نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی جوان برگزار شد
حسین علیزاده: هنوز این میزان حوصلهی هومان اسعدی را باور نمیکنم
موسیقی ما - نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی جوان با حضور اساتیدی چون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی و آذین موحد در تالار وحدت برگزار شد، این در حالی است که مدیر دهمین دورهی این جشنواره میگوید که بلافاصله بعد از جشنوارهی سال گذشته، فراخوان آن که حاصل جلسات متعددی با حضور اساتید و هنرمندان صاحبنام عرصه موسیقی است، منتشر شده است. قرار است جشنواره در شهریور ماه سال آینده برگزار شود و حالا مدیرش میگوید که بودجهی این جشنواره هنوز مشخص نشده است. گویا اضافه شدن بخش نواحی به این دوره از جشنواره باعث شده است تا فراخوان زودتر از موعد مقرر منتشر شود، هرچند مسوؤلان جشنواره میگویند، هنوز آمار درستی از پیشبینی حضور شرکتکنندگان در جشنواره وجود ندارد و این امکان وجود دارد که این بخش یا در تهران و یا در چند شهرستان برگزار شود و به محض رسیدن به کلیت نحوه حضور هنرمندان شرکتکننده در این بخش که تا پانزدهم اردیبهشت ماه پیشبینی شده، تصمیمگیری نهایی اعمال خواهد شد. در این نشست، «حسین علیزاده» به عنوان یک دوست و همکار از «هومان اسعدی» تشکر کرد و به این نکته اشاره دارد: «هنوز باور نمیکند که آنقدر حوصله کرده و با اینکه چندین بار در فکر استعفا بوده، اما با انگیزه زیاد نسبت به برگزاری هر چه باشکوهتر جشنواره تلاش خود را انجام داده است.»
در دهمین جشنوارهی موسیقی جوان، قرار است ردههای سنی افزایش پیدا کند و بر این اساس آثار راهیافته به بخش نهایی در سه گروه سنی الف از ۱۵ تا ۱۸ سال، گروه سنی ب از ۱۹ تا ۲۳ سال و گروه سنی ج از ۲۳ تا ۲۴ سال آثار خود را به مخاطبان ارائه میدهند. البته تبصرهای در بخش گروه سنی الف در نظر گرفته شده که متقاضیان کمتر از ۱۵ سال که آثارشان قابل بررسی برای شرکت در جشنواره است، میتوانند نسبت به ارسال کارهایشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.«علی ترابی» - مدیرعامل انجمن موسیقی- میگوید: « بخش عمدهی بودجه جشنواره به برندگان اختصاص پیدا میکند و با توجه به اینکه موسیقی نواحی هم به پیشنهاد آقای مرادخانی به جشنواره اضافه شده، امیدواریم که بتوانیم در این بخش نیز به میزان بودجهای که در نظر گرفتهایم، برسیم. البته با توجه به چشمانداز ما که اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود، بودجه جشنواره نیز به طور کامل مشخص میشود.»
او میگوید قرار است روی بحث تکنوازی تمرکز وجود دارد: «معمولاً بودجه سال بعد در اسفندماه مشخص میشود؛ البته بخش اعظم بودجه به سمت جوایز میرود و بخش دیگر نیز مربوط به پشتیبانی جلسات و حضور اساتیدی است که ما وقت آنها را میگیریم. به هر ترتیب بار هزینهای این جشنواره با جشنوارههای دیگر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. البته من باز هم میگویم گرچه انتشار آزاد اطلاعات در همه موارد مورد اختلاف نظر ما و شماست، اما اگر در جاهای دیگر نیز میزان بودجه را اعلام عمومی کنند، ما هم این آمادگی را داریم که بودجه جشنواره به طور کامل به رسانهها اعلام شود.»
در این میان «هومان اسعدی» - دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان- نیز دربارهی دهمین دورهی این جشنواره میگوید که این رخداد در سه بخش موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی برگزار میشود و بیش از ۲۰۰ بخش زیرمجموعه این سه فضای در نظر گرفته شده است. اسعدی میگوید: « در این دوره از جشنواره بخش ویژه دیگری به بخش موسیقی دستگاهی ایران اضافه شده که طی آن افرادی که در کل موسیقی ردیف ایرانی و بداههنوازی دستگاههای موسیقی ایرانی تبحر دارند، در مرحله نهایی حضور پیدا کرده و آثار خود را ارائه میدهند.»
در ادامهی این نشست، «آذین موحد» - پژوهشگر عرصه موسیقی- نیز گفت: «امسال پیشبینی ما بر این قاعده است که بخش کلاسیک جشنواره که در قالب ۱۱ ساز متفاوت برگزار خواهد شد، هنرمندان حضور فعالتری داشته باشند و ما بتوانیم با توجه به حضور نوازندگان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، آثاری را به مخاطب ارائه دهیم که آنها را در وضع مطلوبی در حوزه موسیقی کلاسیک قرار میدهد. حضور اساتید مختلف باعث این خواهد شد که ما در برگزاری یک مسابقه استاندارد و معرفی رپرتواری که هنرمندان را در بستر صحیح موسیقی کلاسیک قرار میدهد، تلاش بیشتری را انجام دهیم. کما اینکه تا به امروز بنده پیشبینی میکنم اتفاقات قابل توجهی در این بخش خواهد افتاد.»
استاد «حسین علیزاده» عضو دیگر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در این نشست تصریح کرد: «خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و امروزه به عنوان یک جشنواره معنوی میان اهالی موسیقی معرفی شده که هر سال شاهد افزایش کیفیت آثار شرکتکننده در آن هستیم. این جشنواره عمداً در بوق و کرنا نیست و با اینکه چندین ماه با جشنوارههای بعدی فاصله داریم اما گمان میکنم برگزاری چنین نشستی با توجه به اعلام فراخوان میتواند فرصت آماده شدن بیشتری را به شرکتکنندگان بدهد. این جشنواره، جشنواره آمادهای است که من در خوب بودن و زنده بودن آن بلوف نمیکنم. بنابراین تمام ارگانها باید این جشنواره را مهم قلمداد کنند و حالا که خوشبختانه به یک مسیر ملی دست پیدا کرده است، کاری کنند که این جشنواره روز به روز ارتقا داده شود. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره نمایشی نیست و دغدغه آن فقط بالا بردن کیفیت موسیقی است. ما به خاطر وسواسی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفتهایم، اصلاً دوست نداریم به سمت تبلیغات برویم اما به طور حتم اگر این جشنواره، بودجه و امکانات بیشتری داشته باشد، قطعاً همنوازی هم مهم خواهد بود. ما خواهان برگزاری یک جشنواره تکراری نیستیم. این جشنواره معیارهای خوبی دارد که اگر تفکر درستی در آن وجود داشته باشد، قطعاً به جایگاههای بسیار خوبی میرسد.»
به گفتهی علیزاده، ردیف میرزاحسینقلی، ردیف میرزاعبدالله و ردیف علیاکبرخان شهنازی از جمله مواردی است که در بخش سازی به آن توجه زیادی شده است: «آنچه که در اولویت ما قرار دارد، نگاه آکادمیک و دانشگاهی به ردیفهاست. کما اینکه به هیچ عنوان پیروی خاصی از ردیفهای موسیقی نداریم. برای ما درک ردیف، مهمتر از حفظ ردیف است. به طور حتم یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی، آواز است که تا به امروز توجه کمتری به آن شده است. گرچه بسیاری از هنرمندان زحمتکش موسیقی ایرانی در حوزه موسیقی سازی زحمات بسیاری را کشیدهاند اما باید بگوییم ما در رپرتوار موسیقی آوازی بسیار فقیر هستیم. ای کاش میشد که در این سالها استادان خواننده ما اتحاد عمل داشته باشند و به اتفاق نظرات و آرای خود، یک ردیف کامل و غنی در آواز ایران را تدوین کند. به هر ترتیب باید تکلیف آواز از نظر محتوا و ردیف مشخص شود و من باز هم به این نکته اشاره میکنم که این ایراد به خوانندگان بزرگ ما وارد است که نتوانستهایم تاکنون از طریق استادان آواز، به یک رپرتوار غنی دست پیدا کرده و آنها را تدوین کنیم.»
این آهنگساز در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: «تفاوت بین سالهای گذشته تا به امروز نشان میدهد که چقدر موسیقیدانهای جوان ما زیادتر شدهاند و موسیقی را ریشهای میبینند، این جشنواره یک تمرین برای اهالی علمی موسیقی در حوزه دانشگاهی است که موسیقی درست را دوست دارند. ما خوشحال میشویم که در این راه دولتمردان نیز همراه ما حضور داشته باشند و به ما برای برگزاری این جشنواره کمک کنند. من موسیقی وطنم را دوست دارم و بدانید این انتقادها از روی دلسوزی است که به هیچ عنوان خطبندی در آن وجود ندارد.»
«محمدرضا درویشی» - پژوهشگر صاحبنام موسیقی نواحی- هم در این نشست خبری با اشاره به کیفیت فنی دهمین جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: «به عنوان کسی که در بخش موسیقی نواحی ایران دخیل است، صرفنظر از اینکه عنوان «جشنواره» به طور کلی در چنین همایشها و برنامههایی چه قدر میتواند درست باشد، اما به اعتقاد من این جشنواره مهمترین گردهمایی موسیقی در کشور است، چرا که با درگذشت استادان موسیقی ایران به ویژه در بخش موسیقی نواحی که جشنوارههایی پیرامون آن برگزار میشود، دیگر رویدادهای جشنوارهای مرتبط با موسیقی نواحی فروغ چندانی نخواهد داشت. خوشحالم که از سال گذشته بخش موسیقی نواحی ایران به جشنواره موسیقی جوان افزوده شود و امسال در دهمین دوره شاهد دومین باری هستیم که موسیقی نواحی در جشنواره جوان حضور دارد. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره معمولی نیست، بلکه یک سرمایهگذاری در عرصه فرهنگ برای نسلهای آینده و یک نوع تشویق برای هنرمندان جوان است که آینده موسیقی ایران را خواهند ساخت.»
درویشی تاکید کرد: «رپرتواری که برای بخش مسابقه در سه بخش جشنواره تعیین شده نشان میدهد در عین هرج و مرجی که امروز در هر سه بخش مورد نظر جوان، موسیقی ایران را دربرگرفته، کارشناسان و موسیقیدانان جوان توسط این آییننامه راهنمایی میشوند و آنها را به طی کردن مسیری غیر مسیر مغشوش کنونی هدایت میکند. جشنواره موسیقی جوان به جای پرداختن به ظاهر، به باطن میپردازد و اگر خیلیها بر این عقیدهاند که باید در این دوره گروهنوازی وجود داشته باشد، پس باید این انتظار را داشته باشیم که در همه بخشها چنین فضایی وجود داشته باشد. آنهایی که به موضوع گروهنوازی علاقهمند هستند، بروند و در جشنواره موسیقی فجر که به اعتقاد من یک جشنواره بسیار سیاسی است و باید قدر آن را دانست، شرکت کنند. اینجا جشنواره موسیقی جوان است که ما فقط میخواهیم به باطن موسیقی فکر کنیم. ما میخواهیم اینجا به محتوا و استیلهای درست نوازندگی دست پیدا کنیم که مهمتر از گروهنوازی است.»
در دهمین جشنوارهی موسیقی جوان، قرار است ردههای سنی افزایش پیدا کند و بر این اساس آثار راهیافته به بخش نهایی در سه گروه سنی الف از ۱۵ تا ۱۸ سال، گروه سنی ب از ۱۹ تا ۲۳ سال و گروه سنی ج از ۲۳ تا ۲۴ سال آثار خود را به مخاطبان ارائه میدهند. البته تبصرهای در بخش گروه سنی الف در نظر گرفته شده که متقاضیان کمتر از ۱۵ سال که آثارشان قابل بررسی برای شرکت در جشنواره است، میتوانند نسبت به ارسال کارهایشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.«علی ترابی» - مدیرعامل انجمن موسیقی- میگوید: « بخش عمدهی بودجه جشنواره به برندگان اختصاص پیدا میکند و با توجه به اینکه موسیقی نواحی هم به پیشنهاد آقای مرادخانی به جشنواره اضافه شده، امیدواریم که بتوانیم در این بخش نیز به میزان بودجهای که در نظر گرفتهایم، برسیم. البته با توجه به چشمانداز ما که اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود، بودجه جشنواره نیز به طور کامل مشخص میشود.»
او میگوید قرار است روی بحث تکنوازی تمرکز وجود دارد: «معمولاً بودجه سال بعد در اسفندماه مشخص میشود؛ البته بخش اعظم بودجه به سمت جوایز میرود و بخش دیگر نیز مربوط به پشتیبانی جلسات و حضور اساتیدی است که ما وقت آنها را میگیریم. به هر ترتیب بار هزینهای این جشنواره با جشنوارههای دیگر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. البته من باز هم میگویم گرچه انتشار آزاد اطلاعات در همه موارد مورد اختلاف نظر ما و شماست، اما اگر در جاهای دیگر نیز میزان بودجه را اعلام عمومی کنند، ما هم این آمادگی را داریم که بودجه جشنواره به طور کامل به رسانهها اعلام شود.»
در این میان «هومان اسعدی» - دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان- نیز دربارهی دهمین دورهی این جشنواره میگوید که این رخداد در سه بخش موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی برگزار میشود و بیش از ۲۰۰ بخش زیرمجموعه این سه فضای در نظر گرفته شده است. اسعدی میگوید: « در این دوره از جشنواره بخش ویژه دیگری به بخش موسیقی دستگاهی ایران اضافه شده که طی آن افرادی که در کل موسیقی ردیف ایرانی و بداههنوازی دستگاههای موسیقی ایرانی تبحر دارند، در مرحله نهایی حضور پیدا کرده و آثار خود را ارائه میدهند.»
در ادامهی این نشست، «آذین موحد» - پژوهشگر عرصه موسیقی- نیز گفت: «امسال پیشبینی ما بر این قاعده است که بخش کلاسیک جشنواره که در قالب ۱۱ ساز متفاوت برگزار خواهد شد، هنرمندان حضور فعالتری داشته باشند و ما بتوانیم با توجه به حضور نوازندگان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، آثاری را به مخاطب ارائه دهیم که آنها را در وضع مطلوبی در حوزه موسیقی کلاسیک قرار میدهد. حضور اساتید مختلف باعث این خواهد شد که ما در برگزاری یک مسابقه استاندارد و معرفی رپرتواری که هنرمندان را در بستر صحیح موسیقی کلاسیک قرار میدهد، تلاش بیشتری را انجام دهیم. کما اینکه تا به امروز بنده پیشبینی میکنم اتفاقات قابل توجهی در این بخش خواهد افتاد.»
استاد «حسین علیزاده» عضو دیگر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در این نشست تصریح کرد: «خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و امروزه به عنوان یک جشنواره معنوی میان اهالی موسیقی معرفی شده که هر سال شاهد افزایش کیفیت آثار شرکتکننده در آن هستیم. این جشنواره عمداً در بوق و کرنا نیست و با اینکه چندین ماه با جشنوارههای بعدی فاصله داریم اما گمان میکنم برگزاری چنین نشستی با توجه به اعلام فراخوان میتواند فرصت آماده شدن بیشتری را به شرکتکنندگان بدهد. این جشنواره، جشنواره آمادهای است که من در خوب بودن و زنده بودن آن بلوف نمیکنم. بنابراین تمام ارگانها باید این جشنواره را مهم قلمداد کنند و حالا که خوشبختانه به یک مسیر ملی دست پیدا کرده است، کاری کنند که این جشنواره روز به روز ارتقا داده شود. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره نمایشی نیست و دغدغه آن فقط بالا بردن کیفیت موسیقی است. ما به خاطر وسواسی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفتهایم، اصلاً دوست نداریم به سمت تبلیغات برویم اما به طور حتم اگر این جشنواره، بودجه و امکانات بیشتری داشته باشد، قطعاً همنوازی هم مهم خواهد بود. ما خواهان برگزاری یک جشنواره تکراری نیستیم. این جشنواره معیارهای خوبی دارد که اگر تفکر درستی در آن وجود داشته باشد، قطعاً به جایگاههای بسیار خوبی میرسد.»
به گفتهی علیزاده، ردیف میرزاحسینقلی، ردیف میرزاعبدالله و ردیف علیاکبرخان شهنازی از جمله مواردی است که در بخش سازی به آن توجه زیادی شده است: «آنچه که در اولویت ما قرار دارد، نگاه آکادمیک و دانشگاهی به ردیفهاست. کما اینکه به هیچ عنوان پیروی خاصی از ردیفهای موسیقی نداریم. برای ما درک ردیف، مهمتر از حفظ ردیف است. به طور حتم یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی، آواز است که تا به امروز توجه کمتری به آن شده است. گرچه بسیاری از هنرمندان زحمتکش موسیقی ایرانی در حوزه موسیقی سازی زحمات بسیاری را کشیدهاند اما باید بگوییم ما در رپرتوار موسیقی آوازی بسیار فقیر هستیم. ای کاش میشد که در این سالها استادان خواننده ما اتحاد عمل داشته باشند و به اتفاق نظرات و آرای خود، یک ردیف کامل و غنی در آواز ایران را تدوین کند. به هر ترتیب باید تکلیف آواز از نظر محتوا و ردیف مشخص شود و من باز هم به این نکته اشاره میکنم که این ایراد به خوانندگان بزرگ ما وارد است که نتوانستهایم تاکنون از طریق استادان آواز، به یک رپرتوار غنی دست پیدا کرده و آنها را تدوین کنیم.»
این آهنگساز در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: «تفاوت بین سالهای گذشته تا به امروز نشان میدهد که چقدر موسیقیدانهای جوان ما زیادتر شدهاند و موسیقی را ریشهای میبینند، این جشنواره یک تمرین برای اهالی علمی موسیقی در حوزه دانشگاهی است که موسیقی درست را دوست دارند. ما خوشحال میشویم که در این راه دولتمردان نیز همراه ما حضور داشته باشند و به ما برای برگزاری این جشنواره کمک کنند. من موسیقی وطنم را دوست دارم و بدانید این انتقادها از روی دلسوزی است که به هیچ عنوان خطبندی در آن وجود ندارد.»
«محمدرضا درویشی» - پژوهشگر صاحبنام موسیقی نواحی- هم در این نشست خبری با اشاره به کیفیت فنی دهمین جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: «به عنوان کسی که در بخش موسیقی نواحی ایران دخیل است، صرفنظر از اینکه عنوان «جشنواره» به طور کلی در چنین همایشها و برنامههایی چه قدر میتواند درست باشد، اما به اعتقاد من این جشنواره مهمترین گردهمایی موسیقی در کشور است، چرا که با درگذشت استادان موسیقی ایران به ویژه در بخش موسیقی نواحی که جشنوارههایی پیرامون آن برگزار میشود، دیگر رویدادهای جشنوارهای مرتبط با موسیقی نواحی فروغ چندانی نخواهد داشت. خوشحالم که از سال گذشته بخش موسیقی نواحی ایران به جشنواره موسیقی جوان افزوده شود و امسال در دهمین دوره شاهد دومین باری هستیم که موسیقی نواحی در جشنواره جوان حضور دارد. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره معمولی نیست، بلکه یک سرمایهگذاری در عرصه فرهنگ برای نسلهای آینده و یک نوع تشویق برای هنرمندان جوان است که آینده موسیقی ایران را خواهند ساخت.»
درویشی تاکید کرد: «رپرتواری که برای بخش مسابقه در سه بخش جشنواره تعیین شده نشان میدهد در عین هرج و مرجی که امروز در هر سه بخش مورد نظر جوان، موسیقی ایران را دربرگرفته، کارشناسان و موسیقیدانان جوان توسط این آییننامه راهنمایی میشوند و آنها را به طی کردن مسیری غیر مسیر مغشوش کنونی هدایت میکند. جشنواره موسیقی جوان به جای پرداختن به ظاهر، به باطن میپردازد و اگر خیلیها بر این عقیدهاند که باید در این دوره گروهنوازی وجود داشته باشد، پس باید این انتظار را داشته باشیم که در همه بخشها چنین فضایی وجود داشته باشد. آنهایی که به موضوع گروهنوازی علاقهمند هستند، بروند و در جشنواره موسیقی فجر که به اعتقاد من یک جشنواره بسیار سیاسی است و باید قدر آن را دانست، شرکت کنند. اینجا جشنواره موسیقی جوان است که ما فقط میخواهیم به باطن موسیقی فکر کنیم. ما میخواهیم اینجا به محتوا و استیلهای درست نوازندگی دست پیدا کنیم که مهمتر از گروهنوازی است.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 بهمن 1394 - 15:11
افزودن یک دیدگاه جدید