رنگ ها و چند قطعه
type:
بی کلام
امتیاز:
خواننده:
بی کلام (آثار استاد فرامرز پایور)
نوازنده ها:
بابک بوبان (سنتور)، سرور زره گر (ویولن)
ژانر:
انتشارات:
ماهور
تعداد قطعات:
16
فصل انتشار:
بهار
ماه انتشار:
ارديبهشت
سال انتشار:
1392
توضیحات:
بابک بوبان در بروشور این آلبوم نوشته است: «این مجموعه شامل شانزده اثر از آثار استاد فرامرز پایور است که به غیر از قطعه ی «گفتگو» که دونوازی سنتور با ویلن است، سایر قطعات با سنتور تنها اجرا شده اند: دوازده رنگ (راست کوک) از هفت دستگاه و متعلقاتش از کتاب مجموعه ی پیش درآمد و رنگ، سه قطعه از کتاب قطعات مجلسی و یک دونوازی با ویلن به نام «گفتگو».
این یادداشت می افزاید: «رنگ های استاد پایور علاوه بر شباهت فراوان به رنگ های پیش از خودش، دارای ویژگی های موسیقی و سنتور پایور نیز هست. تحرک بالا، استفاده ی آگاهانه و بجا از مضراب و تکنیک مختص ساز سنتور مانند مضراب جفت و سرمضراب و تکیه و ریز، استفاده ی تقریباً مساوی از پوزیسیون های سه گانه از جمله ی آن ویژگی هاست».
بوبان همچنین نوشته است: «تعدادی از این رنگ ها (نه همه) توسط گروه سازهای ملی و گروه اساتید هر دو به سرپرستی استاد پایور در اجراهای زنده، تالارهای کنسرت و استودیوی تلویزیون و همچنین ضبط های استودیویی اجرا و ضبط شده و نسخه های صوتی و تصویری آن ها موجود است، اما شنیدن صوت تنها معدودی از این رنگ ها با سنتور خود استاد میسر است؛ چرا که ایشان آن ها را با ساز تنها اجرا نکرده است. به علاوه، از تعدادی از این رنگ ها حتا اجرای گروهی نیز موجود نیست. به این ترتیب، با مجموعه ی حاضر می توان به تمام رنگ های فرامرز پایور با سنتور تنها گوش داد».
این هنرمند در پایان آورده است: «در مورد سه قطعه ای که از کتاب قطعات مجلسی نیز انتخاب و اجرا شده حکایت مشابه است. به این معنا که یا از آن ها اجرای سنتور خود استاد موجود نیست یا با گروه و یا نه با گروه و نه با ستور تنها. از دونوازیِ «گفتگو» اجرای استاد پایور با استاد صبا موجود است (ضبط شده در میانه ی دهه ی سی خورشیدی)؛ اما از آنجایی که اجراکنندگان اثر حاضر «گفتگو» را با نظارت استاد پایور تمرین و اجرا کرده بودند و همچنین به دلیل این که نت چاپ شده قطعه با اجرای قدیمی استاد پایور و صبا تفاوت دارد، «گفتگو» هم در فهرست این مجموعه قرار گرفت».
این یادداشت می افزاید: «رنگ های استاد پایور علاوه بر شباهت فراوان به رنگ های پیش از خودش، دارای ویژگی های موسیقی و سنتور پایور نیز هست. تحرک بالا، استفاده ی آگاهانه و بجا از مضراب و تکنیک مختص ساز سنتور مانند مضراب جفت و سرمضراب و تکیه و ریز، استفاده ی تقریباً مساوی از پوزیسیون های سه گانه از جمله ی آن ویژگی هاست».
بوبان همچنین نوشته است: «تعدادی از این رنگ ها (نه همه) توسط گروه سازهای ملی و گروه اساتید هر دو به سرپرستی استاد پایور در اجراهای زنده، تالارهای کنسرت و استودیوی تلویزیون و همچنین ضبط های استودیویی اجرا و ضبط شده و نسخه های صوتی و تصویری آن ها موجود است، اما شنیدن صوت تنها معدودی از این رنگ ها با سنتور خود استاد میسر است؛ چرا که ایشان آن ها را با ساز تنها اجرا نکرده است. به علاوه، از تعدادی از این رنگ ها حتا اجرای گروهی نیز موجود نیست. به این ترتیب، با مجموعه ی حاضر می توان به تمام رنگ های فرامرز پایور با سنتور تنها گوش داد».
این هنرمند در پایان آورده است: «در مورد سه قطعه ای که از کتاب قطعات مجلسی نیز انتخاب و اجرا شده حکایت مشابه است. به این معنا که یا از آن ها اجرای سنتور خود استاد موجود نیست یا با گروه و یا نه با گروه و نه با ستور تنها. از دونوازیِ «گفتگو» اجرای استاد پایور با استاد صبا موجود است (ضبط شده در میانه ی دهه ی سی خورشیدی)؛ اما از آنجایی که اجراکنندگان اثر حاضر «گفتگو» را با نظارت استاد پایور تمرین و اجرا کرده بودند و همچنین به دلیل این که نت چاپ شده قطعه با اجرای قدیمی استاد پایور و صبا تفاوت دارد، «گفتگو» هم در فهرست این مجموعه قرار گرفت».
مظالب مرتبط :
افزودن یک دیدگاه جدید