گفتگوی تفصیلی خبرگزاری فارس با سید محمد حسین میری
مدیر خانه موسیقی بسیج: باشگاه سرود بسیج مستقلاً افتتاح خواهد شد / در زمینه موسیقی سنتی و تلفیقی کم کاری کرده ایم
خانه موسیقی بسیج نزدیک به دو سال است که راه اندازی شده و به طور جدی مشغول به فعالیت در حوزه تولید موسیقی انقلابی است. این مرکز به طور جد فعالیتش را در حوزه سرود آغاز کرده و توانسته با تولید و پخش آثاری مانند «ارغوان» که با تمجید رهبر انقلاب نیز همراه شد، به سرود رنگ و بویی دوباره ببخش و این ژانر به یادگار مانده از موسیقی انقلاب را دوباره سر زبان ها بیاندازد. چندی پیش سیدمحمدحسین میری که مدیریت این نهاد را بر عهده دارد، مهمان خبرگزاری فارس شد و از چند و چون فعالیت های «خانه موسیقی بسیج» سخن گفت.
یکی از آن خلأهای مهم بحث سرود بود که چندین سال بود کسی فعالیت آنچنانی نمیکرد و به همین علت بسیج تصمیم گرفت با تکیه بر سرود، خانۀ موسیقی بسیج را تأسیس کند
افرادی با نهادها و سازمانهایی که علاقمندند کار موسیقی انقلابی کنند ارتباط میگیرند و با هنرمندان و گروهها ارتباط میگیرند و نقش دلّالی ایفا میکنند، پول را از نهادها میگیرند و نهایتا هم به گروهها نمیدهند. خودمان بارها شاهد این موضوع بودهایم یعنی حقّ گروههای سرود که آنچنان هم نبود آن را هم نمیدهند.
در همین چند سال خیلی آثار سنتی نداشتیم. چون ظرفیت محدودی در موسیقی انقلابی داریم و باید تربیت هم میکردیم که نکردیم. البته خیلی وظیفه ما تربیت هنرمند نیست ولی بالاخره اینطور نیست که بگوییم وظیفه ما هم نبوده
هنوز در موسیقی انقلابی و نهادهای انقلابی از هم دوریم و برای همدیگر کوتاه نمیآییم یعنی حرف خودمان را قبول داریم
گفتگو: حسین سلیمی
- *در ابتدای گفتگو اگر مایلید جهت آشنایی مخاطبان توضیحاتی درباره «خانه موسیقی بسیج» و نوع فعالیتی که در این مرکز انجام میدهید، ارایه دهید.
- *یعنی هدفگذاری اصلی «خانۀ موسیقی بسیج» تولید آثار موسیقیایی با محوریت موضوعات انقلابی است؟
- * مثلاً چه خلأهایی؟
- *درباره خلأ سرود در فضای موسیقی کشور فرمودید اما یکسری از نهادها بودند که در این زمینه کار میکردند، مثل حوزه هنری یا سازمان اوج که چنین کارهایی کردند.
یکی از آن خلأهای مهم بحث سرود بود که چندین سال بود کسی فعالیت آنچنانی نمیکرد و به همین علت بسیج تصمیم گرفت با تکیه بر سرود، خانۀ موسیقی بسیج را تأسیس کند
- *به هرجهت طی این سالها هم شاهد معدود تولیداتی بودهایم هرچند که به لحاظ کیفی این آثار جای نقد بسیاری دارد.
- *با این تفاسیر تمرکز خانۀ موسیقی بسیج روی سرود است؟
- * این واسطهها چی کسانی هستند و دقیقا چه ارتباطی با نهادهای انقلابی دارند؟
افرادی با نهادها و سازمانهایی که علاقمندند کار موسیقی انقلابی کنند ارتباط میگیرند و با هنرمندان و گروهها ارتباط میگیرند و نقش دلّالی ایفا میکنند، پول را از نهادها میگیرند و نهایتا هم به گروهها نمیدهند. خودمان بارها شاهد این موضوع بودهایم یعنی حقّ گروههای سرود که آنچنان هم نبود آن را هم نمیدهند.
- *تجربه سالیان اخیر نشان داده که نهادهای انقلابی دو نوع سیاست در برخورد با موسیقی و نگاه تولیدی داشتند. یکی اینکه خودشان کادرسازی میکردند؛ یعنی سعی کردهاند خواننده و موزیسین تربیت کنند. یک سیاست هم این بوده که مستقیماً با افراد مطرح حوزه موسیقی وارد مذاکره میشدند و تولیداتشان را از این طریق پیش میبردند. سیاست خانه موسیقی بیشتر نزدیک به کدام نوع این رویکردها است؟
- *نهادهایی در راستای تولید موسیقی انقلابی به سراغ خواننده های زیرزمینی هم رفتهاند. شما چطور؟ به سراغ زیرزمینیها نرفتید؟
- * یعنی برایتان جذابیت نداشت؟ تعبیری که این دوستان درباره همکاری با این افراد بیان میکنند، همان موضوع سیاست جذب حداکثری به هر قیمتی!
- *کمی از موسیقی انقلابی امروزی صحبت کنیم. چرا همه آنچه که ما از موسیقی اتقلابی امروز میشویم، محدود به حوزه پاپ است؟
- چرا؟ به خاطر دایرۀ مخاطبانش است؟
- *در زمینه موسیقی سنتی و تلفیقی کم کاری کرده ایم
- و به تکرار هم میافتیم.
در همین چند سال خیلی آثار سنتی نداشتیم. چون ظرفیت محدودی در موسیقی انقلابی داریم و باید تربیت هم میکردیم که نکردیم. البته خیلی وظیفه ما تربیت هنرمند نیست ولی بالاخره اینطور نیست که بگوییم وظیفه ما هم نبوده
- *شما درواقع دنبالهرو ذائقۀ فعلی مردم شده اید.
- *یعنی اگر احساس کنید مردم الان رپ هم گوش کنند، شما کار رپ هم تولید می کنید؟
- *به اعتقاد من شما به طور جدی فضای موسیقی کشور را رصد نمی کنید و گروههای خوب را شناسایی نمیکنید و صرفا منتظر هستید که افراد سمت شما بیایند و درخواست کار بدهند.
هنوز در موسیقی انقلابی و نهادهای انقلابی از هم دوریم و برای همدیگر کوتاه نمیآییم یعنی حرف خودمان را قبول داریم
- *در ادامه هم نخواهید رفت؟
- *به نظر شما چرا در جریانات اصلی موسیقی کشور، چرا موسیقی انقلابی کم رنگتر از همیشه است؟
- *یکی از دلایلی که معتقدم موسیقی انقلابی چندان جایی در جریان موسیقی کشور ندارد بحث اجرای زنده و کنسرت است، شما آیا طی سالیان گذشته موسیقی انقلابی دیده اید که بخواهد به صورت زنده و با قواعد حرفه ای موسیقی -بلیت فروشی و ...- برای مردم اجرا شود؟
- *به اعتقاد من این رفتارها و اجرا نداشتنها باعث شده که موسیقی انقلابی انگار یک چیز دمدستی باشد، در حالی که این یک ژانر است یعنی خودش حرف برای گفتن دارد و خارج از فضای محتوایی به لحاظ فرم هم کاملا هویتمند است. اما سال گذشته بیش از 3000 اجرا در کل کشور داشتیم، اما یک اجرای بلیط فروشی شده در حوزه موسیقی انقلابی نداشتیم و این خیلی اتفاق عجیبی است. آیا اصلاً خانه موسیقی بسیج تمایلی دارد در این حوزه ورود کند یا خیر؟
- *یکی از خروجیهای اصلی تولید موسیقی، کنسرت است.
- * یک موضوع دیگر، خلا یک مرجع تخصصی برای موسیقی انقلاب است. یک مرجعی وجود ندارد که همه کارهای انقلابی از صفر تا صد در آن باشد و کارها به روز باشد و اساسا مخاطبی که بخواهد سراغ موسیقی انقلابی برود سرگردان است. از طرفی کارهایی هم که شما و نهادهای دیگر تولید می کنید، بعد از روز انتشار درواقع از بین می رود!
- *و نکته دیگر این که نهادهایی که مشابه شما هستند به نظر میرسد هماهنگ با هم عمل نمیکنند.
- *سراغ سرود برویم که بحث مفصلی است و شما در این حوزه موفق عمل کردید. سرود یک بعد اساسیاش فعالیتهای دانشآموزی است که انجام میشود و خاستگاهش آنجاست، آیا تعاملی با مدارس داشتید؟
- * چه تلاشی میشود که این گروهها حفظ شوند؟ چون حفظ کردن یک گروه سرود کار آسانی نیست.
- *نحوه کارکرد این گروه های سرود چگونه است؟ شعر را خودشان انتخاب میکنند و موسیقی را هم خودشان میگذارند؟
- * پس مشاورههای کارشناسی انجام میشود.
- * فعالیت شما در حوزۀ سرود قابل تقدیر است، راجع به نماهنگ ارغوان صحبت کنید که مورد توجه رهبری هم قرار گرفت و باعث شد بحث سرود دوباره مطرح شود.
گفتگو: حسین سلیمی
منبع:
خبرگزاری فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1395 - 13:45
افزودن یک دیدگاه جدید