مستند کارگردان «مستر» از جانی گرینوود به نمایش درآمد
گیتاریست ریِدیوهد در جنون پل تامس اندرسن
جانی گرینوود گیتاریست گروه ریدیوهد که هماکنون به همراه بقیهی اعضای گروه در استودیو مشغول ضبط آلبوم جدیدشان است، در جنون(Junun)، فیلم مستند جدید پل تامس اندرسن حضور دارد. این فیلم داستان ضبط آلبومی به همین نام در قلعهی مهرانگارت در شهر جودپور ایالت راجستان هند است. در این پروژهی موسیقی دستهجمعی جانیگرینوود، نایجل گادریچ (تهیهکنندهی ریدیوهد) به همراه گروهی از موزیسینهای هندی برای ضبط این آلبوم در این قلعهی تاریخی دور هم جمع شدهاند. این فیلم برای اولین بار در جشنوارهی فیلم نیویورک به نمایش درآمد و از هفتهی پیش برای مشاهده بهصورت آنلاین عرضه شده است.
دوربین اندرسن جانی گرینوود را در سفر به هندوستان دنبال میکند. او در آنجا شای بن تزور (موزیسین یهودی موسیقی قوالی) و نایجل گادریچ را به همراه یک گروه موسیقی قوالی به نام راجستان اکسپرس ملاقات میکند. آنها به قلعهی مهرانگارت میروند و به سنت صوفیان راجستان در محیط دایرهای «جلوس» میکنند و به تمرین و ضبط آلبوم میپردازند. در این پروژه موزیسینهای طراز اولی از هند همچون آمیر بییانی (نوازندهی ترومپت)، ناتو و نارسی لالسولانکی (نوازندههای نقاره)، ذکی و ذاکر علی قوال (خواننده و نوازندهی هارمونیوم) و همچنین تعداد زیادی دیگری نوازندهی هندی سازهای برنجی و کوبهای حضور دارند.
پیش از این نیز جانی گرینوود در ساخت موسیقی فیلمهای خون بهپا خواهد شد (2007)، استاد (2009) و خباثت ذاتی (2013) با پل تامس اندرسن همکاری داشته است. در این فیلم که برعکس همکاریهای قبلی، این اندرسن است که با تصویر گرینوود را دنبال میکند و حضور او در سرزمین موسیقیهای آیینی و معنوی را ثبت میکند؛ حضوری که شاید بیشباهت به حضور چند دهه پیش جرج هریسن از گروه بیتلز در هند نباشد.
مستند جنون که با الهام از سبک فیلمسازی سینما حقیقت (سینما وریته) ساخته شده، سعی میکند میزان اطلاعات داده شده در فیلم را تا حداقل ممکن کاهش دهد و به تصویر اکتفا کند تا جایی که حتی اسم موزیسینهای حاضر در فیلم در آخرین دقایق این فیلم یکساعته به مخاطب گفته میشود. این فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن روند ضبط این آلبوم، به نمایش این قلعهی قرن پانزدهمی (م) و زندگی رنگارنگ مردمی که در شهر جودپور زندگی میکنند میپردازد. دوربین حتی به همراه ذاکر علی برای تعمیر هارمینیوم به کارگاهی در شهر میرود و مراحل تعمیر آن نشان داده میشود. پل تامس اندرسن همچنین برای ضبط نماهایی از فراز قلعه از پهباد استفاده کرده است. این مستند شاید از جهت ثبت یک پروژهی موسیقی و نمایش پسزمینهی جغرافیایی و فرهنگی آن یادآور فیلم مستند کلوب اجتماعی بوئنا ویستا ساختهی ویم وندرس باشد.
دوربین اندرسن جانی گرینوود را در سفر به هندوستان دنبال میکند. او در آنجا شای بن تزور (موزیسین یهودی موسیقی قوالی) و نایجل گادریچ را به همراه یک گروه موسیقی قوالی به نام راجستان اکسپرس ملاقات میکند. آنها به قلعهی مهرانگارت میروند و به سنت صوفیان راجستان در محیط دایرهای «جلوس» میکنند و به تمرین و ضبط آلبوم میپردازند. در این پروژه موزیسینهای طراز اولی از هند همچون آمیر بییانی (نوازندهی ترومپت)، ناتو و نارسی لالسولانکی (نوازندههای نقاره)، ذکی و ذاکر علی قوال (خواننده و نوازندهی هارمونیوم) و همچنین تعداد زیادی دیگری نوازندهی هندی سازهای برنجی و کوبهای حضور دارند.
پیش از این نیز جانی گرینوود در ساخت موسیقی فیلمهای خون بهپا خواهد شد (2007)، استاد (2009) و خباثت ذاتی (2013) با پل تامس اندرسن همکاری داشته است. در این فیلم که برعکس همکاریهای قبلی، این اندرسن است که با تصویر گرینوود را دنبال میکند و حضور او در سرزمین موسیقیهای آیینی و معنوی را ثبت میکند؛ حضوری که شاید بیشباهت به حضور چند دهه پیش جرج هریسن از گروه بیتلز در هند نباشد.
مستند جنون که با الهام از سبک فیلمسازی سینما حقیقت (سینما وریته) ساخته شده، سعی میکند میزان اطلاعات داده شده در فیلم را تا حداقل ممکن کاهش دهد و به تصویر اکتفا کند تا جایی که حتی اسم موزیسینهای حاضر در فیلم در آخرین دقایق این فیلم یکساعته به مخاطب گفته میشود. این فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن روند ضبط این آلبوم، به نمایش این قلعهی قرن پانزدهمی (م) و زندگی رنگارنگ مردمی که در شهر جودپور زندگی میکنند میپردازد. دوربین حتی به همراه ذاکر علی برای تعمیر هارمینیوم به کارگاهی در شهر میرود و مراحل تعمیر آن نشان داده میشود. پل تامس اندرسن همچنین برای ضبط نماهایی از فراز قلعه از پهباد استفاده کرده است. این مستند شاید از جهت ثبت یک پروژهی موسیقی و نمایش پسزمینهی جغرافیایی و فرهنگی آن یادآور فیلم مستند کلوب اجتماعی بوئنا ویستا ساختهی ویم وندرس باشد.
منبع:
موسیقی ما
گردآوری و ترجمه:
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مهر 1394 - 15:53
افزودن یک دیدگاه جدید