برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم موسیقی «خطوط بی مکان» از گروه موسیقی «گاه» منتشر شد
محمدرضا درویشی: سه نوازنده در سه فرهنگِ متفاوت می‌نوازند و جملگی هم‌نوا
موسیقی ما- آلبوم موسیقی «خطوط بی مکان» از گروه موسیقی «گاه» با چیدمانی ۸ قطعه‌ای به عناوین «راه ۱ تا ۵» و «منزلگاه اول، دوم، سوم» منتشر شد.

حمید مرادیان (سنتور)، بابک کوهستانی (ویولون، ویولا) و نگار بوبان (عود)، سه‌گانه‌ی «گاه» را تشکیل می‌دهند که پس از دو آلبوم «باغ‌های معلق انگور» و «خلوت بی‌زمان» و در ادامه مسیر و تفکرشان برای آفرینش موسیقی چند بعدی این سومین اثر را خلق و ارائه کرده‌اند.

در بروشور اثر آمده است که این مجموعه تلاشی ست برای کنار هم نشاندن سه فرهنگ موسیقی آرامی، سِلتی و دستگاهی ایران. مجموعه ای که خواهید شنید بر مبنای بداهه ای شکل گرفت که بنای آن از ابتدا تلاش برای هم حس شدن و نزدیک شدن سه زیبایی شناسی به هم، فارغ از تفاوت های ظاهری موجود بین آنها بود. موتیف های موسیقایی اولیه که بداهه ها بر پایه آن آغاز شد اغلب از گنجینه موسیقیِ هر یک از سه فرهنگ یاد شده، گزین شدند و در طی بداهه نوازی های گروهی با خلاقیت هر نوازنده در تعامل با دو تن دیگر در قالبی جدید ارائه شدند.

در بخشی دیگر نیز به قلم محمدرضا درویشی، پژوهشگر و موسیقی دان سرشناس کشورمان می خوانیم که: «خطوط بی مکان؛ این نامی است که نخبگان و پدیدآورندگان این مجموعه بر این موسیقی نهاده‌اند. من اگر جای آنها بودن می‌گفتم: خطوط بی مکان و بی زمان. حال فرصت آن نیست که وارد مقولات فیزیک شویم. ولی وقتی خودشان از مکان سخن می‌گویند لاجرم بعد زمان به میان می‌آید. خطوط بی مکان درست است از آن جهت که سه نوازنده در سه بعد مختلف یعنی در سه هستی و سه مکان مختلف مرتبط باهم دست به بداهه‌سرایی می‌زنند. یکی در موسیقی دستگاهی، یکی در موسیقی آرامی و یکی در موسیقی پتناتونیک؛ و جملگی هم‌نوا؛ اگرچه «بی‌مکان» با هم، هم‌آوایی می‌کنند و فرازوفرودهای دلنشین دارند. اما زمان را از کدام دید باید دید و مکان را؟ زمان در بعد متناهی از دیدگاه انسان دچار تغییرات می‌شود و مکان نیز. از نظر برخی فیزیکدانان بدون بعد مکان، زمان معنا ندارد. در واقع زمان بدون مکان از نظر آنها صرف نظر است و تئوری. حال به این مجموعه بازگردیم؛ «خطوط بی‌مکان»، مکان به چه معنایی است؟ به معنای اقلیم یا به معنای دستان در ساز؟ از هر دو نظر درست است. از نظر اقلیم هر سه نوازنده اقلیم‌های جغرافیای مختلفی را نشان می‌دهند و از نظر دستان، هر سه نوازنده از نظر مکان، دستان‌های مختلفی را در بداهه‌پردازی خود اختیار می‌کنند. این است جوهر و هم رنگی روح آن‌ها در این بداهه بی‌نظیر.»

این آلبوم را موسسه‌ی «آوای مهربانی» منتشر کرده است.
 
شایان ذکر است که آلبوم سه نوازی «خطوط بی مکان» از گروهِ گاه توسط آوای مهربانی راهی بازار موسیقی شده و علاقمندان می توانند این اثر را در دو نسخه فیزیکی و آنلاین از مراکز معتبر فروش و یا سایت های شناخته شده موسیقی به صورت قانونی تهیه نمایند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1399 - 15:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدرضا درویشی: سه نوازنده در سه فرهنگِ متفاوت می‌نوازند و جملگی هم‌نوا | موسیقی ما