مهآبادی:
انتخاب یک ارکستر خوب حق آهنگساز است
موسیقی ما - آهنگساز به عنوان صاحب اثر این حق و آزادی عمل را دارد که اثر خود را توسط هر ارکستری که مطلوب نظرش است اجرا و ضبط کند و این اختیار در انتخاب ارکستر به معنای ضعف دیگر ارکسترها نیست.
بهمن مه آبادی عضو بازنشسته ارکسترسمفونیک تهران ضمن بیان این مطلب توانایی نوازندگان ارکسترهای ایرانی در اجرا و ضبط آثارآهنگسازان ایرانی را تایید کرد و گفت: ارکسترهای ایرانی به خصوص ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران توانایی اجرای این قطعات را دارند و تردیدی هم در این تواناییها نیست، اما سئوال این است که آیا مسئولان برای رسیدگی به اوضاع مادی و معنوی نوازندگان قدمی غیر از آنچه تا کنون انجام شده برداشتهاند و البته از سوی دیگرمشابه همین سئوال را هم باید برای آهنگسازان موسیقی ایرانی و کلاسیک مطرح کرد که آنها تا چه اندازه به ارکسترهای ایرانی اعتماد کردهاند و فرصت اجرا و ضبط آثار را در اختیار آنها گذاشتهاند.
این نوازنده ویولن در ادامه افزود: زمانی که امنیت خاطر به لحاظ مادی و معنوی از سوی مسئولان در نوازندهها به وجود آید و از طرف دیگر آهنگساز هم اعتماد لازم به اجرای خوب ارکستر داشته باشد، نوازندگان هم رپرتوارهایی که برای اجرا به آنها سپرده شده است را به دقت مطالعه میکنند و شرایط تمرین و اجرا را نیز فراهم میکنند و در سایه امنیت مادی و معنوی دیگر نیازی نمیبیند که برای امرار معاش مدام از این ارکستر به ارکستر دیگر و یا از یک استودیو به استودیوی دیگر در رفت و آمد باشند.
وی در ادامه افزود: اگر این اتفاق بیافتاد آهنگساز هم هزینهای که برای ارکسترهای خارجی صرف میکند با ضبط اثرش در ایران برای ارکسترهای ایرانی میپردازد ولی متاسفانه در حال حاضر چنین شرایطی برای نوازندهها مهیا نیست و آهنگساز هم اطمینان لازم از اجرای خوب اثر خود را توسط ارکسترهای ایرانی ندارد در نتیجه ترجیح میدهد که این هزینهها را در خارج از کشور صرف کند.
مه آبادی با بیان این مطلب که توانایی نوازندهها در اجرای آثار موسیقی ایرانی و کلاسیک غیر قابل انکار است گفت: اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و یا ارکستر موسیقی ملی قابل قبول و استاندارد است اما سیستم صدابرداری برای ضبط یک اثر مناسب نیست و سالنهای موجود در ایران حتی صدابردارهای مختص به این کار ندارند و سیستمهای صوتی در مقایسه با جهان به روز نیست.
وی در ادامه افزود: موسیقی علمی درایران مخاطبان بیشماری دارد و نیاز به تولید این نوع موسیقی نیز وجود دارد از همین رو معتقدم که مسئولان باید مسیرهای دستیابی به تولید را نیز هموار کنند و امکانات موجود را به نفع مطلوب بازسازی کنند ودر این راستا بحث تخصص در حرفه صدابرداری راجدی بگیریم چراکه به اعتقادمن ضبط آثار موسیقایی در کشورهایی چون اکراین و ارمنستان به معنای پاک کردن صورت مسئله است.
سرپرست گروه موسیقی «سل» در پایان به فعالیتهای این گروه موسیقی اشاره کرد و گفت: آلبوم «سیب» در مرحله مجوز است و به زودی منتشر میشود آلبوم بعدی گروه موسیقی سل «توت فرنگی» نام دارد و قرار است در آینده نیز کنسرتهای پژوهشی جهت معرفی موسیقی علمی در ده جلسه برگزار شود؛ و دست آخر اینکه آلبوم ۱۴ این گروه موسیقی که تمرینات آن نیز آغاز شده بیشتر به بررسی مکتب امپرسیونیسم فرانسه اختصاص دارد.
بهمن مه آبادی عضو بازنشسته ارکسترسمفونیک تهران ضمن بیان این مطلب توانایی نوازندگان ارکسترهای ایرانی در اجرا و ضبط آثارآهنگسازان ایرانی را تایید کرد و گفت: ارکسترهای ایرانی به خصوص ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران توانایی اجرای این قطعات را دارند و تردیدی هم در این تواناییها نیست، اما سئوال این است که آیا مسئولان برای رسیدگی به اوضاع مادی و معنوی نوازندگان قدمی غیر از آنچه تا کنون انجام شده برداشتهاند و البته از سوی دیگرمشابه همین سئوال را هم باید برای آهنگسازان موسیقی ایرانی و کلاسیک مطرح کرد که آنها تا چه اندازه به ارکسترهای ایرانی اعتماد کردهاند و فرصت اجرا و ضبط آثار را در اختیار آنها گذاشتهاند.
این نوازنده ویولن در ادامه افزود: زمانی که امنیت خاطر به لحاظ مادی و معنوی از سوی مسئولان در نوازندهها به وجود آید و از طرف دیگر آهنگساز هم اعتماد لازم به اجرای خوب ارکستر داشته باشد، نوازندگان هم رپرتوارهایی که برای اجرا به آنها سپرده شده است را به دقت مطالعه میکنند و شرایط تمرین و اجرا را نیز فراهم میکنند و در سایه امنیت مادی و معنوی دیگر نیازی نمیبیند که برای امرار معاش مدام از این ارکستر به ارکستر دیگر و یا از یک استودیو به استودیوی دیگر در رفت و آمد باشند.
وی در ادامه افزود: اگر این اتفاق بیافتاد آهنگساز هم هزینهای که برای ارکسترهای خارجی صرف میکند با ضبط اثرش در ایران برای ارکسترهای ایرانی میپردازد ولی متاسفانه در حال حاضر چنین شرایطی برای نوازندهها مهیا نیست و آهنگساز هم اطمینان لازم از اجرای خوب اثر خود را توسط ارکسترهای ایرانی ندارد در نتیجه ترجیح میدهد که این هزینهها را در خارج از کشور صرف کند.
مه آبادی با بیان این مطلب که توانایی نوازندهها در اجرای آثار موسیقی ایرانی و کلاسیک غیر قابل انکار است گفت: اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و یا ارکستر موسیقی ملی قابل قبول و استاندارد است اما سیستم صدابرداری برای ضبط یک اثر مناسب نیست و سالنهای موجود در ایران حتی صدابردارهای مختص به این کار ندارند و سیستمهای صوتی در مقایسه با جهان به روز نیست.
وی در ادامه افزود: موسیقی علمی درایران مخاطبان بیشماری دارد و نیاز به تولید این نوع موسیقی نیز وجود دارد از همین رو معتقدم که مسئولان باید مسیرهای دستیابی به تولید را نیز هموار کنند و امکانات موجود را به نفع مطلوب بازسازی کنند ودر این راستا بحث تخصص در حرفه صدابرداری راجدی بگیریم چراکه به اعتقادمن ضبط آثار موسیقایی در کشورهایی چون اکراین و ارمنستان به معنای پاک کردن صورت مسئله است.
سرپرست گروه موسیقی «سل» در پایان به فعالیتهای این گروه موسیقی اشاره کرد و گفت: آلبوم «سیب» در مرحله مجوز است و به زودی منتشر میشود آلبوم بعدی گروه موسیقی سل «توت فرنگی» نام دارد و قرار است در آینده نیز کنسرتهای پژوهشی جهت معرفی موسیقی علمی در ده جلسه برگزار شود؛ و دست آخر اینکه آلبوم ۱۴ این گروه موسیقی که تمرینات آن نیز آغاز شده بیشتر به بررسی مکتب امپرسیونیسم فرانسه اختصاص دارد.
منبع:
مهر
تاریخ انتشار : شنبه 17 اردیبهشت 1390 - 00:00
افزودن یک دیدگاه جدید