گفتگو با حامد ثابت، آهنگساز فیلم «اینجا بدون من»
نمیخواهم زندانی شیوهء خاصی شوم
موسیقی ما - سمیه قاضیزاده: حامد ثابت که متولد 1359 است. از هجده سالگی آهنگسازی کرده و به شکل مشخص معلم موسیقی نداشته است اما محمدرضا درویشی و محمود محقق بسیار به او کمک کرده اند. درویشی در شناخت موسیقی ایران بسیار به او کمک کرده است و محقق بیشتر در زمینه موسیقی کلاسیک. سالهاست که پیانو مینوازد و تجربههای مختلفی از جمله حضور در ارکسترهای مختلف در مقام پیانیست داشته است.
ثابت پیش از این موسیقی فیلمهای رامی(بابک شیرین صفت)، سالهای عمر یک شب ( مهدی امید)، وقتیآقای رایک خواب بود (ویدئو آرت)، آتشنشان کوچک ( مهران ملکوتی) و موسیقی چندین انیمیشن و فیلم کوتاه را ساخته بود. همچنین دستیار آهنگساز در فیلمهای شهر آشوب، صدام گم شده، قالیچهٔ سخنگو، وقتیهمه خوابیم و چند فیلم دیگر هم بوده است. اما بیشک مهمترین فیلمی که او برای آن موسیقی نوشته است، پرسه در مه ساختهء بهرام توکلی است. موسیقی متفاوت و بسیار خلاقانه که توجه خیلیها را به ظهور بک آهنگساز جوان ایرانی جلب کرد. او نه تنها نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم از جشنوارهء فجر شد که منتقدان هم در نظرسنجیهای مختلف موسیقی پرسه در مه را به عنوان بهترین موسیقی متن انتخاب کردند و جایزهء استفاده خلاقه از فناوریهای نوین را به او اهدا کردند. در موسیقی پرسه در مه خلاقیتی به چشم میخورد که نه تنها ناشی از درک عمیق آهنگساز از فیلم و داستان آن بود که آنچه به عنوان تبدیل تصاویر به موسیقی روی داد، باعث میشد تا ورود یک آهنگساز خوش قریحه را به حیطه موسیقی فیلم خوشامد بگوئیم.
ثابت بعد از ساخت موسیقی موفق پرسه درمه باز هم همکاری دیگری با بهرام توکلی داشت. فیلم اینجا بدون من که این روزها روی اکران است و باز هم موسیقی بسیار موفقی دارد تا آنجا که برای دومین سال پیاپی، جایزهء بهترین موسیقی فیلم را از هیات داوران نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران از آن خود کرد. به بهانهء ساخت موسیقی اینجا بدون من سراغ او رفتهایم:
ثابت پیش از این موسیقی فیلمهای رامی(بابک شیرین صفت)، سالهای عمر یک شب ( مهدی امید)، وقتیآقای رایک خواب بود (ویدئو آرت)، آتشنشان کوچک ( مهران ملکوتی) و موسیقی چندین انیمیشن و فیلم کوتاه را ساخته بود. همچنین دستیار آهنگساز در فیلمهای شهر آشوب، صدام گم شده، قالیچهٔ سخنگو، وقتیهمه خوابیم و چند فیلم دیگر هم بوده است. اما بیشک مهمترین فیلمی که او برای آن موسیقی نوشته است، پرسه در مه ساختهء بهرام توکلی است. موسیقی متفاوت و بسیار خلاقانه که توجه خیلیها را به ظهور بک آهنگساز جوان ایرانی جلب کرد. او نه تنها نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم از جشنوارهء فجر شد که منتقدان هم در نظرسنجیهای مختلف موسیقی پرسه در مه را به عنوان بهترین موسیقی متن انتخاب کردند و جایزهء استفاده خلاقه از فناوریهای نوین را به او اهدا کردند. در موسیقی پرسه در مه خلاقیتی به چشم میخورد که نه تنها ناشی از درک عمیق آهنگساز از فیلم و داستان آن بود که آنچه به عنوان تبدیل تصاویر به موسیقی روی داد، باعث میشد تا ورود یک آهنگساز خوش قریحه را به حیطه موسیقی فیلم خوشامد بگوئیم.
ثابت بعد از ساخت موسیقی موفق پرسه درمه باز هم همکاری دیگری با بهرام توکلی داشت. فیلم اینجا بدون من که این روزها روی اکران است و باز هم موسیقی بسیار موفقی دارد تا آنجا که برای دومین سال پیاپی، جایزهء بهترین موسیقی فیلم را از هیات داوران نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران از آن خود کرد. به بهانهء ساخت موسیقی اینجا بدون من سراغ او رفتهایم:
- مخاطبان سینما، موسیقی شما را با "پرسه در مه" می شناسند. موسیقی بسیار موفقی که نظر همه را جلب کرد. آن موسیقی بیشتر در حال و هوای موسیقی غربی مدرن گام برمی داشت، در حالیکه در "اینجا بدون من" حال و هوای موسیقی ایرانی است. این تفاوت ناشی از چیست؟
- چرا اینقدر در موسیقی این فیلم روی ساز کمانچه تاکید کردید؟ این خواست کارگردان بود یا خودتان به این ساز رسیدید؟
- سبک خود شما به کدامیک از موسیقی های این دو فیلم نزدیک تر است؟
- طی سالهای اخیر همیشه بوهاند آهنگسازانی که تصور میشده آنها تنها توانایی ساخت موسیقی برای فیلمهای خاص را دارند. آیا شما هم آیندهای که بریا خودتان ترسیم میکنید در همین راستاست یا اینکه برعکس تصور میکنید توانایی ساخت موسیقی برای فیلمهای مختلف از هر ژانری را دارید؟
- شما دو فیلم اخیر بهرام توکلی را آهنگسازی کردهاید و در هر دو این فیلمها هم، کارتان توجه منتقدان را به دنبال داشته. کار کردن با بهرام توکلی و فضای فیلم های ایشان چطور است؟ آیا دوست دارید باز هم این تجربه تکرار شود؟
- آیا در قصهء "اینجا بدون من" به صورت مشخص شخصیتی خاصی وجود داشت که روی موسیقی شما تاثیر گذاشته باشد؟
- برای شخصیتهای دیگر قصه چه طور؟ آنها را با موسیقی شخصیتپردازی کردید یا نه؟ اصلا اعتقادی به شخصیتپردازی در موسیقی فیلم دارید؟
- در فیلم سکانسی وجود دارد که صابر ابر و پارسا پیروزفر به سینما می روند و مشغول تماشای "گربه روی شیروانی داغ" هستند و موسیقی شما هم روی صحنه های فیلم حضور دارد. آیا این بخش از موسیقی شما تحت تاثیر موسیقی "گربه روی شیروانی داغ" ساخته شده؟
- اینطور که پیداست، بخش عمده ای از وظیفهء ایرانیزه کردن فضای "باغ وحش شیشه ای" ویلیامز به "اینجا بدون من" توکلی ، به عهدهء موسیقی است که شما در حال و هوای ایرانی برای فیلم نوشته اید. خودتان این ماجرا را چطور می بینید؟
- به جز موسیقی فیلم، آثار کمی از شما شنیده شده است. اینروزها مشغول چه کارهایی هستید و آیا همچنان ساخت موسیقی فیلم را به عنوان کار اصلیتان تلقی می کنید؟
- این روزها موسیقی فیلم حسابی روی بورس است و مردم هم از آن زیاد استقبال می کنند. شما تصمیمی برای انتشار آثار موسیقی فیلم تان ندارید؟
- اینجا بدون من چطور؟
منبع:
خبرآنلاین
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1390 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید