ارکستری برای حمایت از بیماران دیستروفی
امیرحسین طریقت: نوگرایی تنها وسیله حیات موسیقی فولکلوریک است
موسیقی ما - سال ۱۳۹۰ گروه طریقت به نفع بیماران دیستروفی در تالار وحدت به اجرا پرداخت که سال بعد با ایده و فکر حمایت از انجمن حمایت بیماران دیستروفی ارکستر داتا برای اولین بار تشکیل شد، قطعات اولین اجرای ارکستر داتا تصنیفهای قدیمی و چند قطعه از ساختههای خود طرقیت بود، ابتدا هدف کنسرت فقط حمایت از انجمن دیستروفی بود که بعدا با مصادف شدن تاریخ کنسرت با زلزله تاسف بار آذربایجان به سه سانس تمدید شد و تمام عواید آن به بیماران دیستروفی و زلزله زدگان اختصاص یافت. حالا «امیرحسین طریقت» - رهبر ارکستر داتا و آهنگساز- میگوید که فعلا برنامه آینده ارکستر داتا تغییر روی سازبندی و تقویت بخشهایی از ارکستر است؛ اما این ارکستر از هفتههای آینده دوباره تمرین را شروع میکند و روی قطعاتی که ساخته خودش هستند بیشتر تمرکز داریم.
او که در ارکسترش بر اجرای قطعات محلی ایرانی تمرکز دارد؛ در این باره میگوید: «همین که گروه ها و ارکسترها در بین آثارشان به اجرای دوباره قطعات قدیمی محلی بپردازند و یا اینکه آهنگسازان برای تنظیم مجدد این قطعات تلاش کنند که این قطعات نسل به نسل حفظ شود و سبک ها ادامه پیدا کنه قدم موثری برای حفظ موسیقینواحی برداشته میشود.»
وی درباره علت تنظیم دوباره آثار فولک در ارکستر داتا توضیح داد: «هدف از این نوع تنظیمها و این نوع سازبندی کلاسیک و سنتی و پاپ در کنار هم و به کارگیری ساز تخصصی هر ناحیه در کنار ارکستر صرفا نمایش دادن انعطاف موسیقی فولکلور ایران و تمرکز و پا فشاری روی ظرافت های ساز های محلی و سبک های ناحیه ای موسیقی ایران بود.»
او همچنین درباره تاثیر نگاه نو به موسیقی نواحی و تنظیم دوباره قطعات آن در معرفی این موسیقی به نسل جدید توضیح میدهد: «نوگرایی به این صورت که قطعات محلی ما صرفاً با تنظیمهای جدید و سازبندی جدید اجرا شود، بسیار تاثیر گذار خواهد بود اما نباید این تنظیمها و تغییر در سازبندی، قطعات را از سبک اصلی دور کند و از چارچوب فولکلور فاصله بگیرد. این که ما این قطعات را به هر نحوی بخواهیم به صورتی به جز نوعی که اجرا شدند اجرا کنیم، نوگرایی محسوب میشود و درواقع تنها وسیله حیات این سبکها همین نوعگراییها است »
او با انتقاد از عدم حمایت دولتی از ارکسترهای خصوصی گفت: «جمع کردن ارکستر بزرگ با چنین سازبندی مفید و متفاوت قطعا کار دشواری بود، چه از نظر تنظیم چه از بعد مالی و بسیاری موارد دیگر. تا کنون تعداد نفرات ارکستر به تقریبا ۶۰ نفر میرسد، کمتر سالن استانداری و مناسبی داریم که هم از نظر تجهیزات صدابرداری هم فضای سن قابلیت داشته باشد که ارکستر آنجا اجرا رود. از سوی دیگر هیچگونه حمایتی از سوی دولت انجام نشده است و تمامی هزینهها به صورت شخصی بوده و تهیه کنندگی این اجراها را من شخصا انجام دادم. البته اجرای آخر که طی ۲ سانس در سالن رودکی بود کاملا به نفع بنیاد خیریه ره عشق و انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیستروفی انجام شد »
او که در ارکسترش بر اجرای قطعات محلی ایرانی تمرکز دارد؛ در این باره میگوید: «همین که گروه ها و ارکسترها در بین آثارشان به اجرای دوباره قطعات قدیمی محلی بپردازند و یا اینکه آهنگسازان برای تنظیم مجدد این قطعات تلاش کنند که این قطعات نسل به نسل حفظ شود و سبک ها ادامه پیدا کنه قدم موثری برای حفظ موسیقینواحی برداشته میشود.»
وی درباره علت تنظیم دوباره آثار فولک در ارکستر داتا توضیح داد: «هدف از این نوع تنظیمها و این نوع سازبندی کلاسیک و سنتی و پاپ در کنار هم و به کارگیری ساز تخصصی هر ناحیه در کنار ارکستر صرفا نمایش دادن انعطاف موسیقی فولکلور ایران و تمرکز و پا فشاری روی ظرافت های ساز های محلی و سبک های ناحیه ای موسیقی ایران بود.»
او همچنین درباره تاثیر نگاه نو به موسیقی نواحی و تنظیم دوباره قطعات آن در معرفی این موسیقی به نسل جدید توضیح میدهد: «نوگرایی به این صورت که قطعات محلی ما صرفاً با تنظیمهای جدید و سازبندی جدید اجرا شود، بسیار تاثیر گذار خواهد بود اما نباید این تنظیمها و تغییر در سازبندی، قطعات را از سبک اصلی دور کند و از چارچوب فولکلور فاصله بگیرد. این که ما این قطعات را به هر نحوی بخواهیم به صورتی به جز نوعی که اجرا شدند اجرا کنیم، نوگرایی محسوب میشود و درواقع تنها وسیله حیات این سبکها همین نوعگراییها است »
او با انتقاد از عدم حمایت دولتی از ارکسترهای خصوصی گفت: «جمع کردن ارکستر بزرگ با چنین سازبندی مفید و متفاوت قطعا کار دشواری بود، چه از نظر تنظیم چه از بعد مالی و بسیاری موارد دیگر. تا کنون تعداد نفرات ارکستر به تقریبا ۶۰ نفر میرسد، کمتر سالن استانداری و مناسبی داریم که هم از نظر تجهیزات صدابرداری هم فضای سن قابلیت داشته باشد که ارکستر آنجا اجرا رود. از سوی دیگر هیچگونه حمایتی از سوی دولت انجام نشده است و تمامی هزینهها به صورت شخصی بوده و تهیه کنندگی این اجراها را من شخصا انجام دادم. البته اجرای آخر که طی ۲ سانس در سالن رودکی بود کاملا به نفع بنیاد خیریه ره عشق و انجمن حمایت از بیماران مبتلا به دیستروفی انجام شد »
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 خرداد 1395 - 08:13
افزودن یک دیدگاه جدید