برنامه یاد بعضی نفرات
 
«نقطه‌چین» بهرام بیات به سرانجام رسید
پس از هفت سال؛
«نقطه‌چین» بهرام بیات به سرانجام رسید

موسیقی ما- لیا شیرازی: «نقطه‌چین» نام اولین اثر هنری با صدای بهرام بیات است که پس از گذشت هفت سال که از آغاز کار بر روی آن گذشته است، سرانجام طی چند ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد.


در این آلبوم که شامل قطعاتی به نام‌های ماه و ستاره، معنی، دلسپرده، غروب پاییز، عاشق بی‌افاده، مرگ پنجره، خوب من، نقطه‌چین، از پشت دیوار غروب و مشق وفا است، خواننده اثر ۴ قطعه را ملودی‌سازی کرده است.
نکته قابل اهمیت در این آلبوم، وجود آهنگسازانی نام آشنا در کنار هنرمندانی با استعداد و در پی نام است که این تلفیق در راستای ارزشمند کردن موسیقی آن به خوبی صورت گرفته است.


سید بهنام ابطحی تنظیم ۶ قطعه در «نقطه‌چین» را انجام داده است که به گفته خود دو قطعه از بهترین آثار ۶ و ۸ دوران زندگی هنری‌اش را برای این اثر ساخته است. مازیار عطاریان نیز با ساخت قطعه «ماه و ستاره» برای جای‌ گرفتن در ابتدای آلبوم پس از سال‌ها سکوت و دوری از دنیای موسیقی، بار دیگر به هنری که بدان تعلق دارد بازگشته و روح ویژه‌ای با ساخته‌اش به این اثر بخشیده است.


دیگر آهنگسازان این آلبوم، کیان مقدم و معراج طبسی هستند که در همکاری با یکدیگر توانسته‌اند آثاری شنیدنی ارائه دهند که بی‌شک می‌توانند به واسطه آنان، به جذب نگاه‌ها به سمت خود در زمینه آهنگسازی در آینده‌ای نه چندان دور امیدوار باشند.


بهرام بیات ضمن حضور در این گفتگو با اشاره به زمان و اندیشه صرف شده برای موسیقی آلبوم «نقطه‌چین» گفت: می‌توانم به حق ادعا کنم که این آلبوم از لحاظ ملودی جای بحث برای کسی نمی‌گذارد چرا که سعی شده تا حد امکان برای تمام قشرهای جامعه با سنین مختلف نقطه جذابیت داشته باشد تا طیف بیشتری از احساسات را با خود درگیر کند. برخی از ملودی‌ها نه به این معنا که بازسازی و بازخوانی آثار قدیم و ماندگار موسیقی پاپ باشند اما گوشه‌هایی از شخصیت آن آثار را با خود به همراه دارند تا ارتباط با مخاطب قوی‌تر شود. تمامی قطعاتی که در این آلبوم ارائه شده‌اند در چارچوب احساس قرار دارند و این فارغ از نوع ریتم و سبک است چرا که خواننده با انتقال حس می‌تواند اولین و بر‌ترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد.


این خواننده درباره علت طولانی شدن زمان تولید این اثر اظهار داشت: عوامل زیادی باعث بروز این مشکل شدند از جمله آن‌که استارت این آلبوم دقیقا زمانی اتفاق افتاد که بهنام ابطحی درگیر مشکلاتی در زمینه کار خود شده بود. از طرف دیگر با توجه به شغل اصلی من، می‌بایست جابه‌جایی‌هایی در رابطه با ماموریت‌های کاری داشته باشم و این مساله روی صدای من تاثیر بسزایی می‌گذاشت و اجرای قطعات را به تاخیر می‌انداخت. با گذشت زمان، بازار نیز هر چه بیشتر از ثبات خارج شد و این کار ما را سخت‌تر ‌کرد به طوری‌که دائم در این فکر بودیم این آلبوم باید شامل چه قطعاتی باشد تا بتواند رضایت مخاطب را جلب کند. در طی یک‌سال گذشته که سرعت کار چندین برابر شد، برای همسو شدن با علاقه به‌روز شنونده‌ها حدود ۸۰ درصد تنظیم‌ها و موسیقی را تغییر دادیم و چند قطعه را نیز اضافه یا حذف کردیم تا آلبوم حال و هوای امروزی داشته باشد هر چند که از نقاط عطف آن چیزی کم نشد، به خصوص این‌که برخی از ترانه‌ها به علت کلام قوی و حسی که به همراه داشتند، در طی این سال‌ها همچنان شنیدنی بودند و تنها ملودی را به‌روز کردیم تا موسیقی دینش را به کلام ادا کرده باشد.


ایشان در پایان، در مورد پیش‌بینی استقبال مخاطب از این اثر توضیح داد: همواره ما با مخاطبینی غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستیم. گاهی اوقات یک آلبوم از لحاظ حرفه‌ای در جایگاه خاصی قرار ندارد اما مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و گاهی نیز برخلاف این اتفاق رخ می‌دهد. به هر حال، با توجه به نوع اجرا، کلام و موسیقی این آلبوم ـ اگرچه از یک نظر شخصی ـ در سطح قابل قبولی قرار گرفته، باز هم به سلیقه و علاقه مخاطب احترام می‌گذاریم و تابع انتخاب آن‌ها هستیم.


این اثر که در مرحله کسب مجوز قرار دارد، پس از گذشت از این مرحله توسط شرکت فرهنگی ـ هنری سل‌فا به علاقمندان ارائه خواهد شد.

منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «نقطه‌چین» بهرام بیات به سرانجام رسید | موسیقی ما