مروری بر آلبومِ «دور» اثر ماکان اشگواری
صدایی از نزدیک
موسیقی ما - مخاطبانی که کارهای ماکانِ اشگواری را دنبال کردهاند، شاید تجربهگرایی را مهمترین ویژگی و شاخصه فعالیتِ هنری او بدانند. از کار در تئاتر تا خوانندگی در گروهِ الکترونیکِ «زنگ»، همکاری با «نایما» در فضای موسیقی جَز و مدیریتِ هنری و همخوانی در گروهِ تلفیقی «کماکان» تا حضور در آلبومِ «در دنیای تو ساعت چند است...»
حالا اولین آلبومِ انفرادی او با همنوازی گیتار امیر صارمی منتشر شده که دغدغههای شخصی ماکان را بیشتر نشان میدهد. ملودی بیشترِ قطعات و کلامِ نیمی از آنها ساخته خودِ او است که اغلب تنها با یک گیتار همراهی میشوند و گاهی یک ساز دیگر (پیانوی الکتریک، کلارینت یا ویولن) به این جمعِ آرام میپیوندد.
اشگواری و صارمی پیش از این بخشِ زیادی از قطعاتِ آلبوم را در اجراهای زنده (هفتهی موسیقی تلفیقی تهران و بخشِ تلفیقی جشنوارهی موسیقی فجر و...) روی صحنه برده بودند و مخاطبانِ علاقهمند به موسیقی مستقل با این آثار آشنا شدهاند. قطعاتی ساده و صمیمی و آسانشنو که ساختِ کلام و موسیقی آنها به طیفِ گستردهای از مخاطبان اجازه برقراری ارتباط میدهد.
فضاسازی آلبومِ «دور» به شکلی است که مخاطب حس میکند در کنارِ خواننده و نوازنده نشسته و از یک اجرای خصوصی لذت میبرد. این فضا شاید ما را به یادِ آثار ابراهیم منصفی (رامی) و تا حدودی سهیل نفیسی بیندازد اما اشاراتی به موسیقی جَز در اجرای خواننده و سازها و بهخصوص استفاده از کلامِ متفاوت شاخصههایی است که کارِ ماکان اشگواری را از پیشکسوتانش متمایز میکند.
در این آلبوم علاوه بر شعرهای ماکان، اشعاری از عارف قزوینی، شوریده شیرازی، ثمین باغچهبان، ابراهیم منصفی و رسول یونان خوانده شده و شعری از ناظم حکمت که پیشتر در اجرایی غیر رسمی با ملودی و صدای فرهاد شنیده بودیم نیز بازخوانی شده است و کریستف رضاعی بهعنوانِ تنظیمکننده سازهای زهی و سردار سرمست، سهیل پیغمبری و بردیا کیارس در جایگاهِ نوازنده، سازندگانِ آلبومِ «دور» را همراهی کردهاند.
هرچند این آلبوم به لحاظِ دستهبندی کلی در گروهِ موسیقی پاپ قرار میگیرد اما صدایی که از آن میشنویم با ذهنیت و برداشتِ عمومی از این گونه موسیقایی بسیار متفاوت است و شاید به شکلهایی از آنچه در موسیقی دنیا آلترنتیوپاپ نامیده میشود، مشابهت داشته باشد.
مشخصات آلبوم:
عنوان: دور
آواز: ماکان اشگواری
آهنگساز: ماکان اشگواری و امیر صارمی
شعر و ترانه: ابراهیم منصفی، ثمین باغچهبان، شوریده شیرازی، ناظم حکمت، رسول یونان، عارف قزوینی، ماکان اشگواری
تنظیم: ماکان اشگواری، امیر صارمی، کریستف رضاعی (تنظیم برای سازهای زهی در دو قطعه)
نوازندگان: امیر صارمی (گیتار)، سردار سرمست (پیانو الکتریک)، سهیل پیغمبری (کلارینت)، بردیا کیارس (ویولن، ویولن آلتو)، کریستف رضاعی (تنظیم زهی)
تهیهکننده: احسان رسولاف
ضبط، میکس و مسترینگ: رضا عسگرزاده
ضبط قطعه «نهنگ»: رضا فرهادی (اجرای برج آزادی، زمستان 92)
مدیر اجرایی: مارال اشگواری
ناشر: نشر موسیقی نوفه
پخش: هنگام
عکس: محمد غزالی
طراح گرافیک: نگار یزدانپناه
مدیر چاپ و تولید: هویار اسدیان
زمان انتشار: خرداد 1395
حالا اولین آلبومِ انفرادی او با همنوازی گیتار امیر صارمی منتشر شده که دغدغههای شخصی ماکان را بیشتر نشان میدهد. ملودی بیشترِ قطعات و کلامِ نیمی از آنها ساخته خودِ او است که اغلب تنها با یک گیتار همراهی میشوند و گاهی یک ساز دیگر (پیانوی الکتریک، کلارینت یا ویولن) به این جمعِ آرام میپیوندد.
اشگواری و صارمی پیش از این بخشِ زیادی از قطعاتِ آلبوم را در اجراهای زنده (هفتهی موسیقی تلفیقی تهران و بخشِ تلفیقی جشنوارهی موسیقی فجر و...) روی صحنه برده بودند و مخاطبانِ علاقهمند به موسیقی مستقل با این آثار آشنا شدهاند. قطعاتی ساده و صمیمی و آسانشنو که ساختِ کلام و موسیقی آنها به طیفِ گستردهای از مخاطبان اجازه برقراری ارتباط میدهد.
فضاسازی آلبومِ «دور» به شکلی است که مخاطب حس میکند در کنارِ خواننده و نوازنده نشسته و از یک اجرای خصوصی لذت میبرد. این فضا شاید ما را به یادِ آثار ابراهیم منصفی (رامی) و تا حدودی سهیل نفیسی بیندازد اما اشاراتی به موسیقی جَز در اجرای خواننده و سازها و بهخصوص استفاده از کلامِ متفاوت شاخصههایی است که کارِ ماکان اشگواری را از پیشکسوتانش متمایز میکند.
در این آلبوم علاوه بر شعرهای ماکان، اشعاری از عارف قزوینی، شوریده شیرازی، ثمین باغچهبان، ابراهیم منصفی و رسول یونان خوانده شده و شعری از ناظم حکمت که پیشتر در اجرایی غیر رسمی با ملودی و صدای فرهاد شنیده بودیم نیز بازخوانی شده است و کریستف رضاعی بهعنوانِ تنظیمکننده سازهای زهی و سردار سرمست، سهیل پیغمبری و بردیا کیارس در جایگاهِ نوازنده، سازندگانِ آلبومِ «دور» را همراهی کردهاند.
هرچند این آلبوم به لحاظِ دستهبندی کلی در گروهِ موسیقی پاپ قرار میگیرد اما صدایی که از آن میشنویم با ذهنیت و برداشتِ عمومی از این گونه موسیقایی بسیار متفاوت است و شاید به شکلهایی از آنچه در موسیقی دنیا آلترنتیوپاپ نامیده میشود، مشابهت داشته باشد.
مشخصات آلبوم:
عنوان: دور
آواز: ماکان اشگواری
آهنگساز: ماکان اشگواری و امیر صارمی
شعر و ترانه: ابراهیم منصفی، ثمین باغچهبان، شوریده شیرازی، ناظم حکمت، رسول یونان، عارف قزوینی، ماکان اشگواری
تنظیم: ماکان اشگواری، امیر صارمی، کریستف رضاعی (تنظیم برای سازهای زهی در دو قطعه)
نوازندگان: امیر صارمی (گیتار)، سردار سرمست (پیانو الکتریک)، سهیل پیغمبری (کلارینت)، بردیا کیارس (ویولن، ویولن آلتو)، کریستف رضاعی (تنظیم زهی)
تهیهکننده: احسان رسولاف
ضبط، میکس و مسترینگ: رضا عسگرزاده
ضبط قطعه «نهنگ»: رضا فرهادی (اجرای برج آزادی، زمستان 92)
مدیر اجرایی: مارال اشگواری
ناشر: نشر موسیقی نوفه
پخش: هنگام
عکس: محمد غزالی
طراح گرافیک: نگار یزدانپناه
مدیر چاپ و تولید: هویار اسدیان
زمان انتشار: خرداد 1395
منتقد | ستاره |
مهدى عزيزى (روزنامهنگار) | |
خسرو خسروپرويز (روزنامهنگار) | |
ميثم يوسفى (ترانهسرا و روزنامهنگار) | |
سهند آدم عارف (روزنامهنگار) | |
حسين سليمى (روزنامهنگار) | |
سميه قاضىزاده (روزنامهنگار) | |
فرزان صوفى (روزنامهنگار) | |
سما بابايى (روزنامهنگار) | |
اميرحسين ناظمزاده (روزنامهنگار) | |
سیامک قلىزاده (روزنامهنگار) | |
سهيلا صديقى (روزنامهنگار) |
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1395 - 09:21
افزودن یک دیدگاه جدید