برنامه یاد بعضی نفرات
 
هنرمندان درباره‌ی «علمدار» چه می‌گویند؟‌
از یک رهبری خوب تا میدان دادن به جوانان
موسیقی ما- سرانجام بعد از ماه‌ها یک کنسرت برگزار شد: «موسیقی-نمایشِ علمدار» با آهنگ‌سازی «پوریا خادم، رهبری «بردیا کیارس» و خوانندگی «پوریا اخواص». کنسرتی که تعدادی از مهم‌ترین چهره‌های هنری در آن حضور دارند از «پرویز پرستویی» که به عنوانِ تهیه‌کننده‌ی این پروژه حضور دارد تا چهره‌هایی سینمایی که روایت‌گرانِ قطعه‌ای هستند که در رثای حضرت ابوالفضل نوشته شده است و در میان‌شان نام‌هایی چون حسین پاکدل، هادی حجازی‌فر، فرهاد قائمیان، داریوش ارجمند و بسیاری دیگر از نام‌های آشنا دیده می‌شود. از آن مهم‌تر آنکه ارکسنر سمفونیک تهران نیز در این کنسرت حضور دارد. تعدادی از این هنرمندان از این کنسرت-نمایش دیدن کرده‌ و نظر خویش را بیان کرده‌اند:

حمیدرضا نوربخش: باید به سمتی برویم که این نوع موسیقی‌ها بیشتر ساخته شود

عوامل این برنامه در فرصت بسیار کوتاه یک کار طاقت‌فرسا و پرزحمتی را انجام دادند. مجموعه عوامل این پروژه هنرمندان حرفه‌ای و درجه یکی هستند. طبیعتاً وقتی این مجموعه کنار هم قرار می‌گیرند انتظار می‌رود که یک کار خوب ارائه بدهند و همین‌طور هم شد. آقای پارسایی کارگردانی خوبی داشتند و بردیا کیارس هم درخشان بود.

برخلاف اینکه در موسیقی اقوام و نواحی‌مان این نوع موسیقی را از دوره گذشته درخشان داشته‌ایم، اما در بخش‌های ارکستری و سایر بخش‌ها این نوع موسیقی‌ وجود ندارد؛ به نظر من خوب است که ما موسیقی سوگ هم داشته باشیم. به هر حال موسیقی در زندگی همه مردم و در همه بخش‌ها ساری و جاری است. موسیقی حرف‌ها، پیام‌ها، اقتضائات و حالت‌های مختلف دارد. طبیعتاً ما در این بخش هم می‌توانیم موسیقی‌های درخشانی مانند همین پروژه «علمدار» که شاهدش بودیم را داشته باشیم. ما باید به سمتی برویم که این نوع موسیقی‌ها بیشتر ساخته شود.

نادر مشایخی: آقای کیارس بسیار خوب کار کرده‌اند

با توجه به شرایط موجود، جمع‌کردن این تیم و کار کردن با آن‌ها سخت است. در این پروژه آقای بردیا کیارس بسیار خوب کار کرده و به خوبی از پس این کار برآمده است.

 عاشورا خودش یک پرفورمنس است و با فرهنگ ما ایرانی‌ها عجین است. نگه داشتن این نقش در موسیقی بسیار مهم است و گروه به خوبی توانسته است از پس آن بربیاید. آقای حسین پاکدل هم به‌عنوان راوی گویش بسیار خوبی دارند.
 
به نظرم این موسیقی- نمایش یک جنبه دیگر از عاشورا بود. ما باید به جنبه‌های دیگر موسیقی هم امکان بدهیم تا جوان‌ها کار کنند و ایده‌های جدید را پیدا کنند.

کیاوش صاحب‌نسق: دیدن چنین آهنگ‌سازِ جوانی دل‌چسب بود

پوریا خادم یک آهنگساز جوان ولی بسیار با استعداد است. برای من دلچسب بود که کار چنین آهنگساز جوانی را با ارکستر دیدم. اصولاً نگاه خادم به‌واسطه نزدیک بودنش به موسیقی ایرانی، دور از فضای عاشورا نیست. وقتی یک فضای انتزاعی را با موسیقی دنبال می‌کنیم، نباید توقع نگاه سنتی به ارکستر داشته باشیم.

برای من به‌عنوان کسی که خودم اثر معاصر می‌نویسم بسیار دلچسب است که می‌بینم بچه‌ها با جسارت این کار را انجام داده‌اند. آن‌ها در عین حال ارتباط‌ خود با بخش مخاطب متعارف موسیقی را هم حفظ کرده‌اند.
 
تاریخ انتشار : شنبه 5 مهر 1399 - 13:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از یک رهبری خوب تا میدان دادن به جوانان | موسیقی ما