برنامه یاد بعضی نفرات
 
به دلیل ابتلا به ویروسِ کرونا
«داریوش سالاری» (نوازنده و سازنده‌ی ساز سنتور) دار فانی را وداع گفت
موسیقی ما- «داریوش سالاری» (نوازنده و سازنده‌ی ساز سنتور) که به بیماری دیابت مبتلا بود، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند از سال 1365 ساخت ساز سنتور را آغاز کرد و به‌مرور در ساختمان و روش ساخت این ساز سنتور تغییراتی داد. او ششم اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه در این شهر به‌منظور ادامه‌ی تحصیل به هندوستان رفت و در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد.

او به دلیل علاقه به موسیقی فراگیری ساز سی‌تار را آغاز کرد و شش سال نزد آناندا شارما شیوه نوازندگی راوی شانکار را آموخت. وی در دانشگاه اسلامی هندوستان تحصیل کرده‌است و در نواختن سنتور به مهارت رسید.

«سالاری» در سال ۱۳۵۹ به ایران برگشت و از سال ۱۳۶۵ ساختِ ساز سنتور را آغاز کرد. او به‌مرور تغییراتی در ساختمان و روش ساخت ساز سنتور ایجاد کرد. تغییر ابعاد سنتور و ضخامت صفحات، تغییر روش در پُل‌گذاری، استفاده از سیم‌های فولادی به‌جای سیم‌های برنجی، ساختن سنتور دو طرف سیم فولادی سُل کوک، ساخت سنتور کروماتیکِ ۹ خَرَک و ۱۱ خرک و ۱۵ خرک و سنتور باس ازجمله فعالیت‌های سالاری در زمینه ساخت و بهبود ساز سنتور بود.
 
در شهریور ۱۳۹۳ کتاب «هزار و یک پرسش درباره سنتور» نوشته داریوش سالاری با تنظیم و ویراستاری شهاب مِنا توسط انتشارات سرود منتشر شد. این هنرمند در مرداد ۱۳۹۴ به همراه چهار نوازنده پیشکسوت سنتور از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت.
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آبان 1399 - 12:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «داریوش سالاری» (نوازنده و سازنده‌ی ساز سنتور) دار فانی را وداع گفت | موسیقی ما