گفتوگو با نوازندگان کوارتت کلنکله به بهانهی اجرایشان در جشنوارهی موسیقی
موفقیت ما بدون همراهی خانواده و همسرانمان امکانپذیر نبود
موسیقی ما - کوارتت کلنکه، یکی از مهمترین گروههای بخش بینالملل بود که سال جاری در جشنوارهی موسیقی فجر نواخت. این کوارتت با حضور آنه گرت کلنک (ویولن یک)، بهآته هارتمن (ویولن دو)، ایوونه اولهمان (ویولا)، روت کالتنهویزر (ویولنسل) توانست شبی شگفتانگیز برای مخاطبانِ ایرانی فراهم کند. این کوارتت در دنیا نیز بسیار شناخته شده است؛ به شکلی که مجلهی موسیقی روندو دربارهاشان نوشته است: «درک و قدرت دقیق، کنترلشده و استادانهی این چهار نوازندهی زن شهر وایمر آلمان منتقدان موسیقی را بهوجد آورد». رادیو آلمان هم آنها را چهار موسیقیدان بااستعداد میداند که به شیوهای شگرف و بدیع عمل میکنند.» و مجلهی گرامافون هم آنها را «آگاه به مسائل تاریخی، با آمادگی عالی در اجرا.» میداند.
این گروه از زمان آغاز فعالیت حرفهایشان در بیشتر رویدادهای پرآوازه موسیقی آلمان، مانند جشنوارهی موسیقی مکلنبرگ-وارپامرن ، جشنواره موسیقی اشلسویگ-هولشتاین جشنواره موسیقی راینگائو ، جشنواره تابستانی کیسینگن و جشنواره موتزارت وورتسبورگ و ساکسونی شرکت داشته و در خانه بتهوون در بن و در کاخ ریاست جمهوری بلوو و سالنهای بسیاری به اجرای موسیقی پرداختهاند. علاوه برآن، این گروه در سراسر اروپا، شمال و جنوب آمریکا تور کنسرت برگزار کردهاند. در سال ۲۰۰۶، با آهنگساز آلمانی-آمریکایی، اورسولا ماملُک آشنا شدند و در خلق کوارتت زهی شماره دو او یاری رساندند که در سالن کنسرت گلوک در برمن، در جشنواره بهاره هایدلبرگ و دیگر رویدادها اجرا شد. در سال ۲۰۰۳، این گروه مرتباً کنسرت معروف خود، «پیش درآمد»، را در موزهی ملی گوته در وایمار اجرا کردهاند.
روت کالتنهویزر: خب ما در این سالها جایزههای زیادی بردیم و خیلیها دربارهی ما نوشتهاند. خیلی از مجلاتِ موزیکِ معتبر دنیا؛ ما اصلا نمیتوانیم ادعا کنیم که این مسایل برای ما اهمیتی ندارد. همهی اینها برای یک موزیسین باعث تشویق برای فعالیتهای بیشتر است؛ شما کار میکنید تا شنیده شوید. تا فعالیتهایتان مورد تحسین قرار گیرد. البته این کار سختی است؛ به خصوص در موسیقی کلاسیک و نیاز به تلاش و کوشش بسیار زیادی دارد. ما در تمام این مدت سعی میکنیم تا آمادگی خودمان را بالا ببریم.
بهآته هارتمن: در کوارتت موتسارت و همچنین قطعاتی که ما از شوبرت و مندلسون نواختیم؛ تمرکز اصلی روی «ویولا» بوده است.
روت کالتنهویزر: ما با هم بحث میکنیم و به نتیجه میرسیم.
بهآته هارتمن: این کارها بدون همراهی خانوادهها و شوهرانمان امکانپذیر نبود. ما خانواده والدین و بچههایمان را خیلی دوست داریم؛ اما موسیقی را هم بسیار دوست داریم و حالا خوشحالیم که این دو با یکدیگر به یک صلح رسیده است. آنها به ما و جایگاهی که هماکنون داریم، افتخار میکنند و همین عامل خود مشوقِ ما برای فعالیت بیشتر است.
ایوونه اولهمان: ما خودمان به صورت فردی تمرینات منظمی داریم و چون فاصلهی مکانیمان از هم زیاد است هفتهای دو بار با هم جمع میشویم تا کنار هم قرار گیریم و بعد از ناهار تا نیمهشب تمرین میکنیم.
این گروه از زمان آغاز فعالیت حرفهایشان در بیشتر رویدادهای پرآوازه موسیقی آلمان، مانند جشنوارهی موسیقی مکلنبرگ-وارپامرن ، جشنواره موسیقی اشلسویگ-هولشتاین جشنواره موسیقی راینگائو ، جشنواره تابستانی کیسینگن و جشنواره موتزارت وورتسبورگ و ساکسونی شرکت داشته و در خانه بتهوون در بن و در کاخ ریاست جمهوری بلوو و سالنهای بسیاری به اجرای موسیقی پرداختهاند. علاوه برآن، این گروه در سراسر اروپا، شمال و جنوب آمریکا تور کنسرت برگزار کردهاند. در سال ۲۰۰۶، با آهنگساز آلمانی-آمریکایی، اورسولا ماملُک آشنا شدند و در خلق کوارتت زهی شماره دو او یاری رساندند که در سالن کنسرت گلوک در برمن، در جشنواره بهاره هایدلبرگ و دیگر رویدادها اجرا شد. در سال ۲۰۰۳، این گروه مرتباً کنسرت معروف خود، «پیش درآمد»، را در موزهی ملی گوته در وایمار اجرا کردهاند.
- کوارتت «کلنکله» از چه زمانی و با چه هدفی تشکیل شد؟
- خاستگاه موسیقایی هر کدام از شما کجاست؟
- فکر میکنم وایمار یک شهر کاملا فرهنگی است.
- شما نزدیک 20 سال است که فعالیت میکنید، چه عاملی باعث این ماندگاری شده است؟ میتوانید کمی از دستاوردهای گروهتان بگویید؟
روت کالتنهویزر: خب ما در این سالها جایزههای زیادی بردیم و خیلیها دربارهی ما نوشتهاند. خیلی از مجلاتِ موزیکِ معتبر دنیا؛ ما اصلا نمیتوانیم ادعا کنیم که این مسایل برای ما اهمیتی ندارد. همهی اینها برای یک موزیسین باعث تشویق برای فعالیتهای بیشتر است؛ شما کار میکنید تا شنیده شوید. تا فعالیتهایتان مورد تحسین قرار گیرد. البته این کار سختی است؛ به خصوص در موسیقی کلاسیک و نیاز به تلاش و کوشش بسیار زیادی دارد. ما در تمام این مدت سعی میکنیم تا آمادگی خودمان را بالا ببریم.
- شما موسیقی کلاسیک مینوازید، موسیقی کلاسیک – حتی در غرب- این روزها مخاطبان خاصِ خودش را دارد، برای اینکه مخاطب امروز بتواند با آن ارتباط برقرار کند به راهی اندیشیدهاید؟
بهآته هارتمن: در کوارتت موتسارت و همچنین قطعاتی که ما از شوبرت و مندلسون نواختیم؛ تمرکز اصلی روی «ویولا» بوده است.
- شما به این مساله اشاره کردید که حفظ آمادگی برای نوازندگان یک کوارتت، کار دشواری است؛ چگونه این آمادگی را حفظ میکنید؟
روت کالتنهویزر: ما با هم بحث میکنیم و به نتیجه میرسیم.
بهآته هارتمن: این کارها بدون همراهی خانوادهها و شوهرانمان امکانپذیر نبود. ما خانواده والدین و بچههایمان را خیلی دوست داریم؛ اما موسیقی را هم بسیار دوست داریم و حالا خوشحالیم که این دو با یکدیگر به یک صلح رسیده است. آنها به ما و جایگاهی که هماکنون داریم، افتخار میکنند و همین عامل خود مشوقِ ما برای فعالیت بیشتر است.
- در هفته چقدر تمرین دارید؟
ایوونه اولهمان: ما خودمان به صورت فردی تمرینات منظمی داریم و چون فاصلهی مکانیمان از هم زیاد است هفتهای دو بار با هم جمع میشویم تا کنار هم قرار گیریم و بعد از ناهار تا نیمهشب تمرین میکنیم.
- اینکه همهتان نوازندهی زن هستید، دلیل خاصی دارد؟
- و دربارهی تجربهی حضورتان در ایران هم میگویید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1396 - 18:20
افزودن یک دیدگاه جدید