نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
با ارسال نامهاي صورت گرفت؛
گلايه «محمد معتمدي» از شيوه تبليغات اپراي مولانا
موسیقی ما - «محمد معتمدي» خواننده موسيقي سنتي و نيز خواننده نقش مولانا از شيوه تبليغات اپراي مولوي غريبپور گلايه كرد. اين خواننده در نامهاي، آورده است: همانگونه كه در خبرها آمده اپراي مولانا به كارگرداني هنرمند ارجمند جناب «بهروز غريبپور» و آهنگسازي دوست عزيزم بهزاد عبدي مدتي است بر روي صحنه است كه در اين اثر همايون شجريان در نقش شمس و بنده در نقش مولانا آواز خواندهام.
اما شيوه اطلاع رساني اين رويداد هنري، از نحوه انعكاس اخبار در خبرگزاريها تا طراحي پوستر آن از سوي مسئولان جشنواره و برخي دوستان خبرنگار گوياي واقعيتهاي تلخ و كهنهاي است كه سكوت بنده ممكن است موجب سوء تفاهمات جدي و تكرار اينگونه برخوردها در آينده شود.
اولا " همايون شجريان عزيز هنرمند بسيار ارزنده چه از لحاظ فني و چه شخصيتي است كه خود بنده از علاقهمندان به هنر ايشان هستم و در اين جريانات هيچگونه دخالتي نداشتهاند و اميدوارم از بعضي جهات از اين متن سوء برداشت نشود. اما نكته در اينجاست كه بنده در اين اثر نقش داشتهام. در واقع در اپراي مولانا بنده نقش مولانا را خواندهام. اما آنچه كه از خبرها و پوستر اين كار طي روزهاي اخير برداشت ميشود اين است كه اين اثر اصلا " مولانا نداشته است.
وي در ادامه آورده است: بايد عرض كنم همه هنرمندان در اين مملكت مخصوصا " در عرصه موسيقي و آواز براي هنرشان زحمت كشيده و خون دل خوردهاند تا توانسته صاحب جايگاهي نزد مخاطبان خود شوند. بنده نيز براي ثانيه به ثانيه آوازي كه ميخوانم سالها زحمت كشيدهام و خون دل خوردهام و با بهترين اساتيد موسيقي اين مملكت افتخار مجالست و همكاري داشتهام. به همين دليل براي جايگاه و شان هنري خود ارزش و احترام قائلم و طبيعتا " دوست ندارم كمتر از آن چيزي كه هستم معرفي شوم.
لذا چون احساس ميكنم نوع انعكاس خبر و طراحي پوستر از سوي برگزار كنندگان در شأن اينجانب نبوده است، سكوت بنده به معني تاييد ما وقع قلمداد خواهد شد.
اين خواننده سنتي در بخش ديگري از نامه خود اظهار داشته است: همايون نور چشم همه ماست و جايگاه استاد بزرگوار محمدرضا شجريان نيز در موسيقي معاصر ايران نياز به توضيح ندارد. ولي آنچه كه واقعيت است، اين است كه بنده هم در اين اثر آواز خواندهام. نقش بنده هم نقش اصلي بوده و خوب هم خواندهام. از اين به بعد هم خواهم بود و خواهم خواند. اين يك حرف كلي است و تنها مربوط به اين مورد خاص نميشود.
لذا اميدوارم زين پس بعضي عادتهاي غلط و نادرست را كنار بگذاريم و جايگاه و اعتبار هنرمندان را فداي جو زدگيهاي كاريزماتيك نكنيم.
اما شيوه اطلاع رساني اين رويداد هنري، از نحوه انعكاس اخبار در خبرگزاريها تا طراحي پوستر آن از سوي مسئولان جشنواره و برخي دوستان خبرنگار گوياي واقعيتهاي تلخ و كهنهاي است كه سكوت بنده ممكن است موجب سوء تفاهمات جدي و تكرار اينگونه برخوردها در آينده شود.
اولا " همايون شجريان عزيز هنرمند بسيار ارزنده چه از لحاظ فني و چه شخصيتي است كه خود بنده از علاقهمندان به هنر ايشان هستم و در اين جريانات هيچگونه دخالتي نداشتهاند و اميدوارم از بعضي جهات از اين متن سوء برداشت نشود. اما نكته در اينجاست كه بنده در اين اثر نقش داشتهام. در واقع در اپراي مولانا بنده نقش مولانا را خواندهام. اما آنچه كه از خبرها و پوستر اين كار طي روزهاي اخير برداشت ميشود اين است كه اين اثر اصلا " مولانا نداشته است.
وي در ادامه آورده است: بايد عرض كنم همه هنرمندان در اين مملكت مخصوصا " در عرصه موسيقي و آواز براي هنرشان زحمت كشيده و خون دل خوردهاند تا توانسته صاحب جايگاهي نزد مخاطبان خود شوند. بنده نيز براي ثانيه به ثانيه آوازي كه ميخوانم سالها زحمت كشيدهام و خون دل خوردهام و با بهترين اساتيد موسيقي اين مملكت افتخار مجالست و همكاري داشتهام. به همين دليل براي جايگاه و شان هنري خود ارزش و احترام قائلم و طبيعتا " دوست ندارم كمتر از آن چيزي كه هستم معرفي شوم.
لذا چون احساس ميكنم نوع انعكاس خبر و طراحي پوستر از سوي برگزار كنندگان در شأن اينجانب نبوده است، سكوت بنده به معني تاييد ما وقع قلمداد خواهد شد.
اين خواننده سنتي در بخش ديگري از نامه خود اظهار داشته است: همايون نور چشم همه ماست و جايگاه استاد بزرگوار محمدرضا شجريان نيز در موسيقي معاصر ايران نياز به توضيح ندارد. ولي آنچه كه واقعيت است، اين است كه بنده هم در اين اثر آواز خواندهام. نقش بنده هم نقش اصلي بوده و خوب هم خواندهام. از اين به بعد هم خواهم بود و خواهم خواند. اين يك حرف كلي است و تنها مربوط به اين مورد خاص نميشود.
لذا اميدوارم زين پس بعضي عادتهاي غلط و نادرست را كنار بگذاريم و جايگاه و اعتبار هنرمندان را فداي جو زدگيهاي كاريزماتيك نكنيم.
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 بهمن 1388 - 00:00
دیدگاهها
kamelan ba harfhaye mohammad motamedi movafegham
سلام .منم با اینکه خیلی وسواسی ام ،اما به نظرم خب انصافا کار آقای معتمدی خوب بود و با توجه به اینکه خب نقش اصلی و بیشترین مدت آواز رو داشتن شکایتشون کاملا به جاست و خب به نظرم هر چند که ای کاش خود مسئولا کاری می کردن که ایشون مجبور نمی شدن شان خدشون رو کمی بشکنن و بیان این ها رو بگن ، اما خیلی خوبه که خودشون گفتن ،و به نظرم کار درستی کردن که گفتن (دلایلش رو هم که خوب مطرح کردن خودشون)
و من وقتی توی اسمای پایین پوستر اسم ایشون رو دیدم دیگه انتظار نداشتم که اسم همایون رو اون بالا بزنن و اون پایین داشتم دنبال اسم همایون میگشتم و ندیدم گیج شدم و بعد دیدم اون بالاس که خب تعجب داشت چون نقش دوم بود و تعجبش البته که به خاطر این نبود ، بلکه برای این بود که چرا نقش اصلی را (حد اقل به سبب ناشناخته تر بودن و اختلاف سطح خواندنشان کمرنگتر یا کوچکتر) کنار یا پایین این اسم ننوشته اند .
و البته مطلب مهم اینه که خب پوستر یک کار برای تبلیغ اونه بین مردم و نه برای شناساندن یا توضیح اثر و دست اندر کارانش .و اگر توی پوستر بعد از نوشتن اسم اپرا و این ها حضور همایون را یادآوری می کنند برای این است که خب مردم همایون را می شناسند و دوستش دارند و برای آنان حضور او در همیچین نمایشی (مستقل از اسم کارگردانش) به آن اعتبار می بخشد و اینکه خودم هم شاید دلیل اصلی رفتنم به نمایش حضور همایون بود در ابتدا .
و این است که توی "پوستر" (که کارش تبلیغات است و دعوت) کاملا حق داشته اند که حضور همایون را بیشتر یادآوری کنند .
اما یا آقای معتمدی خوب می خوانده یا نمی خوانده ! اگر نمی خوانده که خب چرا آمده اند نقش اصلی اپرا را به او داده اند ؟! و اگر خوب می خوانده ، پس هنرمند قابلی بوده (چون صدای خداداد که مطرح نیست ، مسئله میزان کار خواننده در آواز است اینجا . از این جهت می گم هنرمند ، نه صدا یا آواز خوان) و اگر هنرمند قابلی بوده و نقش اصلی را داشته باید متناسب با شان و کارش و نقشش (نه محبوبیتش) از او یاد می کردند .
و خودم و دوستان هم فقط بعد از نمایش از سایرین توانستیم بشنویم که خواننده ی مولانا که بوده .
ان شا الله که نظرم بتواند کمکی بکند .
در پناه خدا
حیف نیست همچین کار ارزنده ای در جشنواره فجر عرضه شود!
افزودن یک دیدگاه جدید