برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشي از اجراي اپراي «جاني اسكيكي» در تالار وحدت
کاش که این حادثه تکرار شود
عاطفه بزرگ‌نيا: انسان كه خود آيينه همه زيبايي هاي جهان خلقت است، در ابتكاري بي همتا، هنرهاي موسيقي و تئاتر و شعر را به هم آميخت و موجود زيبايي خلق كرد كه  جلوه باشكوهي دیگر از روح نوازي و زيبايي هنر بود. نام اين هنر «اپرا» شد و زادگاهش يونان عهد باستان. بعد از رنسانس در اروپا روحي تازه در كالبد اپرا دميده شد و آثار بي نظیري در اين عرصه خلق شد كه نوشتن درباره آن مجالي گسترده مي طلبد.

در ايران از عهد قاجاريه و پس از سفر پادشاهان قجر به اروپا و آشنايي شان با هنرهاي اروپايي، زمينه براي رويش و بالش آواز کلاسیک و اپرا  فراهم آمد. «عزيز حاجي بگوف» از هنرمندان عصر قاجار بود كه نخستين اپراهاي ايراني را با الهام از اپراي غربي در کشور به روي صحنه برد.

در دوره پهلوی در دهه 10 و 20 شمسی، تلاش هایی در جهت بوجود آمدن امکان اجراهای اپرایی به صورت مستمر در ایران به همت بزرگانی نظیر بانوان اپرای ایران منیره وکیلی، فاخره صبا و اِولین باغچه بان صورت گرفت که همگی جزو موسسان سازمان اپرای تهران بودند . تا اینکه در آبان ماه سال 1346 خورشیدی تالار رودکی (تالار وحدت) که بر اساس مدل« اپراهال» شهر وین و  به عنوان سالنی اختصاصی برای اجرای اپرا، باله و کنسرت های موسیقی ساخته شد، با اجرای اپرای «زال و رودابه» اثر ثمین باغچه بان و «جشن دهقان» ساخته احمد پژمان به طور رسمی افتتاح شد. طی یازده سال از زمان افتتاح  تالار رودکی تا پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از معروف ترین اپراهای جهان در این تالار به روی صحنه رفتند و برخی از بهترین خوانندگان جهان در کنار خوانندگان ایرانی اجرا کننده نقش های اول اپراها بودند.

اجراي اپراهاي عروسكي خصوصا آثار بهروز غريب پور از جمله فعاليت هاي اپرايي طي سال های پس از انقلاب بود كه البته اين آثار عليرغم جذابيت هاي بصري، فاقد فاكتورهاي لازم يك اثر اپرايي هستند؛ چون صداي خواننده در اپرای عروسکی نه به صورت زنده بلكه به صورت ضبط شده در سالن پخش مي شود و تنها نقش آفرينان صحنه، عروسك گردان ها هستند. اپراي «ماني و مانا» ساخته حسين دهلوي با نقش آفريني هنرمندان كودك و نوجوان هم از ديگر كارهاي ارائه شده در سال هاي اخير در اين عرصه بود. به طور كلي در سال هاي پس از انقلاب هيچ  اثر اپرايي واقعي در ايران اجرا نشد.

در روزهاي پاياني سال  گذشته (91) شاهد اتفاق فرخنده اي بوديم كه بسياري از علاقه مندان هنر اپرا آن را يك غافلگيري بزرگ خواندند. اپراي «جاني اسكيكي» اثر پوچيني به همت اعضاي «آنسامبل اپراي تهران»  به سرپرستي و كارگرداني «هادي قضات» در تالار وحدت به روي صحنه رفت. اين اپرا به زبان ايتاليايي و با نقش آفريني و آوازخواني تعدادي از بهترين خوانندگان ايراني اپرا اجرا شد و در پنج شب اجراي خود تالار وحدت را لبالب از مشتاقان و هنردوستان كرد.

این اجرا علاوه بر استقبال مردمی، هنرمندان زیادی را به تالار وحدت کشاند. محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی، گلاب آدینه، فرمان فتحعلیان، گلی امامی، امیرحسین چهل تن، رضا امیرخانی، افشین هاشمی، محسن عبدالوهاب، شبنم مقدمی و ... از این اجرا بازدید کردند.
سفیران کشورهای ایتالیا، اتریش، نروژ، فنلاند و ژاپن نیز میهمانان ویژه اپرای جانی اسکیکی بودند.

 البته نخستین بار این اثر در جشنواره موسیقی فجر سال 90 اجرا شد اما در اجرای اسفندماه اخیر، دکور زیبای صحنه و لباس بازیگران  دو چندان بر شكوه و جذابيت كار افزود.

اپراي جاني اسكيكي را هادي قضات، مهتاب کشاورز، حمید خسروشاهی، شیوا سروش، یاشار احمدی، مجید گرامیان، مهرداد بابایی، ویدا محمودی، سپیده اسلامبولچی، مهرداد ناصحی و نیما فاتحی، علیرضا عبدالکریمی ، آرمین باباییان ، مهرداد طلایی ، مانی فرزانه ثابت ، و پارسا ناظری اجرا كردند و ستاره شفیعی و نگین اسمعیل بغدادی هم نوازندگان پیانو در اجرای این اپرای نمایشی بودند. شرکت «هامین گستر آریا» نیز مسئولیت برگزاری این رویداد هنری را بر عهده داشت و شرکت DHL حامی مالی این اپرا بود.

هادي قضات، سرپرست گروه و خواننده باس نقش جاني اسكيكي،  فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقی و هنرهای زیبای شهر گراتس اتريش است كه در حال حاضر دوره فوق لیسانس اپرا را در شهر  وین مي گذراند و همزمان در رم نیز با اساتید بزرگی همکاری دارد. هادی قضات خوانندگان آنسامبل اپرای تهران را از میان سوليست ها و فارغ التحصیلان ایرانی رشته اپرا و موسیقی در دانشگاه های اتریش، ایتالیا، فرانسه و ایران انتخاب کرده بود.

اجرای اپرایی در سطح کلاس جهانی رویداد فرخنده ای بود که بسیاری از علاقه مندان موسیقی کلاسیک و اپرا را به تداوم چنین رویدادهایی دلگرم و امیدوار کرد.

سیدعلی میرمحمدی مدیر شرکت «هامین گستر آریا»، برگزارکننده اپرای جانی اسکیکی، اجرای مجدد این اپرا در تابستان سال جاری را به علاقه مندان نوید داد. میرمحمدی همچنین اعلام کرد اجرای «اشک ها و لبخندها» به زبان فارسی و همچنین اجرای یک اپرای مشهور جهانی از برنامه های آینده این شرکت در همکاری با «آنسامبل اپرای تهران» است. وی ابراز امیدواری کرد چنانچه مشکلی بر سر راه برنامه های یادشده ایجاد نشود، در اپراهای آتی یک ارکستر کامل گروه را همراهی خواهد کرد.

امید که اجرای اپرای «جانی اسکیکی» فتح بابی باشد برای برگزاری هرچه بیشتر و پربارتر برنامه هایی از این دست، که جای خالی آن در فضای فرهنگی هنری کشور به شدت احساس می شود؛ هم در عرصه ساخت و اجرای اپراهایی به زبان فارسی و با بهره گیری از ادبیات غنی ایران زمین و هم اجرای آثار اپرایی بزرگ دنیا در داخل کشور.

خنده ای کردی و گفتی که فقط حادثه بود
گفتم ای کاش که این حادثه تکرار شود
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 فروردین 1392 - 10:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کاش که این حادثه تکرار شود | موسیقی ما