آهنگساز آثار است و نوازندگی پیانو و سینتیسایزرها را برعهده دارد و یگانه حسینی نیا با همراهی علی جعفری پویان نوازندگی بخش زهی آلبوم را انجام دادند. این زوج که تصمیم دارند با لیرا تجربیات متفاوتی انجام دهند در آلبوم جدید بیشتر از قبل به سمت موسیقی پاپ بیکلام حرکت کردند و دوست مخاطب عام را تا جایی که امکان پذیر است همراه کنند.
یگانه حسینینیا: من هم مادرم مهندس الكترونيك است و قرار بود فيزيكدان شوم، ولى در نهايت به خواست خودم و خانواده مخصوصا پدرم موسيقى را به عنوان رشتهى دانشگاهی انتخاب كردم كه مخالف نظر تمام دوستان، آشنايان و معلمهاى دبيرستانم بود.
آرش: البته بخشی از این موضوع به بچگی ما برمیگردد اما بخشی هم خودآگاه است و من فکرمیکنم موضوعات نجومی تاریخ انقضا ندارد اما شاید بقیه موضوعات این ویژگی را ندارد. به هر حال ما دوست داشتیم حرفی بزنیم که شاید بیست سال دیگر هم معنی داشته باشد. اصولا موضوعات اجتماعی سیاسی برای زمان خاصی هستند شاید شناختمان نسبت به علم نجوم کاملتر شود اما موضوعیتش را از دست نمیدهد.
یگانه: در کل آرش مطالعات زیادی دربارهی نجوم دارد. در آلبوم قبلی خیلی به ما انتقاد شد که چطور میخواهید با دو ساز موضوعی به این شکوه و عظمت را تصویر کنید. شاکون باخ هم تنها با یک ویلن نواخته میشود اما بسیار باشکوه است و از نظر ما نزدیک به توصیف مسائل نجوم است و شاید بعدا به نوعی با نگاه خودمان اجرایش کنیم. در مجموع ما دوست داریم تجربه کنیم و در این آلبوم هم اصوات الکترونیک اضافه کردیم. البته دلیل اصلی شاید علاقهی آرش به ژان میشل ژار بود که چنین صداهایی به آلبوم اضافه شد.
آرش: البته از هر دو طرف برایمان مهم است. هم کسانی که صرفا کلاسیک گوش میدهند و هم کسانی که فقط پاپ دوست دارند.
آرش: منظورشان بیکلام است. از نظر من تاریخ موسیقی ایران با موسیقی آوازی درهم آمیخته است. بنابراین تا حد زیادی مخاطبان هم حق دارند. با توجه به این مسائل تاثیر و روند ما بد نبوده است. در این مدت متوجه شدم کسانی که تا حتی مخاطب موسیقی پاپ هستند نسبت به آلبوم ما گارد نمیگیرند و میتوانند چند قطعه پشت سر هم بشنوند. اما به هر حال اینکه ما بتوانیم به موسیقی خودمان بخش آوازی اضافه کنیم تا حدی دشوار است. در نهایت به نظرم در راهمان حدود 50 درصد موفق شدیم که برخی از مخاطبان موسیقی پاپ با موسیقی بیکلام ما ارتباط برقرار کنند. البته همین جا هم اعلام کنم که ما رسالتی برای خودمان در نظر نگرفتیم بلکه کاری که دوست داریم را انجام میدهیم اما با پیش فرض سعی میکنیم تاثیرگذاری بیشتری روی مردم داشته باشد.
یگانه: من هم دوست دارم همین جا گلایههایم را بگویم. فکر میکنم موسیقی پاپ هر روز سلیقه مردم را بدتر میکند و این به ما هم ضربه میزند. یک سری عوامل یا کنسرتگذار هستند که افرادی را مانند بادکنک بزرگ میکنند و هر وقت هم بخواهند بادکندک را میترکانند. از همین روش مقدار زیادی پول درمیآورند. قدرت و پول دارند و هر کاری میکنند. این افراد آخرین دغدغهای که دارند موسیقی است. اگر همین افراد کمی دغدغه موسیقی داشتند و موسیقی پاپ باکیفیتتر بود قطعا سلیقه مردم هم بهتر میشد. قبلاً موسیقی پاپ بسیار با کیفیتتر بود و شاید دلیلاش همین باشد.
آرش: هرچند که جالب نیست اما امروز دیده شدن مهمتر از شنیده شدن است. ما نمیخواهیم در چنین جریانی حل شویم اما به هر حال باید با روش خودمان با جریانهای روز ارتباط برقرار کنیم.
- برای شروع دوست دارم بپرسم چرا نام آلبومتان را هشت دقیقه و بیست ثانیه گذاشتید؟
- پیش از این گفته بودید قطعات شما با الهام از علم نجوم ساخته میشود. اصولاً هم در موسیقی نیوایج الهام گرفتن از طبیعت امری مرسوم است. اما دوست دارم بدانم رابطه دو آلبومی که تولید کردید با نجوم چیست؟
یگانه حسینینیا: من هم مادرم مهندس الكترونيك است و قرار بود فيزيكدان شوم، ولى در نهايت به خواست خودم و خانواده مخصوصا پدرم موسيقى را به عنوان رشتهى دانشگاهی انتخاب كردم كه مخالف نظر تمام دوستان، آشنايان و معلمهاى دبيرستانم بود.
آرش: البته بخشی از این موضوع به بچگی ما برمیگردد اما بخشی هم خودآگاه است و من فکرمیکنم موضوعات نجومی تاریخ انقضا ندارد اما شاید بقیه موضوعات این ویژگی را ندارد. به هر حال ما دوست داشتیم حرفی بزنیم که شاید بیست سال دیگر هم معنی داشته باشد. اصولا موضوعات اجتماعی سیاسی برای زمان خاصی هستند شاید شناختمان نسبت به علم نجوم کاملتر شود اما موضوعیتش را از دست نمیدهد.
- هنوز دوست دارم بیشتر بدانم. زمانی که مشغول آهنگسازی هستید به موضوعی در حوزه نجوم فکر میکنید یا مثلا وقتی اطلاعات جدیدی در این حوزه به گوشتان میرسد ایدهای برای آهنگسازی به ذهنتان میآید؟ از این بابت میپرسم که هنوز متوجه نشدم به غیر از نام گذاری قطعات که به پدیدههای نجومی ارتباط مستقیم دارد چفت و بست مفاهیم و موسیقی شما چگونه شکل میگیرد؟
یگانه: در کل آرش مطالعات زیادی دربارهی نجوم دارد. در آلبوم قبلی خیلی به ما انتقاد شد که چطور میخواهید با دو ساز موضوعی به این شکوه و عظمت را تصویر کنید. شاکون باخ هم تنها با یک ویلن نواخته میشود اما بسیار باشکوه است و از نظر ما نزدیک به توصیف مسائل نجوم است و شاید بعدا به نوعی با نگاه خودمان اجرایش کنیم. در مجموع ما دوست داریم تجربه کنیم و در این آلبوم هم اصوات الکترونیک اضافه کردیم. البته دلیل اصلی شاید علاقهی آرش به ژان میشل ژار بود که چنین صداهایی به آلبوم اضافه شد.
- در مجموع مسیرتان از آلبوم اول به دوم حرکت از نئوکلاسیک و کلاسیک به سمت نیوایج بود. خودتان هم به نام ژان میشل ژار اشاره کردید که از جمله برندگان جایزه گرمی در سبک نیوایج است. دوست دارم بدانم این روند چگونه اتفاق افتاد و صداهای سینتیسایزری و البته بار ریتمیک بیشتر شد؟
آرش: البته از هر دو طرف برایمان مهم است. هم کسانی که صرفا کلاسیک گوش میدهند و هم کسانی که فقط پاپ دوست دارند.
- مسیر سختی دارید چرا که کلاسیکها این موسیقی را پاپ میدانند و کسانی که طرفدار پاپ امروز هستند شناخت درستی نسبت با این موسیقی ندارند و شاید برایشان سنگین باشد. در صورتی که شاید بیرون از ایران موسیقی نیوایج کارکرد متفاوتی دارد.
- تعریفتان را کمی محدود کردید. از اوتمار لیبرت و ژان میشل ژار تا یانی و کیتارو در ژانر نیوایج دستهبندی میشود.
- معمولا موسیقی در ایران به واسطه خواننده است که در دل مخاطبان گستردهتری میرود. حتی در سبک های نزیک به نیوایج هم آثار باکلام نظیر قطعات «بهرام جِی» است که مخاطب گستردهتری دارد.
- با انتشار دو آلبوم تا امروز فکر میکنید تاثیری در جذب مخاطبان بیشتر به موسیقی سازی داشتید؟ یا روند رو به رشدی در این زمینه مشاهده کردید؟
آرش: منظورشان بیکلام است. از نظر من تاریخ موسیقی ایران با موسیقی آوازی درهم آمیخته است. بنابراین تا حد زیادی مخاطبان هم حق دارند. با توجه به این مسائل تاثیر و روند ما بد نبوده است. در این مدت متوجه شدم کسانی که تا حتی مخاطب موسیقی پاپ هستند نسبت به آلبوم ما گارد نمیگیرند و میتوانند چند قطعه پشت سر هم بشنوند. اما به هر حال اینکه ما بتوانیم به موسیقی خودمان بخش آوازی اضافه کنیم تا حدی دشوار است. در نهایت به نظرم در راهمان حدود 50 درصد موفق شدیم که برخی از مخاطبان موسیقی پاپ با موسیقی بیکلام ما ارتباط برقرار کنند. البته همین جا هم اعلام کنم که ما رسالتی برای خودمان در نظر نگرفتیم بلکه کاری که دوست داریم را انجام میدهیم اما با پیش فرض سعی میکنیم تاثیرگذاری بیشتری روی مردم داشته باشد.
- به بحث صداهای جدید در آلبوم دوم بازگردیم. این حجم از صداهای سینتیسایزری با جنس صدادهی «اولداسکول» از کجا میآید؟
- شاید همین نقطه قوت آلبوم شما باشد؛ ترکیب صداهای قدیمی از دنیای سینتیسایزری با موسیقی کلاسیک. همچنین شاید از نظر ریتمیک و استفاده از صداهای الکترونیک آلبوم شما به موسیقی پاپ نزدیکتر شده اما ذهنیت شما و فرمهای قطعات همچنان به موسیقی کلاسیک نزدیک است.
- نوازندگی در این سبک چقدر با نوازندگی در ارکستر یا نوازندگی در حوزهی کلاسیک تفاوت دارد؟
- علی جعفری پویان چه نقشی در شکل گیری زهیها داشت؟
- اجرای موسیقی شما نیاز به ارکستر بزرگ و رویدادی باشکوه دارد تا آنچه در جهان اتفاق میافتد را شبیه سازی کند. شما چه برنامه برای اجرا دارید؟ به اجراهای بزرگ فکر میکنید یا قصد دارید دو نفری این کار را انجام دهید؟
یگانه: من هم دوست دارم همین جا گلایههایم را بگویم. فکر میکنم موسیقی پاپ هر روز سلیقه مردم را بدتر میکند و این به ما هم ضربه میزند. یک سری عوامل یا کنسرتگذار هستند که افرادی را مانند بادکنک بزرگ میکنند و هر وقت هم بخواهند بادکندک را میترکانند. از همین روش مقدار زیادی پول درمیآورند. قدرت و پول دارند و هر کاری میکنند. این افراد آخرین دغدغهای که دارند موسیقی است. اگر همین افراد کمی دغدغه موسیقی داشتند و موسیقی پاپ باکیفیتتر بود قطعا سلیقه مردم هم بهتر میشد. قبلاً موسیقی پاپ بسیار با کیفیتتر بود و شاید دلیلاش همین باشد.
- به هر حال در تمام دنیا موسیقی پاپ چنین روند طی کرده و سطحیتر شده است.
- نکته این است که خوانندهها و تهیهکنندهها هم میگویند چون مردم این سبک کارها را دوست دارند ما هم مجبوریم چنین تولیداتی داشته باشیم.
- برگردیم به آلبوم جدیدتان. چرا برای انتشار مجدداً با هاتف منتظری کار نکردید و سراغ نشروپخش جوان رفتید؟
- چرا آلبوم را به شکل فیزیکی منتشر نکردید و فقط به صورت دیجیتال پخش شد؟
آرش: هرچند که جالب نیست اما امروز دیده شدن مهمتر از شنیده شدن است. ما نمیخواهیم در چنین جریانی حل شویم اما به هر حال باید با روش خودمان با جریانهای روز ارتباط برقرار کنیم.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مهر 1398 - 15:27
افزودن یک دیدگاه جدید