نخستین نشست خبری سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور مسئولین برگزار شد
اول کیفیت دوم شفافیت / جایزه باربد حذف شد
موسیقی ما - نشست خبری سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز دوشنبه (22 مردادماه) با حضور علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی)، دکتر شاهین فرهت (دبیر جشنواره)، شهرام صارمی (دبیر اجرایی) و امیر بهاری (مدیر روابط عمومی) در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش «موسیقی ما»، در شروع این نشست خبری، شاهین فرهت گفت: «امسال این افتخار را دارم که دبیر جشنواره موسیقی فجر باشم. عاشق موسیقیام و اینکه بتوانم کاری برای موسیقی انجام دهم. با اینکه کار اصلیام در زمینه موسیقی کلاسیک است، از کودکی آرزوی معرفی و اجرای آثار آهنگسازان و سولیستهای ایرانی را داشتهام. چهل سال است که در زمینه تدریس موسیقی فعالم و میدانم که جوانان ما در رشته موسیقی ایرانی کارهای بسیاری کردهاند و در زمینه موسیقی چندصدایی فعالیتهای خوبی داشتهاند.»
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار «موسیقی ما» درباره اینکه آیا جایزه «باربد» در زمان دبیری او نیز ادامه خواهد داشت یا نه، گفت: «اصلاً نمی دانم ماجرای جایزه باربد چیست! اما معتقدم جایزه دادن معمولاً برای مسابقات است. امسال برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی پیشنهاد دادهام که در جشنوارههای بزرگ جهانی معمولاً یادبودی داده میشود. در برخی جشنوارهها جایزهشان این بوده که اثرشان چاپ و یا منتشر میشود. در سالهای گذشته من به جشنواره دعوت نمیشدم که بدانم جایزه باربد چیست. البته حدود 10 سال پیش برای داوری دعوت میشدم.»
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکردش درباره موسیقی پاپ گفت: «موسیقی پاپ یکی از شاخههای موسیقی است و طرفداران بسیاری دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسیار مهمی است و همین مسئله باعث میشود که آن را در برنامههایمان بگنجانیم. ما بهطور حتم اجراهای پاپ را خواهیم داشت. من خودم کلکسیونرم و اجراهای بسیاری از هنرمندان را به خودشان دادهام. اولین، دومین، سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجراهای بسیاری داشتیم. با الهام از لئونارد برنشتاین و برنامه موسیقی برای جوانان، موسیقی، ملودی، سازبندی و هارمونی را برای مخاطبان توضیح میدادیم. کاش این اجراها ضبط میشد.»
فرهت در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی از لحاظ رِنج و دامنه برای محیطی کوچک ساخته شده است. اصلاً درست نیست که سه یا چهار نفر با ساز سهتار و سنتور در سالنی هزار نفری اجرا کنند. در این صورت مجبور به تقویت صدا میشوند. من با این موضوع مخالفم. نمیدانم زورم برسد که این موضوع را درست کنم یا نه. گرانترین قسمت وسایل صوتی، آمپلیفایر و بلندگو است. این ابزار باید خیلی دقیق باشند اما متٔسفانه در خیلی از کنسرتها صدا بیش از حد بلند است. در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران قول میدهم که این ضعفهای صدایی را رفع کنم. به جز موسیقی پاپ و به جز اجراهای موسیقی کلاسیک، در اجراهای فضای باز، صدا در دیگر کنسرتها تقویت نمیشود. بزرگترین توهین به خواننده این است که به او بگویند از پشت میکروفن بخوان!»
او درباره دلیل حضورش در جشنواره به عنوان دبیر هنری توضیح داد: «علت آمدن من به جشنواره موسیقی فجر، تلاشی است برای دستیابی به چیزهایی که مد نظرم است. بیشتر توجهم در موسیقی، به آثار باارزش جوانان و آهنگسازان ایرانی است. میخواهم این آثار در برنامهها گنجانده شود. گلهمندم از اجراهای کنونی. هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی نبودهام؛ اما این آثار آهنگسازان ایرانی است که فراموش میشوند. من به دو شرط دبیری جشنواره را قبول کردم؛ یکی تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی است و شرط دوم این بود که هیچ دستمزدی نگیرم.»
فرهت درباره وجود بخش پژوهش در جشنواره گفت: «بخش پژوهش بهطور حتم در جشنواره خواهد بود و ما میزگردهایی را خواهیم داشت. این کار سبب بالا بردن فرهنگ موسیقایی میشود. کمبودهای بسیاری در عرصه اطلاعات موسیقایی داریم. میزگردهای هنری با عناوین خاص خواهیم داشت.»
علی ترابی (مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره) نیز در سخنانی مطرح کرد: «کار جشنواره امسال دیرتر از سالهای گذشته آغاز شد و این هم به دلیل زمانی بود که صرف تصویب آییننامه جشنواره کردیم. مشکلات اعتباری و بودجهای که دامنگیر همه فعالیتهای دولتی است، ما را هم درگیر کرده. به دنبال این هستیم که با استفاده از داشتههایمان بیشترین بهرهبرداری را داشته باشیم.»
او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» در این باره که آیا قرار است جشنواره رجعت به گذشته داشته باشد، گفت: «جشنواره امسال در چارچوب آییننامه حرکت میکند و بر اساس سلیقه اداره نمیشود. در هر جشنوارهای، سیاستهای دبیر جشنواره حرف اول را میزند. در جشنواره امسال از تمام تجربههای سیوسه دوره گذشته استفاده میکنیم؛ اما این لزوماً به معنای تکرار تجربههای گذشته نیست. درباره جایزه باربد باید بگویم که دو اتفاق خوب و معتبر در ایران در حال رخ دادن است. اولی جایزه سالانه جشن «موسیقی ما» است و جایزه دوم از آنِ خودِ خانه موسیقی است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ نباید وارد عرصه جایزه دادن شود و نگاهی خاص را ترویج دهد.»
ترابی اضافه کرد: «آییننامه جشنواره موسیقی فجر در روندی دقیق و شفاف تهیه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره، پیشنویسهایی تهیه شده بود. پیشنویسها به مشورت گذاشته شد و در نهایت هم آن را در سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا هر کسی که نقدی دارد، به ما ارائه کند. ترجیح میدهم شورای انتخاب دبیر را هم معرفی نکنم! در شورای انتخاب دبیر، به صورت مکتوب از سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی خواستیم تا در کنار سه نفر موزیسین بنشینند و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. گزینههای مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت، دو گزینه به معاون هنری پیشنهاد شد و در نهایت هم آقای فرهت به عنوان دبیر معرفی شد.»
مدیرکل دفتر موسیقی درباره به روز شدن سایت و لوگوی جشنواره توضیح داد: «سایت جشنواره محتوای خودش را داشت. اطلاعات سی دوره گذشته جشنواره موجود بود، اما به یکباره در جشنواره سیام پاک شد. ما معتقدیم تمام سیوسه دوره گذشتهی جشنواره ارزشمند بوده و با پول بیتالمال برگزار شدهاند. جشنواره لوگو دارد و حتماً از لوگوی خودش استفاده خواهد کرد. آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل بازگشت است. تشکر میکنم از آقای اداک و خانم طاعتی که در تهیه آرشیو زحمات بسیاری کشیدند. ما سعی می کنیم آرشیو سایت جشنواره را بازگردانیم و میدانم که این کار زمانبر است.»
ترابی در خصوص بخش بینالملل توضیح داد: «درباره بخش بینالملل باید بگویم که رامین صدیقی در این بخش فعال خواهد بود و ایشان خیلی جدی پیگیر گروهها هستند. ما مشکل زمان و مشکل تخصیص ارز داریم. امیدمان به خدا و تجربههایی است که داریم. امیدواریم بتوانیم از بودجهمان بهترین استفاده را بکنیم. اگر کیفیت تأمین شود، بخش نواحی و بخش بانوان هم در جشنواره خواهند بود. در جشنوارههایی که من مسئولیت داشتهام، زودتر از هر دورهای جدول را منتشر کردهایم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئیات بخشهای خاصی مانند بخش بانوان و بخش نواحی کار درستی نیست.»
رئیس سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره مقوله شفافیت در جشنواره گفت: «سابقه مدیریت من نشان میدهد که از شفافیت استقبال میکنم. تنها بخشی که شاید نتوان در جشنواره بحث مالیاش را بیان کرد، دستمزد هنرمندان است. هنرمندان در طول سال در بخش خصوصی هم فعالیت دارند و این قیمتها ظرایف خودشان را دارند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به شرطی است که هنگام توافق با هنرمند شرط کنیم که اطلاعات را منتشر میکنیم و آنها هم بپذیرند. گذاشتن این شرط هم دست ما را تنگ میکند. هنرمندان اجراهایی در جشنواره فجر برگزار و خیلیهایشان به ما کمک میکنند و با رقمهای اندکی در جشنواره روی صحنه میروند. تمام بخشهای جشنواره به جز بخشی که با هنرمندان در ارتباط هستیم را اعلام میکنیم.»
شهرام صارمی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی گفت: «امیدواریم امسال جشنوارهای باکیفیت و در شأن موسیقی برگزار کنیم. سالنهای وحدت، رودکی، نیاوران، آزادی و مجموعههایی که تحت پوشش وزارت ارشاد است، میزبان جشنواره خواهد بود. جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت و طی 10 روز آینده فراخوان جشنواره منتشر میشود. فراخوان را آماده کردهایم اما به دلیل مشکلات سایت جشنواره، هنوز منتشر نکردهایم. محتوای جشنواره بر اساس درخواستهایی که به جشنواره میرسد، تعیین میشود. البته بخشهای ثابتی هم داریم مانند اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.
دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: «امسال چند کار موازی هم انجام خواهیم داد که شامل حضور مراکز آکادمیک، دانشگاهها و هنرستانهای موسیقی در جشنواره است. بخش ویژهای هم برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. در درجه اول به کیفیت موسیقی میپردازیم و در درجه دوم میخواهیم که شفاف باشیم.»
سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر از بیستوچهارم تا سیام بهمن 1397 برگزار میشود.
به گزارش «موسیقی ما»، در شروع این نشست خبری، شاهین فرهت گفت: «امسال این افتخار را دارم که دبیر جشنواره موسیقی فجر باشم. عاشق موسیقیام و اینکه بتوانم کاری برای موسیقی انجام دهم. با اینکه کار اصلیام در زمینه موسیقی کلاسیک است، از کودکی آرزوی معرفی و اجرای آثار آهنگسازان و سولیستهای ایرانی را داشتهام. چهل سال است که در زمینه تدریس موسیقی فعالم و میدانم که جوانان ما در رشته موسیقی ایرانی کارهای بسیاری کردهاند و در زمینه موسیقی چندصدایی فعالیتهای خوبی داشتهاند.»
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار «موسیقی ما» درباره اینکه آیا جایزه «باربد» در زمان دبیری او نیز ادامه خواهد داشت یا نه، گفت: «اصلاً نمی دانم ماجرای جایزه باربد چیست! اما معتقدم جایزه دادن معمولاً برای مسابقات است. امسال برای شکوفا شدن استعدادهای ایرانی پیشنهاد دادهام که در جشنوارههای بزرگ جهانی معمولاً یادبودی داده میشود. در برخی جشنوارهها جایزهشان این بوده که اثرشان چاپ و یا منتشر میشود. در سالهای گذشته من به جشنواره دعوت نمیشدم که بدانم جایزه باربد چیست. البته حدود 10 سال پیش برای داوری دعوت میشدم.»
دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکردش درباره موسیقی پاپ گفت: «موسیقی پاپ یکی از شاخههای موسیقی است و طرفداران بسیاری دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسیار مهمی است و همین مسئله باعث میشود که آن را در برنامههایمان بگنجانیم. ما بهطور حتم اجراهای پاپ را خواهیم داشت. من خودم کلکسیونرم و اجراهای بسیاری از هنرمندان را به خودشان دادهام. اولین، دومین، سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجراهای بسیاری داشتیم. با الهام از لئونارد برنشتاین و برنامه موسیقی برای جوانان، موسیقی، ملودی، سازبندی و هارمونی را برای مخاطبان توضیح میدادیم. کاش این اجراها ضبط میشد.»
فرهت در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی از لحاظ رِنج و دامنه برای محیطی کوچک ساخته شده است. اصلاً درست نیست که سه یا چهار نفر با ساز سهتار و سنتور در سالنی هزار نفری اجرا کنند. در این صورت مجبور به تقویت صدا میشوند. من با این موضوع مخالفم. نمیدانم زورم برسد که این موضوع را درست کنم یا نه. گرانترین قسمت وسایل صوتی، آمپلیفایر و بلندگو است. این ابزار باید خیلی دقیق باشند اما متٔسفانه در خیلی از کنسرتها صدا بیش از حد بلند است. در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران قول میدهم که این ضعفهای صدایی را رفع کنم. به جز موسیقی پاپ و به جز اجراهای موسیقی کلاسیک، در اجراهای فضای باز، صدا در دیگر کنسرتها تقویت نمیشود. بزرگترین توهین به خواننده این است که به او بگویند از پشت میکروفن بخوان!»
او درباره دلیل حضورش در جشنواره به عنوان دبیر هنری توضیح داد: «علت آمدن من به جشنواره موسیقی فجر، تلاشی است برای دستیابی به چیزهایی که مد نظرم است. بیشتر توجهم در موسیقی، به آثار باارزش جوانان و آهنگسازان ایرانی است. میخواهم این آثار در برنامهها گنجانده شود. گلهمندم از اجراهای کنونی. هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی نبودهام؛ اما این آثار آهنگسازان ایرانی است که فراموش میشوند. من به دو شرط دبیری جشنواره را قبول کردم؛ یکی تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی است و شرط دوم این بود که هیچ دستمزدی نگیرم.»
فرهت درباره وجود بخش پژوهش در جشنواره گفت: «بخش پژوهش بهطور حتم در جشنواره خواهد بود و ما میزگردهایی را خواهیم داشت. این کار سبب بالا بردن فرهنگ موسیقایی میشود. کمبودهای بسیاری در عرصه اطلاعات موسیقایی داریم. میزگردهای هنری با عناوین خاص خواهیم داشت.»
علی ترابی (مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره) نیز در سخنانی مطرح کرد: «کار جشنواره امسال دیرتر از سالهای گذشته آغاز شد و این هم به دلیل زمانی بود که صرف تصویب آییننامه جشنواره کردیم. مشکلات اعتباری و بودجهای که دامنگیر همه فعالیتهای دولتی است، ما را هم درگیر کرده. به دنبال این هستیم که با استفاده از داشتههایمان بیشترین بهرهبرداری را داشته باشیم.»
او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» در این باره که آیا قرار است جشنواره رجعت به گذشته داشته باشد، گفت: «جشنواره امسال در چارچوب آییننامه حرکت میکند و بر اساس سلیقه اداره نمیشود. در هر جشنوارهای، سیاستهای دبیر جشنواره حرف اول را میزند. در جشنواره امسال از تمام تجربههای سیوسه دوره گذشته استفاده میکنیم؛ اما این لزوماً به معنای تکرار تجربههای گذشته نیست. درباره جایزه باربد باید بگویم که دو اتفاق خوب و معتبر در ایران در حال رخ دادن است. اولی جایزه سالانه جشن «موسیقی ما» است و جایزه دوم از آنِ خودِ خانه موسیقی است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ نباید وارد عرصه جایزه دادن شود و نگاهی خاص را ترویج دهد.»
ترابی اضافه کرد: «آییننامه جشنواره موسیقی فجر در روندی دقیق و شفاف تهیه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره، پیشنویسهایی تهیه شده بود. پیشنویسها به مشورت گذاشته شد و در نهایت هم آن را در سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا هر کسی که نقدی دارد، به ما ارائه کند. ترجیح میدهم شورای انتخاب دبیر را هم معرفی نکنم! در شورای انتخاب دبیر، به صورت مکتوب از سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی خواستیم تا در کنار سه نفر موزیسین بنشینند و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. گزینههای مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت، دو گزینه به معاون هنری پیشنهاد شد و در نهایت هم آقای فرهت به عنوان دبیر معرفی شد.»
مدیرکل دفتر موسیقی درباره به روز شدن سایت و لوگوی جشنواره توضیح داد: «سایت جشنواره محتوای خودش را داشت. اطلاعات سی دوره گذشته جشنواره موجود بود، اما به یکباره در جشنواره سیام پاک شد. ما معتقدیم تمام سیوسه دوره گذشتهی جشنواره ارزشمند بوده و با پول بیتالمال برگزار شدهاند. جشنواره لوگو دارد و حتماً از لوگوی خودش استفاده خواهد کرد. آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل بازگشت است. تشکر میکنم از آقای اداک و خانم طاعتی که در تهیه آرشیو زحمات بسیاری کشیدند. ما سعی می کنیم آرشیو سایت جشنواره را بازگردانیم و میدانم که این کار زمانبر است.»
ترابی در خصوص بخش بینالملل توضیح داد: «درباره بخش بینالملل باید بگویم که رامین صدیقی در این بخش فعال خواهد بود و ایشان خیلی جدی پیگیر گروهها هستند. ما مشکل زمان و مشکل تخصیص ارز داریم. امیدمان به خدا و تجربههایی است که داریم. امیدواریم بتوانیم از بودجهمان بهترین استفاده را بکنیم. اگر کیفیت تأمین شود، بخش نواحی و بخش بانوان هم در جشنواره خواهند بود. در جشنوارههایی که من مسئولیت داشتهام، زودتر از هر دورهای جدول را منتشر کردهایم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئیات بخشهای خاصی مانند بخش بانوان و بخش نواحی کار درستی نیست.»
رئیس سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره مقوله شفافیت در جشنواره گفت: «سابقه مدیریت من نشان میدهد که از شفافیت استقبال میکنم. تنها بخشی که شاید نتوان در جشنواره بحث مالیاش را بیان کرد، دستمزد هنرمندان است. هنرمندان در طول سال در بخش خصوصی هم فعالیت دارند و این قیمتها ظرایف خودشان را دارند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به شرطی است که هنگام توافق با هنرمند شرط کنیم که اطلاعات را منتشر میکنیم و آنها هم بپذیرند. گذاشتن این شرط هم دست ما را تنگ میکند. هنرمندان اجراهایی در جشنواره فجر برگزار و خیلیهایشان به ما کمک میکنند و با رقمهای اندکی در جشنواره روی صحنه میروند. تمام بخشهای جشنواره به جز بخشی که با هنرمندان در ارتباط هستیم را اعلام میکنیم.»
شهرام صارمی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی گفت: «امیدواریم امسال جشنوارهای باکیفیت و در شأن موسیقی برگزار کنیم. سالنهای وحدت، رودکی، نیاوران، آزادی و مجموعههایی که تحت پوشش وزارت ارشاد است، میزبان جشنواره خواهد بود. جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت و طی 10 روز آینده فراخوان جشنواره منتشر میشود. فراخوان را آماده کردهایم اما به دلیل مشکلات سایت جشنواره، هنوز منتشر نکردهایم. محتوای جشنواره بر اساس درخواستهایی که به جشنواره میرسد، تعیین میشود. البته بخشهای ثابتی هم داریم مانند اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.
دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: «امسال چند کار موازی هم انجام خواهیم داد که شامل حضور مراکز آکادمیک، دانشگاهها و هنرستانهای موسیقی در جشنواره است. بخش ویژهای هم برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. در درجه اول به کیفیت موسیقی میپردازیم و در درجه دوم میخواهیم که شفاف باشیم.»
سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر از بیستوچهارم تا سیام بهمن 1397 برگزار میشود.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1397 - 14:26
افزودن یک دیدگاه جدید