همه مردانی که سکان موسیقی دولتی را به دست داشتهاند
آیا سیاست های کلان دفتر موسیقی تغییر می کند؟
علیرضا سعیدی: بررسی کارنامه فعالیتی مدیران موسیقی کشور در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشاندهنده حضور 18 نفر بر صندلی مدیریت دولتی موسیقی از اول انقلاب تا امروز است و حال با آمدن دولت یازدهم باید دید این مسئولیت به چه کسی سپرده خواهد شد.
حضور 18 مدیر در 19 بار تغییر در بدنه مدیریتی موسیقی کشور که با شروع انقلاب اسلامی تا سال 61 با عنوان مرکز سرود و آهنگ های انقلابی فعالیت میکرد و از آن زمان تاکنون در قالب عنوانهایی چون مرکز موسیقی، مرکز موسیقی و شعر و در نهایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود ادامه می دهد، نشاندهنده دوران پرفراز و نشیبی در عرصه اداره موسیقی کشور است که طی ماههای آینده باید دید که نوزدهمین مدیر آن چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.برای بررسی هرچه بهتر عملکرد مدیریت دولتی موسیقی، تاریخچه مدون و مستندی در دست نیست. این در حالی است که کمتر پایگاه رسانهای یا اینترتی را میتوان یافت که در حداقل شرایط ممکن معرفی اجمالی از معرفی مدیران و متولیان موسیقی کشور از آغاز انقلاب تا کنون و بیان بخشی از دستاوردهای آنان داشته باشد. حتی پایگاه رسمی اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم فقط به بیان اهداف و دستاوردهای های دفتر موسیقی پرداخته و نگاهی تاریخی که بتواند در عرصه های پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد، وجود ندارد.
حامد روحانی (1357) و فرهاد فخرالدینی (1358) دو مدیری بودند که فعالیتهای موسیقایی اداره کل فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ و آموزش عالی را اداره میکردند. از فعالیتهای مدیریتی حامد روحانی اطلاع موثق و مستندی در دسترس نیست. اما فرهاد فخرالدینی که از سال 52 تا سال 58 رهبری ارکستر رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت در سال 58 توسط مهدی برکشلی از مسوولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن دوران برای سرپرستی دعوت به کار شد.
فخرالدینی بعد از دوران تقریبا یکساله مدیریتی خود در این نهاد سال 77 ارکستر ملی ایران را هم بنیانگذاری کرد که اولین برنامه آن اختصاص به اجرای چند اثر از زنده یاد علی تجویدی با خوانندگی محمدرضا شجریان بود. وی بعد از 10 سال فعالیت در ارکستر ملی به دلیل اختلافاتی که با مدیران وقت دفتر موسیقی پیرامون مسائل مختلف داشت از سمت رهبری ارکستر ملی نیز استعفا داد.
وقتی در سال 59 نهادهایی چون موزه هنرهای معاصر، موزه آزادی، مجموعه باغ فردوس، اداره کل فعالیتهای هنری، فرهنگسرای نوبها (به استثنای موزه سفالینه و آبگینه)، اداره تالیف و ترجمه، اداره کل تولید فیلم و عکس و اسلاید، اداره کل همکاریهای سمعی و بصری، اداره کل نظارت و نمایش فیلم، اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی، دفتر ایرانی جوانان دوستدار موسیقی(ژونس موزیکال)، ارکستر سمفونیک تهران، تئاتر شهر، تالار رودکی ،تالار سنگلج از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منتزع و در وزارت ارشاد اسلامی ادغام شد تغییراتی نیز در ساختار مدیریتی موسیقی کشور به وجود آمد و این نهاد به عنوان مرکز سرود و آهنگهای انقلابی به فعالیت خود ادامه داد.
به زعم بسیاری از کارشناسان اگر علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی توانست تکانی به هنر تئاتر بدهد، این علی مرادخانی بود که خدمات قابل توجهی را در حوزه موسیقی کشور انجام داد. پایهریزی جشنواره موسیقی فجر، برپایی جشنواره موسیقی نواحی، برپایی جشنواره موسیقی بانوان، تدوین سیاستهای اجرایی، هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی، حمایت از تشکلهای صنفی و فراهم ساختن ساز و کار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصههای گوناگون فعالیت های مرتبط موسیقی و بسیاری از موارد دیگر کارنامه نسبتا درخشانی را از مدیریت علی مراد خانی در مرکز موسیقی بر جای گذاشت؛ مدیری که این سالها به عنوان مدیر موزه موسیقی به فعالیت ادامه می دهد.
شائبه دیکته شدن برخی از سیاست های ویژه از مراجع بالاتر برای اخد تصمیمات مهم، انزوای رسانه ای، ارائه برنامه هایی برای نمایش ساز در تلویزیون، حضور بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر، برگزاری کنسرتهای چهره های موسیقی کشور از جمله کنسرت محمد رضا لطفی بعد از 25 سال دوری از صحنه های اجرا، لغو مجوز یکباره برخی از کنسرت ها از جمله اتفاقات و دستاوردهای برجسته احمدی در دو ساله مدیریتی او بود. محمدحسین احمدی بهمدت دو سال بر این سمت تکیه زد اما محمد علی خبری بین چند مدیرکل دفتر موسیقی، کوتاهترین دوران مدیریت را تجربه کرد. او از بهمن سال 1387 عهدهدار این سمت شد و سرانجام در فروردین سال 1389 از سمت خود استعفا کرد.
آنچه در دوره دوم فعالیتی این مدیر موسیقی می توان به عنوان برجسته ترین فعالیتها یافت صدور مجوز آلبوم "مرغ خوشخوان" محمدرضا شجریان بعد از وقایع سال 88 و لغو پی در پی کنسرت گروههای مختلف موسیقی در تهران و شهرستانها و انتشار اخباری مبنی بر فعالیت مجاز حبیب محبیان در ایران است. میر زمانی در دوران پایانی فعالیت خود در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و در یک ماه مانده به برگزاری جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بعد از کش و قوس های فراوان که به نظر می آمد نتوانسته با مدیران بالا دستی خود در انجام برخی فعالیتها به توافق دست یابد به بهانه ناتوانی جسمی و بیماری از سمت خود استعفا داد و علیرضا پاشایی که در اواخر دوران مدیریتی میرزمانی به عنوان قائم مقام دفتر موسیقی مشغول به فعالیت بود در اواخر سال 91 به عنوان اداره کننده این دفتر فعالیت خود را آغاز کرد که این فعالیت تا کنون نیز ادامه دارد. البته نمود برجسته کارنامه فعالیتی پاشایی در ماههای اخیر اجرای هشتمین جشنواره موسیقی نواحی بعد از دو سال توقف بود.
همچنین دفتر موسیقی وزارت ارشاد لازم است در زمینه حمایت از برگزاری جشنوارههای تخصصی و تلاش برای افزایش وجهه هنری آنها، شناسایی و معرفی جشنوارههای معتبر خارجی و حمایت از اعزام گروههای موجه به این جشنوارهها، انجام امور نظارتی بر اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقی برای صیانت از هویت فرهنگ ایران اسلامی و جلوگیری از انحطاط فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی گروهها و هنرمندان حوزه موسیقی کشور، تدوین مقررات مشخص و شفاف برای اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقایی و صدور مجوزهای مورد نیاز، تلاش برای جذب اعتبار و اخذ مجوزهای لازم برای حمایت از تاسیس سالن، تالار و استودیوهای تخصصی، تشکیل کارگاه های تخصصی آموزشی به منظور بهرهگیری از تخصص و توان صاحبنظران و پیشکسوتان و انتقال آن به هنرمندان جوان، حمایت از گروههای موسیقی با استفاده از امکانات نرمافزاری و سخت افزاری، تعامل درست با صدا و سیما و رفع مشکلاتی چون پخش بدون اجازه و چندین باره آثار اهالی موسیقی از رسانه ملی، بلاتکلیفی موسیقی در رسانه ملی به ویژه تلویزیون، تلاش برای احیای تاثیرگذار ارکسترها نیز گامهایی بردارد.
این روزها هنرمندان موسیقی به انجام بسیاری از مطالباتشان چشم دوختهاند و منتظرند ببینند آیا این بار مدیر دفتر موسیقی برای انجام آنها تلاش خواهد کرد یا خیر؟
حضور 18 مدیر در 19 بار تغییر در بدنه مدیریتی موسیقی کشور که با شروع انقلاب اسلامی تا سال 61 با عنوان مرکز سرود و آهنگ های انقلابی فعالیت میکرد و از آن زمان تاکنون در قالب عنوانهایی چون مرکز موسیقی، مرکز موسیقی و شعر و در نهایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود ادامه می دهد، نشاندهنده دوران پرفراز و نشیبی در عرصه اداره موسیقی کشور است که طی ماههای آینده باید دید که نوزدهمین مدیر آن چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.برای بررسی هرچه بهتر عملکرد مدیریت دولتی موسیقی، تاریخچه مدون و مستندی در دست نیست. این در حالی است که کمتر پایگاه رسانهای یا اینترتی را میتوان یافت که در حداقل شرایط ممکن معرفی اجمالی از معرفی مدیران و متولیان موسیقی کشور از آغاز انقلاب تا کنون و بیان بخشی از دستاوردهای آنان داشته باشد. حتی پایگاه رسمی اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم فقط به بیان اهداف و دستاوردهای های دفتر موسیقی پرداخته و نگاهی تاریخی که بتواند در عرصه های پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد، وجود ندارد.
- * اولین مدیران موسیقی بعد از انقلاب چه کسانی بودند؟
حامد روحانی (1357) و فرهاد فخرالدینی (1358) دو مدیری بودند که فعالیتهای موسیقایی اداره کل فعالیتهای هنری وزارت فرهنگ و آموزش عالی را اداره میکردند. از فعالیتهای مدیریتی حامد روحانی اطلاع موثق و مستندی در دسترس نیست. اما فرهاد فخرالدینی که از سال 52 تا سال 58 رهبری ارکستر رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت در سال 58 توسط مهدی برکشلی از مسوولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن دوران برای سرپرستی دعوت به کار شد.
- * فخرالدینی در دوران مدیریتاش چه کرد؟
فخرالدینی بعد از دوران تقریبا یکساله مدیریتی خود در این نهاد سال 77 ارکستر ملی ایران را هم بنیانگذاری کرد که اولین برنامه آن اختصاص به اجرای چند اثر از زنده یاد علی تجویدی با خوانندگی محمدرضا شجریان بود. وی بعد از 10 سال فعالیت در ارکستر ملی به دلیل اختلافاتی که با مدیران وقت دفتر موسیقی پیرامون مسائل مختلف داشت از سمت رهبری ارکستر ملی نیز استعفا داد.
وقتی در سال 59 نهادهایی چون موزه هنرهای معاصر، موزه آزادی، مجموعه باغ فردوس، اداره کل فعالیتهای هنری، فرهنگسرای نوبها (به استثنای موزه سفالینه و آبگینه)، اداره تالیف و ترجمه، اداره کل تولید فیلم و عکس و اسلاید، اداره کل همکاریهای سمعی و بصری، اداره کل نظارت و نمایش فیلم، اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی، دفتر ایرانی جوانان دوستدار موسیقی(ژونس موزیکال)، ارکستر سمفونیک تهران، تئاتر شهر، تالار رودکی ،تالار سنگلج از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منتزع و در وزارت ارشاد اسلامی ادغام شد تغییراتی نیز در ساختار مدیریتی موسیقی کشور به وجود آمد و این نهاد به عنوان مرکز سرود و آهنگهای انقلابی به فعالیت خود ادامه داد.
- * تغییر زودهنگام مدیران در دهه 60
- *آغاز رنسانس موسیقی ایران با 14 سال مدیریت با ثبات
به زعم بسیاری از کارشناسان اگر علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی توانست تکانی به هنر تئاتر بدهد، این علی مرادخانی بود که خدمات قابل توجهی را در حوزه موسیقی کشور انجام داد. پایهریزی جشنواره موسیقی فجر، برپایی جشنواره موسیقی نواحی، برپایی جشنواره موسیقی بانوان، تدوین سیاستهای اجرایی، هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی، حمایت از تشکلهای صنفی و فراهم ساختن ساز و کار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصههای گوناگون فعالیت های مرتبط موسیقی و بسیاری از موارد دیگر کارنامه نسبتا درخشانی را از مدیریت علی مراد خانی در مرکز موسیقی بر جای گذاشت؛ مدیری که این سالها به عنوان مدیر موزه موسیقی به فعالیت ادامه می دهد.
- * مدیران موسیقی دوران سازندگی، اصلاحات و عدالت چه کسانی بودند؟
- * همافر رفت احمدی آمد
شائبه دیکته شدن برخی از سیاست های ویژه از مراجع بالاتر برای اخد تصمیمات مهم، انزوای رسانه ای، ارائه برنامه هایی برای نمایش ساز در تلویزیون، حضور بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر، برگزاری کنسرتهای چهره های موسیقی کشور از جمله کنسرت محمد رضا لطفی بعد از 25 سال دوری از صحنه های اجرا، لغو مجوز یکباره برخی از کنسرت ها از جمله اتفاقات و دستاوردهای برجسته احمدی در دو ساله مدیریتی او بود. محمدحسین احمدی بهمدت دو سال بر این سمت تکیه زد اما محمد علی خبری بین چند مدیرکل دفتر موسیقی، کوتاهترین دوران مدیریت را تجربه کرد. او از بهمن سال 1387 عهدهدار این سمت شد و سرانجام در فروردین سال 1389 از سمت خود استعفا کرد.
- * بازار استعفا پررونق است
- * ترابی سکان را به دست گرفت
- * بار دیگر میرزمانی
آنچه در دوره دوم فعالیتی این مدیر موسیقی می توان به عنوان برجسته ترین فعالیتها یافت صدور مجوز آلبوم "مرغ خوشخوان" محمدرضا شجریان بعد از وقایع سال 88 و لغو پی در پی کنسرت گروههای مختلف موسیقی در تهران و شهرستانها و انتشار اخباری مبنی بر فعالیت مجاز حبیب محبیان در ایران است. میر زمانی در دوران پایانی فعالیت خود در دفتر موسیقی وزارت ارشاد و در یک ماه مانده به برگزاری جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بعد از کش و قوس های فراوان که به نظر می آمد نتوانسته با مدیران بالا دستی خود در انجام برخی فعالیتها به توافق دست یابد به بهانه ناتوانی جسمی و بیماری از سمت خود استعفا داد و علیرضا پاشایی که در اواخر دوران مدیریتی میرزمانی به عنوان قائم مقام دفتر موسیقی مشغول به فعالیت بود در اواخر سال 91 به عنوان اداره کننده این دفتر فعالیت خود را آغاز کرد که این فعالیت تا کنون نیز ادامه دارد. البته نمود برجسته کارنامه فعالیتی پاشایی در ماههای اخیر اجرای هشتمین جشنواره موسیقی نواحی بعد از دو سال توقف بود.
- * مدیر دفتر موسیقی دولت یازدهم و انبوهی از مطالبات
همچنین دفتر موسیقی وزارت ارشاد لازم است در زمینه حمایت از برگزاری جشنوارههای تخصصی و تلاش برای افزایش وجهه هنری آنها، شناسایی و معرفی جشنوارههای معتبر خارجی و حمایت از اعزام گروههای موجه به این جشنوارهها، انجام امور نظارتی بر اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقی برای صیانت از هویت فرهنگ ایران اسلامی و جلوگیری از انحطاط فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی گروهها و هنرمندان حوزه موسیقی کشور، تدوین مقررات مشخص و شفاف برای اجرای آثار صحنهای و تولیدات موسیقایی و صدور مجوزهای مورد نیاز، تلاش برای جذب اعتبار و اخذ مجوزهای لازم برای حمایت از تاسیس سالن، تالار و استودیوهای تخصصی، تشکیل کارگاه های تخصصی آموزشی به منظور بهرهگیری از تخصص و توان صاحبنظران و پیشکسوتان و انتقال آن به هنرمندان جوان، حمایت از گروههای موسیقی با استفاده از امکانات نرمافزاری و سخت افزاری، تعامل درست با صدا و سیما و رفع مشکلاتی چون پخش بدون اجازه و چندین باره آثار اهالی موسیقی از رسانه ملی، بلاتکلیفی موسیقی در رسانه ملی به ویژه تلویزیون، تلاش برای احیای تاثیرگذار ارکسترها نیز گامهایی بردارد.
این روزها هنرمندان موسیقی به انجام بسیاری از مطالباتشان چشم دوختهاند و منتظرند ببینند آیا این بار مدیر دفتر موسیقی برای انجام آنها تلاش خواهد کرد یا خیر؟
منبع:
مهر
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 تیر 1392 - 11:00
دیدگاهها
خيلي خوب بود اينجور مطالب واقعا عالين ممنون از شما كه اينجور اخبار ها رم منتشر ميكنيد واقعا عالي بود اميدوارم بازم ادامه پيدا كنه ممنون
مرسی اطلاع رسانی
هيچوقت مدير درست حسابي نداشتيم در موسيقي ، بويژه دوران مير زماني و ارجمند ... . زمان ترابي و پاشايي اندكي بهتر بود .
افزودن یک دیدگاه جدید