برنامه یاد بعضی نفرات
 
لوریس چکناوریان:
فرهنگ‌سازی بهترین سد کپی غیر‌مجاز است
موسیقی ما - رهبر ارکستر فيلارمونيك ارمنستان معتقد است که بهترین و اساسی ترین راه مبارزه با کپی غیر مجاز، نهادینه کردن احترام به هنر و حقوق هنرمند در جامعه است.
لوریس چکناوریان؛ آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته ايران ، دلیل وجود کپی غیر مجاز آثار موسیقی در کشور را اجرا نشدن قانون کپی رایت عنوان کرد و افزود: در گذشته اروپا و آمریکا نیز شاهد بروز کپی های غیر مجاز آثار هنری بودند تا اینکه با تصویب و اجرای درست قانون کپی رایت تا حدود زیادی توانستند جلوی این امر غیر قانونی و غیر اخلاقی را بگیرند ولی در کشور ما به دلیل اینکه چنین قانونی اجرا نمی شود به راحتی حقوق هنرمندان از جمله موسیقی دانان توسط دولت و مردم پایمال می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون برای پخش هر ثانیه از آثار من در هر نقطه ای از دنیا حق رایت آن پرداخت می شود. بنابراین اگر قانون حمایتی از آثار هنرمندان در مجلس تصویب می شود باید با ضمانت اجرایی بالایی پیگیری و اجرا شود. در غیر این صورت صرف وضع قوانین کارساز نیست.
چکناواریان تاکید کرد: در سراسر دنیا اثر هر هنرمندی از نویسنده گرفته تا موزیسین، تا به تصویب نرسد پخش و اجرا نمی شود و بخش هایی مسئولیت پیگیری و پرداخت حق رایت آثار به هنرمندان را دارند.
این آهنگساز با بیان اینکه فرهنگ احترام به هنر و هنرمند در کشور ما جا نیافتاده است افزود: مردم باید به این فهم برسند که فرهنگ بهایی دارد و هنرمند نیزباید زندگی کند. باید متوجه شوند که وقتی کوچکترین اقلام خوراکی قیمتی دارند و تا آن را نپردازند نمی توانند استفاده کنند؛ کالای فرهنگی نیز دارای ارزش و حقوقی است که قبل از استفاده، حق رایت آن باید پرداخته شود.
چكناوريان گفت: در دنیا هر سال قوانین کپی رایت سخت گیرانه تر و دقیق تر شده و با جدیت بیشتری اجرا می شوند. از این رو ما نیز برای پیوستن به این زنجیره جهانی باید فرهنگ سازی کنیم. مردم باید دریابند که به هنر و هنرمند احتیاج دارند و برای اینکه آنها را حفظ کنند باید حقوقشان را محترم دانسته و محفوظ بدارند در اروپا و امریکا تا حدود بسیار زیادی این فرهنگ در بین مردم نهادینه شده و ما نیز باید چنین کاری بکنیم.
آهنگساز سمفوني «رسول عشق و اميد» ادامه داد: فرهنگ سازی را باید ابتدا در مدارس آغاز کرد و به دنبال آن رادیو و تلویزیون، روزنامه ها و دیگر نهاد ها این مطلب را در جامعه ترویج کنند که کپی کردن آثار هنری جلوی پیشرفت هنر را می گیرد و حقوق هنرمندان را پایمال می کند و ادامه این روند آینده سیاهی را برای فرهنگ کشور رقم می زند.
چكناوريان به تازگي به همراه اركستر مجلسي ارمنستان در موسسه خيريه محك به اجراي برنامه پرداخته است.
منبع: 
پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ايران
تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهنگ‌سازی بهترین سد کپی غیر‌مجاز است | موسیقی ما